Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3300 e/kk ei riitä Sadun menoihin

Vierailija
19.01.2021 |

Taloustieto omaksi oppiaineekseen peruskouluun.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000007749036.html

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka 3200 e/kk, säästöön jää 1000 euroa kuussa.

M28, Helsinki

Vierailija
62/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3300 euron bruttopalkalla ei yksin elävä tee juuri mitään. Se ei riitä mihinkään.

Hyvin riittää, jos ei tarvitse autoa tai asu kalliisti. Oma nettoni viime vuodelta oli 28,5k josta sain säästöön 11,8k.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylimääräisenä vinkkinä sanoisin myös sen, että kokemuksia lapsille saa edullisemminkin, toki nyt korona rajoittaa, mutta normaalioloissa loma ulkomailla (halpalennoilla) maksaa paljon vähemmän mitä loma Levillä.

Tartun vain tähän kohtaan.  Meillä oli rahasta tiukkaa lasten ollessa koululaisia, mutta silti käytettiin rahaa laskettelureissuihin, säästettiin niihin. Varmasti olisi ollut halvempaa lähteä aurinkorannoille äkkilähdöllä, mutta kun ketään perheestämme ei se kiinnostanut - eikä kiinnosta vieläkään.  Toki kun oli oikein tiukkaa, pysyttiin vain kotona, mutta laskettelu on meidän lasten juttu. 

Vierailija
64/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt kahdessa pitkässä parisuhteessa 24 vuotta elämästäni. Nyt kymmenen vuotta ollut yksinhuoltaja. Parisuhteissa elävät ovat Suomen kermaa. Heillä on varaa vähän kaikenlaiseen kun kaksi maksaa. Yksin kun maksat kaiken, rahat riittävät peruselämiseen. Mielestäni yksinhuoltajia ei saisi verottaa ollenkaan, kaikki puhtaana käteen. Näin kuilu näihin kermassa eläviin ei olisi niin suuri. Olen itsekin elänyt kermasuhteissa ja kuilu tähän mitä nyt eletään on todella suuri. Olen nähnyt molemmat puolet ja siksi ymmärrän hyvin yksinhuoltajia ja heidän murheitaan.

Vierailija
65/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla logiikalla ja tajunnan tasolla toimii suomen naishallitus. Velkaa suruttomasti velan päälle. Tuhlataan kaikkeen kivaan. Mm. maksattaa asuntolainat kelasta ja ulosotto lopetettu.

Suomessa on 600 000 työtöntä ja moni työtön saa tyytyä vuosia 500 euron kuukausittaiseen korvaukseen työttömyydestä. Miksei siitä kirjoitella.

Vierailija
66/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto pois niin kyseinen henkilö tulee ihan hyvin toimeen. Keskituloisella ei ole oikeasti varaa autoon jos asuu yksin ja pitää maksaa myös asumiset ym. kokonaisuudessaan ja elääkin välillä.

Vierailija
67/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3300 on bruttopalkka, sen verran vilkaisin juttua. En tiedä kerrotaanko siinä nettoa, mutta se voi olla jotain luokkaa 2200 euroa. Kahden lapsen kanssa yksin kaiken maksavana, pitää varmasti olla tarkkana rahan kanssa.

Itselläni on juuri tuo tilanne, tosin palkka 6000e/kk(netto 3600e). Pärjätään kyllä, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole rahaa. 2200e pakottaisi muuttamaan rivarista kerrostaloon ja myymään auton. Silti olisi varmaan rahat aina finaalissa. Lasten harrastuksista luovuttaisiin viimeisenä.

Täällä lapsettomat sinkut moralisoivat kun eivät tiedä asiasta yhtään mitään.

Vierailija
68/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M28, Helsinki

Hommaa siihen pari lasta niin katsotaan sitten paljonko jää säästöön.

Vierailija
69/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riittäis munkaan! Miehen kanssa yhteisbrutto lähelle 10 000€, mut niin leveästi eletään et tiukkaa tekee. Lapsiakin on, kalliit harrastukset maksaa.

Meillä yhteiset nettotulot 2460 eli miehen palkka 1600 netto, työmarkkinatuki 660 ja lapsilisät 200.

Muita tukia ei vuokralla saa noilla tuloilla.

Puolisolla täydet tunnit kaupan alalla.

Vierailija
70/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3300 on bruttopalkka, sen verran vilkaisin juttua. En tiedä kerrotaanko siinä nettoa, mutta se voi olla jotain luokkaa 2200 euroa. Kahden lapsen kanssa yksin kaiken maksavana, pitää varmasti olla tarkkana rahan kanssa.

Itselläni on juuri tuo tilanne, tosin palkka 6000e/kk(netto 3600e). Pärjätään kyllä, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole rahaa. 2200e pakottaisi muuttamaan rivarista kerrostaloon ja myymään auton. Silti olisi varmaan rahat aina finaalissa. Lasten harrastuksista luovuttaisiin viimeisenä.

Täällä lapsettomat sinkut moralisoivat kun eivät tiedä asiasta yhtään mitään.

Meillä miehen kanssa nettotulot yhteensä 2100e.

Asutaan omakotitalossa, 2 lasta, 2 autoa jne. Ikinä ei ole rahat loppu.

Vierailija
71/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riittäis munkaan! Miehen kanssa yhteisbrutto lähelle 10 000€, mut niin leveästi eletään et tiukkaa tekee. Lapsiakin on, kalliit harrastukset maksaa.

Meillä yhteiset nettotulot 2460 eli miehen palkka 1600 netto, työmarkkinatuki 660 ja lapsilisät 200.

Muita tukia ei vuokralla saa noilla tuloilla.

Puolisolla täydet tunnit kaupan alalla.

Ja meitä on 4

Vierailija
72/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat vinkuu jatkuvasti "huonosta" palkastaan ja tuokin hoitoalalla työskentelevä akka tienaa 3300e/kk?!

Vierailija
73/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 3 lapsen yh isä joka sairas eläkkeellä ja ulosotossa. 1100 plus lapsilisät. Pärjäämme hyvin. Elämä on asenteesta kiinni.

Vierailija
74/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt kahdessa pitkässä parisuhteessa 24 vuotta elämästäni. Nyt kymmenen vuotta ollut yksinhuoltaja. Parisuhteissa elävät ovat Suomen kermaa. Heillä on varaa vähän kaikenlaiseen kun kaksi maksaa. Yksin kun maksat kaiken, rahat riittävät peruselämiseen. Mielestäni yksinhuoltajia ei saisi verottaa ollenkaan, kaikki puhtaana käteen. Näin kuilu näihin kermassa eläviin ei olisi niin suuri. Olen itsekin elänyt kermasuhteissa ja kuilu tähän mitä nyt eletään on todella suuri. Olen nähnyt molemmat puolet ja siksi ymmärrän hyvin yksinhuoltajia ja heidän murheitaan.

Tämä on hemmetin suuri epäkohta nykysysteemissä. Veroprosentti on henkilökohtainen, täysin riippumatta siitä kuinka monta ihmistä kyseisellä palkalla elää.

Lisäksi voi olla kaksi eri taloutta jotka tienaavat bruttona täysin saman summan, mutta maksavat aivan eri määrän veroja.

Vierailija
75/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutaankohan tuossa jutussa bruttopalkasta. Siltä se vaikuttaisi. Nettona 2300. Sama kuin mitä itse saan.

Itselläni kulut jakautuvat:Asuminen, vakuutukset 600 , asuntolaina 300, bensa 400, ruoka ja hygienia 400, lounaat töissä 150e, vaatteet 50, kuntoilu 80, lapsen harrastus 100e, huvit 50e. Säästöön 150e.

Mieheni tienaa samanverran ja hänellä menot pienemmät pienemmät bensakulujen ja kuntoilun osalta.

Jos eroaisimme molempien elintaso putoaisi omakotitalosta osakkeeseen, lapsilla tuskin olisi omia huoneita, autoa ei voisi vaihtaa, lomat voi unohtaa.

Heh, mä saan saman verran säästöön, vaikka tuloina ainoastaan Kelan kuntoutustuki. Toki ei asuta miehen kanssa omistusasunnossa tällä hetkellä. Mun menot on suunnilleen nämä (koska mies maksaa suurimman osan kuluista): asuminen 40, julkisilla matkustaminen 20, ruoka,siivous,hygienia,puhelin ym 300, vaatteet 40, kuntoilu 0 (ulkoilu), huvit 50. Toisaalta usein kuukauden aikana tulee lääkärikäynneistä laskuja ja lääkemaksuja, jolloin ei jää mitään säästöön.

Vierailija
76/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo todellinen ihminen?

Kävi Afrikassa (kun siihen kerran oli mahdollisuus!) ja Lapissa ja ajattelee että reissut on talouskasvatusta. Minun mielestä talouskasvatusta on se että nipistää jostain jotta talous voisi paremmin, ei se että tuhlaa.

Ei halua luopua kalliista salikortista, ostelee kauniita tavaroita kun ne tuottavat iloa ja haaveilee volyymiripsistä.

Vierailija
77/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo, sinulla on mm. elarit, lapsilisän yh-korotukset ja pienemmät päivähoitomaksut. Kaikkein huonoimmassa asemassa ovat ne kahden vanhemman perheet, joissa toinen vanhempi on syystä tai toisesta tuloton. Täydet maksut, normaalit lapsilisät, ei elareita, ei edes toimeentulotukea sille tulottomalle koska elatusvelvollisuus. Yksinhuoltajaan verrattuna yksi täysikasvuinen elätti enemmän. Ero olisi taloudellinen lottovoitto, mutta kun ei viitsisi ajaa lasten toista vanhempaa kadullekaan. Tai pahempaa. Ties missä kaulakiikussa se roikkuisi jos firman lisäksi menisi vielä perhekin. Joten älä viitsi valittaa rahasta. Toki yksinhuoltajilla on muuten raskasta, sitä en kiistä.

Vierailija
78/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M28, Helsinki

Hommaa siihen pari lasta niin katsotaan sitten paljonko jää säästöön.

Onko ne lapset jotenkin pakollisia hankintoja, vai miksi niistä aina huudellaan näissä ketjuissa? Kuvittelin että lasten hankinta on vapaaehtoista.

Vierailija
79/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toiset ei saisi valittaa, että kelamassit ei riitä.

Vierailija
80/116 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaankohan tuossa jutussa bruttopalkasta. Siltä se vaikuttaisi. Nettona 2300. Sama kuin mitä itse saan.

Itselläni kulut jakautuvat:Asuminen, vakuutukset 600 , asuntolaina 300, bensa 400, ruoka ja hygienia 400, lounaat töissä 150e, vaatteet 50, kuntoilu 80, lapsen harrastus 100e, huvit 50e. Säästöön 150e.

Mieheni tienaa samanverran ja hänellä menot pienemmät pienemmät bensakulujen ja kuntoilun osalta.

Jos eroaisimme molempien elintaso putoaisi omakotitalosta osakkeeseen, lapsilla tuskin olisi omia huoneita, autoa ei voisi vaihtaa, lomat voi unohtaa.

Heh, mä saan saman verran säästöön, vaikka tuloina ainoastaan Kelan kuntoutustuki. Toki ei asuta miehen kanssa omistusasunnossa tällä hetkellä. Mun menot on suunnilleen nämä (koska mies maksaa suurimman osan kuluista): asuminen 40, julkisilla matkustaminen 20, ruoka,siivous,hygienia,puhelin ym 300, vaatteet 40, kuntoilu 0 (ulkoilu), huvit 50. Toisaalta usein kuukauden aikana tulee lääkärikäynneistä laskuja ja lääkemaksuja, jolloin ei jää mitään säästöön.

Niin, eli pystyt säästämään koska joku muua maksaa lähes kaiken. Eiköhän moni muukin saisi noilla spekseillä hyvin säästettyä. Ihan älytöntä verrata itsensä elättäviib, saati sitten niihin jotka elättävät useampia ihmisiä tuloillaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän