Helsinki elättää muun Suomen (tirsk)
Nyt on tilastoitu Helsingin valtiolta saamat rahat:
HUS 1,9 miljardia
Helsingin kaupunki 1,7 miljardia
HSL 0,5 miljardia
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä35995 kirjoitti:
Pörssiyhtiöiden pääkonttorit ovat järjestäen Helsingissä, vaikka työ ja raha tehdään maakunnissa. Raha virtaa maakunnista keskuksiin. Ehkä korona ja etätyöt muuttavat tilannetta oikeudenmukaisempaan suuntaan.
Kyllähän esim. finanssialoilla ne paikalliskonttorit ovat lähinnä tappiollisia ja pidetään yllä pelkkänä markkinaosuuden ylläpitäjänä. Kovinhan niitä pankkien ja vakuutusyhtiöiden konttoreita on maakunnista lakkautettukin. Raha tehdään keskitetyissä palveluissa, puhelimissa ja netillä, joiden työntekijät ovat siellä mistä koulutettua työntekijää löytää eli pääkaupunkiseudulla.
Tarkoitit varmaan virossa ja espanjassa (esim) joista suomalaisia puhelinduunareita saattaa löytää.
Yhdelläkään suomalaisella pankilla tai vakuutusyhtiöllä ei ole asiakaspalvelua ulkoistettu ulkomaille. Halua olisi, mutta asiakkaat eivät arvosta virolaista aksenttia. Pääsääntöisesti puhelimeen vastaa reilut 20v yliopisto-opiskelija Espoossa.
Koska suomessa ei ole muita yrityksiä kuin pankit ja vakuutusyhtiöt? Ihme vänkäystä taas merkityksettömästä yksityiskohdasta toisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki nimenomaan kuppas rahat Olympiastadioniin yms. muualta kun taas muut kaupungit maksavat omat stadioninsa itse.
Sama juttu Oodin ja lastensairaalan kanssa- jollain tavalla ovat muka koko kansakunnan hankkeita.
Ja lastensairaalako ei ollut tarpeellinen. Sinnehän tulee potilaita kauempaakin kuin vain Helsingistä. Samoin koko HUS on muutakin kuin helsinkiläisten.
Tulee TYKSiinkin ja TAYSiin potilaita HUS:n alueelta. Jopa lapsia.
Ihan vi**n sama koska tuosta ei ollut puhe ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki nimenomaan kuppas rahat Olympiastadioniin yms. muualta kun taas muut kaupungit maksavat omat stadioninsa itse.
Sama juttu Oodin ja lastensairaalan kanssa- jollain tavalla ovat muka koko kansakunnan hankkeita.
Voidaan jättää muut kuin helsinkiläiset lapset ilman erikoissairaanhoitoa. Hoitakaa terveyskekuksissanne syöpälapsenne.
Kyllä meillä hoidetaan ihan omat syöpälapsemme.:D Ei niitä minnekkään helsinkiin roudata. Jestas.
Tjaa, tietyt erikoisosaamista vaativat lastensairaudet on keskitetty siihen uuteen lastensairaalaan koko suomen osalta. Jestas itsellesi ja koitahan uudelleen.
Lasten syöpäosastoja on jokaisessa yliopistosairaalassa. Usko nyt jo. 94 % lastensairaalan potilaista on HUS:n alueelta. Se EI ole valtakunnallinen sairaala.
Tiettyjä elinsiirtoja kyllä tehdään vain Helsingissä mutta vastaavasti myös HUS:n potilaita viedään muualle.Jos koittaisit pysyä aiheessa.
Aihehan just on pk-seudun kuppaaminen. Helsingin lastensairaala kuppasi valtion rahoja vaikka ei ole valtakunnallinen. Miten se ei liity aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
II
Vierailija kirjoitti:
Voisimmekin nyt tässä sopia, että jokainen kunta saa pitää itse omien veronmaksajiensa rahat. Minä helsinkiläisenä en pidä siitä, että rahojani siirretään muualle, ja oletan, että ap ei halua vastaanottaa niitä rahoja, vaan että oma kuntansa elättää itse itsensä. Se sopisi meille erinomaisesti täällä pk-seudulla. Lopetetaan tulonsiirrot maakuntiin! 👍
Jyvitetään ensin kaikki valtion työpaikat maakuntiin (nyt valtion palkoista 80% maksetaan pääkaupunkiseudulle) ja sen jälkeen muistutetaan, että asumistukieuroista suurin osa maksetaan myös sinne Helsinkiin ja lähikuntiin. Sen jälkeen maksetaan tuloverot sen mukaan, missa aikansa viettää eli korona-ajalta mökkipaikkakunnalle.
Meinaat että maakunnat sitten itse maksaa niiden valtion virkamiesten palkatkin? Ihan vapaasti vaan jos noin on. Et nimittäin näytä tajuavan ettei valtion virkamies tuo rahaa vaan kuluttaa koska se saa palkkansa verovaroista.
Saa palkan valtion verorahoista mutta maksaa kuntaveron asuinkuntaansa. Tietenkin pk-seutu on saamapuolella tässä koska valtion työpaikkoja on suhteellisesti eniten siellä!
Valtion verovarat ilmestyy sinun kaavassasi ilmeisesti taikaseinästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lastensairaalako ei ollut tarpeellinen. Sinnehän tulee potilaita kauempaakin kuin vain Helsingistä. Samoin koko HUS on muutakin kuin helsinkiläisten.
Mitä sä vikiset? Juuri tästä on kyse että helsinkiläiset on ihan vatun pihalla siitä miten paljon imevät muilta rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan jättää muut kuin helsinkiläiset lapset ilman erikoissairaanhoitoa. Hoitakaa terveyskekuksissanne syöpälapsenne.
Kyllä meillä hoidetaan ihan omat syöpälapsemme.:D Ei niitä minnekkään helsinkiin roudata. Jestas.
Tjaa, tietyt erikoisosaamista vaativat lastensairaudet on keskitetty siihen uuteen lastensairaalaan koko suomen osalta. Jestas itsellesi ja koitahan uudelleen.
Lasten syöpäosastoja on jokaisessa yliopistosairaalassa. Usko nyt jo. 94 % lastensairaalan potilaista on HUS:n alueelta. Se EI ole valtakunnallinen sairaala.
Tiettyjä elinsiirtoja kyllä tehdään vain Helsingissä mutta vastaavasti myös HUS:n potilaita viedään muualle.Jos koittaisit pysyä aiheessa.
Aihehan just on pk-seudun kuppaaminen. Helsingin lastensairaala kuppasi valtion rahoja vaikka ei ole valtakunnallinen. Miten se ei liity aiheeseen?
Siten että se on valtakunnallinen koska se tarjoaa palveluja koko valtakunnalle. Menikö jakeluun vai oletko joku autisti joka pitäisi kärrätä tutkimuksiin sinne lastensairaalaan?
Muu Suomi kasvattaa jälkikasvunsa kehdosta aikuisuuteen, jonka jälkeen nämä maakuntien toivot, koulutetut nuoret aikuiset sitten joutuvat muuttamaan työn perässä Helsinkiin, koska maatamme riivaava, kymmeniä vuosia jatkunut, Helsinki-keskeisyys kasaa kaiken sinne, näivettäen samalla muuta Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Voisimmekin nyt tässä sopia, että jokainen kunta saa pitää itse omien veronmaksajiensa rahat. Minä helsinkiläisenä en pidä siitä, että rahojani siirretään muualle, ja oletan, että ap ei halua vastaanottaa niitä rahoja, vaan että oma kuntansa elättää itse itsensä. Se sopisi meille erinomaisesti täällä pk-seudulla. Lopetetaan tulonsiirrot maakuntiin! 👍
Ja samalla loppuu vedentulo Päijänteestä Helsinkiin, kuolkaa janoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
II
Vierailija kirjoitti:
Jyvitetään ensin kaikki valtion työpaikat maakuntiin (nyt valtion palkoista 80% maksetaan pääkaupunkiseudulle) ja sen jälkeen muistutetaan, että asumistukieuroista suurin osa maksetaan myös sinne Helsinkiin ja lähikuntiin. Sen jälkeen maksetaan tuloverot sen mukaan, missa aikansa viettää eli korona-ajalta mökkipaikkakunnalle.
Meinaat että maakunnat sitten itse maksaa niiden valtion virkamiesten palkatkin? Ihan vapaasti vaan jos noin on. Et nimittäin näytä tajuavan ettei valtion virkamies tuo rahaa vaan kuluttaa koska se saa palkkansa verovaroista.
Saa palkan valtion verorahoista mutta maksaa kuntaveron asuinkuntaansa. Tietenkin pk-seutu on saamapuolella tässä koska valtion työpaikkoja on suhteellisesti eniten siellä!
Ei Helsinki niitä maksa vaan koko Suomen veronmaksajat. Jäikö peruskoulu kesken 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä vikiset? Juuri tästä on kyse että helsinkiläiset on ihan vatun pihalla siitä miten paljon imevät muilta rahoja.
No niinpä onkin. Eipä muuten olisi tullut selväksi mutta anonyymi palstarun**ari totesi sen niin sillähän se oli todistettu.
Vierailija kirjoitti:
Muu Suomi kasvattaa jälkikasvunsa kehdosta aikuisuuteen, jonka jälkeen nämä maakuntien toivot, koulutetut nuoret aikuiset sitten joutuvat muuttamaan työn perässä Helsinkiin, koska maatamme riivaava, kymmeniä vuosia jatkunut, Helsinki-keskeisyys kasaa kaiken sinne, näivettäen samalla muuta Suomea.
Jos maakunnista ei ihmiset työskentelisi, opiskelisi, matkailaisia Hesassa, niin aika pian se näivettyisi ja Tampereesta tulisi pääkaupunki ; )
Vierailija kirjoitti:
Samalla voisi tehdä sillein, että yhtiöiden pääkonttorin pitää olla siellä missä tuotantokin eli maakunnissa. Milläs sitten elätte, kun paperinpyörittelyduunit katoaa?
Täällä porukka kommentoi pelkän mutun ja oman fiiliksen pohjalta, vaikka asiast aon saatavilla tilastojakin:
Iltalehti 2020:
Valtiovarainministeriö (VM) julkisti viime viikolla paljon keskustelua herättäneen Kuntien tilannekuva -raportin. Raportti kertoo väestön keskittymisestä kasvukeskuksiin ja ylipäätään kuntakentän odotettua nopeammasta eriytymiskehityksestä, joka jakaa Suomea voittajiin ja häviäjiin.
Valtionosuuksilla tasataan Suomen kuntien kustannus- ja tulopohjien eroja. Raportissa tuotiin esiin se, että verotuloihin perustuvalla tulopohjan tasauksella on merkitystä myös suurille kaupungeille.
Suuri kuva on se, että rikas Uusimaa osallistuu tasausjärjestelmän kautta vahvasti muun Suomen kannattelemiseen.
Kuntien rahoituksellinen epätasapaino voimistunut. Pääkaupunkiseutu ja erityisesti Helsinki erottuvat yhä enemmän muusta Suomesta.
Uusimaa maksaa eniten
VM:n luvuista ilmenee, että pelkästään muutamat Uudenmaan kunnat maksavat tänä vuonna runsaat 600 miljoonaa euroa valtionosuuden tasausta.
Suurin lasku lankeaa Helsingille, 373,6 miljoonaa euroa (340,6 milj. euroa 2019). Seuraavina tulevat Espoo 168,4 miljoonan euron (171,8) ja Vantaa 38,6 miljoonan (40,4) euron osuuksilla. Kauniaisen osuus on tänä vuonna 14,2 miljoonaa euroa.
Maksajia löytyy toki muualtakin päin Suomen kuin pelkästään Uudeltamaalta.
Kaikkiaan sellaisia kuntia, jotka rahoittavat tasausjärjestelmän kautta muita kuntia, on VM:n listauksen mukaan yhteensä 27.
Saajakunnista suurin on Jyväskylä 52,1 miljoonan euron osuudellaan.
Iltalehti koosti VM:n aineistosta listauksen, josta voit katsoa kotikuntasi tilanteen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a4012a4c-43c6-487a-9587-2e6d470b9…
Valtio ja kunnat ovat sopineet julkisten palveluiden vastuunjaosta ja valtio osallistuu kuntien tuottamien palveluiden rahoitukseen valtionosuusjärjestelmän kautta. Kunnat saavat siis itse keräämiensä verotulojen lisäksi valtion rahoitusta. Valtionosuusjärjestelmään on sisäänrakennettu vahva tasausmekanismi, jonka tarkoitus on tasoittaa kuntien palveluiden järjestämisestä ja tulopohjasta johtuvia suurimpia eroja.
Alunperin tasausjärjestelmä toimi hyvin ja oikeudenmukaisesti kun maksajia ja saajia oli suurin piirtein yhtä monta. Esimerkiksi vuonna 2005 tasausjärjestelmässä maksavia kuntia oli 88. Näin järjestelmä toimi tarkoituksenmukaisesti, sillä mikään kunta ei joutunut kantamaan kohtuuttoman suurta taakkaa.
Viimeisen kymmenen vuoden aikana tasauksien maksajien joukko on vähentynyt huomattavasti ja saajakuntien määrä taas kasvanut. Kuntaliiton eilen julkaisemien laskelmien mukaan vuonna 2019 Manner-Suomen 294 kunnasta enää 29 olisi maksajien joukossa ja loput saajien puolella. Samalla kustannukset ovat keskittyneet pääkaupunkiseudun maksettavaksi. Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen maksavat 87% kaikista tasausjärjestelmän maksuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
II
Vierailija kirjoitti:
Ei Helsinki niitä maksa vaan koko Suomen veronmaksajat. Jäikö peruskoulu kesken 🙄
Juu jäi. Meille ei helsingissä järkätty sellaista kun rahat meni perähikiän koulutuksen maksamiseen. Tuloksena oli sitten kaltaisiasi neroja joiden järjenjuoksua on saatu ihailla koko ketju. Sääli ettei teillä riitä järkeä muuhun kun nettitrollaukseen ja joudutte elämään meidän kouluttamattomien helsinkiläisten verovaroilla kun ette saa koulutuksestanne huolimatta perustettuja kannattavia firmoja sinne perähikiällenne.
Maaseutua tuetaan, jotta paikalliset maajussit voi parannella hiekkateitään, jotka he ovat pilanneet traktoreillaan ja muulla raskaalla kalustolla. Yllättäen urakan suorittaa pari tien käyttäjäfarmaria ja tieaines otetaan yhden tilallisen kivilouhimolta, joka kuljettaa sen sillä omalla raskaalla kuorma-autolla, jolla on ensin pilannut sen tien. Kirjanpidon ja tilintarkastuksen hoitaa kylän omat asukkaat, tuet haetaan kunnalta ja osa rahoitetaan mökkiläisten pussista. Urakan hinta on aivan varmasti yläkanttiin, koska nuo isännät jotka sen työn ovat pilanneet ja sen sitten myös parantavat laskuttavat työstä ja materiaaleista takuulla enemmän, mitä työ oikeasti tulisi maksamaan. Perustelu on uusi tiepohja kestää paremmin yms., mutta yllätys yllätys parin vuoden päästä se tie on taas paskassa kunnossa ja sitä pitää tuunata... Ja samat isännät nostaa niitä eu-tukia yms. yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten että se on valtakunnallinen koska se tarjoaa palveluja koko valtakunnalle. Menikö jakeluun vai oletko joku autisti joka pitäisi kärrätä tutkimuksiin sinne lastensairaalaan?
Voi vit*u sun typeryyttäs. Kaikki yliopistosairaalat tarjoaa hoitoa muillekin kuin omalle sairaanhoitopiirille. HUS tarjoaa oman sairaanhoitopiirin ulkopuolelle VÄHEMMÄN kuin muut. Se ei ole yhtään sen enempää valtakunnallinen vaan jopa vähemmän kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samalla loppuu vedentulo Päijänteestä Helsinkiin, kuolkaa janoon!
Niillä on Helsingin edustalla hyvää vettä ja kierto toimii, kun sinne päästetään 600000 ihmisen paskat. Vähän siivilöintiä ja nam; kyllä teevesi maistuu ja makaroni saa uuden aromin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla voisi tehdä sillein, että yhtiöiden pääkonttorin pitää olla siellä missä tuotantokin eli maakunnissa. Milläs sitten elätte, kun paperinpyörittelyduunit katoaa?
Meinaat että saatte ne firmat pysymään pystyssä tuolla kuppausasenteella? Jos ne olisi kannattavaa pitää maaseudulla niin ne olisi maaseudulla. Lisäksi mikään ei ole estänyt teitä perustamasta omia kannattavia firmoja sinne maaseudulle.
Mites Kruunusilta? Muuten jees silta, mutta ei pääse autoilla? Hinta 500 000 000 eu, riittääkö?