Vuokralla asuja heittää rahaa hukkaan. Onko näin oikeasti?
Usein täälläkin on esitetty väite, jonka mukaan vuokralla asuminen on rahan hukkaamista ja omistusasuminen tulee pidemmän päälle selvästi edullisemmaksi. Rupesin vähän laskeskelemaan, onko näin oikeasti, jos omistusasunnon ostamisen sijaan sijoittaakin rahat pörssiosakkeisiin.
Jotta asiaan tulisi jotain konkretiaa, laskin, paljonko olen puolisoni kanssa käyttänyt rahaa nykyiseen omistusasuntooni vuosien varrella (säästöt, lainojen lyhennykset ja korot, suuremmat korjaukset ja sellaiset menot, jotka vuokralla asuessa yleisesti kuuluvat asunnon vuokraan - esim. lämmitys). Vähensin tästä summasta sen, paljonko olisimme vuosittain maksaneet vuokraa samankokoisesta asunnosta. Vuokran arvioimiseen käytin Tilastokeskuksen tilastoja siitä, mikä on ollut keskimääräinen vapaarahoitteisten asuntojen neliövuokra pääkaupunkiseudulla. Tilastokeskuksen tilasto alkaa vuodesta vasta 1990, joten käytin sitä hintaa myös vuosille 1985-1989. Tältä osin laskelmani on siinä mielessä teoreettinen, että vuokra-asuntoja oli 1980-luvulla todella huonosti saatavissa, jos ei kuulunut johonkin erikoisryhmään (esim. opiskelijoihin).
Puolisoni osti ensiasunnokseen kaksion hyvästä espoolaislähiöstä vuonna 1985 ja maksoi siitä 300 000 mk. Minä tulin kuvioihin pari vuotta myöhemmin. Vuonna 1990 myimme kaksion ja hankimme sen tilalle lähistöltä rivitalokolmion. Vuonna 1998 hankimme espoolaiselta (hyvin joukkoliikenneyhteyksien varrella olevalta) omakotitaloalueelta tontin, johon rakennutimme omakotitalon. Se valmistui 2001. Myimme rivitalokolmion ja muutimme omakotitaloon, jossa asumme edelleen. Rahoitimme omakotitalon osin säästöillä ja osin lainalla, jonka maksoimme loppuun vuonna 2006.
Laskin tosiaan vuosi vuodelta, paljonko käytimme vuosittain rahaa näihin asuntoihin vuoteen 2006 asti. Vähensin siitä, paljonko olisimme maksaneet vuokraa samankokoisesta asunnosta vuosittain. Tutkin sitten, mikä olisi nykyinen (vuoden 2020 lopun) sijoituksen arvo, jos vuosina 1985-2006 olisimme sijoittaneet saman rahasumman vuosittain hyvin hajautetusti suomalaisiin pörssiosakkeisiin ja pitäneet sijoituksen tähän asti. Vuosilta 1985-1997 en valitettavasti löytänyt tarkkoja lukuja, joten arvioin vuosituotoksi 6 %. Indeksien perusteella tämä on selvästi alakanttiin, mutta indekseistä on vaikea päätellä tarkkaa vuosituottoa, koska ilmeisesti HEX-yleisindeksissä Nokian paino on ollut näinä vuosina suuri.
Vuosilta 1998-2020 löytyi hyvin helppo tapa arvioidan tuottoa: Seligsonin Suomi-indeksirahaston, joka nimenomaan sisältää hyvin hajautetun salkun suomalaisten pörssiyhtiöiden osakkeita, keskimääräinen vuosituotto on tänä aikana ollut 8,21 %. Niinpä käytin näiltä vuosilta vuosituottoarviona 8 %.
Laskelmani lopputulos: jos olisimme omistusasunnon hankkimisen sijaan asuneet vuokralla, sijoittaneet suomalaisiin pörssiosakkeisiin ja pitäneet nämä osakkeet tähän asti, osakesalkun arvo olisi nyt vähän päälle miljoona euroa. Siitä tulevilla osingoilla maksaisi jo aika mukavan vuokra-asunnon vuokraa.
Toki meillä on edelleen se omakotitalo, mutta sen arvo on vähän alle puoli miljoonaa, siis selvästi vähemmän kuin mitä osakesalkun arvo olisi.
Kommentit (228)
Onpa hassu keskustelu. Ja varmaan kertoo palstan enemmistöstä jotain, kun suurin osa kannattaa vuokra-asumista.
Arvostan oman kodin varmuutta, kukaan ei ole häätämässä sinua sieltä 6 kuukauden varoitusajalla pois, saat rauhassa laittaa ja remontoida kotia mielesi mukaan ja samaan hintaan mitä maksaisit vuokrasta maksat asuntoa omaksi. Win win kyllä mielestäni!
Joidenkin elämäntilanteeseen, ja tapaan, vuokra-asunto sopii varmasti paremmin, mutta yllättävää että näin monen täällä.
Vierailija kirjoitti:
Moni koronan takia työttömäksi tai lomautetuksi joutunut on aika tiukoilla nyt asuntolainojensa kanssa. Ovat mitoittaneet lainanmaksukykynsä sen mukaan, että töitä riittää koko ajan.
Mua vtuttaa etten ostanut ensiasuntoa, yksiötä, keväällä. Jäin jahkailemaan vaikka asp-tilillä 15k rahaa. Tiesin että tulen luultavasti jäämään työttömäksi kesällä, ja niin kävikin. Melko pienelläkin ansiosidonnaisella ja työmarkkina + asumistuellakin olisin keveästi maksanut alle 100k lainaa pois ja rahaa olisi jäänyt käteen paljon enemmän kuin nyt vuokralla. Kyllä vuokralla asuminen on missä elämäntilanteessa tahansa stressaavampaa, vaikka siihen tulee se "helppous" että voi vaihtaa asuntoa ja paikkakuntaa. (Maakunta)yliopistokaupunki eli pikkuasunto on helppo tarvittaessa myydä, vaikka itse tuskin koskaan tulen muuttamaan pois. Alueen kaikki työpaikat ja jatkokoulutusmahdollisuudet sekä suku ja ystävät ovat täällä.
Samalla logiikalla ruokaa ostava heittää rahaa hukkaan. Nälkä palaa myöhemmin eikä mitään konkreettista jää käteen.
Monesti unohtuu, että jos 'sijoittaa pörssiosakkeisiin saman rahan', niin kuinka monella on se 200 tonnia käyttää niihin osakkeisiin? Lisäksi jossain pitää myös asua, joten sijoituksen poikimista odotellessa saa lapioida koko ajan rahaa vuokraloodille, tämä pitää vähentää siitä sijoitustuotosta. Omistuasunto kelpaa myös lainan vakuutena suoraan 75 prosenttiin arvosta ja ennen jopa 90 prosenttiin asti ja tällä hetkellä kun korot on nollassa, niin itse ainakin mieluusti pidän 300 tonnia nollakorkoista asuntolainaa ja sen lisäksi sijoitan tulot pörssiin.
Kun ottaa vielä myyntivoiton verotuksen huomioon, niin varmaan ihan absoluuttisesti laskin tällä korkotasolla jos vivuttaa asunnon, niin omistusasuminen on hieman kannattavampaa, mutta voiko sitä toteuttaa riippuu elämäntilanteesta.
Tuo on kyllä kumma että.
"vuokralla on halvempaa asua, jää rahaa sijoituksiinkin".
Silti kun tarkastellaan varallisuutta, niin eipä noi vuokra-asujat mitenkään erotu edukseen joukkona....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen elinikä on suhteellisen lyhyt. Monet haluaa elää tässä ja nyt. Tietysti perikunta tykkää.
Laskepa uudelleen:
- sun nettopalkka esim 3000e, minun 3000e
- sinun vuokrasi 1000e, minun asumiskuluni 1000e (sis lainan kuoletuksen, koron ja käyttökulut).Miten sinä pystyt elämään tässä ja nyt enemmän kuin minä😂 ? Mun mielestä samalla rahalla maksimaalinen asumismukavuus ( esim 60m2 neukkukuutio versus 180m2 okt) tässä ja nyt on kivaa. Ja kun tämän muuttaa rahaksi niin on löysää rahaa vaikka kuinka. Mites sinulla?
Mutta kun tuo OKT ei ole se asia, joka jokaiselle meille maksimoi asumismukavuuden. Omalla asuinalueellani (jossa siis nimenomaan haluan asua), vastaavien omistusasuntojen hinnat ovat järjestäen sellaiset 400 - 600 000 €.
Tällainen laina kuulostaa todella hurjalta.
Meillä on erilaisia unelmia, ei tarvitse ilkkua toisille 😊
/eri
Vierailija kirjoitti:
Monesti unohtuu, että jos 'sijoittaa pörssiosakkeisiin saman rahan', niin kuinka monella on se 200 tonnia käyttää niihin osakkeisiin? Lisäksi jossain pitää myös asua, joten sijoituksen poikimista odotellessa saa lapioida koko ajan rahaa vuokraloodille, tämä pitää vähentää siitä sijoitustuotosta. Omistuasunto kelpaa myös lainan vakuutena suoraan 75 prosenttiin arvosta ja ennen jopa 90 prosenttiin asti ja tällä hetkellä kun korot on nollassa, niin itse ainakin mieluusti pidän 300 tonnia nollakorkoista asuntolainaa ja sen lisäksi sijoitan tulot pörssiin.
Kun ottaa vielä myyntivoiton verotuksen huomioon, niin varmaan ihan absoluuttisesti laskin tällä korkotasolla jos vivuttaa asunnon, niin omistusasuminen on hieman kannattavampaa, mutta voiko sitä toteuttaa riippuu elämäntilanteesta.
Minäkin olen ottanut erittäin edullista sijoituslainaa laittamalla asunnon vakuudeksi. Asunto on siis useamman lainan vakuutena. Halvalla on lainat lähteneet. Kohta on vakuusarvoa jälleen sen verran vapautunut että voi taas parinkymmenen tuhannen euron sijoituslainan ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lopetit laskelman vuoteen 2006?
Omistusasunnon edut alkavat näkyä kunnolla vasta sitten, kun laina on maksettu loppuun.
Itse asiassa laskin kyllä muitakin skenaarioita, mutta aloitusviestistäni olisi tullut liian pitkä, jos olisin selittänyt ne kaikki. Laskin mm., että jos olisimme omistusasunnon sijaan asuneet vuokralla ja sijoittaneet rahat suomalaisiin pörssiosakkeisiin, niin osakesalkun arvo olisi vuonna 2006 ollut jo yli puoli miljoonaa euroa. Siitä olisi verojen jälkeenkin tullut osinkoja selvästi yli tonnin kuukaudessa. Tällä olisi voinut maksaa ison osan vuokrasta. Mutta toki tällöin osakesalkun arvo ei olisi kasvanut yhtä nopeasti vuoden 2006 jälkeen.
Ap
En edelleenkään tajua, missä, miten ja millä rahalla olisitte asuneet kaikki nuo vuodet jos ette olisi ostaneet asuntoa. Minulla ei koskaan ole mennyt omassa asumiseen enempää rahaa kuukaudessa kuin vastaavan asunnon vuokra olisi ollut.
Otetaan nyt esimerkiksi vuosi 1999. Annan yksinkertaisuuden vuoksi summat euroina, vaikka silloin käytettiin markkoja. Tuona vuonna maksoimme vanhan asuntolainan lyhennyksiä ja korkoja, rivitaloasunnon vastikkeita sekä laitoimme säästöön tulevan talon rakentamista varten yhteensä 19900 euroa. Asuimme 87-neliöisessä asunnossa. Tilastokeskuksen mukaan vapaarahoitteisten asuntojen keskimääräinen neliövuokra tuona vuonna oli 9,23 euroa eli sen mukaan olisimme maksaneet vuokraa samankokoisesta adunnosta 803 euroa / kk. Vuokran jälkeen sijoitettavaksi olisi vielä jäänyt reilu kymppitonni.
Ap
Ja vuoden 2008 romahduksessa olisitte menettäneet kaiken, koska firmat joihin olit sijoittanut menivät konkurssiin.
Seligsonin sivuilta jokainen voi ihan itse käydä katsomassa Suomi indeksirahaston käppyröistä, miten olisi käynyt (ko. indeksirahaston arvon kehitys vastaa sitä, miten hyvin hajautetun suomalaisia pörssiosakkeita sisältävän salkun arvo kehittyy). Vuonna 2008 tultiin kyllä alas reilusti, mutta vuonna 2011 oltiin jo palattu vuoden 2006 tasolle.
Ap
Tämä on niin puhdasta jossittelua. Olisit voinut myös sijoittaa rahasi johonkin asuntoon jonka lähelle rakennettiin metro ja asuntosi arvo nousi huomattavasti. Tai ehkä sijoitit johonkin toiseen rahastoon jonka arvo ei ole noussut. Jälkikäteen on helppo sanoa, jos olisin sijoittanut siihen, niin voittoni olisi nämä.
Jos valitsit oikeaan aikaan oikean koron lainallesi ja oikealta paikalta, hyvin rakennetusta talosta, olet sata varmasti säilyttänyt rahojesi arvon. Ehkä tienannut. Jos taas valitsit vuokrasunnon huonolta vuokranaltajalta, huonolta paikalta olet jo maksanut tuhansia euroja muuttokuluja. Maksuja eri välittäjille ja vuokraasikin on jo monta kertaa nostettu. Niin ja juuri se sinun rahastosi oli huono rahasto ja hoitokulut suuret. Se nyt on varma, että osakesijoittajalla on paperia tai nykyisin numeroita netissä ja ihminen joka osti oman talon, niin hänellä on omat talon seinät ja katto, josta joku vuokranantaja ei johonkiin sopimukseen vedoten heitä ulos.
Asun onistuasunnossa, koska siinä kuukausittaiset asumiskulut on vuokra-asumista pienemmät. Kokeilin hetken vuokra-asumista.
Vuokralla asuin 2 lapsen kanssa 65 neliön kerrostalokaksiossa. Vuokra 1200 e.
Nyt asun samalla alueella rivarineliössä, tilaa 100 neliötä. Asumiskulut (laina + lyhennykset) 1100 euroa. Säästän siis palkasta satasen kuussa, mikä on sekin jotain, kun tuntuu, että palkka ei riitä. Jos joutuisin työttömäksi, olisivat asumiskulut vuokralla edelleen samat. Omistusasunnossa voin saada lyhennysvapaata. Ja tiukan paikan tullen asunnon voi myydä - se tieto rauhoittaa. Alueen FB on täynnä epätoivoisesti juuri minun asuntotyyppiä hakevia. Vähän aikaa sitten tuli Halutaan ostaa -lappu postilaatikosta.
Asuntoni velka lyhentyy melkein 10 tonnia vuodessa. Se kaikki on kerrytettyå varallisuutta.
Mutta kuten joku totesi jo, kaikki eivät saa lainaa. Saan olla onnellinen, että eron tullen olin maksanut jo oman asunnonpuolikkaan lainat pois. Muuten olisi jäänyt perheasunnon osto yksin haaveeksi.
Miesystäväni asuu vuokralla vaikka tienaa kymppitonnin kuussa. Asui exänsä kanssa exän vanhempien omistamassa asunnossa, josta eivät maksaneet mitään 20 vuoteen. Eron tullen ei ollut asunto-omaisuutta, ja ilman säästöjä ei saa hänkään lainaa. Tosin hänelle tärkeää on myös vapaus, ei ole sidottu asuntoonsa. Varallisuus on mökissä, veneessä, parissa autossa. Ja mitäpäs minä olen arvostelemaan. Hän haluaa elää näin.
Halvempi asua vuokralla kuin kiinnittää asuntoon vaikka miljoona. Miltsille saa hyvät tuotot muualla. Kunnon sijoittajat asuvat vuokralla ja rahat on menossa muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen elinikä on suhteellisen lyhyt. Monet haluaa elää tässä ja nyt. Tietysti perikunta tykkää.
Laskepa uudelleen:
- sun nettopalkka esim 3000e, minun 3000e
- sinun vuokrasi 1000e, minun asumiskuluni 1000e (sis lainan kuoletuksen, koron ja käyttökulut).Miten sinä pystyt elämään tässä ja nyt enemmän kuin minä😂 ? Mun mielestä samalla rahalla maksimaalinen asumismukavuus ( esim 60m2 neukkukuutio versus 180m2 okt) tässä ja nyt on kivaa. Ja kun tämän muuttaa rahaksi niin on löysää rahaa vaikka kuinka. Mites sinulla?
Mutta kun tuo OKT ei ole se asia, joka jokaiselle meille maksimoi asumismukavuuden. Omalla asuinalueellani (jossa siis nimenomaan haluan asua), vastaavien omistusasuntojen hinnat ovat järjestäen sellaiset 400 - 600 000 €.
Tällainen laina kuulostaa todella hurjalta.
Meillä on erilaisia unelmia, ei tarvitse ilkkua toisille 😊
/eri
Paljonko siellä sen 600 000€ asunnon vuokraaminen maksaa kuukaudessa? Onko sinulla varaa maksaa sellaista vuokraa myös eläkkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Tapauakohtasiahan nämä ovat.
Mutta ihan asiaa kuitenkin puhut, varsikin jos saa vaikka hekalta yms kämpän, niin onko järkeä edes omaa ostaa ? Ilman perintörahoja / pappa betalar vipuvartta, on aika hankalaa hyvältä alueelta sopivaa asuntoa löytää.
Esim itse asun Hekan kämpässä Herttoniemessä, 51 neliötä n. 600 euroa per kk.
Priima alue, ja omistuskämpät sen hintasia.Omalla 3600 e / kk bruttopalkalla, ei ostella kaksiota / kolmiota herttoniemestä, vaan vesalasta.
Joten muutanko pirilähiöön maksamaan sitä omaa läävää, vai asunko edullisesti 7/5 alueella, ja siirrän 4-500 e / kk osakkeisiin...
Ja kyllä, sain kämpän hekalta back in the days, kun olin 18 vuotias persaukinen, varallisuusrajat ei vanhaa asukasta koske * MUHAHAHAA*.
Täällä myös hekalainen, joka mieluummin maksaa pientä vuokraa ja sijoittaa loput kuin muuttaisi pienempään asuntoon huonommalle alueelle vain siksi, että se olisi oma. Olen säästänyt ASP-tilille 20te, mutten saisi asuntolainaa joka riittäisi Helsingin hinnoilla vastaavanlaiseen asuntoon kuin nykyinen vuokra-asuntoni. Harmittaa, että tuli koronapaniikissa laitettua ylimääräinen raha puskuriin ja ASP:iin ennemmin kuin sijoituksiin etenkin, kun maaliskuussa ostetut osakkeeni ovat nyt 196% plussalla.
Ei ne hukkaan mene, joku maksaa niilläkin rahoilla sijoitusasuntonsa lainaa pois. Tai jos kaupungin kämppä, roposillasi maksetaan jonkun reppanan korvaushoito.
Vierailija kirjoitti:
Mua jaksaa hämmästyttää se, miten vielä vuonna 2020 jotkut ihmettelevät, miksi jotkut asuu vuokralla. Miten joku voi olla niin saakelin tyhmä, että luulee kaikkien saavan tuosta vaan asuntolainaa tai suuria perintöjä?
Itse asun vuokralla pakosta. Ja joo onhan tämä rahan hukkaan heittämistä. Maksaisin tätä ihanaa saunallista, puistonäkymillä olevaa kaksiota mielelläni omaksi. Mutta en voi muutakaan kun vakituisia työsuhteita ei noin vaan saa, nuoret naiset varsinkaan.
Eikä se työpaikkakaan auta. Mä olisin saanut keskimääräistä paremmilla tuloillani aikoinani lainaa 150.000 kun oli avopuoliso ja sillä ei pk-seudulta saa mitään järkevää enkä yksinäni olisi edes lainaa saanut. Tuolloinkin se olisi ollut vaikeaa koska takaajia ei ollut. Vuokrilla olisin tosi kivasti jo lyhentänyt lainaa mutta kun ei saa lainaa niin voivoi. Asunto on kuitenkin arjen takia oltava jotenkuten jörkevällö paikalla eikä yksiö.
En tiedä mutsi asuu Tapiolassa ja perkele tulee kalliksi omistusasunto
nyt sinne tulee valtavat piharemontit jotka maksaa järjettömästi,päätetty jo,en muista oisko vastike jo nyt 400 vähintään ja siihen sitten iso laina joka lisätään vastikkeeseen jos ei halua maksaa kokonaan kerralla,eihän kovin monella ole sellaisia summia..
Asunnot rakennettu 1980 eli kohta on putkiremontin aika.?kyllä tulee kalliiksi omistaa asuntokin!
Köyhän kannattaisi asua siinä mielessä vuokralla, että saisi asimistukea ja toimeentulotukea. Itse olen vaimoni kanssa pienituloisia ja köyhiä, mutta asumme velkaisessa omistusasunnossa.
Meiltä jää saamatta kuukaudessa useita satoja euroja tukia. Mutta sinnitellään näin, sillä joskus se laina on maksettu. Ja sitten on aikanaan jotain mitä jättää perinnöksi. Jos menisimme nyt vuokralle, oltaisiin tyhkätaskuja lopun ikäämme, ja lapsellemme jäävä perintö kahvikuppi ja kuparipannu.
Voi olla, mutta itsemurhakuution vuokra ei paljon vastikkeesta eroa ja voi huoletta jättäytyä vaikka työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni koronan takia työttömäksi tai lomautetuksi joutunut on aika tiukoilla nyt asuntolainojensa kanssa. Ovat mitoittaneet lainanmaksukykynsä sen mukaan, että töitä riittää koko ajan.
Mua vtuttaa etten ostanut ensiasuntoa, yksiötä, keväällä. Jäin jahkailemaan vaikka asp-tilillä 15k rahaa. Tiesin että tulen luultavasti jäämään työttömäksi kesällä, ja niin kävikin. Melko pienelläkin ansiosidonnaisella ja työmarkkina + asumistuellakin olisin keveästi maksanut alle 100k lainaa pois ja rahaa olisi jäänyt käteen paljon enemmän kuin nyt vuokralla. Kyllä vuokralla asuminen on missä elämäntilanteessa tahansa stressaavampaa, vaikka siihen tulee se "helppous" että voi vaihtaa asuntoa ja paikkakuntaa. (Maakunta)yliopistokaupunki eli pikkuasunto on helppo tarvittaessa myydä, vaikka itse tuskin koskaan tulen muuttamaan pois. Alueen kaikki työpaikat ja jatkokoulutusmahdollisuudet sekä suku ja ystävät ovat täällä.
Et lainan maksuun mitään asimistukia saisi. Etkä toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutsi asuu Tapiolassa ja perkele tulee kalliksi omistusasunto
nyt sinne tulee valtavat piharemontit jotka maksaa järjettömästi,päätetty jo,en muista oisko vastike jo nyt 400 vähintään ja siihen sitten iso laina joka lisätään vastikkeeseen jos ei halua maksaa kokonaan kerralla,eihän kovin monella ole sellaisia summia..
Asunnot rakennettu 1980 eli kohta on putkiremontin aika.?kyllä tulee kalliiksi omistaa asuntokin!
Ainoastaan okt kannattaa omistaa, ja toisaalta pieniä kerrostaloasuntoja, jotka voi antaa vuokralle. Muuten en koskisi osakehuoneistoon pitkällä tikullakaan. Yritettiin asua Helsingissä pienessä rivitaloyhtiössä, ja vaikka itse huoneisto oli ihana, hermot meni siihen kommuunipäätöksentekoon. Kalliiksi se tulee, kun hölmöt saavat päättää muidenkin puolesta, mitä korjataan ja milloin vai eikö korjata ollenkaan. Kun yksi ei jaksa työntää kolalla kahden metrin matkaa, ostetaan lumityöt kalliilla firmalta. Lista olisi loputon. Ei ikinä enää. Oma tupa, oma lupa. On ilo maksaa silloin kun on itse voinut suunnitella, mitä ja milloin huolletaan tai korjataan. Ja kaikki on naurettavan halpaa verrattuna rivariin. Taloyhtiöiltä laskutetaan käsittämättömiä hintoja samoista töistä.
Suomessa lypsetään niin kovasti, että tämä on helpoimpia maita päästä rahoistaan pyytämättä.
Tämä on maamme kaatava voima. Rahat viedään väkisin suureen tuntemattomaan.