Mitä sellaista arvostatte asumisessa, mitä muut eivät tunnu arvostavan?
Haluatko asunnon olevan tietynlainen, sisustuksen tms?
Kommentit (635)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon terästiskipöytä, koko tason levyinen.
Onneksi kukaan aiemmista omistajista ei ollut tehnyt keittiöremppaa ja hävittänyt alkuperäistä Hackmannin tekemää terästiskipöytää, jossa kaksi allasta!
Mäkin yritän säilyttää omani mutten ihan tiedä miten ne kaapistot siihen alle istuutuu koska lisään astianpesukoneen. Toivottavasti onnistun säästämään sen. Ja saahan niitä uusia, mutta aika vähän on tarjolla ja aika lyhyitä.
Sori, että annoin alapeukkua, muuta vain siksi, että puhut hassuja. Kyselkään ihmiset enemmän asioista, kun menette keittiökaupoille, ettei tarvitse noin väärässä luulossa olla, tai ihan turhaan yrittää säilyttää jotain vanhaa tiskipöytää, joka ei edes sovi nykykaappien sekaan.
Googlaa Stala. Heillä ei taatusti ole sinulle liian lyhyttä tiskipöytää. Vakiomalleja saa kolmeen metriin asti puolen sentin tarkkuudella. Jos sekään ei riitä, erikoistilauksena saat isompia ja leveämpiä. Saat vaikka L-mallisen, täysin saumattoman tiskipöydän, johon voit suunnitella altaiden ja liesiaukkojen paikat mihin kohtaan vain. Voit laittaa laminaatin jatkumaan välitilaankin, jos sellainen on haaveissa.
Ihan varmasti jokainen keittiöfirma tietää Stalan. Eikä ne teräspäydät maksa sen enempää kuin puu- ja kivitasotkaan. Laminaatti toki halvinta, mutta vaikka itse sitä suosin pintana muualla, en sentään tiskipöydän kohdalla.
Minulla on parimetrinen uusi terästaso, jossa upotettu liesi. Ihanaa, kun roskia tai vettä ei mene minnekään väleihin, ja huoltaminen on lähinnä sitä, ettei tarvitse huoltaa.
Joo, olen tuo edellinen "laminaattipaasaaja" :).
Kiitti, ja laminaattipaasauskin oli oikein informatiivinen :)
Ongelmani on oikeestaan että olen aikeissa asennuttaa Ikean keittiön enkä ole ihan varma miten jonkun toisen firman tasot sopii niiden mitoitukseen.
Tsekkailen nämä tiskipöydät, kiitos vinkistä.
Ja lisään vielä että en tiennyt että terästasojen mitoitusta voi muuttaa, luulin että tulevat vain tietyissa mitoissa.
Lämpöä. Nimenomaan sitä.
Koko lapsuuteni ja ison osan nuoruudestanikin olen saanut asua vetoisissa vanhoissa röttelöissä. Lattiat aina kylmät, ikkunoista veti ja ne oli talvella jäässä. Telkkaria katsottiin aina jotkut viltit niskassa ja muutenkin oli ankeeta.
Kadehdin aina kerrostaloasujia, koska kuvittelin, että ne on ainakin lämpimiä.
Katin kontit. Siellä vasta kylmä onkin, patterit viileitä talvellakin eikä voi säätää. Parvekkeen ovista vetää aina, verhot heiluu.
Nyt olen asunut omakotitalossa jo enimmät puolet elämästäni, ja rakastan sitä, että on lämmintä. Lattialämmitys on ihaninta mitä tiedän. Mistään ei vedä.
En tykkää käydä kylässäkään sellaisilla ihmisillä, jotka pitää asuntonsa viileänä ja vielä kehuvat, kuinka ovat totuttaneet itsensä siihen. No siitä vaan.
Olkoon asunto muuten minkälainen tahansa, kunhan siellä on lämmin.
Että on lämmintä, ei tuule eikä sada sisälle. Kaikki muu on pintaseikkoja.
Näkymätön, hajuton, mauton, äänetön naapuri, paras naapuri.
Arvostan melua. Sinällään outoa kun itse asun hiirenhiljaa mutta hiljaisuus ahdistaa minua suunnattomasti joten tykkään asua kämpässä johon kuuluu naapureiden lasten mesoaminen, kantapääastujien tums tums yläpuolelta ja kaikenmaailman muu mötäkkä.
Kahta isoa tiskiallasta keittiössä.
Naapurit saisi olla meluisia, koska itsekin tykkään musisoida. En koskaan muuta taloon, jossa on hiljainen mummo seinänaapurina.
Arvostan vanhoja taloja: kunnolla tehtyjä äänieristäviä seiniä, paksuja ikkunalautoja, korkeita huoneita, kauniita listoja, yksityiskohtia, aitoja lautalattioita ja kakluuneja. Nautin siitä, miten valo lankeaa seinille röpelöisenä käsintehtyjen ikkunalasien läpi.
Arvostan myös sitä tietoa, että talo on seissyt samoilla sijoillaan jo yli vuosisadan ja kestää edelleen. Ajattelen kaikkea sitä elämää mitä talo on nähnyt, enkä halua liikaa modernistaa tiloja vaan tehdä kaiken talon oman aikakauden ehdoilla.
Alkovi. "Makuuhuone" vie tilaa just sen sängyn verran + 30 senttiä, en kuitenkaan haluaisi säilyttää tai tehdä makuuhuoneessa muuta kuin nukkua ym. sänkyhommia. Kantakaupungissa yksin asuva arvostaa. On kuitenkin aika hyvin piilossa tuon verhon takana.
Näitä on täällä mainittu, joten arvostaa näitä muutkin, vuosien vuokralla asumisen jälkeen kerros- ja rivitaloissa vaan tuli tunne, että haaveilen jostain mistä muut eivät. Tukeva, ihan oikea talo, seinään voi lyödä naulan/porata ruuvin ilman että kipsilevy murenee/seinä ei kestä naulakon painoa, lattia saa kolhiintua ilman että "puunnäköisen" pinnan alta paljastuu pahvia vai mitä laminaatit onkaan, erillinen keittiö ja olohuone ja varsinkin eteinen, vessassa istuessa ei ylety jokaiseen seinään, naapurin kuseminen ei kuulu omaan makkariin, yläkerrassa lapset voi hyppiä ilman että tarvii pelätä tuleeko läpi lattiasta. Kunnon kurahuone jossa lattiakaivo, eristykset, puhdas huoneilma, paljon järkevää säilytystilaa kaikissa huoneissa, yleiskatkaisin valoille ulko-oven viereen ettei tarvitse kiertää huoneita läpi kotoa lähtiessään, pyykkikuilu.
Tykkään suht pienistä asunnoista, ei tarvitse niin paljon huonekaluja ja nopea siivota. Nykyinen asunto 34m2 ja on juuri sopiva kun asun yksin.
Kokolattiamatto. Lämmin ja pehmeä.
Vierailija kirjoitti:
Ovelta sukset jalkaan ja ladulle. Pääkaupunkiseudullakin mahdollista, kun täällä on töiden takia asuttava.
Juu, meiltä pystyy näin tekemään, mutta hiihtämisen suhteen en asiaa arvosta. Sen sijaan on mukavaa päästä takapihalta suoraan juoksulenkille tai keräämään mustikoita metsään. Pääkaupunkiseudulla siis asutaan.
Ihanaa asua sopivankokoisessa, itse asiassa aika pienessä asunnossa. Ei liikaa siivoamista, kaikki yhdessä tasossa. Terassille pääsee kuitenkin suoraan kesällä ja aina sään salliessa.
Arvostan nykyisessä rivitaloasunnossani rauhaa.Naapurina oli tosin vuosi sitten nuori pari joka piti bileitä,ja stereot soi täysillä,mutta nyt on rauhalliset naapurit.Vihaan humalaisten huutoa ja möykkää.
Tilaa sisällä ja ulkona, vapaus olla ja yksityisyys, ikkunasta ei saa näkyä naapurin naama.
Asunto saa olla pieni, mutta siellä pitää olla erottelua. Keittiön pitäisi olla keittiö ja makuuhuoneen makuuhuone eikä kaiken yhtä samaa olkkaria. En tahdo katsella olkkarissa sänkyä enkä tahdo, että keittiön rasvankäryt ym. leviävät sieltä eteenpäin.
Ja joko päätyasunto tai sellainen pohja, että naapurissa seinän takana on joku kiinteä kaapisto tmv. rakenne, eikä esim. suoraan makkari makkarin vasten. Vaikka periaatteessa ihmisten pitäisi ottaa toisensa huomioon, niin kyllä asuntojen suunnittelussakin pitäisi miettiä rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnelmallista vanhaa pihasaunaa, kun sisälläkin on jo sauna. Kuulemma täysin turhaa. Paitsi niiden mielestä jotka ovat pihasaunassamme käyneet.
Omakehu haisee
Kiitti, ja laminaattipaasauskin oli oikein informatiivinen :)
Ongelmani on oikeestaan että olen aikeissa asennuttaa Ikean keittiön enkä ole ihan varma miten jonkun toisen firman tasot sopii niiden mitoitukseen.
Tsekkailen nämä tiskipöydät, kiitos vinkistä.