Nettikaupassa oli väärä hinta (liian alhainen). Ostin luottokortilla. Nyt kauppa haluaa, että maksan enemmän. Oikeuteni?
Mitä teen? Mihin olen oikeutettu?
Tilasin tuotteen X, joka oli alennuksessa. Kyseessä hyvin tavanomainen käyttötavara, hintaa 30 euroa. Oli alennuksessa, hinta 4 euroa. Tilasin kaksi kappaletta, lähetyskuluineen tuli maksua vähän yli 12 euroa.
Nyt sitten jälkeenpäin tuli firmasta viestiä, että hinta oli virhe ja että alennus oli vain -5%, eli pitäisi maksaa melkein 60 euroa jälkikäteen.
Tilausvahvistuksessa näkyy se 4 euron kappalehinta, luottokortilta on veloitettu kahdesta kappaleesta yhteensä 8 euroa plus sitten se toimituskulu.
Onko minulla oikeutta saada tuotteet alennetulla hinnalla vai perunko suosiolla tilauksen? En missään nimessä maksa täyttä hintaa.
Kommentit (33)
Kyllä myyjä saa määrätä hinnan. Perut kaupan ellet suostu maksamaan siitä oikeaa hintaa. Virhe ei oikeuta sinua saamaan tavaraa liian halvalla.
Tuote on myyty sillä hinnalla mikä on esitteessä tai mainoksessa tai lukee ostohetkellä. Se on silloin sen hintainen. Älä suostu maksamaan yhtään enempää. Ota kuluttaja-asiamieheen yhteyttä.
Kyllä sun olisi pitänyt ymmärtää, ettei monen kympin tavaraa saa muutamalla eurolla edes alesta.
Ei kai kauppa mitään voi tehdä, jos et vain suostu. Tuskin ne oikeuteen lähtee 50 euron vuoksi . Heidän moka ja kärsikööt.
Vierailija kirjoitti:
Tuote on myyty sillä hinnalla mikä on esitteessä tai mainoksessa tai lukee ostohetkellä. Se on silloin sen hintainen. Älä suostu maksamaan yhtään enempää. Ota kuluttaja-asiamieheen yhteyttä.
Ei ole asia näin, mikäli kyseessä on virhe.
Vierailija kirjoitti:
Tuote on myyty sillä hinnalla mikä on esitteessä tai mainoksessa tai lukee ostohetkellä. Se on silloin sen hintainen. Älä suostu maksamaan yhtään enempää. Ota kuluttaja-asiamieheen yhteyttä.
höpöhöpö..tästä on lukuisia ennakkotapauksia. Esim. verkkokauppa.comissa on ollut monesti näitä virheitä ja kauppa on peruttu.
Hinnoitteluvirhe on yleensä myyjän ongelma. Ellei sitten ole jokin älytön hintavirhe tyyliin uusi auto tonnilla.
Je, kuten 2 selitti, vain jos "asiakkaan olis pitänyt huomata hintavirhe" tuo voitaisiin perustella. Eli pelkästään sellaiset hyvin selkeät hintavirheet voidaan kiistää ja vaatia asiakasta maksamaan oikea hinta, siis meet ostamaan uutta autoa, jonka hinnasta on jäänyt nolla pois perästä.
Et ainakaan maksa yhtään lisää. Kyseessä ei todellakaan ole niin iso "virhe", joka olisi asiakkaan pitänyt huomata. Jos nyt edes oli oikeasti virhe...
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni käytäntö on se, että jos sinun olisi pitänyt ymmärtää, että hinta on virheellinen (tyyliin 1000 euron tuote 10 eurolla), niin silloin kauppa voidaan purkaa.
Mutta jos alennus on tavanomaista tasoa, silloin se hinta pätee, vaikka hinta olisi ollut kaupan mielestä virheellinen.
No onhan 30 euron arvoinen tuote neljällä eurolla joku -87% alennus, eli huomattava. Silti, kyseessä kolmenkympin käyttötuote, ei mikään auto tai sohva.
En ala riidellä asiasta, eivät ole taistelun arvoisia tuotteita. Ehkä yritän vielä vedota tilausvahvistukseen ja luottokortilta veloitettuun summaan ja siihen, että hinnat olivat mitä olivat tilaushetkellä. Jos ei onnistu, niin perun koko homman.
ap
Vierailija kirjoitti:
Et ainakaan maksa yhtään lisää. Kyseessä ei todellakaan ole niin iso "virhe", joka olisi asiakkaan pitänyt huomata. Jos nyt edes oli oikeasti virhe...
Oli oikeasti virhe. Mainoksissa luki alennuksista, mutta yleisin alennusprosentti oli vain -25%. Missään ei lukenut mistään -60% saati melkein -90%:n alennuksista. Tein ostopäätöksen nimenomaan merkittävän alhaisen hinnan takia, en olisi ostanut tuotteita muuten ollenkaan. Eli huomasin kyllä, että on poikkeuksellisen alhainen hinta.
Kun kyseessä on käyttötuote, niin ajattelin, että käyttöpäivämäärä on ehkä lähestymässä ja siksi hinta tuollainen.
ap
Et ole oikeutettu saamaan tuotetta.
KKV sivuilla lukee seuraavaa:
Virheellisesti ilmoitettu hinta ei sido myyjää, jos virhe on niin selvä, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virheellinen tieto. Näin on esimerkiksi silloin, jos ero ilmoitetun hinnan ja todellisen hinnan välillä on huomattavan suuri tai väärää hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sun olisi pitänyt ymmärtää, ettei monen kympin tavaraa saa muutamalla eurolla edes alesta.
No kyllähän saa. Esim. joku tyynyliina voi hyvin olla tuollaisessa alessa. Just ostin jotain Finlaysonin tyynyliinoja ja pyyhkeitä tosi isoilla alennuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Et ole oikeutettu saamaan tuotetta.
KKV sivuilla lukee seuraavaa:
Virheellisesti ilmoitettu hinta ei sido myyjää, jos virhe on niin selvä, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virheellinen tieto. Näin on esimerkiksi silloin, jos ero ilmoitetun hinnan ja todellisen hinnan välillä on huomattavan suuri tai väärää hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon verrattuna.
Tuo "pitäisi ymmärtää" on melkoinen veteen piirretty viiva. Tuosta on aika paljon ennakkotapauksia.
Toki kauppa voi lähteä käräjille, mutta harvemmin lähtee.
Alennus oli liian iso. MUTTA: Koska tuotteet olivat noin halpoja, voidaan hyvin ajatella, että liike oli hinnoitellut ne kampanja-luonteisesti poistohintaan. Mutuksi meneen, mutta itse katsoisin kaupan päteväksi ja ilmoittaisin liikkelle, että mainitusta syystä kehotan keskittymään seuraaviin kauppoihin.
Olen maksanut tuotteet luottokortilla. Voiko yritys veloittaa ne "puuttuvat" kympit suoraan luottokortilta, kun olen maksanut liian vähän?
ap
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001897631.html
Tuotteen normaalihinta tosiaan vaikuttaa. Tonnin tuote kympillä on aika selkeä peli.
Sen sijaan halvemmissa tuotteissa tuo menee aika hankalaksi. Jos kauppa myy euron tonnikalapurkkia kymmenellä sentillä, muuttuu tuo "olisi pitänyt ymmärtää" paljon hankalammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut tuotteet luottokortilla. Voiko yritys veloittaa ne "puuttuvat" kympit suoraan luottokortilta, kun olen maksanut liian vähän?
ap
Ei voi.
Jos asia noin paljon huolettaa, varmaan parasta ehdottaa liikkeelle kaupan purkua.
Muistaakseni käytäntö on se, että jos sinun olisi pitänyt ymmärtää, että hinta on virheellinen (tyyliin 1000 euron tuote 10 eurolla), niin silloin kauppa voidaan purkaa.
Mutta jos alennus on tavanomaista tasoa, silloin se hinta pätee, vaikka hinta olisi ollut kaupan mielestä virheellinen.