Tunnen itseni todella vanhaksi. Todistin äsken 12-vuotiaan lapsen yritystä soittaa äidilleen lankapuhelimella.
Odotin kauppakeskuksen infon vieressä ystävääni ja satuin näkemään ja kuulemaan seuraavan episodin.
Pitkä juttu lyhyesti: 12v lapsi hukannut äitinsä. Ei kännykkää mukana. Äiti ei ole kauppakeskuksessa ja haluaa soittaa äidille, joka ei osaa suomea. Info antaa soittaa lankapuhelimesta.
Poika näppäilee numerot ja nostaa luurin. Info opastaa, että ensin nostetaan luuri ja sitten vasta numerot. Tekee näin.
Poika pitää puhelinta naaman edessä, katsoo siihen osaan, josta yleensä kuunnellaan. Äiti ilmeisesti vastaa. Poika puhuu siihen osaan, josta kuunnellaan puhetta ja pinnistelee kuullakseen, mitä langan toisessa päässä puhutaan.
Puhelimen lopuksi yrittää löytää luurista nappia, joka katkaisee puhelun.
Mä olen 30v ja tajusin, että olen aivan ikäloppu!
Kommentit (66)
Epäilen suuresti, koska minäkään en muistanut äitini kännykkänumeroa ulkoa, vaikka meidän lankanumeron kahdenkymmenen vuoden takaa muistan edelleen.
Mikä ihmeen lankapuhelin?Mikä se on?
Miksi infoihminen ei kertonut pojalle noita askelia etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
En minäkään olisi alkanut mitenkään oletusarvoisesti kertoa kenellekään, miten puhelin toimii. Olen luullut, että kaikki osaavat.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen lankapuhelin?Mikä se on?
Puhelin, joka on kiinni seinässä. Luuri on langalla kiinni puhelinlaitteessa. Sellainen puhelinmalli, jota käytettiin 100 vuotta ennen kännyköiden keksimistä.
No eipä tuossa mitään. Mun teini yritti hiljattain soittaa naapurin kiekkopuhelimella... Se se vasta hupaisaa oli.
Missäköhän kaupassa on vielä lankapuhelin?
Vierailija kirjoitti:
Epäilen suuresti, koska minäkään en muistanut äitini kännykkänumeroa ulkoa, vaikka meidän lankanumeron kahdenkymmenen vuoden takaa muistan edelleen.
Minä, 30v, osaan ulkoa vanhempieni kännykkänumerot. Myös omani ja puolisoni, mutten kenenkään muun. Muistan toki oman lapsuuteni lankapuhelinnumeron ja parhaan kaverini lankapuhelinumeron.
ap
Vierailija kirjoitti:
Missäköhän kaupassa on vielä lankapuhelin?
Siis lankapuhelimia on ihan nykyaikaisiakin, ei ne mitään veivattavia museokapistuksia ole. Meillä on töissä lankapuhelimet. Ne on sellaisia isoja mötiköitä, joissa on yrityksen eri toimintojen nappuloita soitonsiirtoihin ja muita toimintoja. Ei kännyköillä noin vaan siirretä puhelua pomolle. Ei ainakaan tuntemillani kännyköillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään olisi alkanut mitenkään oletusarvoisesti kertoa kenellekään, miten puhelin toimii. Olen luullut, että kaikki osaavat.
ap
Oletusarvoisesti alle armeijaikäiset eivät ole ikänään edes nähneet lankapuhelinta.
Kuulostaa hauskalta. Ehkä jonkun olisi pitänyt näyttää mallia. Olemmeko me yli 40 vuotiaat sitten muumioita.
Kyllähän tämmönen kieltämättä huvittaa kankapuhelinta käyttänyttä. 😁
Mutta toisaalta, mistäs nykyajan nuoret olisivat oppineet.
Itse muistan kuinka ärsytti, kun joku äyski mulle siitä, etten osannut sytyttää takkaa, aukoa peltejä, raottaa tuhkaluukkua jne, mutta mistäs minä kerrostalossa ikäni asunut ihminen olisin sellaisia oppinut. Koskaan tehnyt edes nuotiota.
Nykyään osaan, hyvinkin, mutta ei se mikään syntymässä saatu oppi ole sekään.
Mun kolme teini-ikäistä lasta puhuvat puhelimeen (eli kännykkään) juuri noin. Jos siis ylipäätään puhuvat koskaan kännykkään. Kukaanhan ei siis hyvänen aika enää soita kenellekään, kun on videopuhelut ja WhatsAppit ja Snapit ja muut. Puhelimella soittaa vain mummot äänipuheluita.
Mutta joo - ei laiteta kännykkää korvalle, vaan naaman eteen kaiuttimelle. Puhutaan ja kuunnellaan puhelua niin, että se kännykkä on koko ajan siinä naaman edessä.
Hyvinkin siis tuo poika kuvitteli, että näin pitää toimia langallisen puhelimen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, 30v, osaan ulkoa vanhempieni kännykkänumerot. Myös omani ja puolisoni, mutten kenenkään muun. Muistan toki oman lapsuuteni lankapuhelinnumeron ja parhaan kaverini lankapuhelinumeron.
ap
Minä 48 v muistan ulkoa omani lisäksi ainoastaan miesystäväni numeron sekä oman 90-luvun kännykkänumeroni sekä sen aikaisen poikaystävän ja parhaan ystäväni, koska niihin on soiteltu paljon muistakin puhelimista kuin omasta kännykästä. En muista ulkoa yhtään numeroa, joihon olen soittanut vain omalla kännykälläni.
Vierailija kirjoitti:
Mun kolme teini-ikäistä lasta puhuvat puhelimeen (eli kännykkään) juuri noin. Jos siis ylipäätään puhuvat koskaan kännykkään. Kukaanhan ei siis hyvänen aika enää soita kenellekään, kun on videopuhelut ja WhatsAppit ja Snapit ja muut. Puhelimella soittaa vain mummot äänipuheluita.
Mutta joo - ei laiteta kännykkää korvalle, vaan naaman eteen kaiuttimelle. Puhutaan ja kuunnellaan puhelua niin, että se kännykkä on koko ajan siinä naaman edessä.
Hyvinkin siis tuo poika kuvitteli, että näin pitää toimia langallisen puhelimen kanssa.
Ihan fiksua olla pitämättä puhelinta korvalla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ulkomaalaistaustaisuudella oli osuutta asiaan? Eihän noilta onnistu liukuportaidenkaan käyttö
Jotenkin olisi ollut ihanaa kasvaa ympäristössä, missä ei olisi ollut nykymaailman turhuuksia. Elämänlaatua, joka ei koskaan palaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota naaman eteen kaiuttimelle tapaa yhtään, mikä järki? Miksi? Näkee aikuisiakin jotka tuota harrastavat julkisilla paikoillakin.
Olen parikymppinen enkä muista edes lapsuudessa nähneeni lankapuhelinta, itsekin olisin yrittänyt näppäillä numeron ensin :D
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ulkomaalaistaustaisuudella oli osuutta asiaan? Eihän noilta onnistu liukuportaidenkaan käyttö
Taitaa ottaa koville kun pitää toisia haukkua. Oletko itse jo 50? Se tietää vähemmän elämää edessä kuin jo elettynä.
Ja lisään vielä: info ei itse soittanut puhelimella äidille, koska äiti ei osannut suomea, eikä lapsi osannut sanoa numeroita suomeksi. Siksi siis antoivat lapsen näppäillä numerot ja soittaa itse.
ap