Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ruokavalio oli 90-luvulla? Miten ihmiset olivat niin hoikkia?

Vierailija
21.01.2021 |

Tässä olen nyt katsellut tuon ajan sarjoja. Ihmiset keskimäärin huomattavasti hoikempia kuin nykyaikaan, mitä ihmettä tuolloin syötiin?

Kommentit (353)

Vierailija
161/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syntynyt '90 ja aikakauden langanlaiha kauneusihanne väritti tietysti koko koulu-uraani. En ollut lapsena/nuorena "lihava", mutten myöskään varsinaisesti hoikka, aika normaalivartaloinen. Meillä syötiin perus kotiruokaa, mutta todella pieniä annoksia nyt kun asiaa ajattelen. Esim. 2 perunaa ja kauhallinen jauhelihakastiketta, ketsuppia. Kalorillisestihan tuossa ei ole juuri mitään. Kouluruokaa söin niin vähän kuin mahdollista ja aamulla oli pakollinen (kuiva ja jankkimainen) kaurapuuro ilman mitään lisukkeita. Väli- ja iltapaloiksi mätin leipää, joka varmaan piti huolta siitä etten päässyt laihtumaan.

Olen tällä hetkellä opettajana lukiossa ja minusta on ihanaa katsoa nykynuorten paljon terveempää suhdetta vartaloonsa ja syömiseen. Monet heistä ovat liikunnallisen näköisiä, mutta eivät yhtään "heroin chic". Vaikuttavat olevan paremmin sinut itsensä kanssa kuin minun aikoinani nuoret (tytöt) olivat. Muotoja saa olla ja niitä korostetaan mielellään. Toki joukossa on myös laihoja ja lihavia, mutta pääasiassa nuoret näyttävät minusta terveemmiltä ja paremminvoivilta. Johtuu varmaan siitä, että terveellisistä elintavoista puhutaan enemmän ja salihommat ovat jo muutaman vuoden olleet trendikkäitä, tietoa on enemmän siis.

Senkin olen kyllä huomannut, että ne lihavat nuoret ovat ihan _oikeasti_ lihavia. Ei puhuta mistään muutaman kilon ylipainosta, mistä 90/2000-luvulla olisi saanut ryöpytystä "läskiydestä", vaan oikeasti saattavat olla ihan valtavan kokoisia jo 16-vuotiaina.

Vierailija
162/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäynti ja työelämä ovat nykyään aiempaa stressaavampia, joten ihminen hakee mielihyvää lohtusyömisestä. Valitettavasti vaan sipsien ja donitsien hiilihydraatit vaikuttavat vääriin suolistobakteereihin, jotka eivät lisää serotoniinin tuotantoa vaan päinvastoin.

Myös naisten alkoholinkäyttö on lisääntynyt 90-luvusta. Mäyräkoiria kanniskelleet miehet alkoivat samoin olla tuttu näky 2000-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi kertoa mikä nyt on erilaista. Ihmiset eivät liiku (eivät edes lapset ja nuoret), noutoruokaa syödään paljon, koska karvakäsipitserioita ja hesejä on joka kylällä. Karkki- ja sipsipussit ovat valtavia, sokerisia juomia juodaan todella paljon.

Vierailija
164/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuori poika/mies 90-luvulla, 15-25v ja olin tosiaankin hoikka siihen aikaan. Vasta tällä vuosituhannella olen alkanut tanakoitua. Ysärillä tuli enemmän ehkä liikuttua ja syötyä vähemmän vaikka tuli kyllä koneellakin istuttua ja telkkaria katseltua, autollakin ajeltua.

Vierailija
165/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuori poika/mies 90-luvulla, 15-25v ja olin tosiaankin hoikka siihen aikaan. Vasta tällä vuosituhannella olen alkanut tanakoitua. Ysärillä tuli enemmän ehkä liikuttua ja syötyä vähemmän vaikka tuli kyllä koneellakin istuttua ja telkkaria katseltua, autollakin ajeltua.

On aivan luonnollista, että iän myötä myös aineenvaihdunta hidastuu. Tähän voi toki vaikuttaa jonkin verran omilla valinnoillaan, miten liikkuu ja mitä syö ravinnokseen, mutta yleisesti ottaen kehon toiminnot heikkenevät.

Vierailija
166/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo joskus vuonna -91 tokalla luokalla vedettiim yli 8h pelisessioita kuusnelosella ja amigalla. 4-5 luokilla jo koodattiin amossilla aamu viiteen.

Ei eroa nykymeiningistä mitenkään.

Vierailija
167/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen syntynyt '90 ja aikakauden langanlaiha kauneusihanne väritti tietysti koko koulu-uraani. En ollut lapsena/nuorena "lihava", mutten myöskään varsinaisesti hoikka, aika normaalivartaloinen. Meillä syötiin perus kotiruokaa, mutta todella pieniä annoksia nyt kun asiaa ajattelen. Esim. 2 perunaa ja kauhallinen jauhelihakastiketta, ketsuppia. Kalorillisestihan tuossa ei ole juuri mitään. Kouluruokaa söin niin vähän kuin mahdollista ja aamulla oli pakollinen (kuiva ja jankkimainen) kaurapuuro ilman mitään lisukkeita. Väli- ja iltapaloiksi mätin leipää, joka varmaan piti huolta siitä etten päässyt laihtumaan.

Olen tällä hetkellä opettajana lukiossa ja minusta on ihanaa katsoa nykynuorten paljon terveempää suhdetta vartaloonsa ja syömiseen. Monet heistä ovat liikunnallisen näköisiä, mutta eivät yhtään "heroin chic". Vaikuttavat olevan paremmin sinut itsensä kanssa kuin minun aikoinani nuoret (tytöt) olivat. Muotoja saa olla ja niitä korostetaan mielellään. Toki joukossa on myös laihoja ja lihavia, mutta pääasiassa nuoret näyttävät minusta terveemmiltä ja paremminvoivilta. Johtuu varmaan siitä, että terveellisistä elintavoista puhutaan enemmän ja salihommat ovat jo muutaman vuoden olleet trendikkäitä, tietoa on enemmän siis.

Senkin olen kyllä huomannut, että ne lihavat nuoret ovat ihan _oikeasti_ lihavia. Ei puhuta mistään muutaman kilon ylipainosta, mistä 90/2000-luvulla olisi saanut ryöpytystä "läskiydestä", vaan oikeasti saattavat olla ihan valtavan kokoisia jo 16-vuotiaina.

Aika laput silmillä olet oppilaitasi katsellut, jos tämän päivän nuoret näyttävät paljonkin terveemmiltä kuin 90-luvun verrokkinsa. Mielestäni nykyisin ollaan tuhdimpia aivan jokaisessa ikäluokassa eikä tänä aikana syödäkään mitenkään "paremmin", vaikka tietoakin asioista löytyisi enemmän kuin aiemmilla vuosikymmenillä. Jotkin asiat toki ovat menneet eteenpäin noista ajoista, mutta hyvin paljon ihmisissä on havaittavissa tiettyä jämähtäneisyyttä tekniikan kehityksen myötä.

Vierailija
168/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallista samaa ruokaa kuin nykyäänkin. Erona on, että ei ollut niin paljon ruutuaikaa, kun ei ollut tietokonepelaamista kuten nykyään, eikä kännyköitä. Ihmiset istuivat vähemmän paikoillaan.

Kyllä me pelattiin tosi paljon tuolloin.

Sama.

Ihmettelen aina näitä käsityksiä, että pelaaminen olisi jokin uusi juttu. Pelattiin jo kasarilla Commodore64:lla ja ysärillähän ihan jokaisella oli kotona Nintendo tai Sega, vuosikymmenen lopulla tuli ekat Pleikkarit yms. Todellakin istuttiin sisällä peliohjaimen varressa ihan kuten lapset nykyäänkin, tai nythän ne sentään pääsee liikkumaankin sen ruudun kanssa.

Pelattiin, jos vanhemmat suostuivat ostamaan noita turhuuksia kotiin. Ei todellakaan ollut kaikilla.

Niin, mutta sitten oltiin aina sen luona, jolla se pelikone oli. Aivan sama lopputulos.

Kyllä, mutta sinne kaverin luokse joutui kävelemään tai menemään pyörällä. Kaikki kaverit eivät asuneet naapurissa. 

2km edestakainen pyöräily kuluttaa ehkä yhden suklaapatukan verran aikuisella, jos sitäkään. Ei mitään merkitystä, jos syömiset on persiillään.

Vierailija
169/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut energiajuomia.

Vierailija
170/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtokarkit haettiin kioskilta, muutamalla markalla sai pienen pussin. Sinne kioskille käveltiin. Nyt autolla jättimarkettiin hakemaan jättipussillinen irtokarkkeja.

Vierailija
171/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut energiajuomia.

Energiajuomia muistan tosiaan juoneeni vasta 90-luvun jälkimmäisellä puoliskolla ja vain silloin kun oli koko yö valvottu.

Vierailija
172/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtokarkit haettiin kioskilta, muutamalla markalla sai pienen pussin. Sinne kioskille käveltiin. Nyt autolla jättimarkettiin hakemaan jättipussillinen irtokarkkeja.

20 markalla sai jo aika ison pussin, kunhan jaksoi kävellä huimat 200 metriä kioskille.

Vierailija
173/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se syömisestä ollut kiinni, vaan liikunnasta. Ei röhnötetty ruudun ääressä, vaan tehtiin fyysisiä asioita. Käytiin kaupungilla, liikuttiin metsissä tai muualla ulkona, tehtiin pihatöitä, oltiin aktiivisia ystävien kanssa kodin ulkopuolella. Toki siinä sivussa tuli syötyä harvemmin, kun ei jatkuvasti istunut 10 metrin säteellä jääkaapista läppäri sylissä ja puhelin kädessä.

Tämä on totta, lisäksi tuo pariutumis kulttuuri vaati jalkautumista ravintoloihin tms, ei sitä tehty netin kautta takapuoli tuolissa. Muistan lentäneeni monta kerraa viikossa jossain, hyvä kun ehti syödä ja nukkua jossain välissä. Koskaan tavattu kavereita syömisen merkeissä, ei vaan bilettämisen.

Vierailija
174/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Minulla oli viikkorahana 3 markkaa, koko summan törsäsin salmiakkiin lauantaisin, pieneltä kiskalta ostin :) Ei päässyt lihomaan...

Vierailija
175/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samantyyppistä ruokaa syötiin 90-luvulla, tosin rasvattomuus oli suosiossaan. Ideaali tuntui olevan se, että rasvan jättäisi kokonaan pois ja siis rasvaa ja suolaa pidettiin epäterveellisinä. Kasvisruokaa pidettiin myös erityisen terveellisenä vaihtoehtona. Veden juomisen tärkeyttä korostettiin (muoti, jossa vesipullo kaikkialla mukana, yleistyi).

Lapset ja nuoret pelasivat ja katsoivat tv:tä paljon tuolloinkin. Monet tytöt skippasivat kokonaan kouluruoan ja söivät jotain pientä ostamaansa evästä. Teinit viettivät ainakin Helsingissä joskus aikaa hampurilaisravintoloissa ja kahviloissa koulun jälkeen (ostivat ateriat ja istuskelivat pari tuntia sen jälkeen). Ainoa merkittävä ero nykypäivään oli se, että älypuhelimia ei ollut (kännyköitä kylläkin).

Vierailija
176/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla tupakanpoltto ja alkoholin käyttö oli teinien ja nuortenvaikuisten parissa HUOMATTAVASTI nykyaikaa yleisempää.

Vierailija
177/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla hiilarihöttöruoka oli nykyaikaa yleisempää. Nykyään moni rivikansalainen syö kuin 90-luvun bodari.

Vierailija
178/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä kioskia ei ole enää olemassa.

Vierailija
179/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta telkkarissa ihmiset on aina hoikkia

Kun katson omia luokkakuvia -70 luvulta ja vertaan lasteni luokkakuvia nyt, niin ero on valtava. Nykyisin suurin osa teineistä on varsin pulskia. Minun kouluaikanani sellaisia saattoi olla 1-2 luokassa. Ja oppilaita oli tyypillisesti noin 30 verran. Kyllä suurin syy on se, että lapset ei liiku. Pääasiassa makaavat sängyssä älylaitteen kanssa. Mielenterveyden ja ylipainon ongelmat tulevat räjähtämään sfääreihin, kun nykypolvi saavuttaa keski-iän.

Suurten, "kosteiden" sukupolvien piti kaikkien kuolla viinaan.

Enemmän ne kuolee syöpään.

Vierailija
180/353 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon -84. Kun olin lapsi ja teini 90--luvulla,

äiti teki aina itse ruuat harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.

Karkkia syötiin vain synttäreillä ja jouluna. Limua kun sai, se oli mökkimatkan huoltsikalta sellanen Laitelan pieni pullo 🙂 eli herkut oli tosiaan luksusta! (Välillä jopa nopeuteen asti, kun kaverit ihmetteli että miksi meillä ei oo karkkipäivää...)

Sain ekan puhelimen muistaakseni -98, eikä vanhemmillakaan ollu muuta kuin lankapuhelin. Päikkärin ja koulun jälkeen leikittiin pihalla ja puistossa, ei näprätty niitä saakelin puhelimia!

Ja tuntuu että vanhemmatkin kunnioittivat enemmän ruokaa kuin monet nykyään? Hienojen älylaitteiden sijaan sain arvokasta aikaa ja sydämellä tehtyä, peruskotiruokaa.

Vaikka silloin harmitti kun ei mentykkään mäkkäriin eikä saanu sitä karkkipussia, osaan arvostaa sitä todella! Summa summarum: terveellistä kotiruokaa, ei turhia kikkailuja, ei ruuruaikaa juurikaan mutta laatuaikaa sitäkin enemmän. Moni muukin jo sanonut ❤