***Lokakuisten perjantai***
Kommentit (34)
Täällä aloitetaan ÄIPPÄLOMAN ekaa päivää !!! Vaikka lomalla olen ollutkin jo 4 viikkoa, mutta kesäloma siis loppui eilen. Minähän aloitin tuon varhennettuna, siksi jo nyt alkoi..
Voi miten kuulostaa aika rankalta tuo herääminen noinkin aikaisin kuin Fiikuna nyt mainitsi...VOIMIA ihan kamalan paljon! Voin vain kuvitella miten väsyttävää tuollainen on =/
CAMELOT: Iiiiiihanaa tätä päivää...Mieti illalla olet jo rouvashenkilö ja elämä muuttuu kertalaakista...joo, niin varmaan =) Mutta kyllä rouva on aina rouva....Mahtaiskohan uskaltaa onnitella jo etukäteen. Eiköhän sentään, kun en kuitenkaan enää kovin myöhään tänään koneelle pääse eli: [b]ONNEA VALTAVAN PALJON!!![/b]
Olen hereillä näin aikaisin syystä, että mulla on HIEROJA klo 8.00. Oli nyt viimeinkin pakko tilata se, kun sormia ja käsiä neulostelee tuon tuosta ja tälläkin hetkellä vasemman käden sormet on kuin puutapit=(( Tää on nyt ihan vieras hieroja kenen luokse menen, mutta ainakin puhelimessa vaikutti todella mukavalta. Sanoin olevani raskaana niin hän kertoi, ettei ole mikään ongelma; hieronta tehdään joko istuma-asennossa taikka kylkimakuulla=)
Tiistaina haettiin se HOITOPÖYTÄ ja eilen illalla mies alkoi sitä kasaamaan ja huusi: " Pitikö sen ollakin tämän värinen??" Menin kattomaan ja voi P***A!!!!!! Ei todellakaan pitänyt olla tuon värinen!!!!! Tilasin pyökin värisen ja myyjä sanoi, että tuo pähkinä on lähinnä pyökkiä...mutta tuo ei ole koskaan pyökkiä nähnytkään =(( YÖK MITEN TUMMA!!!! En todellakaan huoli tuota vaan menen tänään sinne vähän *vali vali* Tuosta tulee mieleen joku 70-80-luku, on siis TOSI tumma. Ja laatikon päässä lukee " Color:NUT" ...mutta en tiiä oisko tullu kuitenkin väärä tavara tuonne paketin sisään. No, sitte se selviää. Kiva, jos taas saan yli kuukauden odottaa uutta, jos sellasta ylipäätänsäkään saa. No, sit pitää jotain muuta keksiä-tota en ainakaan huoli mistään hinnasta=(
Me lähdetään sitten tänään tuossa klo 15 maissa MÖKKEILEMÄÄN koko perhe koirien kera =) Mökin luovutus on klo 16 ja matkaa ei onneks ole kuin noin 50 km. Tulee varmaan kuuma päivä taas ja mennään pakettiautolla, jotta mahdutaan kaikki samaan autoon ja siinä ei oo ilmastointia niin ei ois kiva pitkää matkaa ajella koirien kannalta. Tullaan sunnuntaina takaisin jo hyvissä ajoin. Mökin luovutus on klo 12.00. Turhan aikaisin mun mielestäni.
Prkl kun ei meinaa kirjottaminenkaan sujua, kun vasemman käden sormet ovat täysin puutuneet=((
Eilen hikoilin pihahommissa, leikkelin nurmikkoa ja repelin rikkaruohoja. Kyllä olinkin aikas väskä, kun sain valmiiksi. Sit vielä siivosin sisällä niin tiesi kyllä tehneensä jotain=) Hyvä se välillä on vähän hikoillakin=)
Masuasukkaalla oli eilen kaks kertaa hikka, mutta nyt ei ihan niin pitkäkestosia kuin silloin yhtenä iltana (12min.) Tosin oli kiva kuulla, että hikka vahvistaa vauvan keuhoja=)
Nyt on pakko lopetella tällä erää!!
[b]MUKAVAA VIIKONLOPPUA KAIKILLE!! VOIKAAHAN HYVIN=)[/b]
Terveisin: Je_Ni & Pikku-isäntä 31+4
CAMELOTILLE hyvää hääpäivää :) Ainakin täällä Helsingissä näyttäis paistavan kivasti aurinko!
Muutoin vaan olen omanapainen:
Valittelin eilen niistä töistä, niin sain kyllä tehtyä ihan hyvin, ei tarvinnut edes Teletappeihin turvautua kun muksu leikki kiltisti itsekseen koko aamun ja tyytyi pahimmillaankin mun puolikkaisiin lauseisiin: " Hmm, katsopa kun siinä on... [näpyttelyä koneella, vilkaisu kirjaan]... niin, hauva! Näytäpä äidille... [tauko] ... näytäpä missä on hauvan häntä?"
No mutta sitten tietysti tuli suunnitelmiin mutka, kun huomasin että mun on pakko rientää tänään käymään laitoksella nyt aamupäivästä :( Olen ensi viikolla menossa tekemään psykologintutkimusta eka kertaa elämässä ja pitää hakea pari testiä joihin tutustua ennen sitä. Olin kokonaan unohtanut, että olen sopinut nuo päivät. Ei paljon helpota aikataulua töiden ja gradun kanssa - käytännössä tarkoittaa että pitää unohtaa gradu koko ensi viikoksi.
SIGNORINA-IIRIS, mites sulla edistyy? Entäs PUPU ja MELONIMAMMA?
Mies valittaa tuossa että en saa olla koneella, niin pitää vissiin mennä pois :) Masussa ei mitään erityistä. Itse asiassa pari viime päivää on ollut ihmeen helppoja ja vähävaivaisia, toivonpa että jatkuu! TURVOTUSTA on vaan selvästi alkanut kertyä, nuo kesäsandaalitkin tuntuu iltaisin jalkaan kurjalta.
Hyvää perjantaita etenkin niille joilla äitiysloma jo häämöttää! :)
Coe rv 28+5
jenille onnittelut äippäloman alkamisesta! ja hyviä mökkiviikonloppuja!
tekisi hirmuna mieli leipoa, ei vaan oikein onnistu kun on tuo pikkutuholainen vahditavana, jotenkin jo niin syksyinen olo että kaikki leipoumkset taas kiinnostaisi, yllensä olen tosi kova tekemään kaikkea, kesäisin vaan ei innosta hääriä kuuman uunin vierellä ja muutenkaan ei maistu niin lämpimäiset.
ihana poika tuossa tanssii;)
taidan pukea päälle ja napata pojan vaunuihin ja lähteä ulkoilemaan,jos suostuisi hetken tyytyväisenä tuo pöppiäinen siellä tuijotella autoja ja muuta kiinnostavaa,kaupassakin pitäisi käydä;)
miten muuten te muut joilla jo lapsi/lapsia kotona, aiotte nuo päikkärit hoitaa? meillä poika nukkuu AINA ulkona,ja sisälle päikkäreille saanti ihan mahdotonta, ulkona tuntuu muutenkin nukkuvan suht hyvin..
aiotteko nukuttaa molemmat lapset ulkona vai vauvan sisällä ja taaperon ulkona,vai kenties vauvan ulkona ja taaperon sisällä?
vähän mietityttää tuo,kun poikaa joutuu oikeasti nukuttaa, välillä menee yli tuntikin, niin miten silloin talvella oikein voi ees vauvaa ottaa sinne partsille mukaan poikaa nukuttaessa, ja taas toisinpäin kun vauva menee unille.. ja sitten taas jos jollain kummalla saataisiin poika nukahtamaan sisälle,niin olisiko uni hyvää kun vauva täällä sitten itkeskelisi ja kuuluisi kaikki äänet pojan huoneeseen??
kohta pitäisi vaan keksiä millainen järjestely tuohon tehdään, että ehtii sitten hyvissä ajoin ennen vauvan syntymää..
no juu.
täytyypä taas mennä kattomaan mitäs tuhoja se pikkuinen tekee;)
päivänjatkoja edelleen toivotellen..
fiikuna ja myttyliini rv30+2
Niin se vaan on viikko taas vierähtänyt. Se tässä kotona olossa on tylsää että perjantai ei tunnu ollenkaan niin mukavalta kuin töissä ollessa mutta eipä tunnu maanantaikaan yhtä inhottavalta!
Kovin monella univaikeuksia joko lapsen vai masuasukin takia. Munkin yöunet ovat olleet tosi katkonaisia toukokuun lopusta saakka eli siitä kun jäin sairaslomalle. Pitää käydä vähintään 2x yössä vessassa, maha painaa, mies kuorsaa, nälkä;) jne... Viime yönä aloin nukkumaan 01, pissalle 02.30, sit heräsin 6.30 ko mies oli lähdössä, 7.15 oli pakko lähteä syömään ja nyt tässä kukun, kohta taidan vielä mennä nukkumaan pariksi tunniksi (se tässä ensimmäisen odotuksessa on autuasta!).
Ketkä muut odottaa ensimmäistä???
Mistäs täällä olikaan viime päivinä puhuttu... Napa on vielä normaali, mutta mulla tuo maha pömpöttääkin tosi alhaalla. Kummeista ei olla keskusteltu, kuten myöskään nimistä, minä olen niitä miettinyt mutta täytyy varmaan tuon miehen kanssakin neuvotella;)
Aloitin muuten multitabs 2+ uudelleen pari päivää sitten kun supisteli tosi paljon varsinkin iltaisin vaikka en tee " mitään" ja lepään ja nyt jo tuntuu että ois auttanu, voiskohan se olla jotain magnesium-vajetta tuo supistelu? Ne oli kuitenkin niin lieviä supistuksia ettei näkynyt käyrällä mutta itestä tuntuvat ikäviltä ja alapäähän kipeiltäkin.
Waimo rv 28 tasan
KIITOS paljon onnitteluista!
Tänään ei meillä juhlita muutoin kuin kello 13 on aika maistraattiin ja sisko perheensä kera tulee todistajiksi ja sen jälkeen mennään kaupungille syömään. Siinäpä se :)
Mutta kuitenkin...Pitäis opetella uusi sukunimi ja muutenkin pakko kai myöntää että perhosia vatsassa lepattaa...Mutta niin taitaa tuolla miehelläkin ;)
7 pitkää vuotta ollaan jo oltu yhdessä, että jo on aikakin " tahdon" sanoa ;o)
Ristiäisissä olisi tarkoitus viettää sitten myös meidän " häitä" . Ollaan ajateltu avioliiton siunaamista ja samaten ristiäisiäisiä kirkossa..Mutta kattoo nyt...
Pitäis tästä suihkuun kiirehtiä, jotta sais kikkurat hiuksiin kierrettyä..
Mutta kiitos kaikille onnitteluista ja mukavaa viikonloppua!
Camelot 29+1
p.s Pitää olla syömättä, jotta saan mekon mahtumaan päälle ilman repeämistä ;) Ainakin viime viikolla mahtui päälle..
posti tuli ja toi ÄIPPÄPAKKAUKSEN saapumisilmoituksen!!!
ihanaa! täytyy vaan odottaa että mies tulee töistä kun on niin iso tuo laatikko että ei mitään toivoa yksin saada sitä raahattua kotiin:)
ainiin navoista oli ollut puhetta.. minulla tuo napa kääntyi jo pari kuukautta sitten nurinpäin..taitaa olla siis pelkkää vauvaa tuo masu kun puskee tuon navan niin ajoissa..
se on musta oikeastaan aika söpökin;)
ja pikku poika tykkää napanappulaa painella:)
huh,nyt poika kiipeää ikkunalaudalle, täytyy juosta!
fii ja mytty
..elämäkin taas hymyilee. Ainakin enemmän kuin eilen. Eli Saatiin tyttö nukkumaan VASTA KLO 22.05 (tosi poikkeuksellista meillä, yleensä tyttö menee nukkumaan 20.30). Kävin itse vessassa puolen yön paikkeilla ja vasta sitten aamulla seitsemän maissa. Kertaakaan ei yöllä tarvinut mennä ja tyttökään ei heräillyt yöllä yhtään. Ah kuinka ihanaa jos yöt palautuu tytön osalta normaaleiksi.
LÄhdettiin heti aamiaisen jälkeen ulos vaunuilla n. puolen tunnin lenkille, oli nimittäin taas aivan unelma sää! Aivan mahtavan raikas ja kun me asutaan täällä keskellä metsää, niin ihana aamukaste oli vielä vallallaan ja jok akerta kun hengitti sisään niin oikein tunsi kuinka koko keho virkistyi!! Huvitti muuten aamulla kun tytön huoneesta kuului kun se heräsi, että " Äi-ti, kanmuna, kanmuna, pulla" . Eli tyttö on ruvennut " puhumaan" eli sanoo ja toistaa lähes kaikki sanat ja nyt on oppinut sanomaan siis kananmuna ja pulla joten niitä vaatii aina herättyä siis keitettyä kananmunaa ja pitkopullaa.. Terveellinen aamupala;) Tänään meni jo puuroakin kun samalla sai kananmunaa, mutta pulla oli " loppu" . Meillä on harvoin pullaa kaapissa onneksi. Enkä koskaan pakkasesta sulata omatekoista jos tyttö vaatii. Kuulun niihin " skitso" äiteihin, jotka ovat tosi tarkkoja lapsen syömisistä, hampaiden harjauksesta jne..
Joku kyseli (olitko se sinä FIIKUNA?) esikoisen/muiden lapsien nukuttamisesta. Meillä tyttö nukkui 6kk asti aina ulkona, 3-5 tuntia. Sitten tuli viime kesän helteet ja aloin nukuttaa tytön sisällä. Unet lyhenivät paljon. Samaan syssyyn tuli meillä muutto uuteen kotiin ja sisällä nukuttaminen jäi " päälle" . Huomasin, että tyttö alkoi nukkua hyvin sisällä, unet pitenivät takaisin johonkin pariin tuntiin eikä itsekään tarvinut vahtia tai kuunnella vaunuja koko aikaa vaan heti tiesi kun neiti herää ja pystyi tekemään tai nukkumaan itsekin samaan aikaan. Nykyään, tyttö siis 1,5 tyttö nukkuu sisällä 1,5 -2 h ja on oikein toimiva juttu. Käpsyttää itse pois sängystä ku herää. VAUVAN kanssa aion taas aluksi nukuttaa ulkona, se on mun mielestä kuitenkin tosi hyvä asia ja uskon vahvasti että pienet vauvat nukkkuvat ulkona paremmin ja pitkään.
(.) ei uutta, vauva potkii normaalisti. Kyykkyyn meneminen alkaa tosiaan olla vaikeaa, miltei mahdotonta.
Tänään pitäisi siivota, mutta on luvattu tänne länsi-suomeen jopa 26 asteen hellettä. VOI EI!!!
Nyt menen siivoamaan " kanmunan" sotkut keittiöstä ja täyttämään taas kerran astianpesukonetta. Auts.
Mukavaa päivää kaikille lokamassuille ja etenkin CAMELOTILLE hääpäivään ja Je_Nille mukavaa ja rentouttavaa mökkiviikonloppua.
Nazu ja pikkukakkonen rv 31+4
CAMELOT - Onpa teille tulossa mahtavan kaunis hääpäivä. Oikein paljon onnea !!
Je-Ni - Oikein mukavaa ja rentouttavaa mökkiviikonloppua! Ensi vuonna onkin meillä lomailu jo sitt hippasen erilaista :)
WAIMO - Täällä ollaan myös ekaa odottamassa ja niin ihanaa ja ainutlaatuista aikaa on kyllä ollut! Vauvamasu alkaa olemaan parhaimmillaan :) eikä vaivoja kummemmin ole, ainakaan vielä. Mites sulla?
Vauva on alkanut viime päivinä potkimaan ja muljaamaan taas enemmän. Ekan kerran eilen oli mielestäni ensimmäinen vuorovaikutustilanne, kun vauva potki kättäni pois masun päältä tosi voimakkaasti... Ihanaa kyllä tuntea poitsun myllertäminen masussa!! Nyt potkut tuntuu onneksi jo aika ylhäältä, eli oliskohan vauva jo pääasiassa pää alaspäin.
Tuosta nukkumisesta. Itse oon nukkunut vielä suht hyvin, vaikkakin joinakin öinä viime aikoina oon kyllä " pyörinyt" ja heräillyt suht usein ja välillä vessassa käynnin jälkeen en olekaan saanut nukuttua uudelleen. Mies juuri valitteli eilen, että hän on kanssa huomannut tuon mun " pyörimiseni" kun välillä isken häntä kyynärpäällä :)
Vessassa oon jo pitkään joutunut ravaamaan 1-3 kertaa. Hyvää totuttelua niihin tuleviin yöheräämisiin...
Mä oon kanssa alkanut taas ottamaan lisävitamiineja ym. Ennen raskautta ja alkuraskaudesta join Beroccan poretabletteja. Ne loppuivat hieman jälkeen ekan kolmanneksen enkä hakenut enää lisää. Sen jälkeen oli hieman taukoa, mutta suht terveellisesti olen tod.näk. syönyt, joten toivottavasti vauveli saanut kaikki tarvitsemansa. Nyt aloin kuitenkin pari viikkoa sitten syömään tuota Multitabs2+' aa ja pari päivää sitten maitohappobakteeritabletteja säännöllisesti, joita ostin jo kesäkuista matkaa varten. Epäsäännölisen säännöllisesti yritän muistaa syödä myös kalkkitabletteja, kun en tuota maitoa juo... Eka suonenveto oli edellisyönä. Jos tulee uudelleen lähipäivinä, niin sitt alan syömään myös magnesiumia.
Ei mutta, nyt täytyy kyllä lopetella!
T: Peggy-75 rv 27+3
Meillä heikosti nukuttu yö myös takana. Ite jouduin taas varmaan 4 kertaa käymään vessassa ja lisäksi tyttö aina unissaan parahteli ja herätti mut joka kerta. Plääh. No, nukku kuitenki 8 asti joten ei tässä nyt univelkaa oo silti ehkä kertyny. Kuullostaa hirveiltä nuo Fiikunan ylösnousuajat. Itellä ois ainaki totisia ongelmia selvitä päivistä :( Mutta koita jaksaa, eihän se muukaan auta.
Nukuttamisesta..en oo miettiny enkä varmaan mietikää sitä ennenku vauva syntyy. Katotaan miten asiat lähtee rullaamaan :) Esikoinen nukku pitkään pelkästään ulkona, nyt on kesän kuitenki nukkunu sisällä. Itelle helpompi ku nukkuu sisällä, kun ei nykyää enää oo eroa unien pituuksilla nukkupa sitte ulkona tai sisällä. Vauva nukkuu varmasti aluksi ainaki pari vko sisällä, täytyy kattoa minkälaisiksi unet muodostuu, täytyykö sitte nukuttaa ulkona. Mutta siinä mielessä ois helpompi kun oppis nukkumaan sisälläki, että esikoisen kanssa oli melkosia ongelmia pakkasten aikaan kun en meinannu millään saada sisälle häntä nukkumaan.
Omaan masuun ei ihmeitä kuulu. Eilen saunassa tuijottelin omaa masua peilistä, niin on kyllä jännä miten se on sivuilta niin kamalan pinkeä, näkyy kaikki verisuonet hirmu selvästi läpi ja ootan vaan millon putkahtaa raskausarpia. Edestä taas ei oo niin tiukka, eikä oo napa pullahtanu ulos. Ei pullahtanu esikoisenkaan aikana. Meillä tyttö tykkää tökkiä äitin " papaa" eli napaa sormella, on keksiny tuon navan nyt :) Ihana. Tulee aina pussaamaan äitin mahaa. Vaikka ei tajuakaan yhtään että siellä on vauva.
Pitäis ruveta pakkaamaan tavaroita kasaan kun olis iltapäivällä lähtö junalla tuonne pohjoseen. Onnea Camelotille rouviintumiseen ja muillekki mukavaa vkl!
Jääsydän rv 27+3
Meillä poika nukkui vauva-ajan ja vielä siitäkin eteenpäin aina ulkona ja tosi hyvin. Sitten nyt raskauduttuani ollaan nukuttu sisällä koska olen itse halunnut oikein täysipainotteisia päikkäreitä ja on onnistunut hyvin. Nyt kesällä poika on nukkunut ainakin parin tunnin päikkäreitä ja se on ihanaa. Vauvaa nukuttaisin mieluusti taas ulkona, mutta ne omat unet jää sitten vähän huonommiksi. Poikakin saattaa herätä päiväunilta puolessavälissä ja kun huomaa minut niin nukahtaa heti uudelleen, mutta jos en ole viekussa niin kömpii ylös heti. Oon itsekin miettinyt, kuten jotkut muutkin täällä, että miten sitä sitten jaksaa pikkuvaavin ja taaperon kanssa, mutta joku mainitsikin erittäin tärkeän asian: sit ei ole enää raskaana!!!! Muistan kuinka ihmiset esikon kohdalla kovasti kyselivät olenko kovin väsynyt yms ja minä ihmettelin kamalasti kun olin ihan ok ja pirteä yöllisistä imetyksistä huolimatta. Saa katsoa nyt sitten. Kun tuppaa olemaan niin hlökohtaista ja nyt sitten on niitä lapsia kaksi.
Kiitti, Mianni, kun kerroit nimiäissuunnitelmistanne. Oon itsekin ajatellut jotain ihanaa, pientä tilaisuutta. Meillä varmasti hengellisyys ja rukoukset tulevat olemaan osa tilaisuutta ja musiikki (koko perheeni musisoi). Omalla kohdallamme vain itse kirkko aiheuttaa närästystä, ei niinkään jumala tai hengellisyys sinänsä. On vaan yksi asia joka vaivaa. Miehen vanha ja ihana mummo on hyvin uskonnollinen ja hänelle olisi kovin tärkeää kastaminen. Hän on jo tosi vanha ja ei varmasti näe enää ensi kesää. En kuitenkaan vain tuon asian vuoksi haluaisi lastani kastaa. Onneksi mummo on vielä järki päässä ja uskon että ymmärtää pointtimme.
Onnea Camelotille tälle päivälle!! Me mentiin naimisiin kun esikoinen oli puoli vuotias. Tuli ihanat muitot mieleen kun olet jutellut rouviintumisestasi.
Perjantaiterkuin, Aleksanteri ja Sirpukka 31+6
Eilen kirjoittelinkin neuvolakäynnistäni, jossa kätilö hieman ihmetteli pientä mahaani. Niinpä me nyt sitten päätimme mennä katsastmaan vauvelia ultraan! Saimme ajan iltapäivälle ja se on nyt sitten kaiken lisäksi 3D-ultra, joten toden näköisesti saamme tietää myös sukupuolen. Jännittää!!! Olimme päättäneet ettemme mene enää ultraan ellei jotain hyvää syytä tule. Olkoon tämä pienimasuisuus nyt sitten tarpeeksi hyvä syys siihen että pääsee kurkkaamaan masun sisään! Haluan varmistaa että vauva kasvaa normaalisti.
Äitiyspakkauksesta... Kuinka kauan teillä on mennyt pakkauksen saamisessa? Mä jätin hakemuksen yli 5 viikkoa sitten eikä vielä kuulu... Oliskohan toi meidän kela ollut heinäkuun lomanopeuksilla?
Napa... Kääntynyt puoliksi ulos.
Muuta raskauteen liittyvää: Ristiselkää kolottaa silloin tällöin ja niskat on jumissa. Välillä päätä särkee ja munkin varmaan kannattais mennä hierojalle. Vois tehdä ihan hyvää! Lisäksi mun tissit vuotaa - varsinkin jos puristaa tulee sellaista kirkasta/kermansekaista eritettä. Ei sais puristella, mutta välillä on kiva kattoa mitä sieltä tulee...Hih! Ensimmäinen suonikohjuröykkiö on ilmestymäisillään vasempaan sääreen, voi ei:( Fyysinen suorituskyky on laskenut mukavasti. Kumartaessa saattan ähistä ja puhista ja kävelylläkin hengästyn nopeammin. Ja pari kuukautta sitten vedin vielä täysillä jossain jumpissa - - sitähän tuntee itsensä vallan vanhaksi. Täytyykin varmaan mennä tänään sauvakävelemään, se on tuntunut nyt sellaiselta mulle sopivalta kuntoilumuodolta kun ei noille saleille oikein enää jaksa mennä.
Semmoisia tänään... Kolmatta viikkoa kesälomalla olen ja vielä viikko jäljellä. Sen jälkeen 4 viikkoa töitä ja äippäloma alkaa. Tulis nyt se äitiyspakkaus että saisin pestyä ne vaatteet loman aikana!
Kertoilen myöhemmin miten siellä 3D:ssä meni.
Auringon paistetta kaikille!
Bluewish 29+2
Voi miten täällä on taas ollut " aamuvirkkua" porukkaa! Mä en olisi jaksanut millään nousta, kun vanhin lapsista tuli kertoilemaan " tärkeitä" asioitaan kahdeksan jälkeen!!! Kumma miten se äiti on saatava hereille samaan aikaan, vaikka ikää on jo 9v!!! Lueskelin taas tietty illalla melkein yhteen, kun ei meinannut malttaa lopettaa. Vessassa ei onneksi yleensä tarvitse öisin juosta.
Päiväunien nukkumisesta, meillä pariviikkoisesta alkaen kaikki siirtyneet pihalle vaunuihin ja nukkuneet sielä päiväunensa tapauksesta riippuen ½-2-vuotiaaksi asti. Eiköhän tämä neljäskin menen totutulla kaavalla.
Me ollaan illalla lähdössä mummolaan viikonlopuksi, joten varmaan vasta maanantaina taas palailen lueskelemaan ja kirjoittelemaan. Mutta nyt siivouksen kimppuun ja sitten pihalla pitäisi vielä keretä kasteluhommiin ennen reissuun lähtöä!
Camelotille tosiaan täältäkin onnea suureenpäivään ja kaikille muillekkin oikein mukavaa viikonloppua.
Aurinkoisinterveisin,
neljäs 28+6
Ensiksi onnittelut Camelotille hääpäivänä! Nauttikaa päivästä!
Ja sitten tervetulotoivotukset uudelle lokakuiselle, tosin ehdin jo unohtaa nimen kun lukaisin tätä tämän päivän pinoa. No, ehkä tunnistat itsesi :) Olen muuteskin huomannut, että kesän aikana on tullut lisää porukkaa ja aktiivikirjoittelijoita lokamammoihin, mikä on tosi kivaa. Saadaan oikein kunnon pinoja aikaiseksi ja äippälomallahan sitten on taas aikaa kirjoitella enemmänkin. Toivottavasti jaksetaan kirjoitella myös vauvojen syntymän jälkeen, meinaan silloin sitä vertaistukea vasta tarvitaankin!
Esikoisen ja vauvan päikkäreistä: Meillä tyttö 2-v on nukkunut jo pitkään sisällä. Tutin pois jättämisen jälkeen päiväunille nukahtaminen on ollut hankalaa, mutta nyt viimeisen parin viikon aikana se on alkanut sujumaan paremmin. Nyt uskallan vihdoin olettaa, että tyttö nukkuu myös syksyllä päikkäreitä, kun jossain vaiheessa ajattelin, ettei mulla ole aikaa vauvan kera nukutella neitiä paria tuntia. Mutta nykyään nukahtaa taas itsekseen, vaikkakin menee aikaa yleensä lähemmäs tuntikin. Pitkät unet kuiteskin nukkuu. Vauvan ajattelin nukuttaa ulkona, jos viihtyy paikallaan olevissa vaunuissa. Varakeinoja on sitten sisällä omassa sängyssä, kantoliinassa tai pahimmassa tapauksessa vieressä/sylissä. Ei vaan esikoisen jäljiltä pidä itsestään selvyytenä, että vauva nukkuisi jotain kahden tunnin päikkäreitä vaunuissa... Meillä neiti oppi nukkumaan kunnon päikkäreitä vasta yli puolivuotiaana ja sisällä omassa sängyssä. Sitä aiemmin nukkui aina vaan puoli tuntia ja pidemmin jos sitten jaksoi lähteä liikuttamaan vaunuja. Oli vähän turhauttavaa!
Tyhmä kysymys: Miten " kuuluu" autossa kahta lasta pitää? Esikoinen on siis takapenkillä omassa istuimessaan. Miten vauvan pitäminen takana onnistuu kun sinne ei enää äiti mahdu (siis itkujen kannalta)? Onko etupenkki turvaton vauvalle (meillä ei ole turvatyynyä)? Eipä sinnekään äidin kädet hyvin yllä, jos isää ajaa. Lyhemmillä matkoilla etupenkki vauvan turvakaukalolle on ihan kätevä, jos siis olen lasten kanssa keskenään ja siis ajan itse.
Mistäköhän muusta oli puhetta... En enää muista, joten täydennän tarvittaessa. Ai niin gradusta, kyllä se edistyy jotenkin. Nyt olen aloittelut analyysiä, lähinnä järkkäilen noita haastatteluaineistoja sopiviin teemoihin. Nyt onneksi mulla on 5 päivää viikossa varattuna gradun tekoon, et hyvin on aikaa. Toisin kuin Coella, koitahan jaksaa kiireiden keskellä!
Jenille hyvää ekaa äippälomapäivää ja mukavaa mökkireissua! Kaikille lokamassukoille oikein ihanaa perjantaita ja viikonloppua! En varmaan ehdoi koneelle, kun vietetään tytön synttäreitä molempina päivinä.
S-I ja Lumikukkavauveli 31+3
Pienet unet otin;)
Äitiyspakkauksesta: Mulle tuli päätös 2 vkoa hakemuksen jättämisestä (ma) ja saman viikon pe tuli paketti.
Peggy: Vaivoista. Mitenkähän tuon nyt sanois, toisaalta helppoa, toisaalta raskasta. Alkuraskauden voin pahoin rv 5 --> 15 niin että sai yökkiä joka päivä ja illat vain maata. Halusin kovasti olla töissä kun edellisessa km raskaudessa oli sama homma ja nyt vain toivoin että aika kuluisi eteenpäin. Sitten tuolla 15-16 vkoilla alkoi olla suht hyvä olo ja jaksoi taas lenkkeillä yms ja ajattelin että jos rakenneultrassa kaikki ok niin voin varmaan lopettaa tämän pelkäämisen. Noh, 17+5 oli rakenneultra ja siellä sitten havaittiin hematooma jonka vuoksi jouduin jäämään heti sairaslomalle ja nostokieltoon ja muutenkin kaikkea rasitusta piti välttää. Parissa kontrollissa kaikki oli ok ja uskalsin taas vähän " elää" normaalimmin ilman rasitusta edelleen. Ja kuten viime viikolla kirjoittelinkin sitten rv27 alkoi vuoto ja taas otetaan tosi hissunkissun. Vähän on vaikea verrata onko vaivoja kun ei tee juuri mitään! Tosi nopsaan on menny 11vkoa kotona ja toivotaan vain että seuraavat 11 vkoa menee yhtä nopsaan, sittenhän sitä jo toivonmukaan kohta synnytetään.
SYNNYTYKSESTÄ: mä en osaa asennoitua siihen nyt vielä ollenkaan kun en tiedä onko edessä sektio vai alatiesynnytys? Tai siis en osaa asennoitua alatiesynnytykseen... Mitenkä muuten onko täällä sellaisia jotka ois edellisessä raskaudessa maanneet pitkään ja sitten synnyttäneet alakautta? Mua vähän pelottaa että millä lihaksilla sitä sitten synnyttäisi?????
Itse kävin juuri otattaan sen paastoarvon ,oli vain 2,6!!Viimeksi taisi olla 5,1 ja jouduin menemään uudestaan sen takia.Nyt lähden hoitamaan nuo äitiyspakkausjutut alta pois + äippärahat.En vieläkään ole saanut aikaiseksi.
Yhdeltä menen uudestaan neuvolaan kun söin juuri,toiv. sekin arvo on ok.
Nukuin kyllä minäkin huonosti,huh.Menin nukkumaan vasta yhden aikaan ja unen taisin saada kahden aikaan.
Fiikunalle Voimia viikonloppuun,Koita nukkua päivällä.Väsymys saa mielen synkkenemään." kokemusta on"
Mutta viikonloppuja =)
Wades & Natika 29+
esikoisen odotuksen aikana oli saikulla ja pääosin makoilin vain rv n.24-34. Sitten rv 35 alkaen sai taas elää normaalia elämää eli siivoilin, kävin muutaman kerran uimassa ja lyhyillä kävelyillä. Kunto oli siis varmaan sikahuono, mutta hyvin synnytys meni. Pitkä synnytys oli ja ponnistusvaihe kesti puolisen tuntia, mutta kaiken jaksoi hyvin jollain alkuvoimalla! Vimpan ponnistuksen muistan vaan, että ajattelin että nyt prkl työnnän niin lujaa ettei enää tarvi ponnistella ja kyllähän se sieltä tuli :)
Uskon, että voimat synnytykseen tulee jostain " luonnosta" . Kyllähän nykyään saattaa olla vaikka kuinka huonokuntoisia äitejä ja silti synnytykset onnistuu. Mulla itsellä ei mikään ihmeellinen pohjakuntokaan ollut, ihan normaali varmaan.
Toivottavasti tämä huojensi.
Kommentoipa minäkin tuota ponnistamisvaihetta. Mulle annettiin spinaalipuudutus, kun paikat aukeni loppujen lopuksi tosi nopeasti ja kun olin 8cm auki, kätilö pyysi " testiksi" ponnistamaan. Ponnistin, mutta minusta tuntui kuin olisi yrittänyt betoniseinää vasten ponnistaa. Kätilö tuumasi että joo, aukeaa tarpeeksi ja että voit alkaa heti ponnistaa kun alkaa " ponnistuttaa" . Olin ihan ihmeissäni sillä olin kyllä lukenut ponnistamisen tarpeesta, mutta minulla ei ollut lähellekään sitä tunnetta. Supistukset olivat vain todella kivuliaita. Itse asiassa koko synnytyksen ajan kätilö ilmeisesti luuli että minua ponnistuttaa normaalisti ja ponnistin siis aina kun supistus oli kovimmillaan (mies luki supistuskäyrää koko ajan minulle). Mitään niin vaikeaa en ole eläissäni tehnyt! Ponnistin puoli-istuvassa asennossa ja joku hoitohenkilökunnasta piti niskaani ylhäällä että leukani oli kiinni rintakehässä ja se oli minusta kauhean tuntuista. Olisin itse halunnut pitää päätä taaksepäin kallistuneena mutta kielsivät heti. vaikuttaa kuulemma ponnistuksen tehoon. Ja tosiaan joka työntö tuntui siltä että sama kuin olisi työntänyt päätään läpi betoniseinän. Ihan lopussa lääkärit/kätilöt vielä kielsivät päästämästä ääntäkään ponnistuksen aikana ettei mene voimia hukkaan.
Uskomatonta se on, mutta jostain niitä voimia sai, vaikka tosiaan koko ajan minusta tuntui, että vauva ei liiku lainkaan alaspäin. Spinaali vei ponnistuksen tarpeen (kätilö kävi juttelemassa siitä seuraavana päivänä ettei minulle jäisi mitään kammoa). katsotaan nyt, koenko tämän toisen aikana ponnistamisen tarpeen vai en.
Synnytyksestä vielä sen verran, että itse pelkään lähinnä sitä että joudun sektioon. Haluaisin synnyttää alateitse taas. Toki vähän pelottaa sekin, kun esikoisen aikana synnytys sujui loppujen lopuksi kuin mallikirjasta, että voikohan toinen synnytys mennä yhtä hyvin, voiko olla sellaista säkää?
Nyt siivoamaan, tytön tyllerö on päiväunilla!
nazu ja samat viikot kuin aamulla
Meillä on molemmat mummolat kaukana, ja joudutaan aina ajamaan pitkiä matkoja. Mutta silti oon tosi vähän istunu takapenkillä. Ensinnäki mulla tulee itellä huono olo takapenkillä ja toiseksi istun mielummin miehen kanssa edessä :) Ihan hyvin on matkat menny, lukuunottamatta paria kertaa, jolloin oon joutunu jossain välissä antaan periksi ja hyppäämään taakse viihdyttäjäksi. Nyt ku toinen vauva syntyy, on tarkotus että jatketaan ihan samalla tavalla. Esikon turvaistuin on selkä menosuuntaan ja se on vänkärin paikan takana, koska se etupenkki pitää olla aika edessä että tuoli mahtuu taakse. Nyt on sitte vähän jännätty, että mitenkähän saadaan tuo kaukalo mahtumaan niin, ettei miehen tarvis etupenkkiä vetää ihan rattiin kiinni. Aateltiin kokeilla että jos kaukalo vain sopii keskipaikalle niin laitetaan se siihen, mutta jos ei sovi niin sitte täytyy vaan laittaa esikoisen istuin kasvot menosuuntaan. Vähän kyllä hirvittää, ku tyttö vasta sitte 1v4kk että sais vielä hyvän matkaa kulkea selkä menosuuntaan päin. Mutta jos tilanne sen vaatii niin muukaa ei auta. Meillä ku on se Gracon " klik" kaukalo :) niin se vie melkein yhtäpaljo tilaa kuin tuo oikea turvaistuinki. No, sitä vaan täytyy kokeilla tässä syssymmällä että miten se sopii.
Tervehdys! Ja onnea Camelotille, sitä tarvitaan :)
Täällä taas huonosti nukuttu yö takana, onneksi tyttö sentään nukkui yönsä. Oltiin eilen reissun päällä ja tyttö missasi eiliset päikkärinsä. Heti kun tultiin kotiin klo 16, hän nukahti, ja herätettiin klo 19 iltapalallle. Nukkui tänään aamulla vielä klo 7.30 asti. Oispa äidillään samanlaiset unenlahjat!
Tänään olin sitten vihdoin ja viimein neuvolalääkärillä (ekaa kertaa). Kuukauden saikkarihan siitä sitten tuli eli äippäloman alkuun saakka sitä kirjoitti. Pari tulevaa viikkoa pitäisi ottaa erityisen rauhallisesti. Mitenhän se onnistuu tuollaisen reilun vuoden ikäisen terminaattorin kanssa :) ?
Hyvää viikonlopun odotusta!
Ninni rv 30+2
meillä taas todella huonosti nukuttu yö takana,poika heräili kokoajan kitisemään ja neljän jälkeen sitten herättiin :( aak, ihan kesken unien mutta ei vaan enää taaskaan suostunut nukahtamaan..kiva päivä siis tiedossa,yliväsyneen lapsen kanssa,eilinen jo meni itkiessä ja kiukutesssa ja huutaessa..eikä miehellä edes ole viikonloppua vapaata..voimat loppu!!
nyt jo itkettää kun niin voimat pois.
camelotille onnea suureen päivään!!!
hikasta..täällä myös vauva hikkailee pitkiäkin aikoja, mutta paljon harvemmin kuin esikoinen,jolla hikka oli masussa monta kertaa päivässä..
kaksi viikkoa olisi ä-loman alkuun, jee, vaikka eihän tuo arkeen varsinaisesti vaikuta..
mutta onpa taas askel lähempänä vauvan tuloa:)
ja tietty se nostaa tulotasoa,kun nyt hoitovapaalla oon ollut.
..kaikenlaista pitäisi touhuta mutta ei vaan ole voimia, taitaa taas olla aika aloittaa rautakuuri,on varmaan hemppa laskenut..
vaikka kyllä muutenkin huomaa että alkaa jo viemään tosissaan veronsa tämä odotus, ei riitä voimat siihen mihin ennen ja kyllä se jokapäiväinen lepohetki on todella tarpeen, onneksi yleensä miehen kotiin tultua,ruoan jälkeen san hetken pötkötellä sohvalla.
..no huutoa taas kuuluu,eli täytyypi mennä..
mukavia viikonloppuja massuille!
fiikuna ja mytty rv30+2