Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3300 e/kk ei riitä Sadun menoihin

Vierailija
19.01.2021 |

Taloustieto omaksi oppiaineekseen peruskouluun.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000007749036.html

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä parempaa talouskasvatusta olisi selittää lapsille, että töissä käydään, jotta voi maksaa katosta pään päällä ja ostaa ruokaa, ei sen vuoksi, että "voidaan tehdä kaikkea kivaa". Tämä asenne on ajanut Sadun vaikeuksiin eikä sitä kannata siirtää eteenpäin lapsille.

Vierailija
22/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sellaisiakin yh-mammoja, joiden bruttopalkka on alle 2000€. Jutun mammalla on ihan hyvät tulot.

Täällä yksi! En enää viitsi edes lukea näitä juttuja joissa keskituloiset tuhlarit viuraavat että on tiukkaa. Itsellä ei ole varaa mihinkään turhuuteen, tarkkana saa olla jatkuvasti mutta ei tulisi mieleenkään vinkua sitä lehdessä.

Miksi näitä juttuja tehdään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noin paljon tienaavalla voi olla rahakäyttö ihan hukassa? Me pärjättäisiin lapseni kanssa tuolla summalla lähes 2 kk:ta nopeasti laskien ja silti jäisi säästöön. (Tosin en laskenut auton kuluja mukaan)

Vierailija
24/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei sanota, missä hän asuu. Mutta jos vaikka pääkaupunkiseudulla niin eipä se ole ihmekään ettei rahat meinaisi riittää, vaikkei ostelisikaan matkoja Afrikkaan ja ylihintaisia juomalaseja.

Vierailija
25/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noin paljon tienaavalla voi olla rahakäyttö ihan hukassa? Me pärjättäisiin lapseni kanssa tuolla summalla lähes 2 kk:ta nopeasti laskien ja silti jäisi säästöön. (Tosin en laskenut auton kuluja mukaan)

Paljon? Itselläni on tuosta isompi bruttopalkka, enkä koe tienaavani mitenkään erityisen paljon.

Vierailija
26/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa ei mainittu mitään, miten lasten isä osallistuu lastensa kuluihin. Lapsilleen rouva selittää, että pitää käydä töissä, että saa rahaa. Ja mitä sitten? Ostaa luottokortilla. Aika löyhäpäistä hommaa. Siltä neuvojalta jäi se kaikkein tärkein ohje antamatta: Nyt sakset käteen ja leikkaat luottokortit kahtia ja alat opetella selviämään tuloillasi.

Vierailija
27/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimääräisenä vinkkinä sanoisin myös sen, että kokemuksia lapsille saa edullisemminkin, toki nyt korona rajoittaa, mutta normaalioloissa loma ulkomailla (halpalennoilla) maksaa paljon vähemmän mitä loma Levillä.

Joo ja on muitakin laskettelukeskuksia, kuin Levi, jos rahasta on tiukkaa. Vaikkapa Purnuvuori Hartolassa.

Joo ja siinä kun työpaikalla tai koulussa lapset kertoo että käytiin lomalla laskettelemassa jossain Hartolan pulkkamäessä niin saa olla naurunalaisena koko loppuvuoden.

Vierailija
28/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sen, että ostaa Iittalan laseja, jos lasien ulkonäkö on itselle tärkeä asia. Minullekin on, ja astiani ovat Iittalaa ja Arabiaa. Ymmärrän myös sen, että tykkää käydä matkoilla. Minäkin tykkään. Sitä en ymmärrä, että ajautuu velkoihin sen takia, että lasien pitää olla tietynlaisia tai että matkalle on päästävä.

Satu puhuu yleisestä asenneilmapiiristä ikään kuin oikeutuksena omalla huonolle taloudenpidolleen. Ei kenenkään tarvitse ajautua velkoihin siksi, että kaveritkaan eivät osaa säästää.

Vierailija
29/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo on brutto niin eihän se paljon ole.

Ymmärrän kyllä, että työssään näkee konkreettisesti elämän rajallisuuden ja haluaa tarjota lapsilleen elämyksiä kun säästää nekin rahat.

Ei tuota velkaa nyt mitään järjettömiä summia ole.

Vierailija
30/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiinnosta lukea juttuja erilaisten ihmisten rahankäytöstä.

Ymmärsin vaan nuo lisät väärin, luulin että lapsilisä + elari, ja siksi ajattelin, että tuo 3300 on netto.

Vierailija
31/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimääräisenä vinkkinä sanoisin myös sen, että kokemuksia lapsille saa edullisemminkin, toki nyt korona rajoittaa, mutta normaalioloissa loma ulkomailla (halpalennoilla) maksaa paljon vähemmän mitä loma Levillä.

Joo ja on muitakin laskettelukeskuksia, kuin Levi, jos rahasta on tiukkaa. Vaikkapa Purnuvuori Hartolassa.

Joo ja siinä kun työpaikalla tai koulussa lapset kertoo että käytiin lomalla laskettelemassa jossain Hartolan pulkkamäessä niin saa olla naurunalaisena koko loppuvuoden.

Oman statuksen pönkittämisen vuoksi sitten pitää ilmeisesti ottaa velkaa? Siinä tapauksessa ei kannata ihmetellä, kun rahat eivät riitä.

Vierailija
32/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä miehen kanssa nettotulot yhteensä 2000e. Hyvin pärjätään, ikinä ei ole tili nollilla. Lapsia 2.

Vierailija
33/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3300 ei ole mikään tavattoman suuri palkka, jos maksaa kaiken yksin. Oma palkkani on lähelle sama eikä minulla ole lapsia, mutta olen sisustanut viimeisen vuoden kotia ja rahatilanne on sama kuin jutun henkilöllä. Tiedän, että voisin saada säästöön reilustikin, jos pihistelisin kaikessa, mutta en nauttisi sellaisesta elämästä.

Minulla on suunnilleen sama palkka, olen lapseton sinkku joka myös muutti juuri uuteen asuntoon ja on sisustanut kotia. Normaalioloissa myös matkustelen ja syön paljon ulkona. Minulla on säästöjä 20 000 ilman minkäänlaista pihistelyä enkä ole tinkinyt elämästä nauttimisesta. Hassua että fiksu rahan käyttö on sinulle noin vaikeaa.

Vierailija
34/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3300 ei ole mikään tavattoman suuri palkka, jos maksaa kaiken yksin. Oma palkkani on lähelle sama eikä minulla ole lapsia, mutta olen sisustanut viimeisen vuoden kotia ja rahatilanne on sama kuin jutun henkilöllä. Tiedän, että voisin saada säästöön reilustikin, jos pihistelisin kaikessa, mutta en nauttisi sellaisesta elämästä.

Minulla on suunnilleen sama palkka, olen lapseton sinkku joka myös muutti juuri uuteen asuntoon ja on sisustanut kotia. Normaalioloissa myös matkustelen ja syön paljon ulkona. Minulla on säästöjä 20 000 ilman minkäänlaista pihistelyä enkä ole tinkinyt elämästä nauttimisesta. Hassua että fiksu rahan käyttö on sinulle noin vaikeaa.

Monilla tosiaan tuntuu raha polttavan taskussa. Vähän online shoppaillaan tavaroita, joilla ei ole mitään käyttöä. Haetaan päivittäin latte, kun kaikki muutkin töissä hakee. Ravataan kapakoissa. Viikottain laitetaan parikymppiä lottoon / rahapeleihin.

Listaa voi jatkaa.

Vierailija
35/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla tosiaan tuntuu raha polttavan taskussa. Vähän online shoppaillaan tavaroita, joilla ei ole mitään käyttöä. Haetaan päivittäin latte, kun kaikki muutkin töissä hakee. Ravataan kapakoissa. Viikottain laitetaan parikymppiä lottoon / rahapeleihin.

Listaa voi jatkaa.

Jokaiselle tekisi hyvää edes muutaman kuukauden ajan kirjata ylös kaikki menot niin näkisi, mihin rahaa kuluu. Kun itse aloin tehdä niin muutama vuosi sitten, rahaa alkoi säästyä kuin itsestään kun huomasin, kuinka paljon niistä muutaman euron ostoksista kertyikään kuukausi- ja vuositasolla. Jos on velkoja, kannattaa myös laskea niiden korko- ja muut kulut ja lähteä maksamaan pois kalleimpia velkoja tai yrittää neuvotella isompi, matalakorkoinen laina niiden maksamiseksi.

Vierailija
36/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas muistettiin mainita, että palkka on X euroa lisät mukaan lukien. Miksi aina pitää mainita nuo lisät erikseen? Ne ovat osa palkkaa. Piste. Samaten ärsyttää kun sanotaan palkan olevan (vain) Y euroa plus lisät. Eli siis kuinka paljon? 

Lisät vaihtelee paljon eikä niitä edes makseta joka kuukausi niin ei minua haittaa jos ne on erikseen mainittu.   Ja saahan siitä paremman käsityksen henkilön peruspalkasta, mitä saa jos lopettaa vaikka viikonloppuvuorojen tekemisen.

Vierailija
37/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas muistettiin mainita, että palkka on X euroa lisät mukaan lukien. Miksi aina pitää mainita nuo lisät erikseen? Ne ovat osa palkkaa. Piste. Samaten ärsyttää kun sanotaan palkan olevan (vain) Y euroa plus lisät. Eli siis kuinka paljon? 

Lisät vaihtelee paljon eikä niitä edes makseta joka kuukausi niin ei minua haittaa jos ne on erikseen mainittu.   Ja saahan siitä paremman käsityksen henkilön peruspalkasta, mitä saa jos lopettaa vaikka viikonloppuvuorojen tekemisen.

Joo, ymmärrän tän pointin mutta sitten voisi kertoa keskimääräisen palkan tai jonkin vaihteluvälin, jonka sisällä palkka yleensä on vaikka se olisikin joka kuukausi vähän eri. Kuitenkin esimerkiksi hoitoalalla ja monella palvelualalla lisät ovat kuukaudesta toiseen selkeä osa palkkaa eikä ole yksittäisen henkilön kohdalla mitään mieltä puhua pelkästä peruspalkasta, jos aina sen päälle tulee lisät.

Vierailija
38/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tälläisiä juttuja edes julkaistaan? Artikkelin henkilöllä selvästi vaikeuksia taloudenpidossa. Ei tässä ole ongelma palkan ”pienuus”, vaan rahan käyttö.

Vierailija
39/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jää 3000e/nettona käteen kk. Sisältää palkan, lapsilisän ja elatusmaksun.

Sillä pystyy elämään ihan kohtalaista elämää ja jää jopa säästöön.

Mutta lapsia on vain yksi ja sekin vasta eskari-ikäinen joten kulut vielä kohtalaisen pienet. En tiedä miten pärjäisin esim. kahden teini-ikäisen kanssa noilla tuloilla.

Vierailija
40/116 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutaankohan tuossa jutussa bruttopalkasta. Siltä se vaikuttaisi. Nettona 2300. Sama kuin mitä itse saan.

Itselläni kulut jakautuvat:Asuminen, vakuutukset 600 , asuntolaina 300, bensa 400, ruoka ja hygienia 400, lounaat töissä 150e, vaatteet 50, kuntoilu 80, lapsen harrastus 100e, huvit 50e. Säästöön 150e.

Mieheni tienaa samanverran ja hänellä menot pienemmät pienemmät bensakulujen ja kuntoilun osalta.

Jos eroaisimme molempien elintaso putoaisi omakotitalosta osakkeeseen, lapsilla tuskin olisi omia huoneita, autoa ei voisi vaihtaa, lomat voi unohtaa.

Miten voi mennä 600€/kk vakuutuksiin ja mieheltä vielä toinen samanlainen summa vai? Asuntolaina kuitenkin noin pieni. Ja älyttömästi ajat jos menee satanen viikossa bensaan.