Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sellaista arvostatte asumisessa, mitä muut eivät tunnu arvostavan?

Vierailija
20.01.2021 |

Haluatko asunnon olevan tietynlainen, sisustuksen tms?

Kommentit (635)

Vierailija
261/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan oman pihan puuttumista, asun siis kerrostalossa. Inhoan kaikenlaisia pihatöitä, en ole kiinnostunut kukkapenkin istuttamisesta tai muustakaan pihan kuopsuttelusta.

Asuin hetken kerrostalossa.

Ei koskaan enää sellaiseen.

Paitsi erittäin vanhaan paksuseinäiseen hissilliseen täysin kunnostettuun kivitalon ylimpään kerrokseen, merinäköala pakollinen. Siis minulle ei koskaan, koska asun erittäin tyytyväisenä Pohjois-Pohjanmaalla.

Kerrostalo ei ole mielestäni ihmisen asunto.

Makuja on monia. 😄 Minulle asumisessa on tärkeintä helppous ja sen jälkeen sijainti. Omassa pihassa liikaa vaivaa, minkä lisäksi oma piha indikoi yleensä liian suurta etäisyyttä kaupungin keskustasta huvituksineen.

Vierailija
262/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalonaapurit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erilliskeittiö. Avokeittiön puolustaja on kuin vegaanit: vain hän on oikeassa. En halua käryjä, meteliä ja sotkuja olkkariin. Avokeittiössä en osaisi kokata sillä antaumuksella, kun jatkuvasti saisi varoa roiskeita ja sotkua.

Tämähän on juuri päin vastoin. Palstalla haukutaan järjestäen avokeittiöt, ja tässäkin ketjussa tämä tuli heti esiin. Kuitenkaan en tiedä ketään joka olisi rakennuttanut viimeisen kymmenen vuoden aikana taloonsa erillistä umpinaista keittiötä. En myöskään tunne lähipiiristäni ainakaan ketään alle 40-vuotoasta, joka haluaisi umpinaisen keittiön. Että joku epäsuhta on palstan ja tosimaailman välillä.

Mä olin alle 40v. kun aloimme miehen kanssa omakotitaloa. Ehdoton ei oli avokeittiö. Löysimme kivan rintamamiestalon jossa erillinen keittiö. Onneksi. En koskaan huolisi avokeittiötä. 

Vierailija
264/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilavia makuuhuoneita. Toki aikuiset lähinnä nukkuu omassaan, mutta kyllä mua nyppii, kun sängyn jalkopään ja seinän väliin jää 40cm rako josta kulkea.

Meillä on 35 neliötä olohuonetta + hyvin tiivis erillinen keittiö/ruokailutila. Usein mietin, miksi olkkari on niin valtava ja kaikki muut tilat naurettavan pieniä.

Vierailija
265/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse arvostan erikoisia ratkaisuja, joita vain harvassa talossa on. Esimerkiksi salahuone piilotetulla sisäänkäynnillä, syviä ikkunasyvennyksiä joissa voi istua, lattialuukku kellariin, korkeita rossipohjia, joissa erillisia alueita vähän niin kuin huoneita (Ja joo, tiedän, ettei rossipohjassa saa säilyttää tavaraa jotta ilma vaihtuu), portaiden alla olevia osin piilossa olevia komeroita.

Ehkä itelle on jäänyt vähän lapsuudesta sellaisia pienen seikkailijan unelmia mieleen :)

Vierailija
266/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri tupakeittiö. Useampi iso vaatehuone. 

Vierailija
267/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukuhuone, jonka kautta kuljetaan saunatiloihin ja ulos.

Vierailija
268/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kämpän pienuutta! Asun n. 30 neliön mökissä ja ihanaa kun koko talon siivoaa puolessa tunnissa ja lämmitys ei maksa paljoa. En missään tapauksessa vaihtaisi isompaan vaikka olisikin mahdollisuus.

Vierailija
269/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi salahuone piilotetulla sisäänkäynnillä

Salahuone olisi ihana! Olen huvikseni kokeillut suunnitella asuntoja, joissa on salahuone tai muuten vain piilotettu ovi. 

Vierailija
270/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntokohtainen kylmäkomero! Näitä näkee joskus hyvin harvoin vielä joissain kerrostaloissa. Harrastan kaupunkiviljelyä, viinin valmistamista ja kaikenlaisten säilykkeiden valmistamista, mutta kaikki nämä vaativat viileätilaa, jollaista ei kerrostalossa ole juuri koskaan. Jääkaappi on liian kylmä eikä siellä tietenkään riitä tilakaan. Omakotitaloissa tällaisia viileäkomeroita löytyy useammin, vaikka taitaa olla niin, ettei niissäkään enää kovin usein.

Palstaviljelijän kannattaa hankkia oma "kylmäkomero". Eli ostaa toinen jääkaappi (käytettynä), jonka lämmöt säätää noin +8 asteeseen. Ei palellu perunat, eikä maidot ala maistua mullalle, kun käytössä on kaksi erillistä kaappia. Taloyhtiön ei ole järkevää pitää kylmäkellareita päällä sähköjä syömässä, jos 20 komerosta vain parille on oikeasti jotain käyttöä!

Joo ymmärrän kyllä, ettei noita nykyisin ole järkeä enää pitää, en itseasiassa ole edes tajunnut että noita jäähdytettäisiin sähköllä, onkohan aina noin? Yleensähän ne ovat jossain maan alla, joten olen kuvitellut, että jäähtyisivät samalla tavalla kuin vanhoissa omakotitaloissa, että seinässä olisi putki ulos. Vajaan kolmenkymmenen neliön yksiööni ei kyllä mahdu toista jääkaappia tuota varten, varmaan aika harvalla on kerrostalossa tilaa moiselle, mutta hyvä ehdotus niille joilla on.

Vierailija
271/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Citykanit, toiset pitää tuholaisiin verrattavina, itse mielelläni seuraan niiden touhua pihalla.

Vierailija
272/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhaa taloa, materiaaleja, jotka ovat oikeasti sitä, mitä ovat, eivätkä vain esitä jotain (esim. laminaatit).

Sinulla (ja yli parilla sadalla muulla täällä kommentoivalla) on väärinkäsitystä siitä, mitä laminaatti tarkoittaa. Sehän ei itsessään pyri esittämään mitään muuta materiaalia. Se on ihan rehellisesti vain laminaattia. Esim. Artekin pöydissä on usein valkoinen laminaattipinta, ja tuskin olet niiden suhteen väittämässä, että yrittävät jäljitellä jotain.  

Se on sitten toinen asia, että keittiöfirmoilla ja lattiavalmistajilla on valikoimissaan paljon vaihtoehtoja, joissa laminaatin pintaan on tehty puuta tai kiveä muistuttavaa pintaa. Ilmeisesti tästä johtuen sinäkin olet siinä harhassa, että laminaatin periaate on jäljitellä muuta materiaalia. Näin ei ole. 

Suomen keittiöfirmoilla on kyllä säälittävän huonot valikoimat laminaattikuvioita. Yleensä tarjotaan vain valkoista ja harmaata, ehkä beigeä, mutta niitä puu- ja kivikuoseja on paljon enemmän. Tasaisia värejä, tai sellaisia, joissa olisi hento kuvio on vähän.  

Jos jotakuta täällä kiinnostaa vaihtelu edellä mainittuihin, niin kannattaa käydä Formican nettisivuilla (löytyy suomeksi, firmalla on täällä sivukonttori). Siellä on värejä ja kuvioita joka lähtöön (pilkkua ja raitaa ja ruutua ynnä muuta). Ehkä ihan jokainen keittiöfirma ei Suomessa sieltä tilaa, mutta kannattaa kysyä. Ainakin viime vuonna kun uusin keittiöni, ja kyselin tarjouksia parista satunnaisesta firmasta, kummassakin tunnettiin Formican laminatit. 

Minä tilasin välitilalaminaatin ja keittiön muut tasot vaaleahkolla ja epäsäännöllisellä kuviolla, joka ei yritä matkia mitään muuta. Se on ihan vain laminaattia. Pidän siitä, että keittiö näyttää yhtenäiseltä, koska samaa materiaalia on muuallakin kuin tasossa, ja se onkin laminaatin etu. Kuinka moni nimittäin laittaa puuta tai kiveä välitilaan? No, jotain kvartsia varmaan voisi laittaa, mutta harva haluaa siitä maksaa. 

Vierailija
273/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntokohtainen kylmäkomero! Näitä näkee joskus hyvin harvoin vielä joissain kerrostaloissa. Harrastan kaupunkiviljelyä, viinin valmistamista ja kaikenlaisten säilykkeiden valmistamista, mutta kaikki nämä vaativat viileätilaa, jollaista ei kerrostalossa ole juuri koskaan. Jääkaappi on liian kylmä eikä siellä tietenkään riitä tilakaan. Omakotitaloissa tällaisia viileäkomeroita löytyy useammin, vaikka taitaa olla niin, ettei niissäkään enää kovin usein.

Palstaviljelijän kannattaa hankkia oma "kylmäkomero". Eli ostaa toinen jääkaappi (käytettynä), jonka lämmöt säätää noin +8 asteeseen. Ei palellu perunat, eikä maidot ala maistua mullalle, kun käytössä on kaksi erillistä kaappia. Taloyhtiön ei ole järkevää pitää kylmäkellareita päällä sähköjä syömässä, jos 20 komerosta vain parille on oikeasti jotain käyttöä!

Joo ymmärrän kyllä, ettei noita nykyisin ole järkeä enää pitää, en itseasiassa ole edes tajunnut että noita jäähdytettäisiin sähköllä, onkohan aina noin? Yleensähän ne ovat jossain maan alla, joten olen kuvitellut, että jäähtyisivät samalla tavalla kuin vanhoissa omakotitaloissa, että seinässä olisi putki ulos. Vajaan kolmenkymmenen neliön yksiööni ei kyllä mahdu toista jääkaappia tuota varten, varmaan aika harvalla on kerrostalossa tilaa moiselle, mutta hyvä ehdotus niille joilla on.

Minä en muista sen aineen nimeä, mutta kuulemani mukaan kylmäkellareiden viilentämiseen (tai olikohan se eristämiseen?) on usein käytetty jotain sellaista, joka ei ole enää nykynormien mukaista. Tämän takia ne yleensä hävitetään viimeistään putkirempan yhteydessä. 

Vierailija
274/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon terästiskipöytä, koko tason levyinen.

Onneksi kukaan aiemmista omistajista ei ollut tehnyt keittiöremppaa ja hävittänyt alkuperäistä Hackmannin tekemää terästiskipöytää, jossa kaksi allasta!

Mäkin yritän säilyttää omani mutten ihan tiedä miten ne kaapistot siihen alle istuutuu koska lisään astianpesukoneen. Toivottavasti onnistun säästämään sen. Ja saahan niitä uusia, mutta aika vähän on tarjolla ja aika lyhyitä.

Sori, että annoin alapeukkua, muuta vain siksi, että puhut hassuja. Kyselkään ihmiset enemmän asioista, kun menette keittiökaupoille, ettei tarvitse noin väärässä luulossa olla, tai ihan turhaan yrittää säilyttää jotain vanhaa tiskipöytää, joka ei edes sovi nykykaappien sekaan.

Googlaa Stala. Heillä ei taatusti ole sinulle liian lyhyttä tiskipöytää. Vakiomalleja saa kolmeen metriin asti puolen sentin tarkkuudella. Jos sekään ei riitä, erikoistilauksena saat isompia ja leveämpiä. Saat vaikka L-mallisen, täysin saumattoman tiskipöydän, johon voit suunnitella altaiden ja liesiaukkojen paikat mihin kohtaan vain. Voit laittaa laminaatin jatkumaan välitilaankin, jos sellainen on haaveissa. 

Ihan varmasti jokainen keittiöfirma tietää Stalan. Eikä ne teräspäydät maksa sen enempää kuin puu- ja kivitasotkaan. Laminaatti toki halvinta, mutta vaikka itse sitä suosin pintana muualla, en sentään tiskipöydän kohdalla. 

Minulla on parimetrinen uusi terästaso, jossa upotettu liesi. Ihanaa, kun roskia tai vettä ei mene minnekään väleihin, ja huoltaminen on lähinnä sitä, ettei tarvitse huoltaa. 

Joo, olen tuo edellinen "laminaattipaasaaja" :). 

Vierailija
275/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloasuminen. Pidän siitä, että ei tarvitse tehdä pihatöitä ja ympärillä on paljon ihmisiä. Ei kiinnosta omakotitalon puhatyöt ja ”oma rauha”. Tunnen oloni turvalliseksi, kun kuulen rappukäytävästä ja naapuriasunnosta ääniä.

Vierailija
276/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että naapuria ei voi kätellä oman asunnon ikkunasta niin että naapuri on omalla tontillaan. Ihan kamalaa miten ahtaasti rakennetaan. Saaristokaupunki on suurelta osalta ihan painajainen Kuopiossa. Samoin 'uusi' Hiltulanlahti 🤮

Vierailija
277/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei naapurilla ole rakkia. Itkee/ulvoo siellä yksin 8 tuntia päivässä eikä omistaja tajua koska rakki ulvoo vain silloin kun omistaja ei ole siellä. Pskaa ja ksta ulkona joka paikassa. Ohikulkijoita raadellaan.

Vierailija
278/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan vaalimista. Nykyään upeissa satavuotisissa taloissa ostettuaan kohteen tradenomipariskunta repii kaikki seinät alas ja laittaa lankkulattian päälle laminaatin, jota sitten katsella valkoisesta avokeittiöstään makkariin asti käsin.

Vierailija
279/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloasuminen. Pidän siitä, että ei tarvitse tehdä pihatöitä ja ympärillä on paljon ihmisiä. Ei kiinnosta omakotitalon puhatyöt ja ”oma rauha”. Tunnen oloni turvalliseksi, kun kuulen rappukäytävästä ja naapuriasunnosta ääniä.

Mulla on ihan sama. On kivaa että kuuluu normaaleja elämisen ääniä naapureista.

Mutta mihin tahansa kerrostaloon en kyllä muuttaisi. Mun unelmakerrostalokämpässä pitäis olla ainakin nämä:

- läpitalon asunto tai edes kulmassa niin että ikkunoita kahteen suuntaan

- vähintään kolmannessa kerroksessa mutta mitä ylempänä sen parempi

- avarat ja monipuoliset maisemat (ei umpimetsää vaan haluan nähdä kauas), ei myöskään muita kerrostaloja edessä koska en halua että sieltä ikkunoista näkyy suoraan sisään

- ei omaa saunaa (saunon aika vähän enkä halua pestä/siivota sitä itse)

- erillinen keittiö tai ns. putkikeittiö

- vaatehuone!

- erilliset kylppäri ja vessa

- olohuoneessa yhtenäistä seinäpintaa kirjahyllyille

- mukavan kokoinen lasitettu parveke - ei liian pieni mutta ei asunnon levyinen kuitenkaan), parveke mieluusti itään tai kaakkoon (lämpenee aamuisin mutta on sitten varjossa kesäiltapäivisin, iltaisin on mukavampi katsoa telkkaria kun ei aurinko paista sisään.

- kunnon kokoinen häkkivarasto ja pyöräsuoja

- kunnollisesti autoille parkkitilaa ja myös monta vieraspaikkaa

Nää tuli ekana mieleen, varmaan on muutakin :D

Vierailija
280/635 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vankiselli, pakokäytävä ja peiliseinä.

https://yle.fi/uutiset/3-11665942