Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Satu, 38, on hoitoalalla, 3300 euron kuukausipalkka ei riitä menoihin.

Vierailija
20.01.2021 |

Ei voi muuta kuin ihmetellä tällaisia tapauksia. Matkustellaan Visalla Afrikkaan ja loppukuusta mietitään, mistä saadaan rahaan ruokaan.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000007749036.html

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Elän mieluummin kuin säästän." Siinäpä se...

Näinpä näin, koska nämähän ovat toisensa poissulkevia asioita. Huoh.

Vierailija
22/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä järkyttävintä, hän on joutunut luopumaan jopa volyymiripsistä.

Aivan hirvittävää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako sairaanhoitaja 3300 euron bruttopalkkaa?

Voi saada vuorotyössä. Olen tehnyt hoitotyötä vain pätkissä, joten ei ole kokonaisen vuoden tuloja joiden pohjalta laskea kuukausituloja. Työttömyyskassan laskelmien mukaan kuukausipalkkani oli 3299€ eikä tuohon juurikaan sisältynyt yötyötä.

Vierailija
24/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kehtaisi valittaa jos olisin noin ryssinyt talouteni. Palkka on ihan ok mutta minäminäminä...

Ei ihme että hoitoalan ihmisiä pidetään typeryksinä.

Itsekin olen hoitoalalla, käteen vähän alle 2000€ kokopäivätyöstä koska teen päivätyötä. Ja hyvin pärjään.

Vierailija
25/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satulla on erikoinen käsitys talouskasvatuksesta:

"Olen käyttänyt luottokortteja eniten matkustamiseen. Afrikan lisäksi olen vienyt lapset Lappiin, ja viettänyt työkavereideni kanssa pidennetyn viikonlopun Levillä. Ilman matkoja minulla ei todennäköisesti olisi yhtään luottokorttivelkaa, mutta yhtään reissua en ole katunut jälkeenpäin. Olen halunnut satsata omaan hyvinvointiini ja tarjota lapsilleni elämyksiä. Lapset puhuvat edelleen Lapin-lomasta.

Ajattelen, että se on myös talouskasvatusta. Kun lapset eivät haluaisi minun lähtevän töihin, selitän käyväni töissä, jotta voimme tehdä yhdessä jotakin mukavaa."

Vierailija
26/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Elän mieluummin kuin säästän." Siinäpä se...

Miksi sitten valittaa, eläisi vaan😅

Vierailija
27/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten lienen aiemminkin maininnut, ihmisen tyhmyyttä EI voi yliarvioida. Jos joku on eri mieltä, miettiköön Satua.

Vierailija
28/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on korvien välissä, ei lompakossa tai pankkitilillä.

T. Kokoomussika

Vierailija
29/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaa luotolla ja ihmettelee miksei rahat riitä xD

Vierailija
30/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen käyttänyt luottokortteja eniten matkustamiseen. Afrikan lisäksi olen vienyt lapset Lappiin, ja viettänyt työkavereideni kanssa pidennetyn viikonlopun Levillä. Ilman matkoja minulla ei todennäköisesti olisi yhtään luottokorttivelkaa, mutta yhtään reissua en ole katunut jälkeenpäin. Olen halunnut satsata omaan hyvinvointiini ja tarjota lapsilleni elämyksiä. Lapset puhuvat edelleen Lapin-lomasta.

Ajattelen, että se on myös talouskasvatusta. Kun lapset eivät haluaisi minun lähtevän töihin, selitän käyväni töissä, jotta voimme tehdä yhdessä jotakin mukavaa."

Todellakin.

Meidän perheessä opetetaan lapsille pienestä pitäen, että töistä saa palkkaa josta sitten säästetään koko vuosi, jotta päästään kesällä lomalle. Ja joinain vuosina lomaillaan vaatimattomammin, jotta voitaisiin tehdä seuraavana kesänä kalliimpi reissu.

Lisäksi lapsille opetetaan, että osa tuloista laitetaan säästöön/sijoituksiin yllättävien menojen ja pahan päivän varalle. Niistä rahoista ei maksella mitään lomia tai muita turhuuksia, vaikka tekisi kuinka kovasti mieli.

Vierailija
31/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menaiset taas kerran näytti millaista on naisen logiikka parhaimmillaan 😂

Vierailija
32/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöset Satut kuvittelee että instaelämä on todellisuutta ja murehtii kun ei itsellä ole varaa moiseen joten sitten eletään yli varojen ja pitää saada luksusta luotolla.

Luulisi kyllä että lähes nelikymppisellä olisi järkeä asioiden hoidossa, mutta jospa Satu on kestoteini ja bimbo

Vierailija
33/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääministeriainesta!

Vierailija
34/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntosalijäsenyyskin 70€/kk vaikka huomattavasti halvempiakin kuntosaleja on? 

Työpaikalla saisi treenata ilmaiseksi, mutta siellä ei ole VIIHTYISÄÄ.

Vierailija
35/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihtyisää = miehiä joille pyllistellä

Vierailija
36/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin.

Meidän perheessä opetetaan lapsille pienestä pitäen, että töistä saa palkkaa josta sitten säästetään koko vuosi, jotta päästään kesällä lomalle. Ja joinain vuosina lomaillaan vaatimattomammin, jotta voitaisiin tehdä seuraavana kesänä kalliimpi reissu.

Lisäksi lapsille opetetaan, että osa tuloista laitetaan säästöön/sijoituksiin yllättävien menojen ja pahan päivän varalle. Niistä rahoista ei maksella mitään lomia tai muita turhuuksia, vaikka tekisi kuinka kovasti mieli.

Jotenkin niin perisuomalainen tapa toimia. Kitkutetaan koko vuosi, jotta päästään kesällä lomalle. Joskus kitkutetaan se kesäkin. Itselleni elämä on tässä ja nyt, toki mulla on siihen taloudelliset mahdollisuudet. Eikä käärinliinoissa ole taskuja.

Vierailija
37/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono elämänhallinta, yli varojensa eläminen, tuhlaavaisuus, kulutusluotot, pikavipit ja rahankäytön vaikeudet liittyvät usein yhteen. Jos ihmisellä on talousongelmia, niin hänellä on usein ongelmia muillakin elämänalueilla.

Kaikki tulot ja menot merkitään Excel-taulukkoon. Rahankäyttö suunnitellaan etukäteen ja kaikki turhat kulut karsitaan pois. Laskut maksetaan ajoissa. Pitää toimia jo ennen kuin postinkantaja tuo maksumuistutuksia ja perintätoimiston laskuja postilaatikkoon tai ulosottovouti on kolkuttelemassa ovella!

Joka kuukausi laitetaan myös säästöön tietty summa - esimerkiksi 50€, 100 €, 250€ tai 500€. Lapsille opetetaan säästäväisyyttä. Rahankäytön ja säästämisen mallit opitaan omilta vanhemmilta jo lapsuudenkodissa!

Jos on saanut omasta lapsuudenkodista huonon mallin, niin onneksi raha-asioitten ja oman talouden hallintaa voi opetella mm. Marttojen avulla: https://www.martat.fi/marttakoulu/omat-rahat/ ja Kuluttajaliiton oppaiden avulla: https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/lapset-ja-rahankaytto/

Vierailija
38/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntosalijäsenyyskin 70€/kk vaikka huomattavasti halvempiakin kuntosaleja on? 

Työpaikalla saisi treenata ilmaiseksi, mutta siellä ei ole VIIHTYISÄÄ.

Miksi jätit mainitsematta, että työpaikan kuntosalilta puuttuu lapsiparkki, joka yksityisellä kuntosalilla on? Se voi olla yh:lle hyvinkin merkittävä asia, josta kannattaa maksaa.

70 €/kk on toki kallis hinta harrastuksesta, mutta ei ole reilua jättää päätöksen taustalla olevia asioita kertomatta vain siksi, että Satun rahankäyttö kuulostaisi vielä holtittomammalta kuin se on.

Vierailija
39/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä talouskasvatan lapsiani kertomalla, että palkka on X euroa ja siitä menee lainaan ja muihin asumiskuluihin yli puolet. Ja että ruokakauppaan menee vähintään 40 euroa ja villä ei saada kuin parin päivän ruuat.

Vierailija
40/71 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juomalasit on pakko olla iittalaa kun ikea ei kestä. Tuskin ikean laseja ja olisi niin monessa luonasravintolassa jos iittalat tosiaan olisi ylivoimaisia kestävyydessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan