Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En oikeasti ymmärrä tuota ruutuaikajuttua teinien kohdalla, max 2h???

Vierailija
21.01.2021 |

Se "ruutuhan" on työväline siinä kuin kynä ja kirjat oli meille heidän vanhemmilleen.

Esim. mun teini käyttää puhelinta/tietokonetta kirjojen lukemiseen, musiikinkuunteluun, tarinoiden kirjoittamiseen, piirtämiseen, yhteyden pitoon ystävien kanssa, ja tietenkin kaikki koulujutut lisäksi. Miten ihmeessä 2 h riittäisi kaikkeen?

Onko nuo ruutuaikaneuvojat ihan kartalla nykypäivästä, jymähtäneet vuoteen 2010?

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Nuorena käytin kaiken vapaa-aikani kirjojen lukemiseen. Nykyäänkin luen todella paljon. Samoin teinini. Olen ottanut bookbeatin, minkä kautta on helppo lukea tabletilla kirjoja ja ei tarvitse jonottaa niitä kirjastosta. 

Olisi jotenkin kornia sanoa teinille, että nyt et saa lukea enää sitä kirjaa, kun ruutuaika loppui. Huomenna saat jatkaa sitä vasta. Samoin pitäisi kai itseltäkin kieltää lukeminen, kun ruutuaika on käytetty loppuun siltä päivältä.

Koko ruutuaika on menneen talven lumia, kun niin monet toiminnot ovat nykyään koneella.

Vierailija
42/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä kirja-aika ja paperiaika. Molempia saa käyttää 2h päivässä, mutta kirjaa ei saa lukea neljää tuntia. Paitsi jos sen lukemista jatkaa puhelimella, jota saa myös käyttää 2h.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä on semmoinen asia, missä se oman järjen käyttö on sallittu. Jos ruutuaika on kaksi tuntia, niin sillä tarkoitetaan vapaa-ajan ruudun tuijotusta. Opiskeluun ja muuhun hyötykäyttöön ei tarvitse niitä minuutteja kuluttaa. Teini ei voi pelata, kun piti tehdä mantsan läksyt.

Mut jos haluaa esim. lukea digikirjoja, digilehtiä ja piirtää tai vaikka tehdä musiikkia digitaalisesti ja vielä pitäisi pitää yhteyttä ystäviinkin niin tuo 2 h on kovin vähän.

Harrastukset kuten lukeminen, piirtäminen, musisointi voidaan sisällyttää hyötykäyttöön.

Mitetn ajattelit valvoa tätä? Lapsi tulee kysymään lupaa saanko lukea nyt? Ja sitten vanhempi tulee sanomaan kun on luettu riittävästi? Voinko piirtää tunnin? 

Vierailija
44/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kamala myötähäpeä, kun oppilashuollon kollegoista löytyy edelleen näitä 2h-ruutuaika-jankkaajia. Menee muukin uskottavuus siinä samalla, kun annetaan nuorille ja heidän perheilleen sellaista valistusta, mikä ei ole millään tavalla kytköksissä arkeen ja todellisuuteen. Jos tapaan nuoren, joka aidosti käyttää ruutua päivässä korkeintaan 2h, huolestun. Sillä siinä on teini, jolla ei ole kavereita eikä sosiaalista elämää, eikä voi sellaista saadakaan, sillä hän ei pysty osallistumaan mihinkään nuorten puheenaiheisiin ja kaikki "ilmiöt" on vieraita. Hän tekee juuri ja juuri läksyt sillä ruutuajallaan ja saattavat jäädä kesken tai kiireellä hutiloiden, kun ruutuaika loppuu kesken. Hän ei todennäköisesti hanki kesätöitä (ne on netissä), aja minkäänlaista ajokorttia (netissä), eikä mahdollisuudet seurusteluunkaan vaikuta hyviltä. 

Eikä muuten opi myöskään käyttämään nettiä, kun se vähäinen aika menee pelaamiseen ja pelivideoiden katseluun. JA menee siksi, koska ne ovat lapselle tärkeitä, ja hän joutuu priorisoimaan itselleen tärkeän asian muun yli, koska aikaa ei anneta muuhun.

Vierailija
45/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on tuijottaako ruutua vai vastapäistä seinää?

Etkö todella tiedä? Kokeile.

Nykyisin ihmiset eivät kestä olla ilman virikkeitä (mobiili) edes viittä minuuttia. Kaikki tyhjät välit täytetään puhelimen ruudulla. Bussipysäkillä kukaan ei havainnoi, mitä ympärillä tapahtuu. Kaikki tuijottavat ruutua. Se on kuin huumetta. Samoin kuin tupakoitsijan käsi jatkuvasti hamuaa rintataskusta röökiaskia, niin teinit ottaa jatkuvasti luurin käteen. On todellakin vaikeaa olla muutama minuutti ilman virikettä. Hyvin harva ihminen pystyy olemaan ilman ruutua ja vain pelkästään katselemaan ympärillä olevaa todellista maailmaa. Digihuume on vallannut kaikkien aivot.

Pystytkö olemaan päivän ilman nettiä ja puhelinta? Entä jos sinulla on ylimääräistä joutoaikaa, eikä mitään tekemistä, kestätkö joutenoloa ilman digihuumetta? Veikkaan, että et kestä tuntiakaan.

Minulle ei tuottaisi mitään ongelmaa olla vaikka viikko ilman puhelinta tai mitään konetta tai nettiä. Ongelmaksi muodostuisi kyllä, että minua ei kukaan saisi kiinni. Kun nykyään otetaan yhteyttä puhelimen kautta, eikä piipahdeta hevoskärryillä kertomassa, mitä asiaa on.

Minun nuoruudessani paasattiin, että nykyajan nuorisosta ei tule mitään, kun se vain makaa ja lukee sarjiksia. Kieli ei kehity ja eivät opi mitään ja eivät leiki ulkona jne...

Vierailija
46/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 vuotta sitten päiviteltiin, että kirjat pilaa nuorison. Sitten nuorison pilasi radio, tv, atk,...

News flash: nuoriso on aina ollut pilalla meidän kalkkisten mielestä.

Kirjaa ei pysty lukemaan 12-16 h kerrallaan. Samoin, kuka jaksaa kuunnella radiota tuon verran? Ongelma on se, että uutta ärsykettä tulee koko ajan. Joten lapsi voi olla liikkumatta paikallaan vaikka 12 tuntia, ellei vanhemmat väkisin keskeytä.

Olen kahden teinin isä ja tämä ei ole keksitty juttu.

Vierailija
47/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 vuotta sitten päiviteltiin, että kirjat pilaa nuorison. Sitten nuorison pilasi radio, tv, atk,...

Kirjaa ei pysty lukemaan 12-16 h kerrallaan. Samoin, kuka jaksaa kuunnella radiota tuon verran? Ongelma on se, että uutta ärsykettä tulee koko ajan. Joten lapsi voi olla liikkumatta paikallaan vaikka 12 tuntia, ellei vanhemmat väkisin keskeytä.

Siksi meillä onkin 2h wifiaika, puhelimissa ja tableteissa ei ole dataliittymää.

Vierailija
48/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ihmiset eivät kestä olla ilman virikkeitä (mobiili) edes viittä minuuttia. Kaikki tyhjät välit täytetään puhelimen ruudulla. Bussipysäkillä kukaan ei havainnoi, mitä ympärillä tapahtuu. Kaikki tuijottavat ruutua. Se on kuin huumetta. Samoin kuin tupakoitsijan käsi jatkuvasti hamuaa rintataskusta röökiaskia, niin teinit ottaa jatkuvasti luurin käteen. On todellakin vaikeaa olla muutama minuutti ilman virikettä. Hyvin harva ihminen pystyy olemaan ilman ruutua ja vain pelkästään katselemaan ympärillä olevaa todellista maailmaa. Digihuume on vallannut kaikkien aivot.

Pystytkö olemaan päivän ilman nettiä ja puhelinta? Entä jos sinulla on ylimääräistä joutoaikaa, eikä mitään tekemistä, kestätkö joutenoloa ilman digihuumetta? Veikkaan, että et kestä tuntiakaan.

Minulle ei tuottaisi mitään ongelmaa olla vaikka viikko ilman puhelinta tai mitään konetta tai nettiä. Ongelmaksi muodostuisi kyllä, että minua ei kukaan saisi kiinni. Kun nykyään otetaan yhteyttä puhelimen kautta, eikä piipahdeta hevoskärryillä kertomassa, mitä asiaa on.

Minun nuoruudessani paasattiin, että nykyajan nuorisosta ei tule mitään, kun se vain makaa ja lukee sarjiksia. Kieli ei kehity ja eivät opi mitään ja eivät leiki ulkona jne...

En mielelläni vertaa mennyttä aikaa nykyiseen, mutta vastaan nyt kuitenkin. Kyllä tosiaan aina on paasattu nuorisosta sitä sun tätä. Silloin, kun itse olin nuori, kuunneltiin c-kasetteja ja luettiin sarjakuvia. Mutta ne sarjikset tuli luettua parin tunnin kuluessa. Ei tullut jatkuvalla syötöllä uusia mielenkiintoisia sarjiksia. Ja kaikki liikkuminen tapahtui jalkaisin tai pyörällä. Jos halusi saada kaveriin yhteyden, oli mentävä ulos ja käveltävä hänen kotiinsa. Entä jos ei ollutkaan kotona? Sitten mentiin toisen kaverin luokse, kävellen. Suuri osa vapaa-ajan vietosta liittyi käsillä tekemiseen tai ulkona liikkumiseen. Seurustelusuhteet solmittiin fyysisesti kasvokkain. Väitän, että silläkin on suuri merkitys siihen, miten opitaan olemaan muiden ihmisten kanssa.

En ihannoi mennyttä, enkä kaipaa Kekkosslovakiaan takaisin. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että nykyinen valtaisa liikkumattomuus ja passiivisuus tulee näkymään todella suurina mielenterveyden ja fyysisen terveyden haittoina lähitulevaisuudessa.

Vierailija
49/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun noin topakasti paasaat, niin kerrothan miltä tekemiseltä se ruutuaika on pois ja miksi se muu tekeminen on niin tärkeää?

Siis oikeastiko kysyt? Etkö ymmärrä, miksi fyysinen tekeminen on tärkeää, varsinkin lapsille.. ei jessus, huoh.....

Koulumatkat pyöräillen/kävellen.15min suuntaansa, eli 2,5h/vko

Koululiikunta 2h/vko

Liikkuminen vapaa-ajalla harrastuksii, kavereille, kävellen ja pyörällä 1,5h/vko

Liikuntaharrastus 3x vko 3h/vko

Kaverin kanssa lenkillä käynti/ ulkoleikit 3-4h/vko

Vanhempien kanssa uimaan 1,5h/vko

Laskettelureissu/hiihtomatka/mökkitouhut/luontoretket/kaikki mitä tehdään pitkin vuotta 1h/vko(kun jaetaan vuodenpäiville)

Eli 14-15h/vko sitä fyysistä tekemistä, liikkumista. Tämä tekee reilu 2h/pvä. Kun koulupäivä on 6h, siihen päälle läksyt, n. 1h, nukkumista 9h, syömistä, suihkussakäyntiä, huoneen siistinä pitämistä, kotijuttuja 2h, vanhempien kanssa vuorovaikutuksessaoloa esim. jutustelu, yhteisen lempiohjelman katselu, kaupassakäynti jne 2h, niin lapselle jää vuorokaudessa 2h aikaa ihan vain niille omille hommille, eli luultavasti pelaamiselle, ja digiälylaitteiden kanssa ystäviin yhteydenpitämiseen,  niin kerro nyt SINÄ ITSE  mistä tämä 2h lapsen itsensä mieleisesti käyttämä aika on pois?

Vierailija
50/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se "ruutuhan" on työväline siinä kuin kynä ja kirjat oli meille heidän vanhemmilleen.

Esim. mun teini käyttää puhelinta/tietokonetta kirjojen lukemiseen, musiikinkuunteluun, tarinoiden kirjoittamiseen, piirtämiseen, yhteyden pitoon ystävien kanssa, ja tietenkin kaikki koulujutut lisäksi. Miten ihmeessä 2 h riittäisi kaikkeen?

Onko nuo ruutuaikaneuvojat ihan kartalla nykypäivästä, jymähtäneet vuoteen 2010?

---------------

Siinä artikkelissa puhuttiin passiivisesta ruutuajasta. 

Jos esimerkiksi editoi videoita koneella, kirjoittaa esseitä, tekee läksyjä, hakee tietoa, niin silloin käyttää konetta ja ruutua työvälineenä.

Jos roikkuu vauvapalstalla ja länksyttää leukojaan/näppistä kuten minä nyt, niin ei käytä konetta ja ruutua itsensä kehittämiseen. Tämmöinen ruutuaika on pahasta.

Vierailija
51/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin pystyy, et taida olla kovin kokenut lukija? Lapsena luin uudet Harry Potterit maratonina, helposti kirja lähes vuorokauden putkeen kädessä. Nykyäänkin löytyy vino pino kirjoja joita voisi lukea koko päivän, jos näin aikuisena enää olisi sellaiseen aikaa.

Vierailija
52/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä on semmoinen asia, missä se oman järjen käyttö on sallittu. Jos ruutuaika on kaksi tuntia, niin sillä tarkoitetaan vapaa-ajan ruudun tuijotusta. Opiskeluun ja muuhun hyötykäyttöön ei tarvitse niitä minuutteja kuluttaa. Teini ei voi pelata, kun piti tehdä mantsan läksyt.

Kaksi tuntia on vapaa-ajan käyttöönkin melko vähän. Parhaita teini-iän muistoja on poikaystävän kanssa viestittely tuntien ja tuntien ajan :) Onneksi vanhemmat eivät yrittäneet rajoittaa ihmissuhteita, eihän kukaan aikuisellekaan tule sanomaan, että saat olla tekemisissä puolisosi kanssa vain kaksi tuntia päivässä.

Vierailija
53/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisten nuorten lapset saavat todennäköisesti käyttää laitteita ja ruutuja sen mikä on tarpeen. Nykyiset isovanhemmat vanhempina paheksuivat esimerkiksi sitä että lapset kokoontuvat joukolla ulos, mitä nykyvanhemmat pitävät toivottuna käytöksenä tietokoneella pelaamisen sijaan.

Vierailija
54/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Siis itse "pystyn". Pystyn "-"merkeissä koska ei se ole minulle mitään pystymista, kun minulla ei ole älypuhelinta koskaan ollutkaan. Käytän ainoastaan läppärillä nettiä. Suorastaan rakastan "virikkeetöntä" aikaa. Virikkeetön "-"-merkeissä, koska mielestäni mikään ei ole niin virikkeellistä kuin aika jolloin ajatuksella ja mielellä on vapaa lento, eikä mikään sitä häiritsemässä. Silloin syntyy parhaimmat muistot, ja isoimmat keksinnöt. En ole ilman puhelinta kylläkään, koska minulla on aikuinen lapsi, iäkkäät vanhemmat, sekä oma sairaus jonka takia puhelin on aina mukana.

Se olen huomannut että nuorisolle tämä on vaikeaa, varmaan koska tapa ja tottumus. Tulen aika huonosti toimeen sellaisten ihmisten kanssa jonka keskittyminen on ihmisten ja tekemisen sijasta omassa digikuplassa. 

Olen tuon ed. kirjoittaja.

Olen samoilla linjoilla. Joutilas ja virikkeetön aika tuottaa usein luovuutta ja aktivoi aivoja. Minulla on älyluuri jne. mutta rajoitan "ankarasti" itseäni tuijottamasta sitä. Somessa en ole juuri lainkaan. On vaan niin kovin helppoa täyttää joutilas aika bussipysäkillä esim. iltalööppien lukemiseen. Aika usein pakotan itseni olemaan ilman ruutua. On hämmästyttävää, mitä kaikkea näkee, kunhan vain seurailee ympäristöään. Bussia odotellessa, kun katselee ohikulkijoita, niin kaikkea outoa, hassua ja säälittävääkin tapahtuu. Parisen päivää sitten eräs äiti antoi kiukuttelevalle lapselle vanhanaikaisen ns. korvatillikan. Tosin, olivat kai venäläisiä. Mutta tuo siis hätkähdytti, koska sellaista en ole nähnyt vuosikymmeniin. Jos olisin tuijottanut ruutua, en olisi tiennyt, mitä tapahtui.

Mielestäni digihuume on yhtä koukuttavaa kuin tupakkakin. Siitä eroon pääsy on yhtä vaikeaa.

Vierailija
55/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisten nuorten lapset saavat todennäköisesti käyttää laitteita ja ruutuja sen mikä on tarpeen. Nykyiset isovanhemmat vanhempina paheksuivat esimerkiksi sitä että lapset kokoontuvat joukolla ulos, mitä nykyvanhemmat pitävät toivottuna käytöksenä tietokoneella pelaamisen sijaan.

Nykyisin ihmetellään, miten vielä -80 luvulla sai tupakoida julkisissa tiloissa tai työpaikoilla. Ja -70 luvulla tupakan ostamiselle ei ollut ikärajaa. Jopa ekaluokkalainenkin sai ostaa tupakkaa.

Tulevaisuudessa ihmetellään, miten 2020 oli mahdollista, että jopa lapset saivat vapaasti koukuttaa aivonsa ruutuaikaan. Tätä tullaan hämmästelemään, koska kaikki haittavaikutukset oli jo tuolloin tiedossa.

Vierailija
56/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun noin topakasti paasaat, niin kerrothan miltä tekemiseltä se ruutuaika on pois ja miksi se muu tekeminen on niin tärkeää?

Siis oikeastiko kysyt? Etkö ymmärrä, miksi fyysinen tekeminen on tärkeää, varsinkin lapsille.. ei jessus, huoh.....

Koululiikunta 2h/vko

Liikkuminen vapaa-ajalla harrastuksii, kavereille, kävellen ja pyörällä 1,5h/vko

Laskettelureissu/hiihtomatka/mökkitouhut/luontoretket/kaikki mitä tehdään pitkin vuotta 1h/vko(kun jaetaan vuodenpäiville)

Eli 14-15h/vko sitä fyysistä tekemistä, liikkumista. Tämä tekee reilu 2h/pvä. Kun koulupäivä on 6h, siihen päälle läksyt, n. 1h, nukkumista 9h, syömistä, suihkussakäyntiä, huoneen siistinä pitämistä, kotijuttuja 2h, vanhempien kanssa vuorovaikutuksessaoloa esim. jutustelu, yhteisen lempiohjelman katselu, kaupassakäynti jne 2h, niin lapselle jää vuorokaudessa 2h aikaa ihan vain niille omille hommille, eli luultavasti pelaamiselle, ja digiälylaitteiden kanssa ystäviin yhteydenpitämiseen,  niin kerro nyt SINÄ ITSE  mistä tämä 2h lapsen itsensä mieleisesti käyttämä aika on pois?

On kyllä pakko kysyä, onko sinulla oikeasti omia lapsia? Ei nimittäin kuulosta realistiselta arkikuvaukselta.

Jos sinulla on lapsi tai teini, joka menee kävellen kavereille tai harrastuksiin ja hänellä on liikuntaharrastus ja käy vanhempien kanssa uimassa viikoittain ja käy kaverin kanssa lenkillä, niin onnittele itseäsi. Sinulla on todella harvinainen lapsi! Tosielämässä asiat eivät mene noin. Hyvin suurella osalla liikkuminen jää vain kouluun menemiseen ja pakollisiin liikuntatunteihin. Ei juuri muuta. Ja kouluunkin monet tuodaan autolla.

Vierailija
57/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin pystyy, et taida olla kovin kokenut lukija? Lapsena luin uudet Harry Potterit maratonina, helposti kirja lähes vuorokauden putkeen kädessä. Nykyäänkin löytyy vino pino kirjoja joita voisi lukea koko päivän, jos näin aikuisena enää olisi sellaiseen aikaa.

Olen ekaluokkalaisesta lähtien lukenut jatkuvasti. Paljon.

Omat teinit onneksi lukevat jonkun verran. Mutta ei missään tapauksessa 2-3 h enempää, vaikka hyviä lukijoita ovatkin. Mutta se 12 h luurissa menee helposti. Menisi enemmänkin, ellei keskeytettäisi.

Vierailija
58/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi ruutuajat on sellasten "muka tietävien" vanhempien juttuja.

Kyllä se vielä napsahtaa omaan nilkkaan. Ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
59/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some ja pelaaminen vievät nuorten huomion nykyään, ei sille mitään voi.  Yläkoulun opena näen sen koukuttavuuden selvästi: pojat pelaa luokkaan tullessa yhdessä jotain peliä puhelimillaan, ja sitten pitää ruveta repimään niitä irti siitä, kiva homma. Lopettakaa tuo kiva peli, nyt pitää opiskella, kuunnella, tehdä johtopäätöksiä, ajatella.

No, tunti saadaan kuitenkin käyntiin ja pelaajatkin saavat syvennyttyä tunnin asioihin. Sitten tulee välitunti, pelit esiin käytävällä, ja kun kaksoistunnin seuraava tunti alkaa, taas sama irrotusprosessi.

Ja Tiktok on toiseksi viimeinen naula ihmiskunnan arkkuun.

Ymmärrän täysin. Sama homma kun jatkuu kotonakin. Yritän irtottaa teiniä joka välissä eri toimintoihin sieltä kännykältään. Aina joku kesken. Mutta kun ei voi laittaa nettiä poikki liittymästä, tarvitaan koulussa tiedonhakuun ym. En ymmärrä miksi. Eikö kouluilla ole laitteita? Opet ei kuulema jaksa hakea jos yksi tarvisi. Ja tietty kavereiden kanssa viestittelyyn tarvitsee nettiliittymän kännykkään. Vaikea tilanne.

Vierailija
60/90 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululiikunta 2h/vko

On kyllä pakko kysyä, onko sinulla oikeasti omia lapsia? Ei nimittäin kuulosta realistiselta arkikuvaukselta.

Jos sinulla on lapsi tai teini, joka menee kävellen kavereille tai harrastuksiin ja hänellä on liikuntaharrastus ja käy vanhempien kanssa uimassa viikoittain ja käy kaverin kanssa lenkillä, niin onnittele itseäsi. Sinulla on todella harvinainen lapsi! Tosielämässä asiat eivät mene noin. Hyvin suurella osalla liikkuminen jää vain kouluun menemiseen ja pakollisiin liikuntatunteihin. Ei juuri muuta. Ja kouluunkin monet tuodaan autolla.

No millä se teini sinne sitten menee jos ei kävellen/pyörällä? Sinäkö kuskaat kun vähän teini vinkaisee? Tiedätkö kuinka paljon nuorten ohjattuun liikuntaan, kuten nyt vaikka jalkapallo ja tanssi, osallistuu teinejä? Aika paljon, ei niitä yhdelle, kahdelle järjestetä :D Tämä hyvin suuri osa siis käsittää omat lapsesi? Kyllä kaikki tuntemani nuoret harrastavat, JA kulkevat harrastuksiinsa itsenäisesti eikä äidin kyydillä poikkeustilanteita lukuun ottamatta. Kannattaa vähän katsoa peiliin ja miettiä olisiko jo lapsuudesta asti pitänyt enemmän lapsen kanssa yhdessä tehdä ja ohjata liikunnan pariin, vai kaikki sinun teinisikö lopettivat 13v täytettyään kouluun menon itsenäisesti, sekä jokaisen liikuntaharrastuksen ja siirtyivät sängylleen makaamaan älylaitteen kanssa? Enpä usko.