Opettajana ei kannata puuttua kiusaamiseen
ellei se tapahdu omalla tunnilla. Miettikääpä hetki: Kiusaamiseen puuttuminen on sama kuin haalisi ilmaisia lisätöitä itselleen ja usein vielä sellaiselta sektorilta, jossa ei ole asiantuntija. Kolmen luennon kuuntelu pedoissa ei tee kiusaamisen ammattilaiseksi varsinkaan käytännön tasolla. Nykyinen kiusaamisen vastainen järjestelmä on aivan älytön, koska se ei kannusta ketään puuttumaan asiaan.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on koulussa kiva-tiimi, joka hoitaa kiusaamistapaukset ja joka saa tästä erillisen korvauksen. Itse pyrin hoitamaan oman yläkoulun valvontaluokkani kiusaamistapaukset, vaikka siitä tuleekin lisätyötä. Ajattelen, että on kokonaisuuden ja luokan hyvinvoinnin kannalta tärkeää, että tiedän, missä luokan välisissä suhteissa mennään. Ja ajattelen, että on hyvä olla opettaja, jolle voi matalalla kynnyksellä tulla puhumaan asioista.
Tämä kuulostaa jo paremmalta. Ovatko kiva-tiimin jäsenet itse halunneet liittyä tiimiin?
Joo. Kaikkiin tiimeihin liitytään oman motivaation mukaan - luojan kiitos ☺️
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle on ihan ok sekin, kun joutuu itse jonkun hurjastelijan yliajamaksi ja siinä verisenä mutta tajuissaan kykenemättä liikkumaan katselee kun ambulanssin ensihoitaja kävelee vapaapäivänään ohi, ihan vain siksi että ei saisi sinun auttamisesta palkkaa? Oikeasti, vaihda alaa. Vaikka aikuisten opettajaksi.
Vertaus ei ihan toimi. Yhteiskunta ei ulkoista ensihoitoa vapaapäivää viettäville kansalaisille. Nopean ensiavun jälkeen palkkaa saava ensihoitaja ja myöhemmin lääkäri jatkaa siitä. Oikeastaan ensihoitajan tilalla pitäisi olla lukion bilsan käynyt insinööri niin aiheen asiantuntemus osuisi paremmin kohdilleen.
Ap
Valitettavasti aika moni opettaja jo noin toimii. Ei kiinnosta kuin palkka ja lomat.
Opettaja tekee työtä virkavastuulla ja kyllä viranomaisen pitää puuttua, jos näkee lapsen henkistä tai fyysistä väkivaltaa. Sinun tehtäväsi on lain mukaan taata lapselle turvallinen oppimisympäristö. Jos et noudata lakia, et voi tehdä opettajan työtä. Potkut persuuksiin. Et ole soveltuva opettajan työhön.
Mietin tässä, että aineenopettajat ja luokanopettajat taitavat suhtautua asiaan eri tavoin. Monesti aineenopettaja on tyyppi, joka on kiinnostunut omasta aineestaan, mutta opettajuus ei ole ollut syynä lähteä opiskelemaan omaa alaa ja on sitten päätynyt opettajaksi jostain syystä. Luokanopettajat nimenomaan haluavat opettajaksi ja ovat kiinnostuneita pedagogiikasta. Aineenopettajan ja luokanopettajan ydinosaamisalueethan ovat erilaiset. Luokanopettajaa ehkä kiinnostaa puuttua enemmän kiusaamiseen, koska se kuuluu kiinteämmin koulutukseen. Tämä on vain karkeaa yleistystä eikä päde jokaisen opettajan kohdalla. Kunhan vain mietin asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda alaa jos bonuksien takia et voi kiusaamiseen millään puuttua.
Kyllä ap:llä vaihtuisi mielipide kun itse joutuisi työpaikkakiusatuksi eikä pomo tai joku siihen puuttuisi.
Ei se sille kiusatullekkaan ole helppoa, että on koulukiusattu. Ellei sitten ole ihan tosiaan itseaiheutettua.
Olin juuri työpaikan työturvallisuuskoulutuksessa, jossa todettiin että kiusaamisesta pitää käyttää oikeita nimiä eli kyseessä on rikos. Meillä selkeät ohjeet ja vastuut siihen puuttumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap:llä vaihtuisi mielipide kun itse joutuisi työpaikkakiusatuksi eikä pomo tai joku siihen puuttuisi.
Ei se sille kiusatullekkaan ole helppoa, että on koulukiusattu. Ellei sitten ole ihan tosiaan itseaiheutettua.
En halua bonuksia vaan systeemin, jossa kiusaamisen näkemisestä voi ilmoittaa koulun kiusaamisasioita hoitavalle asiantuntijalle, joka jatkaa asiaa eteenpäin ilman että pitää itse olla mukana.
Ap
Ap, mikä ongelma?
Tunnin jälkeen kiusaaja puhutteluun, ja uhkaat seuraavaksi pistää rehtorille puhutteluun jollei kiusaamista lopeta.
Heti vaan kovalla kädellä asia selväksi, niin ei tarvitse kenenkään jälkeen enää inistä.
Valitettavasti näitä ap:n kaltaisia opettajia on. Vissiin pakko sinun tapaisiasi opeksi pistää, kun maalla ei ole varaa parempia kouluttaa alalle. Voi voi lapsiax mitä nekään tälle voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sille kiusatullekkaan ole helppoa, että on koulukiusattu. Ellei sitten ole ihan tosiaan itseaiheutettua.Olin juuri työpaikan työturvallisuuskoulutuksessa, jossa todettiin että kiusaamisesta pitää käyttää oikeita nimiä eli kyseessä on rikos. Meillä selkeät ohjeet ja vastuut siihen puuttumiseen.
On eriasia ketä toimii niiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa ajatella, miten joku Kiva-tiimin neulontaa harrastava täti tulee selittämään Kiva-koulutuksessa opituilla retoorisilla keinoilla kuinka kiusaaminen on väärin, samalla kun entistä rajummat ja väkivaltaisemmat teot tuntuvat vain arkipäiväistyvämmän nuorten keskuudessa. Ettehän te ole siellä alkuunkaan tilanteen tasalla.
Semmoinenko nyt huvittaa. Koulussa työskentelevistä monikaan ei ole kuvailemasi kaltainen nössö. (Sitä paitsi miksi neuvontaa harrastava ihminen ei pystyisi ottamaan tiukasti kantaa asioihin?) Opettajana työskenteleminen vaatii nykypäivänä asennetta ("mu naa"). Oma asenteesi on tympeä ja kiusaamiseen kallellaan. T. Opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sille kiusatullekkaan ole helppoa, että on koulukiusattu. Ellei sitten ole ihan tosiaan itseaiheutettua.En halua bonuksia vaan systeemin, jossa kiusaamisen näkemisestä voi ilmoittaa koulun kiusaamisasioita hoitavalle asiantuntijalle, joka jatkaa asiaa eteenpäin ilman että pitää itse olla mukana.
Ap
Sinä olet koulussa aina se 1 asiantuntija joka on eniten oppilaiden kanssa tekemisissä, ja näin ollen oletetaan että myös osaat puuttua myöskin niihin vähemmän mielekkäisiin asioihin.
Ei ole mitään alaa, mikä olisi kaikille mieluinen kopio pilvilinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä, että aineenopettajat ja luokanopettajat taitavat suhtautua asiaan eri tavoin. Monesti aineenopettaja on tyyppi, joka on kiinnostunut omasta aineestaan, mutta opettajuus ei ole ollut syynä lähteä opiskelemaan omaa alaa ja on sitten päätynyt opettajaksi jostain syystä. Luokanopettajat nimenomaan haluavat opettajaksi ja ovat kiinnostuneita pedagogiikasta. Aineenopettajan ja luokanopettajan ydinosaamisalueethan ovat erilaiset. Luokanopettajaa ehkä kiinnostaa puuttua enemmän kiusaamiseen, koska se kuuluu kiinteämmin koulutukseen. Tämä on vain karkeaa yleistystä eikä päde jokaisen opettajan kohdalla. Kunhan vain mietin asiaa.
Olen osittain samoilla linjoilla. Aineenopettajia kiinnostaa varmasti useimmiten myös opettaminen eli opetettavan aineen lisäksi didaktinen puoli, mutta ei välttämättä kasvatukseen liittyvät asiat. Luokanopettajilla on varmasti myös enemmän koulutuksen tuomaa asiantuntemusta kiusaamisaiheesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sille kiusatullekkaan ole helppoa, että on koulukiusattu. Ellei sitten ole ihan tosiaan itseaiheutettua.En halua bonuksia vaan systeemin, jossa kiusaamisen näkemisestä voi ilmoittaa koulun kiusaamisasioita hoitavalle asiantuntijalle, joka jatkaa asiaa eteenpäin ilman että pitää itse olla mukana.
Ap
Eikö sulle ole opettajaksi ryhtyessäsi ollut selvää, että oppilaiden turvallisuudesta vastaaminen koulupäivän aikana kuuluu opettajille.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja tekee työtä virkavastuulla ja kyllä viranomaisen pitää puuttua, jos näkee lapsen henkistä tai fyysistä väkivaltaa. Sinun tehtäväsi on lain mukaan taata lapselle turvallinen oppimisympäristö. Jos et noudata lakia, et voi tehdä opettajan työtä. Potkut persuuksiin. Et ole soveltuva opettajan työhön.
Nythän on ollut mediassa paljon rajuja kouluväkivaltatilanteita. Mitä veikkaat kuinka monelle on tullut "potkut persuuksiin"? Mitä veikkaat muuttuuko tilanne miksikään?
Ap
Mä puutun kiusaamiseen, jopa vapaa-ajalla. Ilman korvausta.
Älytön ajatus, etteikö pahuuteen puututtaisi, jos siitä ei saa RAHAA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa ajatella, miten joku Kiva-tiimin neulontaa harrastava täti tulee selittämään Kiva-koulutuksessa opituilla retoorisilla keinoilla kuinka kiusaaminen on väärin, samalla kun entistä rajummat ja väkivaltaisemmat teot tuntuvat vain arkipäiväistyvämmän nuorten keskuudessa. Ettehän te ole siellä alkuunkaan tilanteen tasalla.
Semmoinenko nyt huvittaa. Koulussa työskentelevistä monikaan ei ole kuvailemasi kaltainen nössö. (Sitä paitsi miksi neuvontaa harrastava ihminen ei pystyisi ottamaan tiukasti kantaa asioihin?) Opettajana työskenteleminen vaatii nykypäivänä asennetta ("mu naa"). Oma asenteesi on tympeä ja kiusaamiseen kallellaan. T. Opettaja
Missäs tuollainen koulu on? Kuulostaa kivalta!
Oma lapseni opiskelee täällä varsinais-suomessa eräässä yllä-koulussa, ja 7 luokka oli ihan todella hankalaa. Kukaan, edes rehtori, ei puuttunut kiusaamiseen. Soitettiin kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, ja kyseltiin apua, mutta ei. Käskettiin lapseni vain ymmärtävän kiusattua, että jos sillä on jokin ongelma. Kunnes kiusaaja teki virheen, että netissä tuli mielekkäitä viestejä laittamaan. Oli todisteita, joten soitin opelle että jos eivät hoida niin tapaamme seuraavaksi kiusaajan kanssa poliisilaitoksella. Johan järjestyi palaveri. Ensin kiusaaja syytti kuinka hän on uhri, hän on uhri. Kun sanoin päin naamaa pari hyvin painaa asiaa kaunistelematta, olivat loppuajan hiljaa. Minun lapselleni ei tarvitse montaa kertaa loukkauksia sanoa, ja itsensä puolustaminen ei sitä paitsi ole rikos.
Monen mutkan kautta saa mennä, ennenkuin joku suostuu tekemään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinä olet koulussa aina se 1 asiantuntija joka on eniten oppilaiden kanssa tekemisissä, ja näin ollen oletetaan että myös osaat puuttua myöskin niihin vähemmän mielekkäisiin asioihin.
Ei ole mitään alaa, mikä olisi kaikille mieluinen kopio pilvilinnasta.
No uutisia lukevana olet varmasti huomannut miten hyvin nykytilanne toimii. Ymmärrän hyvin miksi järjestelmään liittyvien epäkohtien nostaminen ei ole suosiossa. "Tee työsi paremmin" on paljon nopeampi ja halvempi ratkaisu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän on ollut mediassa paljon rajuja kouluväkivaltatilanteita. Mitä veikkaat kuinka monelle on tullut "potkut persuuksiin"? Mitä veikkaat muuttuuko tilanne miksikään?
Ap
No, tuolla sinun toiminnallasi ei takuulla muutu.
Puuttumisella muuttuu tai on mahdollisuus muuttua.
Tuollainen ihmisyyden rahalla arvottaminen on kamala.
Kyllä opettajien ja kaikkien muidenkin kannattaa kiusaamiseen puuttua. Se on koko yhteiskunnan etu.
Opettajan työ on kasvatustyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä rajumpi kiusaaminen yleistyy, pisa-tulokset sen kun laskee... onko nykyinen opettaja-aines sitten niin kehnotasoista verrattuna 2000-luvun alun kansankynttilöihin, vai mistä löytyy syy siihen, että ''maailman parhaat opettajat'' on enää vain väsynyttä tirskahtelua aiheuttava vitsi?