Taas tahra Gigantin maineeseen
Järvenpään Gigantti oli pakkomyynyt sähkösopimuksen asiakkaalle.
Provisopalkalla oleva myyjä oli tehnyt asiakkaalle sähkösopimuksen, ilman että olisi kertonut asiasta tarpeeksi.
Asiakas oli ostamassa ulkoista kiintolevyä, jonka hinta oli 100 euroa. Myyjä oli sanonut että saatte sen 50 eurolla jos Kotimaan sähköyhtiö saa lähettää teille tarjouksen sähköspostiin.
Siis tarjouksen, mutta asiakas oli kuitenkin sitoutunut mutta asiakas oli jo tietämättää sitoutunut tekemään sähkösopimuksen.
Härskiä asiakaspalvelua joillakin myyjillä. Erityisesti vanhempia ihmisiä viilataan raskaasti linssiin tälläisillä.
Kommentit (42)
Tekeekö Giganttikin tätä? Juuri viime viikolla Powerin myyjä yritti kohdallani tätä samaa temppua, kun kävin liikkeessä ostamassa työskentelyvälineitä. Fortumin sähkösopimuksen tekemällä olisin kuulemma saanut 40 euroa alennusta.
Vihaan feissareita, ja vihasin myös tuota tilannetta kun jouduin perustelemaan, miksi en halua vaihtaa sähköyhtiötä. Yrittäkää nyt edes! Minä leikin aina kuuroa ja sokeaa kun feissarit lähestyvät minua, ja nyt täytyy ilmeisesti alkaa myös lakata käymästä Gigantissa ja Powerissa osoituksena siitä, että tuo sähkömyynti ei ole asiakkaalle ok. Jos asiakkaat eivät osta niitä sähkösopimuksia ilman pakkomyyntiä, niin ne ymmärtäkää jo että silloin ne ovat surkeita sopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
DNA pitää laitonta rekisteriä asiakkaistaan. Minun kohdalla lukee ilmeisesti "hankala asiakas".
Kävi ilmi kun klopin käytös muuttui kun oli naputellut tietokonetta.
Noniin, ja kun palaat miettimään omaa käytöstäsi niin eiköhän sieltä ole päässyt muutama kirosana ja haukut surkeasta asiakaspalvelusta henkilölle, josta asia ei johdu. Muistuukin oma opiskeluaikojen asiakaspalvelutyö mieleen; moni soittaja luuli, että voi alkaa viljelemään v*ttua ihan mielin määrin, mutta onneksi heille sai sanoa, että alatko käyttäytyä vai suljenko puhelun. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DNA pitää laitonta rekisteriä asiakkaistaan. Minun kohdalla lukee ilmeisesti "hankala asiakas".
Ei tasan pidä. GDPR on niin vahva uhka että tuollaiseen ei yksikään isompi yhtiö sorru.
Tasan pitää. Kloppi möläytti ihan eri yhteydessä puhelinmyyjälle heittämäni persoonallisen herjan. MOT
”Persoonallisen herjan”. Kuulostaa siltä, ettet ollut ihan asiallinen. Sen voin vahvistaa, että jos kiroilet tai herjaat jotakin, se lukee asiakastiedoissasi (ainakin firmassa, jossa olin). Aika useankin asiakkaan kohdalla oli mm. maininta, että: ”kiroili ja räyhäsi puhelimeen”, ”haukkui asiakaspalvelijaa”.
Modet voisitte poistaa nämä jimms botit palstalta. Kiitos.
Pitää varmaan alkaa aina aspoille sanomaan että jos yrität myydä jotain muuta kuin mitä tulin ostamaan, en osta mitään
Vierailija kirjoitti:
No eikös lopputulos kuitenkin ollut se että äijä sai sen huntin hintaisen USB-lättynsä lopulta käytännössä ilmaiseksi.
No ei ole jos sitä varten pitää soitella ja taistella, ainakin itsellä oma aika ja vaiva on arvokkaampaa kuin joku 50 euron lahjakortti.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuossa taannoin jonossa puhelinliittymän myyntiä kuunnellessani, että mitenköhän paska palkka noilla on, kun laittavat asiakkaan odottamaan puoli tuntia jonkin pikkuprovikan takia ja onko se enää firman etu.
Se provikka sille myyjälle on 50-500€/ liittymä. Kun tuntipalkka on vajaan 11€/h, toi on oikeasti myyjälle kannattavaa, ei tietenkään Gigantille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tasan pidä. GDPR on niin vahva uhka että tuollaiseen ei yksikään isompi yhtiö sorru.
Niin ei pidä laitonta rekisteriä, pitää laillista rekisteriä. Tiedothan saa GDPR:n mukaan pyytää jos haluaa ja kyseessä on asiakasrekkari kuitenkin jota saavat kyllä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö Giganttikin tätä? Juuri viime viikolla Powerin myyjä yritti kohdallani tätä samaa temppua, kun kävin liikkeessä ostamassa työskentelyvälineitä. Fortumin sähkösopimuksen tekemällä olisin kuulemma saanut 40 euroa alennusta.
Vihaan feissareita, ja vihasin myös tuota tilannetta kun jouduin perustelemaan, miksi en halua vaihtaa sähköyhtiötä. Yrittäkää nyt edes! Minä leikin aina kuuroa ja sokeaa kun feissarit lähestyvät minua, ja nyt täytyy ilmeisesti alkaa myös lakata käymästä Gigantissa ja Powerissa osoituksena siitä, että tuo sähkömyynti ei ole asiakkaalle ok. Jos asiakkaat eivät osta niitä sähkösopimuksia ilman pakkomyyntiä, niin ne ymmärtäkää jo että silloin ne ovat surkeita sopimuksia.
Ihan vaan tiedoksesi, että ovat samaa firmaa nuo kaksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuossa taannoin jonossa puhelinliittymän myyntiä kuunnellessani, että mitenköhän paska palkka noilla on, kun laittavat asiakkaan odottamaan puoli tuntia jonkin pikkuprovikan takia ja onko se enää firman etu.
Se provikka sille myyjälle on 50-500€/ liittymä. Kun tuntipalkka on vajaan 11€/h, toi on oikeasti myyjälle kannattavaa, ei tietenkään Gigantille.
Hahaha joo ihan varmasti 50-500e provikka. Kuka sen provikan maksaa? Teleoperaattori joka laskuttaa siitä liittymästä parikymppiä kuussa? Ensimmäisen kahden vuoden laskutus suoraan lyhentämättömänä liittymän myyneelle myyjälle? :D
Vähän valoja päälle nyt.
DNA:lla aspassa työskennelleenä voin kertoa, että ei pidä.
Mutta jokaisesta asiointikerrasta kirjoitetaan asiakkuudelle tieto, kuten jokaisessa muussakin firmassa. Näistä yleensä kyllä ilmenee, jos asiakas on hankala tai esim. puhelu jouduttu katkaisemaan asiakkaasta johtuvista syistä.
ps. Vinkki vitosena voin kertoa, että jos olet kusipää, niin saat huonointa mahdollista asiakaspalvelua. Niin se metsä vastaa kun sinne huudetaan.
Mä ostin puhelimen Gigantista viime vuonna, ja jouduin koronan aiheuttaman tilanteen vuoksi ottamaan sen laskulle kun en voinut maksaa sitä heti. Hämmennykseni oli suuri, kun postista tipahtikin Aktiivirahan asiakaskortti. Sanoin myyjälle Gigantissa että en halua mitään kulutusluottoja kun niitä koetettiin kaupata, ja että haluan maksaa vain laskun, mutta silti nimeni napattiin sellaiseen paperiin hokemalla miten "ei tämä ole luotto, maksat vain laskun". Soitin Aktiivirahalle ja sanoivat että tämä on Gigantissa arkipäivää, asiakkaille ei selosteta kunnolla asioista joihin heiltä pyydetään nimi, ja he sitten purkavat näitä tapauksia rutiinilla.
Powerissa sama homma Fortumin sähkösopimuksen kanssa
Tosin black friday kun oli niin 100e alennus tuli kun teki sähkösopimuksen
Mutta selvisihän tässä se että tuo kotimaan energia on fortumin tytäryhtio
Mutta tuo 50 tai satku ulosmitataan 2 v sopimuksella missä perusmaksulla kupataan
nuo ns. alennukset kolminkertaisesti takaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät muuten ole. Molemmat ovat kyllä norjalaisomistuksessa, mutta Powerin omistaja on Power International AS ja Gigantin omistaja Elkjøp. Eli nuo ovat kilpailijoita. Sähkömyyjät ovat saaneet molemmista vahvan otteen...
Jos jompi kumpi näistä irtaantuisi tuosta bisneksestä ja mainostaisi kovaäänisesti, että "Me emme myy sähkösopimuksia", niin ostaisin jatkossa kaiken elektroniikkani siltä ja jättäisin toisen lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin puhelimen Gigantista viime vuonna, ja jouduin koronan aiheuttaman tilanteen vuoksi ottamaan sen laskulle kun en voinut maksaa sitä heti. Hämmennykseni oli suuri, kun postista tipahtikin Aktiivirahan asiakaskortti. Sanoin myyjälle Gigantissa että en halua mitään kulutusluottoja kun niitä koetettiin kaupata, ja että haluan maksaa vain laskun, mutta silti nimeni napattiin sellaiseen paperiin hokemalla miten "ei tämä ole luotto, maksat vain laskun". Soitin Aktiivirahalle ja sanoivat että tämä on Gigantissa arkipäivää, asiakkaille ei selosteta kunnolla asioista joihin heiltä pyydetään nimi, ja he sitten purkavat näitä tapauksia rutiinilla.
Monelle taitaa olla yllätys, että vähittäiskauppa ei ole rahalaitos. He ulkoistavat tällaiset luottoriskitapaukset. Jos maksat heti kassalla, ei kaupan tarvitse laittaa velkaasi eteenpäin alan yritykselle.
Tää on kyllä tosi ärsyttävää, kun puolet tuotteen ostoajasta menee myyjän kanssa vänkäämiseen, miksi haluan ostaa vain tuotteen enkä mitään sähkö- tai liittymätarjouksia. Tuputtavat myös aggressiiviseen sävyyn Handelsbankenin joustoluottoa, vaikka haluan maksaa tuotteen heti. Eivät millään usko, jos asiakas sanoo näille oheisjutuille ei kiitos.
Itse vertailen tuotteiden hintoja ennen ostopäätöstä ja valitettavasti Gigantissa on ollut usein edullisin hinta. Ärsytävästä myyntitapahtumasta huolimatta hinta on ratkaissut, miksi menen Giganttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät muuten ole. Molemmat ovat kyllä norjalaisomistuksessa, mutta Powerin omistaja on Power International AS ja Gigantin omistaja Elkjøp. Eli nuo ovat kilpailijoita. Sähkömyyjät ovat saaneet molemmista vahvan otteen...
Jos jompi kumpi näistä irtaantuisi tuosta bisneksestä ja mainostaisi kovaäänisesti, että "Me emme myy sähkösopimuksia", niin ostaisin jatkossa kaiken elektroniikkani siltä ja jättäisin toisen lopullisesti.
Øivind Tidemandsen on tuonut Suomeen aiemmin Gigantti- ja XXL-ketjut. Tidemandsenin sijoitusyhtiö on yhä norjalaisen XXL:n suurin omistaja. Power kuuluu samaan pohjoismaiseen konserniin kuin kodinkoneketju Expert.
Yhteistä historiaa näillä on, vaikka nyt onkin eri omistajat. Mahtaako Gigantin ja Powerin omistajayritykset olla tytäryhtiöitä? En ole ottanut selvää asiasta.
Aika lyhytnäköinen liiketoimintamalli on tällainen pakkomyynti ja asiakkaan huijaaminen sopimuksen tekoon. Se että tilanne tulee "yllätyksenä" kuten jutussa perusteltiin, ei ole mikään oikeutus sille, ettei asiakas voi peruuttaa kauppaa, jonka tekemisestä ei edes ole tietoinen. Siis mitä oikein luin.
Kuvittele, että pakkomyyt ja pakkositoutat asiakkaan vuodeksi. Mitä tapahtuu vuoden jälkeen? Asiakashan irtisanoo sen välittömästi, kun on ensin vuoden kertonut koko lähipiirilleen huonosta kokemuksesta ja varoittanut niitä. Eikä varmasti osta uudelleen. Loppuu asiakkaat, loppuu myynti, menee konkkaan, sitten vaihtuu lafkan nimi ja aloitetaan sama touhu alusta mitään oppimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Øivind Tidemandsen on tuonut Suomeen aiemmin Gigantti- ja XXL-ketjut. Tidemandsenin sijoitusyhtiö on yhä norjalaisen XXL:n suurin omistaja. Power kuuluu samaan pohjoismaiseen konserniin kuin kodinkoneketju Expert.
Yhteistä historiaa näillä on, vaikka nyt onkin eri omistajat. Mahtaako Gigantin ja Powerin omistajayritykset olla tytäryhtiöitä? En ole ottanut selvää asiasta.
Olen ollut töissä parissa ulkomaisessa ketjussa, joiden pomot Ruotsista, Tanskasta ja Islannista. Ei kuitenkaan xxl, Gigantti tai Power.
Osalla näistä tiimipäiviä ja raportointia tekemään tulleista pomoista on ollut todella huono asenne suomalaisia kohtaan, ihan kuin suomalaiset olisi jotenkin yksinkertaisia ja mikä tahansa menisi läpi, juurikin pakkomyyntiä ja epämääräisiä kampanjoita.
Myymäläpäälliköiden ja myyjien pakko totella niitä ohjeistuksia, koska kaikkea seurataan ja valvotaan koko ajan. Uskon että iso osa näistä ongelmista johtuu tästä. Johtajat ei tunne Suomen kuluttajalainsäädäntöä, eikä ole kunnioitusta asiakkaita kohtaan.
Tasan pitää. Kloppi möläytti ihan eri yhteydessä puhelinmyyjälle heittämäni persoonallisen herjan. MOT