Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku kertoa että miksei suurin osa ihmisistä voi olla ihan rauhassa ja hyväksytysti työttömänä, kun ei avoimia työpaikkoja ole kuin murto-osa työttömien määrästä?

Vierailija
26.01.2021 |

Kun lasketaan yhteen kaikki kuntouttavassa, työharjoittelussa, työkkärin koulutuksissa yms. olevat, saadaan luku joka on jotai 500 000 ja 700 000 välillä.
Avoimia työpaikkoja on jotain 25 000 tällä hetkellä, ja näistäkin valtaosa sellaista jolla ei oikeasti elä.

Joten miksi siis ei olisi hyväksyttyä niiden olla työttöminä jotka siihen parhaiten sopeutuvat?
Minä esimerkiksi olen oikein onnellinen tuilla eläessäni työttömänä...Olen ollut jo vuosia.

Miksi minun pitäisi niin kovasti pyrkiä työelämään, kun töitä ei kuitenkaan ole kuin pienelle osalle hakijoista?
Eikö mieluummin minun kannata olla työttömänä, kuin jonkun joka vetäisi itsensä kiikkuun 2 vuoden työttömyyden jälkeen kun olisi ensin ryypännyt itsensä rappiolle?

Silti minun pitää vain esittää hakevani töitä kun yhteiskunta sitä järjenvastaisesti vaatii...

Kommentit (181)

Vierailija
141/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole siitä, ettei voisi olla työttömänä välillä, vaan siitä ettei yhteiskunnassa voida antaa tällaisia erityisoikeuksia osalle ihmisistä; se, että ei työt kelpaa sillä palkkaa ei makseta tarpeeksi pistää työssäkäyviä ärsyttämään, sillä he itse aloittivat monet työuransa juurikin hyvin matalapalkkaisista töistä. Sinällään jos et hausta huolimatta saa töitä, etkä valita tukien pienuudesta, en usko että sinua halveksutaan. Mutta yrittää täytyy

Luulen että aloittaja tarkoitti että nuo kaikki pakottamiset erilaisille kursseille, joista varmaan melkein kaikki aivan turhanpäiväistä puuhastelua ja työharjotteluun pakottaminen tukien mentyksen uhalla voitaisiin lopeettaa. Tosi harva varmaan haluaa olla pitkään työttömänä, mutta jos ei yrityksistä huolimatta työpaikkaa saa niin miksi hänen ei vain sitten annettaisi olla rauhassa. Varmasti voisi jonkinverran niitä palkallisiakin työpaikkoja aueta, kun harjoittelijoita ei olisi tekemässä töitä, josta voisi maksaa ihan sitä oikeata palkkaakin.

Vierailija
142/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta niinpä, tämä jaksaa aina ihmetyttää etenkin ptikäaikaissairaana, että miksi ihmeessä koko ajan yritetään väkisin työntää (kokoaika)töihin saati mihinkään kuntouttaviin höpöhommiin, jos ei (osa-aikaista),terveydelleen sopovaa työtä kertakaikkiaan vain saa, niin miksei siais olla perustulolla rauhassa kotonaan?! Sairaudessa ja mitättömien, valtavan byrokratian takana olevien tukien anelussa syyllistettynä vieläpä on ihan tarpeeksi kyllä työtä sairauden väsyttämälle ihmiselle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/181 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap oikeastiko luulet, että mol.fi:ssä ilmoitetut työpaikat ovat sama asia kuin kaikki avoimet työpaikat?

Tosiasiassa vain pieni osa avoimista työpaikoista ilmoitetaan siellä.

Kaikki pitäisi olla siellä, eikä niin että työt menee pöydän alta kummin kaimalle jonka isä rapsutti toimarin selkää armeijassa.

Työhakemusten käsittely ja haastattelujen järjestäminen on kallista ja aikaavievää. Kun ilmoituksen laittaa mol.fi:hin niin tuloksena on 100+ hakemusta eli melkoinen rahanmeno, ja suuri osa näistä on sellaisia hakijoita jotka eivät tule kyseeseen.

Eli hetkinen nyt. Oliko ongelma siis se, että työttömät ovat laiskoja ja makaavat vain kotona yrittämättä edes työllistyä, vai se, että jos työnantaja ilmoittaa avoimesta työpaikasta, siihen yrittää rynnistää sadoittain työttömiä työnhakijoita jotka pyrkivät epätoivoisesti töihin mihin tahansa..?

Ongelma on se, että mol.fi ei tarjoa työnantajalle vastinetta rahalle, vaan päin vastoin on viemäri mikä imee rahaa. Yrityksen ainoa tehtävä on tuottaa voittoa. Yhteiskunta vastuu ei kuulu yrityksille.

Niin kauan kuin yritykset käyttävät yhteiskunnan kouluttamia työntekijöitä, nauttivat yritystukia, käyttävät yhteiskunnan mahdollistamia terveyspalveluita, käyttävät yhteiskunnan rakentamia teitä ja kunnallistekniikka ja ovat turvassa yhteiskunnan järjestämien turvallisuus-, siivous ja pelastustoimien ansiosta ja nauttivat yhteiskunnan järjestämästä yhteiskuntarauhasta, yritykset ovat hyvin vahvasti osa yhteiskuntaa.

Ovat osa yhteiskuntaa totta kai, mutta niiden rooli yhteiskunnassa ei ole syrjäytymisen vähentäminen vaan voiton tuottaminen. Eri toimijoilla yhteiskunnassa on kaikilla omat roolinsa.

Ad hominem:

Sinä kylmän opportunistinen nilkki.

Alatko vielä saarnaamaan sitä "jokainen on oman onnensa seppä" -mantraa?

Vierailija
144/181 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi ettei se ole taloustieteen näkökulmasta kestävää. Se ei toki ole työnhakijoiden vika ettei töitä ole, mutta nykyinen epäterve tasapaino on kallis, taloudellisti kestämätön ja aiheuttaa kokonaiskysynnän laskua. Kyse ei ole arvokysymyksestä ja hyväntekeväisyydestä vaan siitä ettei hyvinvointivaltio toimi noin. Nyt on lama ja korkea työttömyys, ns. normiaikaan työllisyyden tulisi olla korkeampi. Jos liian iso osa on työttömänä ja omaa huonon ostovoiman, se huonontaa muidenkin työssäkäyvien työmahdollisuuksia kun ihmiset ei kuluta kuin ruokaan ja Alkon ja apteekin tarjontaan.

Väännetään nyt vielä rautalangasta; juuri tästähän tässä puhuttiinkin!

Koska tilanne on mikä on, olisi äärimmäisen tärkeää karsia menoja. Kaikkein loogisin paikka olisi luonnollisesti karsia niitä sieltä, missä niiden karsimisella ei ole minkäänlaisia negatiivisia vaikutuksia yhteiskuntaan. 

Jos työttömyystuki pienennetään tai poistetaan, ihmiset siirtyvät toimeentulotuen piiriin. Menot eivät siis pienene mitenkään. Mitä stressaantuneempi ihminen on ja mitä enemmän hänellä menee aikaa täytellessä erilaisia lappuja ja työssäoloehtoja ja laskiessa seuraavien kuukausien toimeentuloa ja palkkapäiviä ja niiden vaikutusta tukien maksuun, sitä huonommin hän voi ja sitä huonommin hän kykenee tuottamaan mitään positiivista tähän yhteiskuntaan. Terveyskulut kasvavat, päihdeongelmat lisääntyvät, epäsosiaalinen käytös lisääntyy, masennus ja työkyvyttömyys lisääntyy, ja yhteiskunnan menot kasvavat valtavasti.

Jos taas kaikki tuet poistetaan, emme ole enää hyvinvointiyhteiskunta, emme täytä kansainvälisiä sopimuksia, rikollisuus nousee pilviin ja sisällissota on hyvin pian käynnissä. Talous ei todellakaan parane.

Jos taas poistamme kaikki turhat kontrolloinnit, haastattelut, kyttäämiset, muut kuin vapaaehtoiset koulutukset jne. niin paitsi että ihmisten hyvinvointi lisääntyy ja mahdollisuus ottaa töitä vastaan tai kokeilla yritystoimintaa helpottuu, säästämme samalla miljoonia.

Mikä näistä kuulostaa järkevimmältä vaihtoehdolta sinusta? Tällä hetkellä käytämme tuota ensimmäistä, ja minusta ainakaan se ei toimi. Viestisi perusteella olet tullut samaan johtopäätökseen.

Vierailija
145/181 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkojen määrä ei ole vakio, vaan niitä syntyy lisää. Itsekin loin itselleni ja sittemmin parillekymmenelle muulle työpaikan yrittäjänä.

Vierailija
146/181 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisut ovat:

Perustulo

Matalia palkkoja pitää nostaa

Työtunteja pitää vähentää niin että useammalle halukkaalle on duunia

Firmojen sisäiset palkkaerot on saatava kuriin

Veronkierto tehtävä mahdottomaksi

Kannatan näitä ja lisäksi korkeimpiin etuuksiin katto ja tuloloukkujen tarkastelu.

Vierailija
147/181 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska työttömän sylkykuppi-statusta tulee pelätä, jotta työssä olevat ovat malmiita tekemään palkan ja työehtojen suhteen myönnytyksiä työttömyyden välttääkseen. 

Vierailija
148/181 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, miksi juuri sinulla pitäisi olla oikeus nautiskella vapaapäivistä muiden kustannuksella, eikä jonkun muun. Töitä löytyy kyllä, kun on valmis tarvittaessa kouluttautumaan uudelle alalle sekä muuttamaan töiden perässä. Jos asenteesi on tuo, mitä kirjoitit, en yhtään ihmettele että olet ollut työttömänä useamman vuoden.

Ne työpaikat ei siitä lisäänny, vaikka kaikki työttömät muuttaisivat uudelle paikkakunnalle aina puolen vuoden välein. Pitää ensin olla työpaikkoja riittävästi.

Vierailija
149/181 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut saavat vaan olla, ja muiden pitää tehdä raskasta työtä elääkseen?

Kuka tahansa voi jättäytyä työttömäksi, mutta kuka tahansa ei pääse töihin saamaan palkkaa.

Vierailija
150/181 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi ettei se ole taloustieteen näkökulmasta kestävää. Se ei toki ole työnhakijoiden vika ettei töitä ole, mutta nykyinen epäterve tasapaino on kallis, taloudellisti kestämätön ja aiheuttaa kokonaiskysynnän laskua. Kyse ei ole arvokysymyksestä ja hyväntekeväisyydestä vaan siitä ettei hyvinvointivaltio toimi noin. Nyt on lama ja korkea työttömyys, ns. normiaikaan työllisyyden tulisi olla korkeampi. Jos liian iso osa on työttömänä ja omaa huonon ostovoiman, se huonontaa muidenkin työssäkäyvien työmahdollisuuksia kun ihmiset ei kuluta kuin ruokaan ja Alkon ja apteekin tarjontaan.

Väännetään nyt vielä rautalangasta; juuri tästähän tässä puhuttiinkin!

Koska tilanne on mikä on, olisi äärimmäisen tärkeää karsia menoja. Kaikkein loogisin paikka olisi luonnollisesti karsia niitä sieltä, missä niiden karsimisella ei ole minkäänlaisia negatiivisia vaikutuksia yhteiskuntaan. 

Jos työttömyystuki pienennetään tai poistetaan, ihmiset siirtyvät toimeentulotuen piiriin. Menot eivät siis pienene mitenkään. Mitä stressaantuneempi ihminen on ja mitä enemmän hänellä menee aikaa täytellessä erilaisia lappuja ja työssäoloehtoja ja laskiessa seuraavien kuukausien toimeentuloa ja palkkapäiviä ja niiden vaikutusta tukien maksuun, sitä huonommin hän voi ja sitä huonommin hän kykenee tuottamaan mitään positiivista tähän yhteiskuntaan. Terveyskulut kasvavat, päihdeongelmat lisääntyvät, epäsosiaalinen käytös lisääntyy, masennus ja työkyvyttömyys lisääntyy, ja yhteiskunnan menot kasvavat valtavasti.

Jos taas kaikki tuet poistetaan, emme ole enää hyvinvointiyhteiskunta, emme täytä kansainvälisiä sopimuksia, rikollisuus nousee pilviin ja sisällissota on hyvin pian käynnissä. Talous ei todellakaan parane.

Jos taas poistamme kaikki turhat kontrolloinnit, haastattelut, kyttäämiset, muut kuin vapaaehtoiset koulutukset jne. niin paitsi että ihmisten hyvinvointi lisääntyy ja mahdollisuus ottaa töitä vastaan tai kokeilla yritystoimintaa helpottuu, säästämme samalla miljoonia.

Mikä näistä kuulostaa järkevimmältä vaihtoehdolta sinusta? Tällä hetkellä käytämme tuota ensimmäistä, ja minusta ainakaan se ei toimi. Viestisi perusteella olet tullut samaan johtopäätökseen.

Tässä tuli asiaa.

Vierailija
151/181 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole siitä, ettei voisi olla työttömänä välillä, vaan siitä ettei yhteiskunnassa voida antaa tällaisia erityisoikeuksia osalle ihmisistä; se, että ei työt kelpaa sillä palkkaa ei makseta tarpeeksi pistää työssäkäyviä ärsyttämään, sillä he itse aloittivat monet työuransa juurikin hyvin matalapalkkaisista töistä. Sinällään jos et hausta huolimatta saa töitä, etkä valita tukien pienuudesta, en usko että sinua halveksutaan. Mutta yrittää täytyy

Luulen että aloittaja tarkoitti että nuo kaikki pakottamiset erilaisille kursseille, joista varmaan melkein kaikki aivan turhanpäiväistä puuhastelua ja työharjotteluun pakottaminen tukien mentyksen uhalla voitaisiin lopeettaa. Tosi harva varmaan haluaa olla pitkään työttömänä, mutta jos ei yrityksistä huolimatta työpaikkaa saa niin miksi hänen ei vain sitten annettaisi olla rauhassa. Varmasti voisi jonkinverran niitä palkallisiakin työpaikkoja aueta, kun harjoittelijoita ei olisi tekemässä töitä, josta voisi maksaa ihan sitä oikeata palkkaakin.

Asiaa tämäkin.

Vierailija
152/181 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Supermahdollistamismalli....

Vierailija
153/181 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

no eikö se joku rikkiviisas loihenu joskus lausumaan että työttömän elämän kuuluukin olla ikävää ja sitä pitää vähän kuusia että se aktivoituisi

😮🦏

Vierailija
154/181 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsasi hiessä pitää sinun leipäsi ansaitseman!

Vierailija
155/181 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssä käyvät vihaavat työssä käyntiä niin paljon, että kuvittelevat työttömyyden olevan jotain paratiisilomaa ja haluavat siksi rankaista heitä. Koska rankaiseminen on kuitenkin sairasta, ala-arvoista ja kannattamatonta, se naamioidaan aktivoinniksi ja voimaannuttamiseksi erilaisin helisevin sanakääntein. Kyse on kuitenkin pelkästään kateellisten rankaisu- ja selkkausyrityksistä.

Työttömyys on yrityksien vika, jotka eivät kelpuuta työttömiä töihin, eikä perusta riittävästi työpaikkoja. Mieluummin otetaan ulkomaista orjatyövoimaa kuin suomalainen työtön.

Työttömän pitäisi saada elää elämänsä kuten haluaa. Aktivointi- ja elämänhallintakursseja voidaan tarjota niille, jotka niihin itse aidosti haluavat osallistua.

Vierailija
156/181 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän niin monta työpaikkaa, joihin ei löydy oppimishaluista tekijää, että ei säälitä työttömät. Itsekin teen kahta työtä, kun näihinkään ei ole muita tulijoita tällä hetkellä. Ja kolmanteen paikkaan minua kysyttiin, mutta kieltäydyin, kun en ehdi kaikkea yksin, joku muukin saa luvan tehdä tässä maailmassa jotain.

Ei muuta kuin lista noista työpaikoista tähän, kiitos!

Vierailija
157/181 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua ja menee aiheen vierestä mutta joskus harmittaa. Minulla on yksi tuttava, joka opiskeluaikana otti pikavippejä ja biletti koko ajan. Sitten ylivelkaantui, mutta jotenkin onnistui pääsemään velkajärjestelyyn ja sai ainakin osan veloista anteeksi. Sitten sai pari lasta ja nyt elelee tuilla eikä kuulemma aiokaan mennä töihin. Minä olen maksanut opintolainan viimeistä penniä myöten. Nyt olen töissä ja tienaan vain vähän enemmän kuin ystäväni ja rahat tiukilla. Mutta ihan oikeinhan tämä teidän mielestä tietysti on.

Vierailija
158/181 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitais kehittää telkkariin semmoinen Gladiaattori-tyyppinen ohjelma, jossa työttömät taistelee työpaikoista. Voittaja saa paikan ja häviäjät karenssille. Ja kerrankin olisi työttömistä iloa koko kansalle!

Vierailija
159/181 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työttömänä ja ihan hukassa, nyt mies on alkanut painostaa että kyllä sitä nyt jotain pitäö tehfä opiskella edes.

En tiedä ollenkaan mitä haluan tai missä olen hyvä.

Olen kouluttautunut taide-alalle, ei kuitenkaan kunniahimoa tehdä itsestään joku brändi tai lähteä yrittäjäksi.

Sitten voisin taas opettaa, mutta tällä alalla on ylitarjontaa, eikä ole edes opettajakoulutusta pätkääkään.

Kaikenlisäksi kohta 2vuotta tulossa täyteen työttömyyttä, sitä ennen äitiys+hoitovapaalla 3vuotta joten kohta jo 7 vuotta ilman työelämää sillä olin jo 2vuotta työttömänä ennenkuin saimme lapsen(ei tullut helpolla, hoidoissakin oltiin)

Lisäksi lapsi oli huono uninen lähes koko 3 vuotta ja minulle on jäänyt nukahtamisvaikeuksia, osittain varmaan siitä että pelkää että joutuu heräämään kesken unien.

Viime yönäkin heräsi ja joutui ottamaan viereen nukkumaan.

Töitä haluisin tehdä, mutta se työnhaku on ihan hirveää "minä olen paras" soopaa.

Olen hyvä työntekijä sen tiedän, mutta mitä työtä sehän se pulma on kun taidealalla ei työtä ole.

Masentaa.

Lopeta itsesäälissä vellominen ja opiskele työllistävä ammatti. Niin me muutkin on tehty.

Vierailija
160/181 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua ja menee aiheen vierestä mutta joskus harmittaa. Minulla on yksi tuttava, joka opiskeluaikana otti pikavippejä ja biletti koko ajan. Sitten ylivelkaantui, mutta jotenkin onnistui pääsemään velkajärjestelyyn ja sai ainakin osan veloista anteeksi. Sitten sai pari lasta ja nyt elelee tuilla eikä kuulemma aiokaan mennä töihin. Minä olen maksanut opintolainan viimeistä penniä myöten. Nyt olen töissä ja tienaan vain vähän enemmän kuin ystäväni ja rahat tiukilla. Mutta ihan oikeinhan tämä teidän mielestä tietysti on.

Älä ole kateellinen, ala työttömäksi ja elä unelmaasi!! :D