Onko todennäköistä, että piikittelevä ihminen kadehtii piikittelyn kohdetta?
Koen että minulla on asioita, joita monikin voi kadehtia. Olen kivannäköinen, onnellinen, fiksu ja henkisesti kehittynyt. Silti usein saan muilta hyvin piikitteleviäkin kommentteja, joissa vihjataan etten olisi jotain, mitä olen. Voiko tällainen käytös minua kohtaan johtua puhtaasta kateudesta?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli mieleen, että jotkut ihmiset myös ottaa herkästi piikittelynä sellaisia sanomisia, mitkä ei edes ole piikittelyä tai sellaiseksi tarkotettuja. Jos esim jokin asia tai aihe on heille herkkä paikka, niin jo pelkästään siitä kysyminen tai kommentointi voidaan kokea loukkaavana piikittelynä. Tai joidenkin tiettyjen ihmisten sanomisia pidetään piikittelynä, mutta jos joku toinen sanoisi ihan samaa, niin sitä ei pidettäisi.
No jos on asperger tai muuten ei diagnoosin takia kykene ymmärtämään, mutta ap varmaan tarkoitti ihan tahallista ilkeilyä.
Jollain lailla tämmöisestä ihmisestä tulee heikkolahjainen vaikutelma, jos tuo piikittely on hyvin tavallista käytöstä. Siksi, ettei kykene ymmärtämään omaa käytöstään muiden silmin eli ei ymmärrä, että luokitellaan hölmöksi ja ilkeäksi. Päinvastoin kuten tuossa jo mainittiin, ilkeilijä saattaa kuvitella olevansa muiden mielestä älykäs. Mutta sehän onkin tunnettu asia, että usein ne itseään erityisen älykkäinä pitävät ovat sieltä janan ihan toisesta päästä. Ilkeilyyn ei tarvita älyä, vain ilkeä luonne riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itse piikittelen henkilöitä jotka aiheuttavat minulle turhautumista työelämässä.
Koitapa opetella kypsempi tapa toimia noissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Mulla piikittelijä (tai oikeastaan v*ttuilija, ne loukkaukset on todella julmia ja törkeitä ja tarkoitettu satuttamaan) on oma ÄITINI. Ei ole koskaan ollut mulle kiltti, hyvä, lämmin tai tukenut mitenkään - sen sijaan ilkeilyä on piisannut senkin edestä, ja yhä vaan piisaa jatkossakin.
Äitini on samanlainen, on minusta aika narsistinen, ja hän on sanonut että kadehtii minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itse piikittelen henkilöitä jotka aiheuttavat minulle turhautumista työelämässä.
Ymmärrän. Itselläni on kaveri, joka on hirveän naivi. Hänelle tulee välillä - en nyt sanoisi ihan piikittelyksi - ihmeteltyä ääneen, että mitä ihmettä oikein ajattelee, tehdessään jotain hölmöä. En kyllä todellakaan kadehdi hänen toimintaansa.
Mikä sinuakin vaivaa? Et ole mikään hyvä ystävä! Lopeta tuollainen toista alentava käytös.
Paljastaa oman pahan olonsa piikittelemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Mulla piikittelijä (tai oikeastaan v*ttuilija, ne loukkaukset on todella julmia ja törkeitä ja tarkoitettu satuttamaan) on oma ÄITINI. Ei ole koskaan ollut mulle kiltti, hyvä, lämmin tai tukenut mitenkään - sen sijaan ilkeilyä on piisannut senkin edestä, ja yhä vaan piisaa jatkossakin.
Äitini on samanlainen, on minusta aika narsistinen, ja hän on sanonut että kadehtii minua.
Minua piikitellyt ja minua selän takana haukkunut ihminen on myös itse myöntänyt olevansa kateellinen. Varmaan ilkeydelle yksi yleisimpiä motiiveja on nimenomaan kateus.
Minä piikittelen ihmisiä, jotka käyvät hermoilleni.
Kateutta tunnen vain niitä ihmisiä kohtaan, joilla on taitoja joita minulla ei ole. Tällainen kateus on hyvä tunne, koska se saa minut kehittämään itseäni. Tietenkään en näitä ihmisiä piikittele, koska tällainen kateus on oikeastaan eräänlaista ihailua, eikä kukaan piikittele ihailemaansa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Piikittely eli puhutaanpa suoraan, huonotapaisuus tai jopa ilkeys, kertoo ainoastaan piikittelijästä itsestään. Se ei myöskään ole älykästä tai jää piiloon kuten nämä luulevat. Jos joku ei sano takaisin, se ei tarkoita sitä ettei henkilö ymmärrä mitä yritit tarkoittaa tai ei osaisi piikitellä (tämä harhaluulo on monilla ja ovat ylpeitä omasta "taidostaan"). Se vain tarkoittaa sitä ettei hakua alentua samalle tasolle.
Se on uskomatonta, kuinka sokeita ovat omalle ja muiden käytökselle ja tästä sokeudesta vetävät johtopäätöksen, että ovat taidokkaita ihmisasiantuntijoita tai manipuloijia.
Varmaan osin kyse voi olla kateudestakin, mutta itse yritän ainakin muistaa, ettei kaikki kritiikki kuitenkaan tarkoita sitä, että sen esittäjä vain kadehtisi henkilöä, jolle kritiikki tai erimielinen mielipide esitetään. En ole itse mikään takamuksen litkijä, joten saatan sanoa eriävän mielipiteeni Asioista useinkin. Jotkut sitten omista lähtökohdistaan johtuen saattavat tulkita sen tahalliseksi vastaanpanemiseksi, kateudeksi tai häiriköinniksi, vaikka kyse saattaa olla vain eriävästä Mielipiteestä yhdessä asiassa kymmenestä. Tästä syystä ajattelen, ettei minulle esitetty kritiikkikään ole aina joko pahantahtoista tai vain kateudesta johtuvaa.
Toinen syy, miksi jotkut piikittelevät, on että pienellä piikillä saa toisessa, etenkin herkässä ihmisessä, aikaan tunnereaktion. Tällaiseen tapaan toimivat yleensä joko tietyllä tapaa tunnekylmät tai tilannetta haluamakseen manipuloimaan pyrkivät henkilöt eli ehkä jonkinasteisesti persoonallisuushäiriöiset.
Kolmas syy voi olla yksinkertaisesti vain jokin oma huono tilanne. Läheiselläni on todettu vakava terveystilanne, joten huomaan, että oma ärtyneisyyskynnys on stressistä ja huolesta madaltunut. Esimerkiksi viime yönä, kun olisin halunnut stressaantuneena vihdoin nukkua, toisten naapurien joka öinen ulkona remppaaminen ja toisen puheen ääni, sai pinnan totaalisesti palamaan ja voi, jos joku olisi kuullut ne sadattelut, mitkä suustani päästin... :D
Vierailija kirjoitti:
Piikittely eli puhutaanpa suoraan, huonotapaisuus tai jopa ilkeys, kertoo ainoastaan piikittelijästä itsestään. Se ei myöskään ole älykästä tai jää piiloon kuten nämä luulevat. Jos joku ei sano takaisin, se ei tarkoita sitä ettei henkilö ymmärrä mitä yritit tarkoittaa tai ei osaisi piikitellä (tämä harhaluulo on monilla ja ovat ylpeitä omasta "taidostaan"). Se vain tarkoittaa sitä ettei hakua alentua samalle tasolle.
Viimeksi yksi tapaus oikein nauroi, kun luuli, että en tajua järjestelemäänsä kuviota. Ajattelin vain, kuinka paha olo voi neljäkymppisellä naisella olla. Mahtaa olla mukava elämä. Pelkäsi minua.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan osin kyse voi olla kateudestakin, mutta itse yritän ainakin muistaa, ettei kaikki kritiikki kuitenkaan tarkoita sitä, että sen esittäjä vain kadehtisi henkilöä, jolle kritiikki tai erimielinen mielipide esitetään. En ole itse mikään takamuksen litkijä, joten saatan sanoa eriävän mielipiteeni Asioista useinkin. Jotkut sitten omista lähtökohdistaan johtuen saattavat tulkita sen tahalliseksi vastaanpanemiseksi, kateudeksi tai häiriköinniksi, vaikka kyse saattaa olla vain eriävästä Mielipiteestä yhdessä asiassa kymmenestä. Tästä syystä ajattelen, ettei minulle esitetty kritiikkikään ole aina joko pahantahtoista tai vain kateudesta johtuvaa.
Toinen syy, miksi jotkut piikittelevät, on että pienellä piikillä saa toisessa, etenkin herkässä ihmisessä, aikaan tunnereaktion. Tällaiseen tapaan toimivat yleensä joko tietyllä tapaa tunnekylmät tai tilannetta haluamakseen manipuloimaan pyrkivät henkilöt eli ehkä jonkinasteisesti persoonallisuushäiriöiset.
Kolmas syy voi olla yksinkertaisesti vain jokin oma huono tilanne. Läheiselläni on todettu vakava terveystilanne, joten huomaan, että oma ärtyneisyyskynnys on stressistä ja huolesta madaltunut. Esimerkiksi viime yönä, kun olisin halunnut stressaantuneena vihdoin nukkua, toisten naapurien joka öinen ulkona remppaaminen ja toisen puheen ääni, sai pinnan totaalisesti palamaan ja voi, jos joku olisi kuullut ne sadattelut, mitkä suustani päästin... :D
Piikittely ei tarkoita kritiikkiä tai erilaista mielipidettä. Se on ihan eri asia eli piikittely henkilökohtaisesti loukkaamaan pyrkivää ilkeilyä, mikä usein verhotaan huumoriin.
Vierailija kirjoitti:
Piikittely ei tarkoita kritiikkiä tai erilaista mielipidettä. Se on ihan eri asia eli piikittely henkilökohtaisesti loukkaamaan pyrkivää ilkeilyä, mikä usein verhotaan huumoriin.
Totta. Ehkä tuo kritiikki tuli mieleen tuosta, kun kateus mainittiin. Sehän usein sekoitetaan väärin perustein ihan asiallisenkin eriävän mielipiteen syyksi.
Toisaalta joskus huumorinkin kanssa on vähän sellainen juttu, että toiselle esimerkiksi hauskat ironiset tai lakoniset heitot sallitaan ja tyyppiä pidetään tosi hauskana, ja toisen samanlaiset jutut onkin heti häirintää, jos niikseen halutaan. Mutta ymmärrän tämän piikittelyn ilkeyden ja satuttavuuden omakohtaisestikin hyvin. Naiset ainakin minulle heittää aika ilkeitä juttuja, varsinkin kun koolla on naisporukka, esim. ulkonäöstä Miehet ei niinkään, vaikka siis en tosiaankaan ole kaunis. Ja kyllä täytyy rehellisyyden nimissä sanoa, että on sitä tarpeeksi nurkkaan ajettuna saattanut jonkun piikin itsekin heittää. Ja silloin joskus ihan toivonutkin, että olisi tauluun asti uponnut.
Kerran tokaisin jonkun sarkastisen piikin kaverille, joka oli jauhanut uusimmasta ihastuksestaan jo monta tuntia putkeen. Häntä oli jo onniteltu halauksia ja kehuttu kuin kesän morsianta konsanaan. Aihe ei vain vaihtunut, ei sitten millään. Sitten alkoi jo sävykin muuttua: "Ei mua kiinnosta nähdä mitään kavereita" (no miksi sitten halusit minut paikalle? Jauhaaksesi miesjuttuasi tietty, mutta viis minusta) ja "todella kamalaa kuinka Suomessa porukka on niin kateellista, mitään hyvää ei koskaan saisi itsestään kertoa, kaikki ovat heti todella kateellisia."
Joo ei oltu kateellisia. Huolissaan oltiin, koska tämä kaveri on todella kokematon ja naiivi miesten suhteen, ei omaa minkäänlaista päättelykykyä ihmissuhteissa eikä osaa varoa yhtään. Noista hänen kateus kommenteista ja varsinkin tuosta "ei kiinnosta kaverit" -jutusta johtuen sitten piikittelin häntä, ihan sellainen yksi kommentti vaan.
Epäilemättä kaveri loukkaantui, mutta välillä pitää ihmiselle pistää vähän takaisinkin. Ei kaikki muut ole AINA kateellisia, harvoin edes joskus.
Vierailija kirjoitti:
Kerran tokaisin jonkun sarkastisen piikin kaverille, joka oli jauhanut uusimmasta ihastuksestaan jo monta tuntia putkeen. Häntä oli jo onniteltu halauksia ja kehuttu kuin kesän morsianta konsanaan. Aihe ei vain vaihtunut, ei sitten millään. Sitten alkoi jo sävykin muuttua: "Ei mua kiinnosta nähdä mitään kavereita" (no miksi sitten halusit minut paikalle? Jauhaaksesi miesjuttuasi tietty, mutta viis minusta) ja "todella kamalaa kuinka Suomessa porukka on niin kateellista, mitään hyvää ei koskaan saisi itsestään kertoa, kaikki ovat heti todella kateellisia."
Joo ei oltu kateellisia. Huolissaan oltiin, koska tämä kaveri on todella kokematon ja naiivi miesten suhteen, ei omaa minkäänlaista päättelykykyä ihmissuhteissa eikä osaa varoa yhtään. Noista hänen kateus kommenteista ja varsinkin tuosta "ei kiinnosta kaverit" -jutusta johtuen sitten piikittelin häntä, ihan sellainen yksi kommentti vaan.
Epäilemättä kaveri loukkaantui, mutta välillä pitää ihmiselle pistää vähän takaisinkin. Ei kaikki muut ole AINA kateellisia, harvoin edes joskus.
Sellainen, joka piikittelee ei ole kaveri eikä ystävä. Ystävälle voi sanoa nätistikin, että puhutaan hei välillä jostain muustakin eikä vain uudesta poikaystävästä. Piikittely kertoo ylemmyydentunteesta eli koit olevasi parempi kuin ystäväsi. Ehkä sinua harmitti hänen ilonsa ja innostuksensa uudesta ihastuksesta, jonka piikittelyllä sitten lannistit maahan. Siltä tämä tarina ainakin ulkopuolisesta kuulostaa.
Hauskinta on, kun nämä piikittelijät eivät saa haluamaansa tunnereaktiota tai piikiteltävää alentumaan tasolleen. Nämä piikittelijät voivat olla jopa muiden silmään tooooodella empaattisia ja ihania, paska osuu tuulettimeen kun piikiteltävä porhaltaa elämässään eteenpäin ja menestyy. Sitten panetellaan ja etäydytään ja suoraan sanottuna vittuillaan :D ja katkeroidutaan koko elämälle, huoh.
No, eipä ole itseltä pois että toksiset ihmiset itse etäännyttävät itsensä, pikemminkin palvelus.
Onni on oma, hyvä elämä ja rakkaat ihmiset jotka pysyvät messissä avioliitontapaisesti niin myötä kuin vastamäessä. Joiden edessä ei tarvitse esittää mitään, iloitaan ja nauretaan, tsempataan toisiamme parhaimpaamme ja itketään jos on surua ja murhetta, vuosi toisensa jälkeen. Näitä ihmisiä ei ole kuin pari, mutta sitäkin rakkaampia :)
Nämä "verhotut" piikit kertovat, että henkilö haluaa tahallaan loukata. Teeskentelen aina etten huomannut ja jatkan asialinjalla. Eli jollain tavalla kokee ylemmyydentunnetta minua kohtaan eikä selvästi pidä minua arvokkaana ihmisenä (tai ihmisenä, josta voisi hyötyä). Välttelen parhaani mukaan ja pidän hyvin etäiset välit jos joku alkaa piikittelemään. En missään nimessä halua tapella ongelmaisten ihmisten kanssa.
Uskoisin, että kyse on jonkinlaisesta harhaisesta uskosta omaan erinomaisuuteen eli jotain persoonallisuushäiriötä pukkaa tällaisilla.
En kauheasti välitä näistä kommenteista ja annan moisten henkilöiden jatkaa ankeaa elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Se on kateutta. Äärimmäisissä tapauksissa kadehtija luo kateuden kohteesta puheissaan täysin fiktiivisen hahmon keksittyine ominaisuuksineen ja tekemisineen, mutta tätä kai tapahtuu lähinnä julkkiksille.
Hei, valitettavasti minulle on käynyt näin. Aivan syyttä. En ole julkkis.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ihminen loukkaa minua toistuvasti, yrittää päteä, käskyttää tai nolata ja alentaa, olen kyllä sen verran epäkypsä että piikittelen tilaisuuden tullen takaisin. Pyrin tekemään sen huomaamattomasti.
Toki silti paras kosto esim työkaverille on vaan olla mukava ja avulias jotta kaikki toimii, mutta puoliviaton piikki tilaisuuden tullen välillä vaan lipsahtaa. Koen olevani aika normaali ihminen, ja minua kyllä kaduttaa ja pyydän anteeksi jos itse satun jotakuta loukkaamaan.
Saatathan sinä loukata ihmisiä piikittelylläsi ja voi olla, että koet muiden ihmisten mielipiteet pätemisenä ja lyttäämäisenä. On myös mahdollista, että teet sitä muille. Minulla on työkaveri, joka kokee näin, mutta ei huomaa itse tekevänsä samaa.
No koronan piikittäjät, jotka itse eivät sitä pedon merk.. siis rokotetta ole vielä kerenneet saamaan, täälläpäin ainakin kadehtivat piikitettäviä. Gatesin Billi, näiden pohjimmainen puuhajehu taasen itte ei aio piikkiä ottaa.
Vähän niinku Hamletissa, ollako vai eikö olla, piikitettävänä. Ottaako vai eikö ottaa. Vai työntäisikö piikit ja maskit eliitin perziiseen. Siinäpä vasta maski, siis pulma, dilemma ihmeellinen.
Outoa settiä.