Ovatko uudet kerrostalot paremmin äänieristettyjä
Asun nyt 63 rakennetussa talossa, jossa on surkea eristys. Onneksi naapurit ok, mutta yksityisyyden puute häiritsee kovasti. Puhekin kuuluu naapuriin. Olen ajatellut muuttaa uudempaan asuntoon, mutta onko niissäkään parempi eristys?
Kommentit (96)
24 vuotta kerrostaloelämää takana. Nyt vikassa, erittäin meluisassa asunnossa vuosi - saa riittää. Ostin rivitalohuoneiston 30km päästä Helsingistä, jos nyt saisi nukuttua vihdoin. Aiemmissa asuinnoissa ei ole ollut mitää ongelmaa.
Odottelen että tulis joku hyvä pikku erillistalo myyntiin tässä tietyllä sijainnillla, siis OY-muotoinen että on huolto.
Ei todellakaan takaa mitään rakennusvuosi, voisin kirjottaa pitkät itkuvirret, mutta ei mitään mitä ei ois jo joku aiemmin kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Odottelen että tulis joku hyvä pikku erillistalo myyntiin tässä tietyllä sijainnillla, siis OY-muotoinen että on huolto.
Ei todellakaan takaa mitään rakennusvuosi, voisin kirjottaa pitkät itkuvirret, mutta ei mitään mitä ei ois jo joku aiemmin kertonut.
Mulla sama juttu, asunut puolet elämästäni kerrostaloissa Helsingissä. Olen aika loppu tähän. Rivi/omakotitalot maksavat aivan liikaa, varsinkin kun nyt eron jälkeen ei ole varaa moisee. Pidemmälle muutto ei ole mahdollista, kun lapseni asuu täällä, sekä työpaikka on keskustan tuntumassa. Olisi kiva löytää edes hiljainen kerrostaloasunto. Ei ole mun mielestä kohtuullista, että puhekin kuuluu naapurista läpi, yskät ja muut kanssa.
ON onneksi! Asuin ennen 60-luvulla rakennetussa kerrostalossa ja kaikki äänet kuului tosi selvästi naapureista. Naapurien äänet kuului vessassa ja muualla kämpässä. Myös ulkoa kuului kaikki äänet tosi selvästi. Ääniä kantautui naapureilta ylhäältä (töminää, puhetta ym.) ja sivuilta (kolinaa, puhetta ym.). Sitten muutin 99-vuonna valmistuneeseen taloon ja enää ei kuulu normaalit äänet. Ääniä kuuluu, jos oikein kovaa joku innostuu huutamaan tai remontoimaan, mutta ero on kyllä huomattava. Mielestäni siis uudemmat kerrostalot on paremmin äänieristettyjä. :)
Ei ole. Riippuu siitä, onko asunto rakennettu kunnolla. Itse muutin vastavalmistuneeseen Saton asuntoon. Naapurin yskiminen kuuluu seinän läpi. Väliovia ei enää ole, ilmeisesti palosäännökset on kieltäneet ne? Joten rappuun kuuluu ja rapusta kuuluu kaikki.
Ihan hirveää. Aiemmin asuin 80-luvun talossa, jossa oli hiirenhiljaista, paitsi kesällä, kun kaikilla oli ikkunat auki. Ja jos välioven unohti auki, niin kuulin kun naapuri komensi koiraa rapussa, ei kuulunut, jos väliovi oli kiinni. Siitä tiesin, että talossa eletään normaalisti, mutta oli äänet eivät kulkeneet asunnosta toiseen.
Tuuripeliä sanoisin.
Ihan talokohtaista on, miten on rakennettu. Meillä on 80 rakennettu talo ja vaikka muuten paska onkin, niin äänieristys on ihan ok.
Meillä -69 rakennetussa talossa asunto, eikä arvaisi että kerrostalossa asuu. Toki auttaa, että on alin kerros (ei maan tasalla) ja kulmahuoneisto. Mutta pauketta, puhetta yms ei kuulu juurikaan. Ei muitakaan elämisen ääniä. Uutena vuotena kuului pirskeistä vaimeaa naurua ylhäältä ja joskus hormia pitkin keittiössä niin vaimeaa, ettei saa selvää toisin kuin 80-lopun talossa oli. Siellä myös tiesi, jos naapurilla on yskä, seuraa, koira jne.
Rapusta tuleviin ääniin vaikuttaa se, että meillä on erillinen tuulikaappi väliovella. Hissikin on vastakkaisella puolella portaita, en ole rehellisesti sanottuna kuullut ikinä mitään rapusta ja säikähdän joskus kolahtavaa postia kun mitään ennakkovaroitusta ei saa. Mutta se on pieni paha portaissa ravaamisen ja ovien kolinan kuunteluun. Kyseessä on vielä isohko talo, joten luulisi sitä ravaamista riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Meillä -69 rakennetussa talossa asunto, eikä arvaisi että kerrostalossa asuu. Toki auttaa, että on alin kerros (ei maan tasalla) ja kulmahuoneisto. Mutta pauketta, puhetta yms ei kuulu juurikaan. Ei muitakaan elämisen ääniä. Uutena vuotena kuului pirskeistä vaimeaa naurua ylhäältä ja joskus hormia pitkin keittiössä niin vaimeaa, ettei saa selvää toisin kuin 80-lopun talossa oli. Siellä myös tiesi, jos naapurilla on yskä, seuraa, koira jne.
Rapusta tuleviin ääniin vaikuttaa se, että meillä on erillinen tuulikaappi väliovella. Hissikin on vastakkaisella puolella portaita, en ole rehellisesti sanottuna kuullut ikinä mitään rapusta ja säikähdän joskus kolahtavaa postia kun mitään ennakkovaroitusta ei saa. Mutta se on pieni paha portaissa ravaamisen ja ovien kolinan kuunteluun. Kyseessä on vielä isohko talo, joten luulisi sitä ravaamista riittävän.
Taitaa olla korkeat talot rakennettu paremmin. Ainakaan meillä ei 8 kerroksisessa kuulunut naapureista mitään. Nykyään kuuluu yskätkin läpi, aivan karmeaa.
Vierailija kirjoitti:
50-luvun kivitalot hyviä.
Ei kaikki, mutta on kyllä. Asuin 15 vuotta sellaisessa, tosi hiljainen asunto. Mullakin nykyisessä kuuluu kaikki aivastamisesta lähtien. Ei kiva.
betsit vanhalle kämpälle, tai sit uudelle arvokämpälle. muut kyl aikamoista arpapeliä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama juttu, asunut puolet elämästäni kerrostaloissa Helsingissä. Olen aika loppu tähän. Rivi/omakotitalot maksavat aivan liikaa, varsinkin kun nyt eron jälkeen ei ole varaa moisee. Pidemmälle muutto ei ole mahdollista, kun lapseni asuu täällä, sekä työpaikka on keskustan tuntumassa. Olisi kiva löytää edes hiljainen kerrostaloasunto. Ei ole mun mielestä kohtuullista, että puhekin kuuluu naapurista läpi, yskät ja muut kanssa.
Eikös työmatkoista saa matkavähennyksiä verotukseen kun kaukana asuu, vai onko se muuttunut. Eli jonnekin kauemmaksi rivitaloon. Onko se lapselle hyväksi asua Helsingissä, ennen oli paljon sellaista näkemystä ettei olisi. En nykynäkemyksiä ole niin kuullut.
Vanhoista kivitaloista ja paikallaan muuratuista on eniten kuulunut kehuja.
Itse asuin vanhassa kivitalossa ja kyllä siellä kuului, sama kappale stereoista joltain joka yö ja rappukäytävästä aivan kaikki. Koska asuin vuokralla, en viitsinyt alkaa äänieristämään vaan muutin pois. Ulkoa ei kuulunut kuitenkaan eli kyllä se paksumpi seinä jotain auttoi, ikkunat ei olleet kovin uudet, en tiedä olivatko peräti alkuperäiset, mutta aika pienet niin ehkä se pienempi pinta-ala ikkunassa oli hyväksi tuossa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös työmatkoista saa matkavähennyksiä verotukseen kun kaukana asuu, vai onko se muuttunut. Eli jonnekin kauemmaksi rivitaloon. Onko se lapselle hyväksi asua Helsingissä, ennen oli paljon sellaista näkemystä ettei olisi. En nykynäkemyksiä ole niin kuullut.
Vanhoista kivitaloista ja paikallaan muuratuista on eniten kuulunut kehuja.
Itse asuin vanhassa kivitalossa ja kyllä siellä kuului, sama kappale stereoista joltain joka yö ja rappukäytävästä aivan kaikki. Koska asuin vuokralla, en viitsinyt alkaa äänieristämään vaan muutin pois. Ulkoa ei kuulunut kuitenkaan eli kyllä se paksumpi seinä jotain auttoi, ikkunat ei olleet kovin uudet, en tiedä olivatko peräti alkuperäiset, mutta aika pienet niin ehkä se pienempi pinta-ala ikkunassa oli hyväksi tuossa asiassa.
Itse olen asunut 43 vuotta Helsingissä, ja 2 ulkomailla. Joten en paljon muusta tiedä. En näe syitä miksei ole lapselle hyvä paikka, on hyviä ja huonoja alueita. Työmatkoihin kuluu helposti aikaa muulta elämältä, eikä se ole kaikille edes mahdollista, kun ei ole autoa.
Kivitaloista itsekin pidän. Huonoimpi 70-luvun elementtitalot.
60-luvun kämppä täälläkin. Uskomatton huono äänieristys, muuten asunto on hyvä. Muutan onneksi syksyllä pois.
Kuuluuko tyhjässä asunnossa muuten "naapurien äänet" kovemmin? Kaiun takia?
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko tyhjässä asunnossa muuten "naapurien äänet" kovemmin? Kaiun takia?
Luulis
Kyllä uusissa on parempi äänieristys, mutta vasta noin 2010 jälkeen. Varsinkin jos on oma ilmanvaihtokanava ym. Ei sekään estä supermölyjiä tai kanta-astujia kuitenkaan.
Meillä 2013 valmistunut talo ja muuten on hiljaista, mutta yläkerran kusenlorotus ja vessanveto kuuluvat meille.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Riippuu siitä, onko asunto rakennettu kunnolla. Itse muutin vastavalmistuneeseen Saton asuntoon. Naapurin yskiminen kuuluu seinän läpi. Väliovia ei enää ole, ilmeisesti palosäännökset on kieltäneet ne? Joten rappuun kuuluu ja rapusta kuuluu kaikki.
Ihan hirveää. Aiemmin asuin 80-luvun talossa, jossa oli hiirenhiljaista, paitsi kesällä, kun kaikilla oli ikkunat auki. Ja jos välioven unohti auki, niin kuulin kun naapuri komensi koiraa rapussa, ei kuulunut, jos väliovi oli kiinni. Siitä tiesin, että talossa eletään normaalisti, mutta oli äänet eivät kulkeneet asunnosta toiseen.
Tuuripeliä sanoisin.
Miten voi olla. Katselin tuossa juuri rakenteilla olevaa Saton taloa, mutta jätänkin sitten väliin.
Ei varmasti täysin olekaan, mutta uusissa on tiukemmat normit. Loppu on rakennuttajasta kiinni.