Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajana ei kannata puuttua kiusaamiseen

Vierailija
23.01.2021 |

ellei se tapahdu omalla tunnilla. Miettikääpä hetki: Kiusaamiseen puuttuminen on sama kuin haalisi ilmaisia lisätöitä itselleen ja usein vielä sellaiselta sektorilta, jossa ei ole asiantuntija. Kolmen luennon kuuntelu pedoissa ei tee kiusaamisen ammattilaiseksi varsinkaan käytännön tasolla. Nykyinen kiusaamisen vastainen järjestelmä on aivan älytön, koska se ei kannusta ketään puuttumaan asiaan.

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamiseen pitää puuttua, mutta monesti asian selvittely perin pohjin on mahdotonta aineenopettajalle: Jos välituntivalvonnassa tulee kiusaamisen selvittelytilanne, aikaa on tasan siihen asti, kun kello soi. Tähän mennessä ei välttämättä ole edes saatu nujakoijien nimiä selville (aineenopettaja tuntee vain omat oppilaansa eli n 100). Sitten on  mentävä pitämään omaa tuntia. Tuntien välissä on korona-ajasta johtuen vain 5 min välitunti, jonka aikana ei ehdi muuta kuin kirjata wilmamerkinnät ja läksyt eri järjestelmiin, tuulettaa luokka ja sitten uusi 20 oppilaan porukka sisään. Missä välissä aineenopettajalla on aikaa hoitaa kiusaamisasioita?

Sinä viet kaverit rehtorin puhutteluun. Meillä rehtorilla ei ole tunteja ja hänen tehtävänään on selvittää kiusaamistapaukset. Jos jotain oppilasta kiusataan sinun tunnillasi, sinä hoidat asian. Eli komennat kiusaajia. Ei tää nyt mitään rakettitiedettä ole.

Eipä opetusryhmää voi jättää yksin tunnin aikana. Rehtori saattaa olla kaukana toisessa rakennuksessa.

Puhelin on keksitty.

Vierailija
62/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien työmoraali kirjoitti:

Yhdeltä opettajalta kysyttiin tällä Vauva-palstalla että mitä teet kun näet välitunnilla tappelua ym. Sanoi, että katselen tyhjyyteen. Ei ihme, että kiusaaminen rehoittaa täällä Suomessa. Entä , jos tämä sama opettja tulee pahoinpidellyksi esim. kadulla eikä kukaan suostu auttamaan. Sanotaan vaan, ettei ole velvollisuus auttaa eikä saada siitä lisäkorvauksia.

Minä ainakin ymmärrän, että Suomessa kukaan ei halua tulla pahoinpitelyyn väliin. Voi saada turpaan tai vähintäänkin joutua maksumieheksi. Pitää korjata systeemiä niin, että tyhjyyteen katselu ei ole ylivoimaisesti paras vaihtoehto.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välitunneille valvoja joka ikiselle nurkalle.Näkee joka suuntaan.Miksi niiden opejen on pakko olla samaan aikaan kaffella? Ja toimintaa sinne välitunneille.Kiusattujen/yksinäisten  on helppo liittyä peleihin esim.peili,polttopallo,hippa,piilosta mukaan. Kukaan ei jäisi yksin ja vaikeampi kiusata,kun on toiminnassa open valvovan silmän alla. Luokassa ope jakaa ryhmät,eikä ketään syrjitä esim.valitsemalla itse ryhmätyöparit. T: Entinen kiusattu

Edelleenkin inhoan ryhmätyötilanteita joissa valitaan itse ryhmän jäsenet. Menen lukkoon vaikka olen vuosia ollut työelämässä ja koulutettu. Samoin kuin höntsässä jotkut valitsee joukkueen niin heti on muuri ja oksetus. Tuntuu etten kuulu ryhmään enkä osaa mitään.

Toinen kiusattu, +50v

Vierailija
64/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kiusaamiseen luokassa puututaan, se on helppoa. Useinkaan se ei kuitenkaan tapahdu luokassa, vaan jossain välituntialueella, jossa taistellaan ajan ja oppilaiden tunnistamisen kanssa. Sitten on mentävä omaa tuntia pitämään, koska ope on vastuussa omista ryhmistään tuntien alettua. Luokanvalvojalle näitä kiusaamisasioita viedään, mutta päivän aikana asia ei helposti etene aineenopettajan aikataulujen vuoksi.

Puhelin muuten on opella vain oma eikä sen käytöstä saa korvauksia. Toki sillä soittaa (omaan laskuun) mielellään apua kiusatulle. Rehtori ei joka asiaan kuitenkaan hyppää.

Vierailija
65/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamiseen pitää puuttua, mutta monesti asian selvittely perin pohjin on mahdotonta aineenopettajalle: Jos välituntivalvonnassa tulee kiusaamisen selvittelytilanne, aikaa on tasan siihen asti, kun kello soi. Tähän mennessä ei välttämättä ole edes saatu nujakoijien nimiä selville (aineenopettaja tuntee vain omat oppilaansa eli n 100). Sitten on  mentävä pitämään omaa tuntia. Tuntien välissä on korona-ajasta johtuen vain 5 min välitunti, jonka aikana ei ehdi muuta kuin kirjata wilmamerkinnät ja läksyt eri järjestelmiin, tuulettaa luokka ja sitten uusi 20 oppilaan porukka sisään. Missä välissä aineenopettajalla on aikaa hoitaa kiusaamisasioita?

Sinä viet kaverit rehtorin puhutteluun. Meillä rehtorilla ei ole tunteja ja hänen tehtävänään on selvittää kiusaamistapaukset. Jos jotain oppilasta kiusataan sinun tunnillasi, sinä hoidat asian. Eli komennat kiusaajia. Ei tää nyt mitään rakettitiedettä ole.

Eipä opetusryhmää voi jättää yksin tunnin aikana. Rehtori saattaa olla kaukana toisessa rakennuksessa.

Puhelin on keksitty.

Missä oppilaitoksissa tarjotaan työpuhelin opettajille? Tai edes valvonnan ajaksi?

eri

Vierailija
66/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin koulussa. Siksi minusta tuli opettaja - jotta voin auttaa edes muutamaa lasta, jottei heidän tarvi kokea sitä, mitä minä jouduin kokemaan. Jos en olisi ollut kiusattu, minusta olisi todennäköisesti tullut lakimies.

Vierailija
67/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välitunneille valvoja joka ikiselle nurkalle.Näkee joka suuntaan.Miksi niiden opejen on pakko olla samaan aikaan kaffella? Ja toimintaa sinne välitunneille.Kiusattujen/yksinäisten  on helppo liittyä peleihin esim.peili,polttopallo,hippa,piilosta mukaan. Kukaan ei jäisi yksin ja vaikeampi kiusata,kun on toiminnassa open valvovan silmän alla. Luokassa ope jakaa ryhmät,eikä ketään syrjitä esim.valitsemalla itse ryhmätyöparit. T: Entinen kiusattu

Jokainen välituntivalvonta tarkoittaa sitä, että tunti pitää lopettaa etuajassa ja seuraava myöhästyy. Tämä tarkoittaa myös sitä, että tunnin jälkeisille asioille kuten oppilaiden kysymyksille ei ole aikaa. 

Ei jummi, oikeasti?

Mitä se reksi tekee? Eikö se ole ns. työnjohtaja tai jopa opettajien päällikkö? Eikö reksin pidä ohjeistaa työolot missä mennään ja valvoa tapahtunut?

Välitunti valvonta ei voi olla opettajille vapaa valinnainen homma.

Eikö jonkun pidä suunnitella ja valvoa käytäntö miten välitunti valvonta hoidetaan? Joten silloin lukujärjestyksessä tunti loppuu aiemmin kun open menee valvomaan. Vai onko se niin että voi oppilas parkoja kun tunti loppuikin kerran viikossa liian aikaisin ja taas joku laki pykälä joka määrää keston oltava sekunnilleen x minuutta?

Vierailija
68/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sentään, mammat! Olen aineope ja kiva-ope koulussani. Puutun kaikkeen kiusaamiseen, jonka näen ja joka tulee muuten tietooni. En lässytä paskaa, vaan viestin selkeästi ja topakasti, että kiusaaminen on väärin ja sitä ei meidän koulussa sallita. Piste. Teen kaikkeni, jotta jokaisella koulumme oppilaalla olisi hyvä olla koulussa.

Ja mitä tulee luokanope- vs. aineope-keskusteluun, lausun seuraavaa: jos kiusaamiseen puututtaisiin topakasti jo ihan siellä päiväkodissa, eskarissa ja alakoulussa, meillä yläkoulussa olisi aika lailla helpompaa, kun tilanteita ei olisi niin paljon. Puuttukaa, ihmiset! Katsokaa tämä video, on tärkeällä asialla nämä nuoret!

Vierailija
69/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mikä ongelma?

Tunnin jälkeen kiusaaja puhutteluun, ja uhkaat seuraavaksi pistää rehtorille puhutteluun jollei kiusaamista lopeta.

Heti vaan kovalla kädellä asia selväksi, niin ei tarvitse kenenkään jälkeen enää inistä.

Valitettavasti näitä ap:n kaltaisia opettajia on. Vissiin pakko sinun tapaisiasi opeksi pistää, kun maalla ei ole varaa parempia kouluttaa alalle. Voi voi lapsiax mitä nekään tälle voi.

Kuka nyt tunnilla kiusaa? Kyllä ne tehdään jossain piilossa. Poikkeus on silloin, jos koko luokka kiusaa ja syrjii yhtä. Ja sitähän ei niin vain lopetetakaan. Saarnat eivät saa luokkaa kohtelemaan sitä vihattua ystävällisesti. Pyöritellään silmiä ja huokaillaan, ei puhuta hänelle. Aina jälkkää koko luokalle, jos eivät puhu yhdelle? Muuta rangaistustahan (puhuttelun lisäksi) aineenopettaja ei voi antaa.

Vierailija
70/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen välituntivalvonta tarkoittaa sitä, että tunti pitää lopettaa etuajassa ja seuraava myöhästyy. Tämä tarkoittaa myös sitä, että tunnin jälkeisille asioille kuten oppilaiden kysymyksille ei ole aikaa. 

Ei jummi, oikeasti?

Mitä se reksi tekee? Eikö se ole ns. työnjohtaja tai jopa opettajien päällikkö? Eikö reksin pidä ohjeistaa työolot missä mennään ja valvoa tapahtunut?

Eikö jonkun pidä suunnitella ja valvoa käytäntö miten välitunti valvonta hoidetaan? Joten silloin lukujärjestyksessä tunti loppuu aiemmin kun open menee valvomaan. Vai onko se niin että voi oppilas parkoja kun tunti loppuikin kerran viikossa liian aikaisin ja taas joku laki pykälä joka määrää keston oltava sekunnilleen x minuutta?

Tietysti välituntivalvontoja pitää olla, mutta kuormituksen on oltava sopiva. Nykyisellään se lienee keskimäärin muutaman valvonnan viikossa. Jos valvojia pitää saada jokaiselle nurkalle, valvojia pitää rekrytoida lisää eikä maksajia taida löytyä.

Vierailija
71/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamiseen on niin helppo puuttua alakoulussa. Aina on pikkutyttöjä, jotka mielellään kertoo asioita.

Tänä päivänä on niin paljon juoppoja, luusereita jne, joiden lapset oireilee koulussa. Kotikäynti sossutantan kanssa tarkoittaa, kiusaamiset jää siihen, kun hävettää.

Sitten vaan hoidetaan lapselle ammattiapua, jotta ymmärtää kotiolot eivät ole hänen syytään.

Yläkoulussa ongelma on mennyt jo pidemmälle ja puuttuminen vaikeampaa.

Vierailija
72/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koulussa kiva-tiimi, joka hoitaa kiusaamistapaukset ja joka saa tästä erillisen korvauksen. Itse pyrin hoitamaan oman yläkoulun valvontaluokkani kiusaamistapaukset, vaikka siitä tuleekin lisätyötä. Ajattelen, että on kokonaisuuden ja luokan hyvinvoinnin kannalta tärkeää, että tiedän, missä luokan välisissä suhteissa mennään. Ja ajattelen, että on hyvä olla opettaja, jolle voi matalalla kynnyksellä tulla puhumaan asioista.

Meillä ainoastaan Kiva-tiimin vetäjä saa korvauksen.

Oikeasti: saako jossain koulussa tiimityöstä korvauksen? Meillä ei tulisi kuuloonkaan. Tiimityö kuuluu työaikaan.

Vierailija
73/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koulussa kiva-tiimi, joka hoitaa kiusaamistapaukset ja joka saa tästä erillisen korvauksen. Itse pyrin hoitamaan oman yläkoulun valvontaluokkani kiusaamistapaukset, vaikka siitä tuleekin lisätyötä. Ajattelen, että on kokonaisuuden ja luokan hyvinvoinnin kannalta tärkeää, että tiedän, missä luokan välisissä suhteissa mennään. Ja ajattelen, että on hyvä olla opettaja, jolle voi matalalla kynnyksellä tulla puhumaan asioista.

Meillä ainoastaan Kiva-tiimin vetäjä saa korvauksen.

Paljonko se on? 20 vai 200?

Onko se raha sen väärti että puuttuumattomuudella pilaa jonkun lopun elämän?

Minä olen marssinut kadulta koulun pihaan keskeyttämään "kiusaamisen", siis pahoinpitelyn. Olen jäänyt varmistamaan, että hakattu pääsee pois tilanteesta.

Tämä siis useaan kertaan. En ole opettaja, vaan ihan tavallinen perheen äiti. Opettajia ei jostain syystä välitunneilla ole näkynyt, tai sitten ei muka huomata mitä on tekeillä.

Nimiä en ole saanut ylös, kun en tunne kaikkia oppilaita.

En ole saanut euroakaan palkkaa.

Vierailija
74/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kamalaa kun opettajat eivät puuttuneet.  Uskon että lopulta kiusaajatkin syyttävät heitä koska sovinto on aina mahdollinen oppilaiden kesken.

Vierailija
75/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sentään, mammat! Olen aineope ja kiva-ope koulussani. Puutun kaikkeen kiusaamiseen, jonka näen ja joka tulee muuten tietooni. En lässytä paskaa, vaan viestin selkeästi ja topakasti, että kiusaaminen on väärin ja sitä ei meidän koulussa sallita. Piste. Teen kaikkeni, jotta jokaisella koulumme oppilaalla olisi hyvä olla koulussa.

Ja mitä tulee luokanope- vs. aineope-keskusteluun, lausun seuraavaa: jos kiusaamiseen puututtaisiin topakasti jo ihan siellä päiväkodissa, eskarissa ja alakoulussa, meillä yläkoulussa olisi aika lailla helpompaa, kun tilanteita ei olisi niin paljon. Puuttukaa, ihmiset! Katsokaa tämä video, on tärkeällä asialla nämä nuoret!

Olisipa kaltaisiasi opettajia enemmän!

Terveisin neljän lapsen äiti

Vierailija
76/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä itse pystyisi katsomaan kiusaamista vierestä ja olla tekemättä mitään. Toki nykyään on tosi hankalaa kun varsinkin tytöt kiusaavat paljon somessa eikä se näy läheskään aina ulospäin koulussa. Vaatii siis oikeasti sen että joku tulee kertomaan asiasta mutta aina selvitetään tapaukset kun niistä ollaan tietoisia. Teen töitä päivittäin niiden nuorten kanssa ja olen osaltani kasvattamassa heistä fiksuja, vastuuntuntoisia ja toiset huomioonottavia aikuisia enkä todellakaan jätä puuttumatta kiusaamiseen vaikka se tarkoittaakin minulle lisää työtä.

Meidän pienessä yläkoulussa on muuten päätetty poiketa niistä KiVa koulun ohjeista joissa kiusaajan vanhempiin ei olla heti yhteydessä. Ohjeen mukaan nuori puhutetaan vain koulussa ja jos kiusaaminen sen jälkeen jatkuu, ollaan vasta sitten yhteydessä kotiin. Vanhempainillassa sekä vanhemmat että opettajat olimme yhtä mieltä että ilmoitetaan kotiin heti. 

Vierailija
77/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin jakaa oman tarinani opettajasta joka puuttui kiusaamiseen rankalla kädellä. Olin 3. luokalla, minä ja kaksi muuta kiusasimme erästä luokkalaista. Emme tajunneet, että mitä teimme oli kiusaamista, kunnes tämän kyseisen oppilaan vanhempi otti opettajaamme yhteyttä. Meillä sai tuolloin kouluun ottaa pastilleja, joita sai ruokailun jälkeen syödä. Saatoimme varastaa pastilleja tältä oppilaalta tai piirrellä hänen vihkoonsa asiattomuuksia. Luulimme vain pitävämme hauskaa, mutta syrjintäähän se oli. 

Noh, tämä opettajamme oli sitten eräänä päivänä koulussa erittäin vakavan oloinen. Ensimmäisen oppitunnin kuluessa hän pyysi minut ja kaksi muuta oppilasta käytävälle. Menimme tyhjään luokkahuoneeseen, minä ja ystäväni olimme hämmästyneitä, koska emme tienneet, että mistä oli kyse. Nopeasti asia kuitenkin valkeni meille, ja en ihan tarkalleen edes muista, että mitä kaikkea siinä tapahtui. Muistan vain, että itkimme kaikki yhdessä kun ymmärsimme mitä olimme tehneet ja miltä siitä toisesta on tuntunut. Puhuttelu oli aika kova, ja sitä ei ollut helppo kuulla. Jouduimme jälki-istuntoon ja meiltä evättiin aika monta hauskaa tapahtumaa tuolloin. Meidän piti myös pyytää anteeksi tältä tytöltä ja käytösnumero todistukseen laski radikaalisti. Vanhemmille laitettiin myös viestiä asiasta ja kotona joutui puhutteluun. Muistaakseni johonkin kivakoulu -juttuun meidän tekemiset ilmoitettiin. Me kolme tyttöä emme enää edustaneet sitä kivaakoulua, mikä tuolloin tuntui hyvin pahalta. 

Olen kiitollinen tästä opettajasta, sillä hän todella ajoi oikeudenmukaisuutta ja opettajana hoiti työnsä. Hän ei opettanut vain kouluaineita, vaan myös käytöstapoja. Hänessä oli myös pehmeä ja kiltti puoli, mutta sen näki vasta silloin kun oppilaat hoitivat hommansa ja käyttäytyivät asiallisesti. 

Vierailija
78/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jummi, oikeasti?

Tietysti välituntivalvontoja pitää olla, mutta kuormituksen on oltava sopiva. Nykyisellään se lienee keskimäärin muutaman valvonnan viikossa. Jos valvojia pitää saada jokaiselle nurkalle, valvojia pitää rekrytoida lisää eikä maksajia taida löytyä.

Ymmärränkö nyt oikein että opettajalla ei ole esimiestä?

Opettaja saa / pääsee tekemään mitä mieleen juolahtaa kunhan vain noudattaa lakia ja jonkun valiokunnan tekemää opetussuunnitelmaa?

Rehtori on vain kakun koriste joka ei puutu mihinkään toinintaan eikä luo työoloja esimiehen roolissa.

Aikamoista.

Olen itsenäisessä työssä jossa esimies on määritellyt raamit ja budjetin missä mennään. Ongelma tapauksissa saan esimieheltä tukea.

Vierailija
79/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan voi oikeasti luulla, että opettajat on välitunnilla kahvilla?! Olen kiitollinen jos ehdin päivän aikana jollain välitunnilla vessaan. Miten te ihmiset kuvittelette että ne seuraavan tunnin materiaalit päätyy sinne seuraavaan luokkaan? Keiju käy yöllä monistamassa ja menee välkällä luokkaan ja kirjautuu koneelle ja muihin tarvittaviin järjestelmiin ja laittaa luokassa kaiken valmiiksi?

Vierailija
80/96 |
23.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kiusatun perhedynamiikka on täysin häiriintynyt. Eli puutun vain väkivaltanteisiin. En kiusoitteluun. 

Toki kiusaajien psyyke on myös usein häriintynyt olosuhteiden takia. Mutta minä opetan ja terapeutit ovat sitä varten, että omgelmat selvitetään. 

-opettaja jo 90-luvulta