Satu, 38, on hoitoalalla, 3300 euron kuukausipalkka ei riitä menoihin.
Ei voi muuta kuin ihmetellä tällaisia tapauksia. Matkustellaan Visalla Afrikkaan ja loppukuusta mietitään, mistä saadaan rahaan ruokaan.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000007749036.html
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalijäsenyyskin 70€/kk vaikka huomattavasti halvempiakin kuntosaleja on?
Työpaikalla saisi treenata ilmaiseksi, mutta siellä ei ole VIIHTYISÄÄ.
Miksi jätit mainitsematta, että työpaikan kuntosalilta puuttuu lapsiparkki, joka yksityisellä kuntosalilla on? Se voi olla yh:lle hyvinkin merkittävä asia, josta kannattaa maksaa.
70 €/kk on toki kallis hinta harrastuksesta, mutta ei ole reilua jättää päätöksen taustalla olevia asioita kertomatta vain siksi, että Satun rahankäyttö kuulostaisi vielä holtittomammalta kuin se on.
Jos Satu on yh, hän jätti kertomatta, että saa useamman satasen elatustukea ja lapsilisät tililleen.
Yleisempää on yhteishuoltajuus, sellainen minullakin on lapsiini. Viikko-viikko vanhemmuus, kumpikaan ei maksa elareita, kun tulot ovat melko samat, ja menot ja lapsilisät jaetaan tasan.
Kulujen suhteen tarkoittaa lähes samaa kuin minulla olisi yksi lapsi kahden sijaan, vähän isomman kodin tosin tarvitsemme kolmelle. Hieman Satua paremmilla tuloilla tyydyn silti työpaikan kuntosaliin.
Hui... tervetuloa tutustumaan pienempipalkkaisen elämään! Ei ole varaa maksullisiin elämyksiin! Elämys on löytää sen verran tyhjiä juomatölkkejä, että saa alekorista leivän ostettua. Se on itse asiassa hyvinkin suuri ilo silloin kun rahaa ei ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satulla on erikoinen käsitys talouskasvatuksesta:
"Olen käyttänyt luottokortteja eniten matkustamiseen. Afrikan lisäksi olen vienyt lapset Lappiin, ja viettänyt työkavereideni kanssa pidennetyn viikonlopun Levillä. Ilman matkoja minulla ei todennäköisesti olisi yhtään luottokorttivelkaa, mutta yhtään reissua en ole katunut jälkeenpäin. Olen halunnut satsata omaan hyvinvointiini ja tarjota lapsilleni elämyksiä. Lapset puhuvat edelleen Lapin-lomasta.
Ajattelen, että se on myös talouskasvatusta. Kun lapset eivät haluaisi minun lähtevän töihin, selitän käyväni töissä, jotta voimme tehdä yhdessä jotakin mukavaa."
Todellakin.
Meidän perheessä opetetaan lapsille pienestä pitäen, että töistä saa palkkaa josta sitten säästetään koko vuosi, jotta päästään kesällä lomalle. Ja joinain vuosina lomaillaan vaatimattomammin, jotta voitaisiin tehdä seuraavana kesänä kalliimpi reissu.
Lisäksi lapsille opetetaan, että osa tuloista laitetaan säästöön/sijoituksiin yllättävien menojen ja pahan päivän varalle. Niistä rahoista ei maksella mitään lomia tai muita turhuuksia, vaikka tekisi kuinka kovasti mieli.
Jotenkin niin perisuomalainen tapa toimia. Kitkutetaan koko vuosi, jotta päästään kesällä lomalle. Joskus kitkutetaan se kesäkin. Itselleni elämä on tässä ja nyt, toki mulla on siihen taloudelliset mahdollisuudet. Eikä käärinliinoissa ole taskuja.
Perisuomalainen tapa toimia: Kitkutellaan vuosi, jotta päästään lomalle. Sen jälkeen kitkutellaan taas vuosi, jotta päästään uudelle lomalle. Ja välillä kitkutetaan 2 vuotta, jotta päästäisiin sen jälkeen oikein kunnon lomalle.
Sinun tapasi toimia: Mennään nyt visanvingutuslomalle ja kitkutellaan koko seuraava vuosi oikein kunnolla, jotta saadaan luottokorttiloma kalliine korkoineen maksettua. Sen jälkeen mennään taas Visa-lomalle ja kitkutellaan seuraava vuosi oikein kunnolla, jotta saadaan lomakulut kalliine korkoineen maksettua. Sitten mennään oikein kunnon Visa-lomalle ja päätetään sen jälkeen, loppuuko lomailu maksuhäiriömerkintään vai syödäänkö 2-3 seuraavaa vuotta käpyjä ja kynsiä, jotta päästäisiin veloista eroon.
Jos kumpikin perhe tienaa yhtä paljon ja tekee yhtä kalliita lomia, kumpi joutuu lopulta kitkuttelemaan enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Juomalasit on pakko olla iittalaa kun ikea ei kestä. Tuskin ikean laseja ja olisi niin monessa luonasravintolassa jos iittalat tosiaan olisi ylivoimaisia kestävyydessä.
Mulla iittalat ei kestä, mutta ikeat kestää. Samoin kestää luminarcit ja arcorocit, mitä saa ihan tavarataloista edullisesti. Kaikki aino aallot, vernat, kartiot muutamassa kuukaudessa rikki.
Sadun kaltaisia pöljiä piisaa. Toimittajien typeryyttä ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juomalasit on pakko olla iittalaa kun ikea ei kestä. Tuskin ikean laseja ja olisi niin monessa luonasravintolassa jos iittalat tosiaan olisi ylivoimaisia kestävyydessä.
Mulla iittalat ei kestä, mutta ikeat kestää. Samoin kestää luminarcit ja arcorocit, mitä saa ihan tavarataloista edullisesti. Kaikki aino aallot, vernat, kartiot muutamassa kuukaudessa rikki.
Minä taas en ole 30 vuoteen onnistunut rikkomaan yhtäkään juomalasia.
Kitupiikki kirjoitti:
Huono elämänhallinta, yli varojensa eläminen, tuhlaavaisuus, kulutusluotot, pikavipit ja rahankäytön vaikeudet liittyvät usein yhteen. Jos ihmisellä on talousongelmia, niin hänellä on usein ongelmia muillakin elämänalueilla.
Kaikki tulot ja menot merkitään Excel-taulukkoon. Rahankäyttö suunnitellaan etukäteen ja kaikki turhat kulut karsitaan pois. Laskut maksetaan ajoissa. Pitää toimia jo ennen kuin postinkantaja tuo maksumuistutuksia ja perintätoimiston laskuja postilaatikkoon tai ulosottovouti on kolkuttelemassa ovella!
Joka kuukausi laitetaan myös säästöön tietty summa - esimerkiksi 50€, 100 €, 250€ tai 500€. Lapsille opetetaan säästäväisyyttä. Rahankäytön ja säästämisen mallit opitaan omilta vanhemmilta jo lapsuudenkodissa!
Jos on saanut omasta lapsuudenkodista huonon mallin, niin onneksi raha-asioitten ja oman talouden hallintaa voi opetella mm. Marttojen avulla: https://www.martat.fi/marttakoulu/omat-rahat/ ja Kuluttajaliiton oppaiden avulla: https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/lapset-ja-rahankaytto/
Olen huomannut, että budjetin pitäminen ei vaan luonnistu minulta, koen sen niin työläänä että jossain vaiheessa kuitenkin unohdan. Sen sijaan seuraan tiiviisti menoja verkkopankista, vähintään kerran viikossa.
Jokaisella pitäisi vähintään olla kirkkaana mielessä, kuinka paljon kiinteät menot on ja miten paljon rahaa jää yli kun ne on maksettu. Tämä tarvitsee laskea vaan kerran tai kerran vuodessa. Siitä on sitten helppo laskea, kuinka paljon esim. viikossa voi käyttää rahaa. Jos viikossa voi käyttää 200 €, niin kun 150 € on käytetty, on syytä pohtia, tarvitseeko sen viimeisen 50 € ruokaan vai johonkin vähemmän tarpeelliseen.
Säästämisestä olen samaa mieltä. Palkkapäivänä on "pakko" laittaa vähintään 5 % tuloista säästöön. Osa voi tulla käyttöön jo parin kuukauden päästä, mutta pikkuisen kannattaa säästää (ja sijoittaa) pitkällä aikavälillä.
Ne matkat on tarkoitettu rikkaille ja varakkaille.. köyhien ei kannata sellaisista haaveilla.
Köyhillä ei ole varaa maksullisiin elämyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järkyttävintä, hän on joutunut luopumaan jopa volyymiripsistä.
Kyllä tuollainen törkeä valtiovallan kyykytys on selkeästi ilmoituksen paikka EU:lle törkeästä ihmisoikeusrikkomuksesta. Perusoikeuksia poljetaan toimeentulon osalta pahimmalla mahdollisella tavalla.
JOs rahankäyttö oli tuota tasoa jo aviossa niin ei ihme että ukko laittoi kiertoon
Köyhän pitäisi tajuta että ei koskaan rikastu ja saavuta mitään unelmia.
Hänen kannattaisi jäädä työttömäksi. Kuulemma silloin pärjää kaikkein parhaiten. Jäisi paljon aikaa matkusteluun ja muuhun kivaan.
Mahtaisiko hänelle riittää 10k kuussa? En usko
Harvinaisen typerä juttu taas kerran. Jossakin päin maailmaa ihmiset ihan oikeasti näkevät nälkää ja elävät köyhyydessä.
Satu, jos luet tätä keskustelua, katso peiliin.
Eikös tuo ole ihan keskipalkka, ei mikään huipputuloinen, mutta ihan ok. Jotkut yh:t tienaa paljon vähemmän.. Harmi jos haluaisi matkustella eikä oo varaa.. Se on tosi kallis harrastus.
Juttuhan on tehty vain siksi, että saa klikkauksia, kun ihmiset alkavat kauhistella, miten keskituloisen palkka ei riitä mihinkään.
Tähän on tarkoituksella otettu holtiton rahankäyttäjä, joka saa maksun jutusta ja lehti klikkauksista.
Olisin itse vaan ahdistunut, jos nauttisin Kapkaupungissa viiniä lainarahalla. Olis rento matkafiilis jäänyt kyllä kotiin.