Ovatko uudet kerrostalot paremmin äänieristettyjä
Asun nyt 63 rakennetussa talossa, jossa on surkea eristys. Onneksi naapurit ok, mutta yksityisyyden puute häiritsee kovasti. Puhekin kuuluu naapuriin. Olen ajatellut muuttaa uudempaan asuntoon, mutta onko niissäkään parempi eristys?
Kommentit (96)
Ihmiset eivät taida pitää mattoja enää lattiassa? Kaikuminen sen mukaista.
2016 rakennettu talo, asuntojen väliset seinät hyvin eristettyjä, mutta ylhäältä ja alhaalta kuuluu kaikki. Talossa vielä laminaattilattiat niin johan kolisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aina. Itse myös 63 rakennetussa ja tässä ihan siedeträvä. 70-luvun elementtitalo oli pahin joskin epäilen että remonteissa on eristykset unotuneet. Uusissa vaihtelee, se minimitaso ei kovin ihmeellinen ole.
Missäpäin talo?
Mikä näistä?
Ylin tai alin kerros, sekä kulmahuoneisto on omien kokemuksien mukaan paras. Eikä sekään takaa vielä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aina. Itse myös 63 rakennetussa ja tässä ihan siedeträvä. 70-luvun elementtitalo oli pahin joskin epäilen että remonteissa on eristykset unotuneet. Uusissa vaihtelee, se minimitaso ei kovin ihmeellinen ole.
Missäpäin talo?
Mikä näistä?
1963 rakennettu hiljainen talo.
Kuuluuko teillä naapurin yskiminen seinän takaa? Entä lapsen itku?
Kuuluu kummatkin. 70-luvun talo. Naapurin mummolla paha yskä, toisella puolella lapsiperhe. Muuten hiljaista
Uusissa taloissa on kyllä parempi askelvaimennus ja rapusta ei kuulu muuta kuin oven kiinni paiskaamisen ääni.(Kumma juttu, että ovea ei voi sulkea painamalla, vaan se on pakko läimäistä kiinni käsivarren matkan päästä!)
Tästä pääsemmekin varsinaiseen asiaan, eli jos yläkerrassasi harjoitetaan taistelulajeja, naruhyppyä ja painonnostoa, ei mitkään normistandardit auta.
Töminä ja mäiske, raahausäänet ja paiskonta kantautuvat armotta vähintään alakertaan. Sivusuunnassa on vähemmän häiriötä.
Parasta olisi asua ylimmässä kerroksessa, kulmahuoneistossa. Vaan eihän näitä kaikille riitä.
Miksiköhän ne pamauttelijapölvästit usein asuvat ylhäällä?
Eli seuraavaksi sitten etsin asuntoa uudesta talosta.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa taloissa on kyllä parempi askelvaimennus ja rapusta ei kuulu muuta kuin oven kiinni paiskaamisen ääni.(Kumma juttu, että ovea ei voi sulkea painamalla, vaan se on pakko läimäistä kiinni käsivarren matkan päästä!)
Tästä pääsemmekin varsinaiseen asiaan, eli jos yläkerrassasi harjoitetaan taistelulajeja, naruhyppyä ja painonnostoa, ei mitkään normistandardit auta.
Töminä ja mäiske, raahausäänet ja paiskonta kantautuvat armotta vähintään alakertaan. Sivusuunnassa on vähemmän häiriötä.
Parasta olisi asua ylimmässä kerroksessa, kulmahuoneistossa. Vaan eihän näitä kaikille riitä.
Miksiköhän ne pamauttelijapölvästit usein asuvat ylhäällä?
En tiedä. Asun 2005 rakennetussa kerrostalossa, ja yläkerrasta kuulu kaikenlaista, askeleista lorotukseen, tömähdyksistä jysähdyksiin. Eilen illalla viimeksi kiristelin hampaita sängyssä, kun juuri ennen nukahtamista taas joku jysähdys kuului yläkerrasta. Ja käytän korvatulppia. Pakko varmaan muuttaa maalle.
Alakerrasta ei koskaan kuulu mitään, seinänaapurin teinin huuto kuuluu läpi. Onneksi harvemmin.
Asuin 2003 valmistuneessa talossa jossa kuuli jopa naapurin kusen lorinan. Nyt asun 1952 valmistuneessa ja mitään ihmeempiä ei kuule. Tosin mulla on vaan yläkerran naapuri, ei seinä- tai alakerran naapuria.
Rappukäytävän akustointi ja väliovi vaikuttavat myös positiivisesti. Samoin se kuinka kaukana makuuhuone on huoneiston ovesta, jos yöajan rauhaa miettii. Tällä hetkellä asun 50-luvun talossa, jossa nuo asiat on kohdallaan. Seinän takaa kuuluu kyllä vähänkin kovempi puhe, lapsen huuto ja ylhäältä askelten töminä. Vielä tuli mieleen huoneistojen määrä, eli mitä vähemmän kerroksia, sitä vähemmän trafiikkia rappukäytävässä, ainakin todennäköisesti.
50-luvun talossa asutaan kanssa. Rapusta kuuluu tosi kova meteli, seinänaapurista kovaääninen puhe, ylhäältä korkokengillä kävely. Olen ihan tyytyväinen, koska naapurissa ei asu bilehileitä ym. Niitäkin on nähty, sekä sekakäyttäjiä ja yhdyskunnissa asuvia m uunm aalaisia. Äänekkäitä olivat.
Asun 2018 rakennetussa luhtitalossa yläkerrassa ja äänieristys on loistava. Käytännössä emme kuule mitään alakerrasta. Naapureista ei kuulu myöskään mitään ja yläpuolella ei asu kukaan.
Olen asunut myös 40-luvun kerrostalossa, jossa kuului puhe läpi seinästä.
Onko luhtitaloissa yleensä parempi äänieristys?
HEKAn luhtitalossa ei ollut, alakerrassa oli karmea asua. Uudemmassa oli rauhallista, tosin alakerrassa asui hiljaisia eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko teillä naapurin yskiminen seinän takaa? Entä lapsen itku?
Kasaritalossa kyllä kuului, nyt 2015 rakennetussa ei kuuluu. Naapurissa 3 lasta, eikä sieltä kuulu juuri mitään ääni. Kovempi riitely korkeintaan. Olen tyytyväinen.
Ei ole tuo äänieristys mitenkään kerrostalon rakennusvuodesta kiinni. Se pitää itse testata ja tietysti vaikuttaa naapureiden äänettömyyskin onko melua vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tuo äänieristys mitenkään kerrostalon rakennusvuodesta kiinni. Se pitää itse testata ja tietysti vaikuttaa naapureiden äänettömyyskin onko melua vai ei.
Mitkä seikat sitten voi vaikuttaa? Vissiin korkeammat talot on rakennettu "tiukemmin"? Naapureihin ei vaan voi vaikuttaa, ikävä kyllä.
Joo, nuo 80-luvun lopun ja 90-luvun alun asunnot taitavat olla pahimpia.
Me asumme nyt 70-luvun lopussa rakennetussa kerrostalossa. Ei täällä kuulu juuri mitään ääniä, tosin meillä on ekan kerroksen päätyasunto, joten ei olekaan kuin kaksi asuntoa, joista voisi jotain kuulua. Yläkerrasta kuuluu välillä töminää ja kovaäänistä naurua ja pyykinpesukoneen linkous, mutta eivät nämä häiritse. Muita ääniä ei kuulu.