Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En oikeasti ymmärrä tuota ruutuaikajuttua teinien kohdalla, max 2h???

Vierailija
21.01.2021 |

Se "ruutuhan" on työväline siinä kuin kynä ja kirjat oli meille heidän vanhemmilleen.

Esim. mun teini käyttää puhelinta/tietokonetta kirjojen lukemiseen, musiikinkuunteluun, tarinoiden kirjoittamiseen, piirtämiseen, yhteyden pitoon ystävien kanssa, ja tietenkin kaikki koulujutut lisäksi. Miten ihmeessä 2 h riittäisi kaikkeen?

Onko nuo ruutuaikaneuvojat ihan kartalla nykypäivästä, jymähtäneet vuoteen 2010?

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettinyt samaa.

Pelaamista meillä kyllä rajoitetaan mutta silti mun mielestä meidän teinit saa pelata tosi paljon vaikka "kaverit saakin pelata paljon enemmän".

Vierailija
2/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäippylit ulkoistaa kaiken tableteille, kännyköille ja tietokoneille. Surullista 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on tuijottaako ruutua vai vastapäistä seinää?

Vierailija
4/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole mitään ruutuaikaa, se on ihan 1990. Tietokoneella tapahtuu moni asia ja puhelimella. Oli sitten koulunkäynti tai viihde, sekä harrastukset. Kunhan nukkumaan menee ajoissa ja läksyt tekeen niin se riittää. 

Vierailija
5/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyäippylit ulkoistaa kaiken tableteille, kännyköille ja tietokoneille. Surullista 

Milloinkohan on ollut tämä mennyt aikakausi jolloin äidit hoiti kaiken vapaa-ajan teiniä viihdyttäen?

Vierailija
6/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla lailla ruudun vankejahan olette te aikuiset älypuhelimenne ääressä. T. ei somessa

Vierailija
7/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä teinien ruutuajoista, mutta sitä hieman ihmettelin, kun käytin lasta 3-vuotisneuvolassa ja terveydenhoitaja kysyi ruutuajasta. Pikku kakkosen (1h) katsoo, vastasin. Niin terveydenhoitaja neuvoi tähän, että ruutuaikaa sais kyllä olla enemmänkin. :D

Vierailija
8/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, kun olin teini niin ei minunkaan vanhemmat lukeneet tai piirtäneet yhdessä mun kanssa, enkä kyllä olisi halunnutkaan. Saati että olisivat osallistuneet puheluihin tai kirjeenvaihtoon. Pelasinkin mieluummin kavereiden kun äidin kanssa.

Vierailija
9/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iloisen huvittunut siitä, että 2010 on ap:n mielestä kivikautisessa menneisyydessä.

Vierailija
10/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuolla ruutuajalla onnistu edes lukio-opiskelu. Tulisi täyteen jo ennen kuin päivän toinen oppitunti päättyy.

Vierailija
11/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some ja pelaaminen vievät nuorten huomion nykyään, ei sille mitään voi.  Yläkoulun opena näen sen koukuttavuuden selvästi: pojat pelaa luokkaan tullessa yhdessä jotain peliä puhelimillaan, ja sitten pitää ruveta repimään niitä irti siitä, kiva homma. Lopettakaa tuo kiva peli, nyt pitää opiskella, kuunnella, tehdä johtopäätöksiä, ajatella.

No, tunti saadaan kuitenkin käyntiin ja pelaajatkin saavat syvennyttyä tunnin asioihin. Sitten tulee välitunti, pelit esiin käytävällä, ja kun kaksoistunnin seuraava tunti alkaa, taas sama irrotusprosessi.

Ja Tiktok on toiseksi viimeinen naula ihmiskunnan arkkuun.

Vierailija
12/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet Kaverisuhteet ovat netissä, kun kiellät netin, kiellät kaveritkin.

Vierailija
13/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua siitä että halutaan toisten silmissä olle vähän parempi vanhempi. Itse mitä näitä ruuturajoitettuja tiedän, niin kovin on keinotekoista. Äiti keksii tikusta tekemistä lapaset suorina seisoville mukuloilleen, yleensä siivoamista tai koulukirjojen pänttäämistä. Elämä on stressiä ja kyttäämistä ja jatkuvaa neuvottelua ruutuajoista. On esim. määritelty 30 minuuttia whatsappin käyttöön, instaan  vartti, ja hakukoneeseen puolituntia. Pelejä saa pelata tunnin, myös siis pokemon gouta, joka perustuu liikkumiseen jolloin peli on päällä. Aivan typerää että jos viettää tunnin ulkona pokemonjahdissa, niin ei saa sitten illalla pelata muita pelejä. 

Läheisesti tähän liittyvä on puhelimen toimintojen katkaisu klo 20.30. Teini viettää ne parhaat hetket hädissään puhelimensa kanssa illalla, kun tietää ettei voi tuon ajan jälkeen enää viestiä ystävälleen, jolla saattaa vaikka olla joku paha tilanne ja tarve keskustella rakkaan kaverin kanssa. MEnepä häiritsemään teiniä ennen puoli ysiä illalla, että tuletko meidän kanssa tuonne pelailemaan. Ei se tule, koska se kilpailee kelloa vastaan siitä kerkeääkö tukea kaveriaan tarpeeksi 20.30 mennessä.

Niillä joilla ei ole rajoitettu vehkeitä, on paljon rennompaa. Puhelimet osataan laittaa pois kun on jotain yhteistä tekemistä, kun ei tarvitse pelätä että jää jostain paitsi. Ei tarvitse riidellä. 

Vierailija
14/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen iloisen huvittunut siitä, että 2010 on ap:n mielestä kivikautisessa menneisyydessä.

Se on, kun ottaa huomioon älypuhelinmurroksen, koulujen digikirjat ja muun digitalisoitumisen, online-pelien suosion räjähtämisen, whatsapp, insta, tiktok jne.

Vierailija
15/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla ruutuajalla onnistu edes lukio-opiskelu. Tulisi täyteen jo ennen kuin päivän toinen oppitunti päättyy.

Mun teinin ruutuaika päättyisi kohta, klo 9.45, koulu päättyy vasta klo 15, 😀

Vierailija
16/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Digitaalisessa kehityksessä 10 v on pitkä aika. Oma lapseni aloitti koulun 2011, ja omisti silloin näppäinpuhelimen, kuten suurin osa kavereistaankin. Ensimmäisen kosketusnäytöllisen puhelimen taisi saada kolmannella tai neljännellä.

Vierailija
17/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä on semmoinen asia, missä se oman järjen käyttö on sallittu. Jos ruutuaika on kaksi tuntia, niin sillä tarkoitetaan vapaa-ajan ruudun tuijotusta. Opiskeluun ja muuhun hyötykäyttöön ei tarvitse niitä minuutteja kuluttaa. Teini ei voi pelata, kun piti tehdä mantsan läksyt.

Vierailija
18/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt näitä ruutuaikarajoittajia. Elämä ja kontaktit on nykyään netissä ja puhelimessa. Mikä on se, mitä pitäisi tehdä ruutuajan sijasta ja mitä lisähyötyä se tuo?

Vierailija
19/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se silti poista ruudun tuijottamisen haittoja, vaikka järkeviin asioihin käyttääkin. Ei varmaan todellisuudessa monikaan nuori noin vähällä ajalla pärjää, mutta ehkä tuohon suuntaan voisi kuitenkin pyrkiä?

Vierailija
20/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kuin sanoisi aikuiselle että pidä max 2h ruutuaikaa. Mulla menee tuo helposti jo lehtien lukemiseen, sitten pitäisi vielä tehdä työt, katsoa wilmat, whatsapp-ryhmät, sähköpostit ja tekstarit, tehdä ruokaa ja leipoa nettireseptien avulla, tilata muksulle kengät ja pari vaatetta, maksaa laskut, uutisiakaan ei saisi katsoa, saati jotain tv-viihdettä.