Mies, haluaisitko työskennellä tittelillä esinainen, virkanainen tai palonainen?
Tästä on kyse siinä, että nyt mm. S-ryhmässä haetaan esimiehelle neutraalia ammattinimikettä. Haluaisitko olla työnainen?
Kommentit (82)
En, mutta voisin olla lähijohtaja, viranhaltija tai pelastaja.
Voitaisiin ottaa nuo termit käyttöön vaikka tuhanneksi vuodeksi kun viime vuosituhat mentiin miestermeillä. Täytyyhän sen miehille sopia.
Ärsyttää kovasti kun joudun tähänkin vastaamaan äidinkielelläni.
Hyvin taas aukesi käsite neutraali.
Hyvä että löytyy kehitettävää niin johtajat voivat perustella palkankorotuspyyntöjään
Kyllä minua saisi palonaiseksi kutsua, jos olisin palonainen. Koska tällöin kaikkia muitakin kutsuttaisiin palonaisiksi.
Asianainen! :D Oonko ny paha ihminen, ku hymyilin tolle? :D Siinäpä vaihtelevat titteleitä. Ite tuun aina ajattelee ja sanoo palomies, palohenkilö tai palovirkailijat sun muut ei kuulosta hyviltä.
Ei ole relevantti kysymys, koska nämä eivät ole suomenkielen sanoja. Esimies taas on. Vaikka siinä onkin "mies", niin sana on täysin neutraali - esimies voi olla mies, nainen, mummo, poika tai ihan mitä vaan.
Kyllä voisin, voisitko sinä taas toimia pakollisen armeijan jälkeen naiskersanttina?
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin ottaa nuo termit käyttöön vaikka tuhanneksi vuodeksi kun viime vuosituhat mentiin miestermeillä. Täytyyhän sen miehille sopia.
Näinkö ajat tasa-arvoa? Kostamalla? Oletko alakouluikäinen?
Samaa kysyin mieheltäni. Hänen mukaansa "mies" on neutraalimpi kuin "nainen". Meinasi minulta korvat tippua päästä, niin huono peruste.
Eli lisää keksittyjä, mielellään vielä englanninkielisiä nollatitteleitä?
Ihan kuule jo päälliköistä puhutaan s-ryhmässä muutenkin, ihmetyttää tämä S-ketjun ulostulo.
Saapa taas friikkien ja feministien hyvesignalointipisteet, se tässäkin on takana
En todellakaan halua. Tuollaisethan nimenomaan korostavat sitä sukupuolta. Eikö tarkoitus ole häivyttää sukupuolen merkitys työelämässä. Mitenköhän tuollainen ajaisi sitä asiaa?
Tittelini voisi olla vaikka nakkisämpylä, jos vain saisin töitä
Olipa typerä aloitus. Esinainen, palonainen yms ei ole oikeita sanoja vaan itse keksittyjä (esinainen saattaa ehkä olla sanakirjassa). Ikään kuin ammattijuoksija naista kutsuisi juoksijamieheksi. Jotenkin koko ap:n aloituksesta tuli tunne, kuin hän olisi provosoitunut jostakin. Suomalainen organisaatio vain haluaa ulkoistaa vastuun sukupuolineutraalin ammattinimikkeen valitsemisesta. Ei tästä tarvi mitään draamaa hakemalla hakea.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että löytyy kehitettävää niin johtajat voivat perustella palkankorotuspyyntöjään
Kyllä minua saisi palonaiseksi kutsua, jos olisin palonainen. Koska tällöin kaikkia muitakin kutsuttaisiin palonaisiksi.
Turha haaveilla kun et uskalla hakea kissaa puusta.
Tästä on hyvä meemi, jossa astronautti sanoo ”I don’t mind at all if I’m called a spacewoman”
Vierailija kirjoitti:
Samaa kysyin mieheltäni. Hänen mukaansa "mies" on neutraalimpi kuin "nainen". Meinasi minulta korvat tippua päästä, niin huono peruste.
Miehesi varaan toivoisi niitä omien korviensa putoamista, kun asuu vauvapalstan naisulin kanssa
Itse miehenä haluan, että sana "äidinkieli" muutetaan sukupuolineutraaliksi. En yhtään tykkää kun viitataan naisiin tuolla, todella syrjivää. Voisi vaikka olla "synnyinkieli", "vanhemmankieli" tai joitan sellaista.
Minä niin kiukustuin kun sanottiin että työsuhteeni on nyt vakinainen.
M