Ovatko uudet kerrostalot paremmin äänieristettyjä
Asun nyt 63 rakennetussa talossa, jossa on surkea eristys. Onneksi naapurit ok, mutta yksityisyyden puute häiritsee kovasti. Puhekin kuuluu naapuriin. Olen ajatellut muuttaa uudempaan asuntoon, mutta onko niissäkään parempi eristys?
Kommentit (96)
Mä olen itsekin sellaisessa tilanteessa, että pitäisi tiettyjen asianhaarojen takia alkaa loppukeväästä etsimään vuokra-asuntoa. Ei ole mitään hajua, että missä voisi olla hyvä äänieristys. Naapureista ei tietenkään voi myöskään tietää, mutta äänieristys saisi olla edes kohtuullinen. Olen asunut asunnoissa, jossa kuuluu normaali puhekin naapuriin, en halua enää sellaiseen.
Asun 2012 ja kyllä kuuluu hyvin naapurin elämiset. Välillä tuntuu kuin eläisi kämppisten kanssa. Kuulen, kun yläkertalainen tömistää asunnossaan (kuulostaa samalta kuin basson jytinä, tumtumtum) ja kun menee vessaan, ovi kolahtaa, vessan kansi kalahtaa ja kuuluu lorina. Lisäksi kuulen kun vessa vedetään. Vierusnaapurissa on keittiö minun keittiöni toisella puolella.Sieltä kuuluu selkeästi laatikoiden vetäminen auki ja kiinni, samoin kaapin ovien paukuttelu, mikro ja sen kilahdus.
Vierailija kirjoitti:
Asun 2012 ja kyllä kuuluu hyvin naapurin elämiset. Välillä tuntuu kuin eläisi kämppisten kanssa. Kuulen, kun yläkertalainen tömistää asunnossaan (kuulostaa samalta kuin basson jytinä, tumtumtum) ja kun menee vessaan, ovi kolahtaa, vessan kansi kalahtaa ja kuuluu lorina. Lisäksi kuulen kun vessa vedetään. Vierusnaapurissa on keittiö minun keittiöni toisella puolella.Sieltä kuuluu selkeästi laatikoiden vetäminen auki ja kiinni, samoin kaapin ovien paukuttelu, mikro ja sen kilahdus.
Missä suunnilleen ja millainen talo? Tietäisi vähän varoa. Alkaa kyllä tuntumaan siltä, ettei kunnon kerrostaloja edes ole olemassa, aika epätoivoinen fiilis kyllä.
Samaa kysyn, eli onko kenelläkään vinkkejä hyvin äänieristetyistä taloista? Tai talotyypeistä. Eihän tämä nyt tällaista voi olla, että ihan jokainen talo on surkea sen suhteen.
On. Kuitenkin tehokas Hi-Fi laite kuuluu.
1928, Töölö, kuuluu puhe ja aivastukset ja töminät ylhäältä, alhaalta ja sivusta.
Oma kokemus on, että uudet on kyllä hiljaisempia. Tosin täältä on saanut lukea ihan muunlaisia kokemuksia.
Kerrostalo ei ole ihmisen paikka!!!!
Asun vuonna 90 rakennetussa kerrostalossa, elementtiseinät, tiilinen julkisivu. Asukkaina rauhallisia senioreita, joista yläkertalaiset ovat aina yövirkkuja ja alakertalaiset aikaisen aamun virkkuja. Minä olen keski-ikäinen työssä käyvä ja huono uninen.
Asuntojen makuuhuoneet, pesuhuoneet ja erilliset wc:t linjassaan alekkain. Keskikerroksen asuntooni kuuluvat ylö- ja alapuolelta wc:n pöntön huuhtelut, seisten lorotukset keittiööni ja olohuoneeseeni. Heillä on luultavasti tapana keskustella puolison kanssa oven ollessa suljettu, wc:ssa ollessaan. Kuulen juorut naapureista.
Makuuhuoneeseen kuulen yläkerrasta lähes keskiyöllä suihkun lorinan putkistoon sekä katon palkkien kautta heidän parisängyn narinan. Alakerrasta kajahtaa aamun musiikilliset radioaallot ja aamuhartaus reippaalla volyymillä ennen klo 7, mikä kesälomalla ärsyttää erityisesti. Aamuyöstä kuulen postin jakajan ja yöhoitajien kierrokset ovien läpi.
Keittiön liesituulettimen hormin kautta kuuluvat yläkerrasta vieraiden keskustelut ja kokkaajan kännykkäpuhelut.
Olohuoneessa ei tarvitse avata televisiota kuullakseen urheilukisat ja uutiset. Ja minun vieraan kuulevat myös ke sekä seisten lorotukset.
Kesäisin kuuluu vielä hyvin parvekkeilla käytävä keskustelu säästä ja tuttujensa voinnista.
En ikinä osta omistusasuntoa kerrostalosta.
Musta aukko, 1979. Ziizus että on huonot eristykset.
Voiko yhtään luottaa, että 2020 on edes ok hyvät eristykset? Vai edelleen hakuammuntaa?
Vierailija kirjoitti:
Voiko yhtään luottaa, että 2020 on edes ok hyvät eristykset? Vai edelleen hakuammuntaa?
Varmemmin kuin vanhoissa, mutta varmaksi ei voi sanoa. Ei aina ole uusissakaan.
Ei uusista ja vanhoista voi puhua samana päivänä.
Omasta kokemuksesta kyllä. Pahin oli 70-luvun vaihteen kämppä, paras 2015. Nyt rivari.
Jep, riippuu talon rakennuttaneesta grynderista, että onko ollut ammattiylpeyttä, vai käytetty kanank*kkaa. Ennen sotia tehtiin hyviä taloja, mutta eivät nekään aina sitä ole. Heti sodan jälkeen rakennetut miltei yhtä huonoja, kuin 60/70-lukujen betonihelvetit.