Mies, haluaisitko työskennellä tittelillä esinainen, virkanainen tai palonainen?
Tästä on kyse siinä, että nyt mm. S-ryhmässä haetaan esimiehelle neutraalia ammattinimikettä. Haluaisitko olla työnainen?
Kommentit (82)
Se on aivan yhdentekevää mikä titteli minulla on niin kauan kuin työ on mielenkiintoista. Työpaikalla voin olla nainen, kana tai kotkottaja, ihan mikä vaan eukkoja miellyttää.
-mies
Voisi myös kutsua miespuolisia -tar päätteellä. Palonaisetar. Esinaisetar.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö esim. myös sana 'emolevy' muuttaa sukupuolineutraaliksi? Onhan sekin sukupuolittunut. Vai toimiiko tämä vain yhteen suuntaan?
Niin tai emoalus ja emoyhtiö. Olen aina ajatellut, että se emo on juuri emo, eli se "synnyttää" poikasia.
Miksi synnyttää poikasia? Miksei tyttösiä?
Vastatkaa miehet oletteko työnaisia.
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin ottaa nuo termit käyttöön vaikka tuhanneksi vuodeksi kun viime vuosituhat mentiin miestermeillä. Täytyyhän sen miehille sopia.
Hoitakaahan se pakollinen varusnaispalvelus sitten asiallisesti ja kitisemättä.
Kyllä miesten täytyy tämä hyväksyä kun naisetkin ovat joutuneet työskentelemään -miehinä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miesten täytyy tämä hyväksyä kun naisetkin ovat joutuneet työskentelemään -miehinä.
Jos joku nainen ei halua tittelikseen vaikkapa puhemiestä niin minun puolesta kutsukoon vapaasti itseään vaikka turboörkiksi sen sijaan, jos sillä mieli paranee. Minä taas jatkan puhemiehenä kun minun vuoro on.
M
Vierailija kirjoitti:
Eli lisää keksittyjä, mielellään vielä englanninkielisiä nollatitteleitä?
Ihan kuule jo päälliköistä puhutaan s-ryhmässä muutenkin, ihmetyttää tämä S-ketjun ulostulo.
Saapa taas friikkien ja feministien hyvesignalointipisteet, se tässäkin on takana
Aivan, nyky-yhteiskunnan suurin ongelma kun on toksinen maskuliinisuus jopa ammattinimikkeissä, hitot koronasta tai talouden epävarmuudesta tms..
Harmi vaan kun esim. palonainen- nimikettä ei ole olemassa ja jos sellaista tai muita aloituksessa mainittuja lähdettäisiin ajamaan, niin sehän olisi taas sukupuolittunutta ja vastoin androgyynisen ihanneyhteiskunnan periaatteita.
Kaikki ovat tasa-arvoisia, toiset vain ovat tasa-arvoisempia kuin toiset..
Toksinen maskuliinisuus ja roolimalli ei toki häiritse heitä, jotka hyötyvät siitä.
Esimies, virkamies ja palomies ovat vain nimikkeitä, ei mitään muuta. Miksi pitää ne ehdoin tahdoin nähdä jotenkin sukupuolisidonnaisina loukkauksia? Vääntämällä niitä naismuotoon tehdään itse niistä sukupuolittuneita ja oikein korostetaan sitä. Aiemmin ne ovat olleet kaikille varmasti aivan neutraaleja sanoja eikä kukaan ole ajatellut niiden olevan jotenkin syrjiviä, siis ennen tätä pelleilyä.
Sellaiset jaot kuin tarjoilija - tarjoilijatar ovat kyllä mielestäni aivan turhia, mutta eipä niitä juuri enää missään käytetäkään.
Niin. Ajatelkaa, jos vaikka tasa-arvoakin kutsuttaisiin feminismiksi?
Luotoäiti on seksistinen ilmaisu. Miksei luontoisä?
Ajatelkaas kun monessa kielessä on jopa man-passiivi.
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin ottaa nuo termit käyttöön vaikka tuhanneksi vuodeksi kun viime vuosituhat mentiin miestermeillä. Täytyyhän sen miehille sopia.
Hienoja nämä naiset, jotka ovat eläneet yltäkylläisyydessä ja tasa-arvossa ja haluavat itselleen hyvityksta kuvittelemistaan menneiden sukupolvien kärsimyksistä. Mietihän vähän oletko siihen oikeutettu vai et.
Mulle on nyt aivan sama. Saavat kutsua vaikka esinisäkkääksi, kunhan hoitavat antamani työtehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaas kun monessa kielessä on jopa man-passiivi.
Ärsyttää, kun ei pääse tästä syyttämään suomimiestä.
Vierailija kirjoitti:
Esimies, virkamies ja palomies ovat vain nimikkeitä, ei mitään muuta. Miksi pitää ne ehdoin tahdoin nähdä jotenkin sukupuolisidonnaisina loukkauksia? Vääntämällä niitä naismuotoon tehdään itse niistä sukupuolittuneita ja oikein korostetaan sitä. Aiemmin ne ovat olleet kaikille varmasti aivan neutraaleja sanoja eikä kukaan ole ajatellut niiden olevan jotenkin syrjiviä, siis ennen tätä pelleilyä.
Sellaiset jaot kuin tarjoilija - tarjoilijatar ovat kyllä mielestäni aivan turhia, mutta eipä niitä juuri enää missään käytetäkään.
Palomies on muutenkin aivan hölmö ammattinimike, koska työtehtävät liittyvät paljolti muuhunkin kuin tulipaloihin. Pelastaja on paljon kuvaavampi nimitys ja monessa muussakin kielessä jo käytössä.
Äidinkieli ja isänmaa voisivat ihan luontevasti ollakin vaikka kotikieli ja kotimaa. On nimittäin ihmisiä, joille suomen kieli onkin isänkieli tai Suomi äidinmaa. Samoin kuin esimies on luontevasti johtaja tai päällikkö. Ymmärrän kyllä termien neutraalistamisen tarpeen, mutta turha lähteä erikseen keksimään jotain uusia väännöksiä silloin, kun kielestä jo löytyy valmiiksi neutraalejakin vaihtoehtoja.
Esimies = johtaja, päällikkö
Virkamies = viranhaltija
Työmies = työntekijä
Puhemies = puheenjohtaja
Palomies = pelastaja
Jne.