Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joiden mielestä parisuhde vaatii työtä niin kertoisitteko mitä se työ on?

Vierailija
22.01.2021 |

En ole huomannut 7-vuoden parisuhteen aikana, että tämä vaatisi mitään työtä. Toisen huomioonottaminen, läheisyys ym tulee ihan luonnostaan, ei vaadi mitään työtä.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 v parisuhdetta repussa, todellakin vaatii sen toisen huomioonottamista ja reippaasti kompromissien tekemistä. Ensimmäiset 10 vuotta meni ihan helposti, sen jälkeen jo vaatii vähän enemmän. Mies on kiivasluonteinen ja minä rauhallinen, se helpottaa kummasti että minulla pysyy jalat maassa aina.

Vierailija
22/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se työ tulee ilmi jos on lapsia kuvioissa. Pitää järjestää erikseen aikaa parisuhteelle, seksiä ei voi harrastaa aina kun haluaisi yms. Tässä 10 vuotta mennyt lapsettomana pariskuntana eikä tämä työtä ole vaatinut. Lapsiperheessä asia on toki toinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se työtä vaatii. Paitsi tietysti konkreettisia kotitöitä enemmän, niin oman elämän yhteensovittamista. Loputonta joustamista toisen hyväksi ja sitten täytyy pitää omiakin puoliaan. Jos ei jaksa niin se toinen kävelee kyllä yli hetkessä.  Siis ylipäätään se kun et voi elää kuin puoliksi ja toinen puoli on sidottu toiseen ihmiseen ja sitä pitää miettiä. Välttämättä siltä toiselta ei tule mitään takaisin ei joustoa, ei huomiota, ei ymmärrystä, ei mitään niin sitten vielä se yksinäisyys kaiken päälle. Sitten se oman ajan puute, että ei saa olla yksin ikinä. Sekin syö, sosiaaliset kuviot mitä liittyy parisuhteisiin, on sukua ym. Siis todella raskas tapa elää.

Minulla on tämä sama kokemus. Raskainta on ettei saa olla koskaan yksin, ja on pakko täyttää toisen tarpeita (esim. ruoka, seksi, huomio jne). Siksi harkitsenkin eroamista nykyisestä suhteesta mutta toisaalta yksinäisyyskin pelottaa. Mieheltä kaipaan lähinnä seuraa silloin tällöin, voisin hyvin esim. asua eri asunnoissa jotta saan omaa aikaa ja kuitenkin olisi seuraa tarvittaessa.

Vierailija
24/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut parisuhteessani pian 25 vuotta ja en tiedä mitä töitä olisin sen eteen tehnyt. Olimme kaksi aikuista ihmistä, kun toisemme löysimme ja meillä ei ole ollut mitään ongelmaa kasvaa yhdessä ja toimia perheen hyväksi. Kaikki vain sujuu, en edes mieti asiaa enempää.

Vierailija
25/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisen huomioonottaminen, läheisyys ym "

Tuo on juuri sitä "työtä". 7v ei vielä kerro juuri mitään, jos se aika on tanssittu ns. ruusuilla, eikä mitään ongelmia ole ollut. Se muuttuu "työksi" sitten kun eteen tulee ongelmia.

Vierailija
26/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se työtä vaatii. Paitsi tietysti konkreettisia kotitöitä enemmän, niin oman elämän yhteensovittamista. Loputonta joustamista toisen hyväksi ja sitten täytyy pitää omiakin puoliaan. Jos ei jaksa niin se toinen kävelee kyllä yli hetkessä.  Siis ylipäätään se kun et voi elää kuin puoliksi ja toinen puoli on sidottu toiseen ihmiseen ja sitä pitää miettiä. Välttämättä siltä toiselta ei tule mitään takaisin ei joustoa, ei huomiota, ei ymmärrystä, ei mitään niin sitten vielä se yksinäisyys kaiken päälle. Sitten se oman ajan puute, että ei saa olla yksin ikinä. Sekin syö, sosiaaliset kuviot mitä liittyy parisuhteisiin, on sukua ym. Siis todella raskas tapa elää.

Hyvässä ja toimivassa suhteessa ei ole näin.

Joissain suhteissa on, siksi kai ihmiset eroavat.

eri

Vierailija
27/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisältää eri tavoin toisen huomioon ottamista (ihan totta...).

Toisissa suhteissa se vaatii enemmän "työtä", toisissa vähemmän.

Kun katsoo avioerotilastoa, niin voisi kuvitella, että työstä on laistettu.

Päinvastoin. Kun katsoo erotilastoja, huomaa miten lähtökohtaisesti hankaliin suhteisiin ihmiset sitoutuvat kuvitellen, että maaginen "työ" korjaa mahdottomatkin yhteensopivuusongelmat. Täällä hoetaan vaan et ei se vaihtamalla parane, mut totuus on että useinkin paranee.

Toki omiin kipupisteisiinsä on etsittävä kunkin itse ensin vastaukset, mutta tuo työntunteen hyväksyminen suhteen normaalina asianlaitana on iso syy epäonnistumisiin kun ei lopeteta ajoissa.

Vierailija
28/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minustakaan parisuhde vaadi työtä. Niillä, jotka sitä hokevat, on tilanne luultavasti se, ettei suhde ole niin toimiva ja hyvä, ja ei ehkä olla oikean ihmisen kanssa suhteessa. Kaikki kun eivät voi valita, vaan joidenkin on otettava se, jonka sattuvat saamaan, vaikka se olisi kuinka hankala ihminen. Usein näissä tapauksissa se hankaluus on vielä puolin ja toisin. Lähinnähän se tarkoittaa sitä, että yrittävät keskusteluin, erilaisin metodein ja opituin tavoin sovittaa yhteen liian erilaisia persoonia tai tulla toimeen kommunikaatio-ongelmien, puolison vaikeiden tapojen tai liian vähäisestä kiinnostuksesta johtuvan itsekeskeisyyden tai huonon käytöksen kanssa.

Vierailija
29/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on juuri sitä "työtä". 7v ei vielä kerro juuri mitään, jos se aika on tanssittu ns. ruusuilla, eikä mitään ongelmia ole ollut. Se muuttuu "työksi" sitten kun eteen tulee ongelmia.

Ei välttämättä. Minulla on pitkässä suhteessa kokemusta vaikeistakin ajoista. Ei suhde itsessään silti koskaan tuntunut työltä, vaikka elämässä olisi ollut vaikeuksia. 

Vierailija
30/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikean ihmisen kanssa pitkäkin parisuhde on ihan mukavaa ja leppoisan hyvää eloa ja oloa. Ongelmat ratkeavat ja on hyvä olla ilman vääntöä. Toista ei voi syyttää omista virheistään ja hankalasta luonteestaan, joten sanoisin, että jotkut joutuvat tekemään ennemminkin töitä itsensä kanssa kuin parisuhteensa eteen.

Jos on saanut jo lapsuudenkodissaan terveen mielen ja arvostaa itseään, niin ei puolison valinnassakaan välttämättä mene niin pieleen. Jos lapsuudenkodista ei ole tullut mitään hyvää mukaan, niin metsään mennään. Kannattaa tutustua toiseen hyvin ennen kuin lähtee mihinkään virityksiin mukaan.

Vierailija
31/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvässä ja toimivassa suhteessa ei ole näin.

Ei tässä puhuta kai pelkästään hyvistä ja toimivista suhteista. Aika harva parisuhde kai sellainen on, eivätkä nekään harvat aina.

Parisuhteessa et voi tehdä työtä kuin omasta puolestasi ja jos toinen henkilö on vaikea, tai hänellä on vaikeaa, esim. masennusta, se toinenkin joutuu tekemään "työtä"

Lisänä on sitten lasten syntyminen ja sen vaikuttaminen parisuhteeseen. 

Oma ex-puolisoni oli diagnosoimaton adhd ja jouduin jatkuvasti tekemään työtä ja myös miettimään, missä menevät omat rajani sen suhteen, kuinka paljon olen valmis paikkaamaan toisen tekoja ja joustamaan omista oikeuksistani. Tämä suhde on tosiaan jo ex, ja syynä juurikin tuo liian suureksi kasvanut työmäärä. Ja vielä työ, jota lähinnä minä tein.

Vierailija
32/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen aihe. Kuulisin mielelläni lisää näkemyksiä. Itse olen parhaillaan eroamassa, ja läpikäyn tunteita, mikä meidän suhteessa meni pieleen.

Ota huomioon, että vaikka itse olisit tämän kaiken "työn" tehnytkin itse, suhteeseen tarvitaan aina kaksi.

Lumen kolaamista ja nurmikoleikkuutakin pidetään monesti työnä, mutta ei ne sitä minulle ole. 

Jollekin jatkuva toisen huomioiminen ja läheisyys voi käydä työstä, vaikka joku siitä nauttisikin. 

Vierailija
33/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kotitöitä on moninkertainen määrä. Enemmän neliöitä kuin itsemurhakuutiossa ja joka helvetin viikko pitäisi olla siivoamassa.

Vierailija
34/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen arjen kuulukaan olla työtä. Työtä on siinä kohtaa, kun tulee niitä vastoinkäymisiä eteen. Välillä voi olla toisen tehtävä kannattaa myös sitä kumppania.

Ajattelen, että parisuhteesta ei lähdetä (muutamia poikkeuksia, kuten väkivaltaa lukuunottamatta) heti, kun parisuhteessa ei olekaan enää kivaa, vaan tehdään töitä, jotta se kiva yhdessäolo saadaan takaisin. Ikinä ei voi etukäteen tietää millaisia kriisejä matkalle osuu ja voi olla, että kaikesta ei selviä yhdessä vaikka töitä sen eteen olisikin tehty.

Vierailija
35/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen aihe. Kuulisin mielelläni lisää näkemyksiä. Itse olen parhaillaan eroamassa, ja läpikäyn tunteita, mikä meidän suhteessa meni pieleen.

Ota huomioon, että vaikka itse olisit tämän kaiken "työn" tehnytkin itse, suhteeseen tarvitaan aina kaksi.

Lumen kolaamista ja nurmikoleikkuutakin pidetään monesti työnä, mutta ei ne sitä minulle ole. 

Jollekin jatkuva toisen huomioiminen ja läheisyys voi käydä työstä, vaikka joku siitä nauttisikin. 

Jos nuo paskahommat ei ole työtä, niin mitäs sitten?

Vierailija
36/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se sanamuoto ole parisuhde on työtä (kuten joku kommentoi) vaan parisuhteen eteen tehdään töitä. Mä kyllä luulen että moni ei ymmärrä että esim keskusteleminen ja asioista sopiminen on sitä työtä.

Yhteinen vai omat tilit, oma vai vuokra-asunto, lapsia vai ei jne. Mä koen työnä (verrattuna yksinelämiseen) sen että keskustellaan ja sovitaan asioista. Jokaisessa parisuhteessa ei voi olla niin että kaikesta ollaan aina samaa mieltä joten kompromisseja vaaditaan = työtä.

Vierailija
37/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule sitten kommentoimaan kun takana on 30-vuotta, siinä ajassa ehtii sattua ja tapahtua.

Vierailija
38/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kauheesti vaatii työtä. Mies kuitenkin pettää vaikka mitä tekisit.

Vierailija
39/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi jotkut ovat tuollaisia saarnaajia ja jankuttajia. Jos toisilla menee hyvin, niin sehän on vain kiva ja ei ole saarnaajalta millään tavoin pois. Saarnaajan ei tarvitse alkaa uhkailemaan millään lailla, sillä hän on oman tiensä valinnut ja muut kulkevat omilla teillään. Elämät ja parisuhteet eivät ole samanlaisia.

Tai sanohan saarnaaja milloin meidän suhteessamme tuo "ruusuilla tanssiminen" loppuu? Olemme olleet yhdessä yli 20 vuotta ja vieläkin meillä menee todella hyvin. Tai sitten vanhemmillani, jotka ovat olleet yhdessä yli 50 vuotta ja ovat vieläkin kuin kyyhkyläiset. Odotan vastausta... :)

Vierailija
40/76 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sen arjen kuulukaan olla työtä. Työtä on siinä kohtaa, kun tulee niitä vastoinkäymisiä eteen. Välillä voi olla toisen tehtävä kannattaa myös sitä kumppania.

Ajattelen, että parisuhteesta ei lähdetä (muutamia poikkeuksia, kuten väkivaltaa lukuunottamatta) heti, kun parisuhteessa ei olekaan enää kivaa, vaan tehdään töitä, jotta se kiva yhdessäolo saadaan takaisin. Ikinä ei voi etukäteen tietää millaisia kriisejä matkalle osuu ja voi olla, että kaikesta ei selviä yhdessä vaikka töitä sen eteen olisikin tehty.

Juuri näin. Jostain syystä moni on ymmärtänyt asian niin että parisuhteen kuuluisi olla (tai se saisi olla) jatkuvaa työtä. Mutta sellainenhan vain uuvuttaa. 

Kyllähän siitä parisuhteesta suurin osa pitäisi olla helppoa ja mukavaa ja sitten vain niinä harvoina vaikeina hetkinä mietitään että miten tästä päästän eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme