Papa-kokeessa solumuutoksia
Sain tänään kirjeen jossa kerrotaan että on papa-kokeessa löydetty solumuutoksia ja se edellyttää jatkotutkimuksia.
Toivon siis nyt kokemuksia...
Kuinka kauan kestää ennenkuin sairaala lähettää sen kutsun ja onko teillä ollut oireita? mitkä toimenpiteet olette kokeneet.
Olen kyllä huolissani mutta haluaisin silti kuulla teidän kokemuksia.
Kommentit (10)
Yritän kyllä olla ajattelematta liikaa....
vuosia sitten. En muista kauanko meni aikaa jatkokutsuihin, mutta solumuutosalue hoidettiin naisten tautien polilla, eikä ollut kivuliaampi kuin normaali alapään tutkimus. Sen jälkeen papa otettiin vuosittain, eikä muutoksia ole ollut. Nyt tosin ei ole raskauksien takia tehty kolmeen vuoteen ja pitäisikin jo varata aika papaan.
Sen jälkeen otettiin koepalat, "lieviä solumuutoksia", ja tehtiin loop-hoito. Poistetussa palassa olikin sitten "vaikea solumuutos", ei pahanlaatuinen, mutta lääkärin mukaan ihan sillä rajalla. Nyt käyn seurannassa puolen vuoden välein.
Kaikki aikaisemmat papani ovat olleet täysin normaalit, viimeisestä oli ennen tätä muutosta 3v.
Joka paikassa törmää tuohon samaan "kestää vuosia, siis kymmeniä jopa, että kehittyvät jne...". Luultavasti lähes aina näin, mutta omasta kokemuksesta tiedän, että ei 100%:sesti. Kannattaa siis olla itsekin aktiivinen hoitojensa/seurannan suhteen!
Hoidot/tutkimukset eivät tietenkään ole niitä mukavimpia, mutta kestävät vähän aikaa ja ovat omaksi parhaaksesi. Itselläni sattui vähän normaalia papaa enemmän. Henkinen puoli tässä on ollut enemmänkin koetuksella...
Sain ohjeen että uusi papa puolen vuoden päästä. Kävin heinäkuun alussa ja itse asiassa tänään soittoaika läkärille, joka kertoo tuloksen. En jännitä erityisemmin, kuulemma 2 luokka tulee sim lievästä hiivasta tms helposti ja yleensä korjaantuu seuraavaan näytteeseen mennessä...
Aikana jolloin "onnellisesti" podin myös Klamydia. Nuo muutoksen paranivat itsestään.
Noh, kyllä ne vaativat pääsääntöisesti vuosia. Kolposkopiassa nähdään koko kohdunsuunalue ja mahdolliset muutokset, mutta papan irtosolunäytte otetaan yleensä parista kohtaa ja voi siis olla mahdollista, huonolla tuurilla, että muutosalueen soluja ei satu aina mukaan. Tästäkin syystä 1-2 v välein se papa olisi hyvä ottaa.
Tämä voi olla yksi selitys sille, että on kokemuksia, joissa 3 v päästä puhtaasta papasta löytyykin jo 'moderate' tai vaikeita muutoksia.
Toisaalta erityyppiset muutokset kehittyvät eri tavalla riippuen aiheuttajasta. Ja välttämättähän nuo moderate muutoksetkaan (tai syövän esiasteetkaan) eivät koskaan kehittyisi syöväksi, mutta koska ei tiedetä mitkä kehittyisivät ja mitkä eivät niin ne on syytä hoitaa ja tutkia.
Ap voi kuitenkin olla ihan rauhallisella mielellä. Muutokset analysoidaan ja tarpeen vaatiessa hoidetaan ja sitten seurataan. Ja yleistä on !!!!
asiallisista vastauksistanne.
Olen itse lähihoitaja ja kiinnostunut kaikesta mikä liittyy alueeseen,ja tiedän että jos olisi ollut tuttavani kyseessä olisin rauhoitellut häntä ja etsinyt tietoa...ja yritän nyt myös rauhoittaa itseäni. Kiitos teidän avustanne!
6-12 kk välein tulee kutsu gynepolille, koskaan eivät ole muutokset muuttuneet pahemmiksi mutta eivät toisaalta hävinneetkään. Mitään oireita minulla ei ole ollut, ei ylimäärisiä vuotoja tai yhdyntäkipuja.
Eipä ainakaan itse tarvitse varata papa-aikoja :-)
Viime kesäsnä tuli kutsu kolposkopiaan Englannissa, papan perusteella luokka oli III. Kolposkopiassa kuitenkin todettiin, että seuranta riittää. Uusi papa otettiin tammikuussa ja oli puhdas, luokkaa I.
On erittäin yleistä, että papassa on solumuutoksia. Kolposkopia sinulle todennäköisesti tehdään, eli mikroskoopilla tutkitaan kohdun suuta. Nopea ja helppo toimenpide, ei satu yhtään. Tarvittaessa otetaan biobsia eli pieniä koepaloja muutoksista mitä mahdollisesti on. Ne labra analysoi. Muutokset voivat johtua monesta ja ovat suurimmalla osalla ihmisistä hyvälaatuisia, eli riittää, kun odotellaan parantumista. Jotkut muutokset saattavat vaatia esim. sähkösilmukalla poistoa, antibioottikuuria tms. ja siksi selvitetään millaisia muutokset ovat.
Syöpää on täysin turha pelätä. Kehittyy hitaasti ja on hoidettavissa. Siksi mahdolliset esiasteet seulotaan.