Jos lapsi on vuokralla vanhempien omistamassa asunnossa, hän saa siis siihen normaalisti asumistukea???
Kommentit (62)
Mun piti just tehdä aloitus ja kysellä, siirrättekö lastenne kirjat pois kotoa heti kun täyttää 18, mutta tämä vastasi kysymykseen. Mullakin sattuu just vapautumaan yksiö, joten sinne saa poika ”muuttaa”. Kesällä kun menee armeijaan, niin sitten tuleekin koko vuokra Kelalta, ei pelkkä asumistuki.
Hankimme sijoitusasunnon Helsingin lähiöstä, metron varrelta, kolmisen vuotta sitten. Emme voi vuokrata sitä lapsellemme matalalla vuokralla, esimerkiksi juuri sillä hinnalla minkä hän Kelalta saisi asumistukea.
Meillä on asunnostamme pankkilaina maksettavana ja liian matalalla vuokralla sen poismaksaminen vain hidastuisi liikaa, eikä vuokra kattaisi kuukausittaista velan määrää.
Meillä on sijoitusasunnossamme työssäkäyvä vuokralainen, jolla on melko hyvä palkka. Vuokra on alueen hintatason mukainen, kuitenkin kohtuullinen. Tällä vuokralla maksamme pankkilainan.
Aina ei omalle lapselle halvalla vuokraaminen tule kyseeseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten opiskeluaikana asunnon vuokraus lapselle? Saako siihenkin tukea?
Saa. Asun itse vanhempien omistamassa asunnossa ja olen opiskelija. Asumistuen saa samoin ehdoin kuin muualta vuokrattuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee, Kela maksaa sun lainasi kun ostat kämpän ja vuokraat sen lapsellesi...
Täällä kun aina ihmetellään miten voi pienillä tuloilla ostella sijoituskämppiä niin tässä se salaisuus. Psst. me kämppien omistajat ei makseta niitä itse, vaan te muut maksatte asumistuen muodossa. Ei muuta kuin teini asumaan sijoituskämppään, vuokra tappiin asumiskaupungin tilanteen mukaan ja a vot, näin saat sijoitusasunnon! Olen ihmetellyt, miten kaikki ei ole tätä tajunneet.
Ei ole kyse siitä, etteivätkö ihmiset tuota tajuaisi, vaan kaikki eivät tuosta noin vaan voi ostella sijoitusasuntoja. Eihän tuo sen kummempi asia ole kuin jos ostaisi sijoitusasunnok vuokratakseen sen ulkopuoliselle, paitsi että omalle lapselle vuokrattuna on vuokratuotto pienempi. Itsellänikin on sellainen systeemi, että ei siinä mitään - onhan se ihan kätevää. Jossain vaiheessa joku varmaan siihenkin puuttuu ja muuttaa asian niin, ettei tukia enää saa samalla lailla lähisukulaiselta vuokrattuun.
Vierailija kirjoitti:
Hankimme sijoitusasunnon Helsingin lähiöstä, metron varrelta, kolmisen vuotta sitten. Emme voi vuokrata sitä lapsellemme matalalla vuokralla, esimerkiksi juuri sillä hinnalla minkä hän Kelalta saisi asumistukea.
Meillä on asunnostamme pankkilaina maksettavana ja liian matalalla vuokralla sen poismaksaminen vain hidastuisi liikaa, eikä vuokra kattaisi kuukausittaista velan määrää.
Meillä on sijoitusasunnossamme työssäkäyvä vuokralainen, jolla on melko hyvä palkka. Vuokra on alueen hintatason mukainen, kuitenkin kohtuullinen. Tällä vuokralla maksamme pankkilainan.
Aina ei omalle lapselle halvalla vuokraaminen tule kyseeseen.
Miten ihmeessä maksat vuokralla pankkilainaa?
Minulla on velkarahalla ostettu asunto, lyhennän lainaa + maksan korkoja kuukaudessa 650 e eli varsin maltillisen summan. Asunnon vastike on 177 e/kk eli aika vähän sekin. Jotta minulle jäisi verojen jälkeen kuukausittaisen lainanlyhennyksen verran rahaa jäljelle, pitäisi asunnon vuokran olla vähän yli 1100 e ja se on tällä alueella ehdottomasti liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opettaa se opiskeleva lapsi hakemaan myös toimeentulotukea. Sitä ennen kannattaa sössiä tahallaan luottotiedot, koska silloin ei saa opintolainan valtiontakausta, ja jos sitä ei saa, opiskeluihin on Kelan PAKKO myöntää toimeentulotukea ja se onkin sitten paljon suurempi summa kuin hikinen opintotuki.
Ei pidä paikkaansa, tämä on muuttunut. Nykyään voi saada tavallista opintotukea, vaikka olisi luottotietomerkintä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää suurimman hyväksyttävän vuokran, joka on asumistuen perustana? Hakuammuntana laskurilla???
Kelan laskurilla. Mutta lisäksi pitää muistaa, että verottaja edellyttää vuokran olevan alueen keskimääräisellä tasolla eli jos laittaa vuokran liian alhaiseksi, verottaja tulkitsee, että kyseessä ei ole vuokraustoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee, Kela maksaa sun lainasi kun ostat kämpän ja vuokraat sen lapsellesi...
Täällä kun aina ihmetellään miten voi pienillä tuloilla ostella sijoituskämppiä niin tässä se salaisuus. Psst. me kämppien omistajat ei makseta niitä itse, vaan te muut maksatte asumistuen muodossa. Ei muuta kuin teini asumaan sijoituskämppään, vuokra tappiin asumiskaupungin tilanteen mukaan ja a vot, näin saat sijoitusasunnon! Olen ihmetellyt, miten kaikki ei ole tätä tajunneet.
Ei ole kyse siitä, etteivätkö ihmiset tuota tajuaisi, vaan kaikki eivät tuosta noin vaan voi ostella sijoitusasuntoja. Eihän tuo sen kummempi asia ole kuin jos ostaisi sijoitusasunnok vuokratakseen sen ulkopuoliselle, paitsi että omalle lapselle vuokrattuna on vuokratuotto pienempi. Itsellänikin on sellainen systeemi, että ei siinä mitään - onhan se ihan kätevää. Jossain vaiheessa joku varmaan siihenkin puuttuu ja muuttaa asian niin, ettei tukia enää saa samalla lailla lähisukulaiselta vuokrattuun.
Silloin tehdään kuten ennenkin eli minä ostan kämpän ja sinä ostat kämpän ja meidän lapsemme asuvat niissä nimellisesti "ristiin", vaikka tosiasiassa minun lapseni asuu minun omistamassani asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin tehdään kuten ennenkin eli minä ostan kämpän ja sinä ostat kämpän ja meidän lapsemme asuvat niissä nimellisesti "ristiin", vaikka tosiasiassa minun lapseni asuu minun omistamassani asunnossa.
Posti tulee sitten väärään asuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää suurimman hyväksyttävän vuokran, joka on asumistuen perustana? Hakuammuntana laskurilla???
Ei tarvii kuin kokeilla laskurilla, äkkiä selviää. Vuokraksi kannattaa laittaa pienin määrä jolla saa maksimituen. Vuokratulo on kuitenkin verotettavaa tuloa asunnonomistajalle, näin maksettavaa veroa ei tule niin paljon. Vuokraahan oman lapsen ei tarvitse edes oikeasti maksaa, kunhan sen vain ilmoittaa verottajalle. Tai voi sopia että maksaa sen asumistuen verran jolla sitten omistaja lyhentää lainaa. Tää on kyllä ihan kusetusta Suomessa. Valtio (muut veronmaksajat) maksaa käytännössä asuntosijoittajille kämpät.
Vielä idiottimaisempaa on se systeemi, että omaisuus ei vaikuta asumistukeen. Ihmisellä voi olla tosi pienet tulot ja hän voi olla tuloton samalla kun hänellä makaa pankkitilillä parisataatuhatta euroa. Hyysäysyhteiskunta Suomi ei kuitenkaan velvoita tuota 200 000 euron omistajaa maksamaan itse asumistaan vaan maksaa tälle asumistukea asumiskuluihin - pääasia että ansiotuloja ei ole lainkaan. Ei siis odoteta mitenkään että ihminen ottaisi itse vastuun asumiskuluistaan omilla varoillaan vaan valtio kyllä maksaa. Verotusta sitten kiristetään tarpeen mukaan jos valtion rahat eivät riitä. Näin suomalaiset oppivat siihen, että valtion kuuluu maksaa normaalielämän asumis- ja ruokakulut mutta omat palkkatulot voi sitten käyttää kaikkeen kivaan, kuten matkusteluun.
No sittenpä kenenkään ei kannata säästää, pistetään vaan kaikki haisemaan vaikka mihin turhuuteen ja matkusteluun ja rakennekynsiin. Yhteiskunta auttaa vain niitä joilla ei ole mitään rahankäyttötaitoja. Jos toinen säästää pienestä palkastaan ja toinen tuhlaa samaisesta palkasta niin miksi sitä säästeliästä rankaistaan siitä? Hän menettää jo tttuen säästeliäisyytensä vuoksi, sen sijaan kun se tuhlaaja saa senkin jos molemmat joutuvat pulaan elämässään (esim. sairaus).
Vierailija kirjoitti:
Jep, kyllä maksaa. Tämä on nerokkain systeemi aikoihin. Me ostettiin sijoitusasunto just tämän takia ja nyt siellä asuu meidän lukiolainen joka maksaa meille vuokraa, jonka kustannatte mm. te kaikki täällä palstalla ja samalla maksatte siinä meille yhden asunnon. Kiitos Suomi!
Älä huijaa. Ei kukaan sillä kolmellasadalla mitään asuntoa kusranneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvii kuin kokeilla laskurilla, äkkiä selviää. Vuokraksi kannattaa laittaa pienin määrä jolla saa maksimituen. Vuokratulo on kuitenkin verotettavaa tuloa asunnonomistajalle, näin maksettavaa veroa ei tule niin paljon. Vuokraahan oman lapsen ei tarvitse edes oikeasti maksaa, kunhan sen vain ilmoittaa verottajalle. Tai voi sopia että maksaa sen asumistuen verran jolla sitten omistaja lyhentää lainaa. Tää on kyllä ihan kusetusta Suomessa. Valtio (muut veronmaksajat) maksaa käytännössä asuntosijoittajille kämpät.
Vielä idiottimaisempaa on se systeemi, että omaisuus ei vaikuta asumistukeen. Ihmisellä voi olla tosi pienet tulot ja hän voi olla tuloton samalla kun hänellä makaa pankkitilillä parisataatuhatta euroa. Hyysäysyhteiskunta Suomi ei kuitenkaan velvoita tuota 200 000 euron omistajaa maksamaan itse asumistaan vaan maksaa tälle asumistukea asumiskuluihin - pääasia että ansiotuloja ei ole lainkaan. Ei siis odoteta mitenkään että ihminen ottaisi itse vastuun asumiskuluistaan omilla varoillaan vaan valtio kyllä maksaa. Verotusta sitten kiristetään tarpeen mukaan jos valtion rahat eivät riitä. Näin suomalaiset oppivat siihen, että valtion kuuluu maksaa normaalielämän asumis- ja ruokakulut mutta omat palkkatulot voi sitten käyttää kaikkeen kivaan, kuten matkusteluun.
Asumistuki ei ole ainoa tuollainen tuki. Omaisuus ei vaikuta toimeentulotukea lukuunottamatta oikeastaan mihinkään tukeen.
Henkilöllä, joka saa asumis- tai muita tukia, ei ole niin suuret palkkatulot, että niitä käytettäisiin hulluna matkusteluun sun muuhun. Asumistuki ei myöskään missään tilanteessa kata koko asumismenoja.
Tiedän tapauksen missä täysi-ikäinen poika asuu isänsä vuokra-asunnossa ja maksaa isälleen vuokraa. Tässä ei vielä mitään, mutta kun isä on myös pojan edunvalvoja :-D
Tiedän tapauksen, jossa avioerossa asunto jäi toiselle. Muutti sitten yhteen uuden puolison kanssa, eikä saa vanhaa asuntoa myytyä. Nyt siinä asuu vuokralla hänen oma jo aikuinen lapsi, jota ei työnteko tai koulunkäynti kiinnosta. Saa asumistuen ja tiettyyn rajaan asti toimeentulotukea, kun ei muuten pysty "vuokraa" maksamaan. Näillä sitten "vuokranantaja", oma vanhempi siis, lyhentää asuntovelkaa. Ei voi vuokrata ulkopuolisille, kun siitä tulis sitten velvoitteita, jos joku ei toimisikaan. Vielä jaksavat ihmetellä, että Kela ei suostunut ihan yläkanttiin laitettua vuokraa kokonaan maksaa. Mutta siitä vaan, kaikillahan meillä on tähän mahdollisuus yhtä lailla.
muuttuuko joku ens vuoden alusta, eikös opiskelija saa asumislisää eikä asumistukea?
Sitten tämä sama porukka pöyristyy, kun poliitikot nostaa sopeuttamis rahaa. Eli kyllä se kaikille kelpaa jos sitä tyrkytetään, ottaahan se toki päähän niitä ketkä ei saa.
Onkohan tässä maailmassa enää montaakaan moraalin omistavaa ihmistä, joka ei ketkuilisi omaksi hyväkseen? Ahneus on todellakin suurella joukolla elämänsä suunta ja päämäärä. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Milläs tavalla vuokran määrä kannattaa optimoida asumistuen kannalta?
Yksilöllistä, joten laskettava tapauskohtaisesti.
Ei ole näin, ainakaan ennen. Sen sijaan, mitä harrastettiin ennen, oli että lapsi oli ystävän vanhempien asunnossa vuokralla ja toisin päin ristiin.
Ei vaan nostaa niin paljon opintolainaa kuin vaan saa ja sijoittaa kaikki. Näin minä suosittelen lapselleni. Ilmaista rahaa osa siitä.
Samoin omistan lapsen asunnon itse.