Voisiko joku kertoa että miksei suurin osa ihmisistä voi olla ihan rauhassa ja hyväksytysti työttömänä, kun ei avoimia työpaikkoja ole kuin murto-osa työttömien määrästä?
Kun lasketaan yhteen kaikki kuntouttavassa, työharjoittelussa, työkkärin koulutuksissa yms. olevat, saadaan luku joka on jotai 500 000 ja 700 000 välillä.
Avoimia työpaikkoja on jotain 25 000 tällä hetkellä, ja näistäkin valtaosa sellaista jolla ei oikeasti elä.
Joten miksi siis ei olisi hyväksyttyä niiden olla työttöminä jotka siihen parhaiten sopeutuvat?
Minä esimerkiksi olen oikein onnellinen tuilla eläessäni työttömänä...Olen ollut jo vuosia.
Miksi minun pitäisi niin kovasti pyrkiä työelämään, kun töitä ei kuitenkaan ole kuin pienelle osalle hakijoista?
Eikö mieluummin minun kannata olla työttömänä, kuin jonkun joka vetäisi itsensä kiikkuun 2 vuoden työttömyyden jälkeen kun olisi ensin ryypännyt itsensä rappiolle?
Silti minun pitää vain esittää hakevani töitä kun yhteiskunta sitä järjenvastaisesti vaatii...
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisut ovat:
Perustulo
Matalia palkkoja pitää nostaa
Työtunteja pitää vähentää niin että useammalle halukkaalle on duunia
Firmojen sisäiset palkkaerot on saatava kuriin
Veronkierto tehtävä mahdottomaksi
Tuo on hyvä alku.
Mutta mistä niitä uusia kunnollisia työpaikkoja syntyy? Siinä on meidän kansallinen ongelmamme! Mihinkään ei sijoiteta, investoida, rakenneta uutta, ei innovoida, palkata lisää työntekijöitä, niin että toiminta ja yritys hyödyttäisi Suomea ja suomalaisia.
Lähinnä yritysten menestys hyödyttää muutamaa suomalaista yksilöä, joka pistää rahat sukan varteen Panamaan ja pyrkii livistämään verojen maksusta Suomeen. Siirtyvät ulkomaille asumaankin eli sinne menee varakkaiden kulutukseen laittamat rahatkin.
Maatamme hyödyttävää kasvua on siis todella vähän.
Niin, yritys- ja sijoitusvihamielinen pääministeri & vähemmistöhallitushan auttas tässä asiassa tuhannesti...
Minun puolesta saa olla ihan vapaasti työttömänä, kunhan hoitaa oman elämisensä OMISTA rahoistaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisut ovat:
Perustulo
Tuo on hyvä alku.
Mutta mistä niitä uusia kunnollisia työpaikkoja syntyy? Siinä on meidän kansallinen ongelmamme! Mihinkään ei sijoiteta, investoida, rakenneta uutta, ei innovoida, palkata lisää työntekijöitä, niin että toiminta ja yritys hyödyttäisi Suomea ja suomalaisia.
Lähinnä yritysten menestys hyödyttää muutamaa suomalaista yksilöä, joka pistää rahat sukan varteen Panamaan ja pyrkii livistämään verojen maksusta Suomeen. Siirtyvät ulkomaille asumaankin eli sinne menee varakkaiden kulutukseen laittamat rahatkin.
Maatamme hyödyttävää kasvua on siis todella vähän.
Niin, yritys- ja sijoitusvihamielinen pääministeri & vähemmistöhallitushan auttas tässä asiassa tuhannesti...
No mitäpä se kokkarihallitus sai aikaan? Jos kokkari perustaa firman, se palkkaa sinne mahdollisimman vähän työntekijöitä mahdollisimman pienellä palkalla ja voitot viedään veroparatiiseihin. Samaan aikaan yhteiskunta elättää sen työntekijän maksamalla asumis- ym. tukia kun se kokkarin maksama palkka ei riitä mihinkään!
Vierailija kirjoitti:
Minun puolesta saa olla ihan vapaasti työttömänä, kunhan hoitaa oman elämisensä OMISTA rahoistaan
Muista tämä sitten kun ITSE jäät työttömäksi!
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisut ovat:
Perustulo
Ratkaisu yhteiskunnan ongelmiin mutta kokoomuksen ja elinkeinoelämän painajainen joten eivät toteudu.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisut ovat:
Perustulo
Perustulo on oikea tukimuoto, sillä tulevaisuudessa yhä enemmän pitää sovittaa tukea ja palkkatöitä. Perustulo mahdollistaa taloudellisen aktiivisuuden tuensaajanakin.
Matalia palkkoja taas ei pidä nostaa. Päin vastoin. Palkkojen pitää antaa joustaa alas päin, että työnantajilla on kannustava palkata. Perustulo sitten huolehtii toimeentulosta ja työ on niille, jotka sitä haluavat tehdä.
Työaikoja ei pidä alkaa lyhentää(jääköön työntekijän itse päätettäväksi minkä pituista päivää haluaa tehdä). Työtä ei ole mikään mystinen tietty määrä tarjolla, vaan työtä löytyy kunhan se tehdään kannattavaksi tuolla palkkojen joustolla.
Firmojen on parasta antaa maksaa niin kuin haluavat, sillä tietävät parhaiten mikä heillle parhaaksi. Jos haluavat palkita tuottavampaa työntekijää niin fine.
Verotuksen tulee olla tasapuolista, jotta jokin yritys ei veroeduin tai veroja kieltämällä syö mahdollisesti paremman yrityksen ekolokeroa, mikä johtaa talouden heikentyneeseen toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa tosissaan, millä ihmeellä työttömän pitäisi elää, jos mitään tukia ei saisi nostaa. Kun sitä rahaa tarvitsee esimerkiksi syömiseen ja asumiseen, mitkä ovat aika isoja edellytyksiä hengissä pysymiselle. Vai kaikki työttömät kuolkoot kadulle tai ryöstelköön?
Millä ihmisten Afrikan kehitysmaissa pitää elää niin vaikka sitten sillä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Tähänpä eivät osaa työttömien haukkujat ikinä vastata.
Tulee vain jotain epämääräistä mölinää sanojen "laiska" ja "mun verorahoilla" saattelemana.
Siksi, että sun puuros ei tule seinästä vaan sen puuron maksan minä. Minä en halua maksaa sinun puuroasi. Minun puolestani voit vaikka kärsiä ilman puuroa, minua ei haittaa. Niin yksinkertaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista tämä sitten kun ITSE jäät työttömäksi!
Merkittävä osa meistä ei tule koskaan jäämään työttömäksi. Tiedämme sen jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
"Perusta yritys ja työllistä näin itsesi lisäksi muitakin."
Ihan niin kuin kuka tahansa voisi vaan alkaa yrittäjäksi, ihan vaan päättämällä niin. Suurimmasta osasta ei siihen ole.
Miksei voi alkaa ihan vaan päättämällä? Tokihan se teettää töitä mutta eikö sitä tässä olla juuri hakemassa? Kysymys on lähinnä siitä ettei viitsitä selvittää asioita vaikka muuten istutaan naama kiinni netissä (sieltä voi katsoa muutakin kuin vauva.fi:tä ja Instaa) eikä viitsitä muutenkaan nähdä vaivaa tai olla yhtään epämukavuusalueella. Sairaat työkyvyttömät on eri asia mutta heitä on aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla sellainen systeemi, jossa kierrätetään ihmisiä töissä. Eli jokaiselle jossain vaiheessa tulisi vuoro olla vaikka vuoden työttömänä ja sitten taas pääsisi töihin sen jälkeen. Näin jokaiselle olisi töitä ja jokainen olisi työttömänä 1-2 vuotta koko elämän aikana. Kaikki saisi tasapuolisesti työ kokemusta ja olla töissä. Tämä olisi kyllä todella hyvä ratkaisu.
Meillä on osittain tuollainen systeemi olemassa jo, eli vuorotteluvapaa. Äitiysloma ja kodinhoidontuki ovat myös tukeneet sitä että joku sai määräajaksi töitä, kun toinen jäi kotiin.
Nyt nuo systeemit on tehty hankaliksi ja äidit halutaan pakottaa nopeasti takaisin töihin.
Äitiysvapaan pituus on noin 4 kk. Hoitovapaa ja kotihoidontuki eivät ole sukupuoleen sidottuja eli yhtä lailla isät voivat niiden turvin jäädä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
--
Työttömyys on yrityksien vika, jotka eivät kelpuuta työttömiä töihin, eikä perusta riittävästi työpaikkoja. Mieluummin otetaan ulkomaista orjatyövoimaa kuin suomalainen työtön.
Työttömän pitäisi saada elää elämänsä kuten haluaa. Aktivointi- ja elämänhallintakursseja voidaan tarjota niille, jotka niihin itse aidosti haluavat osallistua.
Työttömyys on aina jonkun muun vika. Näytä mulle yksi orja Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap oikeastiko luulet, että mol.fi:ssä ilmoitetut työpaikat ovat sama asia kuin kaikki avoimet työpaikat?
Tosiasiassa vain pieni osa avoimista työpaikoista ilmoitetaan siellä.
Kaikki pitäisi olla siellä, eikä niin että työt menee pöydän alta kummin kaimalle jonka isä rapsutti toimarin selkää armeijassa.
Työhakemusten käsittely ja haastattelujen järjestäminen on kallista ja aikaavievää. Kun ilmoituksen laittaa mol.fi:hin niin tuloksena on 100+ hakemusta eli melkoinen rahanmeno, ja suuri osa näistä on sellaisia hakijoita jotka eivät tule kyseeseen.
Jos paikkaan on odotettavissa runsaasti hakemusta voi rekrytoinnin ulkoistaa toiselle firmalle. Tällöin ei tarvitse käyttää omia resursseja hakemusten seulomiseen. Toki rekryfirman käyttäminen maksaa mutta iso säästö tulee ajassa ja omien resurssien käytössä. Rekryfirmoilla on myös valmiit sähköiset työnhakujärjestelmät eli perinteisiä paperihakemuksia ei tatvitse kenenkään käsitellä. Sitten sopivat filtterit (eli kaikki päälle 50v suoraan roskakoriin) ja noukitaan lopuista rusinat päältä. Rekrytoiva firma tapaa kolme parasta kandidaattia, aikaa menee tunti per hakija ja neljäs päätöksenteossa. Nopeaa ja vaivatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee vain jotain epämääräistä mölinää sanojen "laiska" ja "mun verorahoilla" saattelemana.
Siksi, että sun puuros ei tule seinästä vaan sen puuron maksan minä. Minä en halua maksaa sinun puuroasi. Minun puolestani voit vaikka kärsiä ilman puuroa, minua ei haittaa. Niin yksinkertaista se on.
Eikä mua haittaa että kärsit siellä töissä ja itket ja maksat mun elämisen, vielä vuosikymmeniä, meidän aikana ei tämä järjestelmä muutu yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä mua haittaa että kärsit siellä töissä ja itket ja maksat mun elämisen, vielä vuosikymmeniä, meidän aikana ei tämä järjestelmä muutu yhtään mihinkään.
Saa sitä rahaa itkemättäkin; huomaa kumman puolen edustaja aloitti tämänkin ketjun itkemisellään.
Vierailija kirjoitti:
Voitteko olla työttömänä nostamatta niitä kaikkia hemmetin etuuksia, jotka me työssäkäyvät joudutaan maksamaan. Olisihan se minustakin kiva maata vain himassa ja leikkiä lasten kanssa ja rahaa vaan tippuisi taivaalta, mutta kun maailma ei pyöri niin.
Saa olla aivan hullu käsitys maailmasta, jos teidän mielestä teillä on vain oikeuksia viedä rahaa toisilta. Se on pois meidän työssäkäyvien perheiltä ja hyvinvoinnista. Sitten kun et elä muiden siivellä, niin sitten saat tehdä mitä haluat.
Minäkään en haluaisi maksaa vankilassa luuhaavien elämää, omasta syystä sairastuneitten elämää (alkoholi, tupakka, paino), niiden joita ei voi mainita, enkä oikeastaan yritystukia, asumistukia sijoittajien taskuun, sopeutumiseläkkeitä, hävittäjiä, ja monia muita, mutta kun maailma ei pyöri niin. Onneksi emme voikaan valita. Voimme valita vain jaosta päättävät edustajat.
Koska työn määrä on laskenut pysyvästi, keinoja työttömyyden hoitoon ovat perustulo ja työn uudelleen jakaminen eli lyhyemmät työajat. Niin, ja käyn töissä. Nyt ei vain ole työtä kaikille niille yli puolelle miljoonalle ihmiselle, joilla ei sellaista ole, vaikka tahtoisivat.
No siiinähän on esiim kuiilu mileniaalisukupolven ja vanhemman sukupolven välillä. ELi sodanajan kasvatus ja esiim alkoholin käyttö ja vaimon hakkaaaminen jne. SIttten on testosteronin puuuute iäkkäämmällä väestöllä eli ei enää jaksa opiskella ja kiiinnostua vaikka ryhtyä yrittäjäksi eikä ole selllaista stereotyyyppiastä konsensusta siiinä mielikuvasssa. Kyllähän näissä on kuiluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista se sitten kun kotiin tullessasi kotisi ovi on rikottu ja kaikki puurohiutaleet on viety kaapistasi, ääliö.
Kyllä mun puolesta saa olla työtön, mutta en halua osallistua työttömyyskorvausten rahoittamiseen.
Pystyyköhän kukaan "Sisäilmaa" -minisarjan nähnyt TE-toimiston asiakas enää asioimaan vakavalla naamalla TE-toimistossa?
Sarjaahan oli taustoittamassa Uudenmaan TE-toimisto, joten kaikki osapuolet tietävät nyt sarjan perusteella viimeistään, mikä on TE-toimistossa meininki ja tilanne. Yhteiskunta-Annelit ovat tasan kärryillä siitä, että timinta on yhtä tyhjän kanssa ja sitä kautta ei apua työttömän tilanteeseen löydy. Ja omat tulostavoitteet ei toteudu. Todella masentava työpaikka varmasti.