Onko todennäköistä, että piikittelevä ihminen kadehtii piikittelyn kohdetta?
Koen että minulla on asioita, joita monikin voi kadehtia. Olen kivannäköinen, onnellinen, fiksu ja henkisesti kehittynyt. Silti usein saan muilta hyvin piikitteleviäkin kommentteja, joissa vihjataan etten olisi jotain, mitä olen. Voiko tällainen käytös minua kohtaan johtua puhtaasta kateudesta?
Kommentit (84)
Miksei joku hlö voisi tiedostaa olevansa henkisesti kehittynyt/älykäs/viisas jne? No, minä en sellainen ole siksi kysyn. Vai eikö muka viisas ihminen tiedä olevansa viisas? Kuulostaa epätodennäköiseltä.
No, tietysti fiksu ihminen ei ääneen korosta olevansa fiksu mutta tämä onkin anonyymi palsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti kehittynyt?!! :DDD
Mikä avauksessa viittaa siihen, ettei ap voi olla henkisesti kehittynyt? Sinä sen sijaan vaikutat juuri sellaiselta kitkerän katkeralta ihmiseltä, jonka motiivi on vain purkaa omaa pahaa oloaan johonkuhun, joka on siihen täysin syytön.
Se, että käyttää tuollaista termiä kuin henkisesti kehittynyt. Ap kuulostaa tosi naiivilta ja yksinkertaiselta ihmiseltä, sellainen "hömelö". Uskon, että se on se asia, mikä saa ihmiset piikittelemään hänelle.
Jos lähtisin tälle linjalle niin minä puolestani piikittelisin sinua, koska olet yksisilmäinen ja sosiaalisesti osaamaton juntti.
Sinähän lähdit tuolle linjalle jo edellisessä viestissäsi, turha siis jossitella enää mitään. Et ole yhtään sen parempi ihminen kuin minä tai kukaan muukaan, vaikka niin haluatkin kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä avauksessa viittaa siihen, ettei ap voi olla henkisesti kehittynyt? Sinä sen sijaan vaikutat juuri sellaiselta kitkerän katkeralta ihmiseltä, jonka motiivi on vain purkaa omaa pahaa oloaan johonkuhun, joka on siihen täysin syytön.
Se, että käyttää tuollaista termiä kuin henkisesti kehittynyt. Ap kuulostaa tosi naiivilta ja yksinkertaiselta ihmiseltä, sellainen "hömelö". Uskon, että se on se asia, mikä saa ihmiset piikittelemään hänelle.
Jos lähtisin tälle linjalle niin minä puolestani piikittelisin sinua, koska olet yksisilmäinen ja sosiaalisesti osaamaton juntti.
Sinähän lähdit tuolle linjalle jo edellisessä viestissäsi, turha siis jossitella enää mitään. Et ole yhtään sen parempi ihminen kuin minä tai kukaan muukaan, vaikka niin haluatkin kuvitella.
Kuten jo sanoin, en ollut tuo jolle vastasit. Eikä kyse ole mistään paremmuuden osoittamisesta. Piikitellä osaa jokainen, mutta miksi tehdä niin, mitä hyötyä siitä on? Ehkäpä paljastitkin itsesi ja sinulle kyse tosiaan on kilpailusta ja siitä, ettet halua muiden kuvittelevan olevansa sinua parempia.
Vierailija kirjoitti:
No mieti, maalaiset haukkumassa kaupunkilaisia... tavisautoilijat teslakuskeja... mistähän onkaan kyse?
Eli niitä piikitellään, jotka ovat ylimielisen oloisia ja antavat olettaa olevansa parempia kuin muut.
Miksei se voisi olla kateuttakin. Joka tapauksessa piikittely kertoo piikittelijän omasta sisäisestä kurjuudesta ja pahoinvoinnista, ja kohde nyt sattuu olemaan sopivasti sellainen, joka muistuttaa ikävästi siitä kurjasta olosta. Jotkut eivät vain osaa käyttäytyä, eivätkä näe omaa käytöstään mitenkään typeränä, vaikka se sitä vahvasti olisi.
Todennäköisesti kyllä. Neuvon ottamaan paljon etäisyyttä tai katkaisemaan suhteen, jos mahdollista. Kateellinen ihminen voi aiheuttaa isoja hankaluuksia, älä päästä häntä lähelle, vaan jos on pakko olla tekemisissä, pidä puheenaiheet Hyvää päivää kirvesvartta -tasolla. Pahimmillaan jos olet liian kiltti alat pienentämään itseäsi, mistä kateus vain kasvaa.
Muista että säälin saa ilmaiseksi, mutta kateus pitää ansaita. Ja että kaikkein eniten yleensä kadehditaan sitä, että kateuden kohde on tyytyväinen itseensä ja elämäänsä. Se on jopa suurempi kateuden aihe kuin ulkonäkö, omaisuus, rakkausasiat tai muut yleiset kateuden aiheet.
Itse piikittelen tyhmille ja köyhille, enkä nyt ihan heti keksi, mitä heissä kahdehtisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mieti, maalaiset haukkumassa kaupunkilaisia... tavisautoilijat teslakuskeja... mistähän onkaan kyse?
Eli niitä piikitellään, jotka ovat ylimielisen oloisia ja antavat olettaa olevansa parempia kuin muut.
Tekstisi on kateellisen sanavarastoa parhaimmillaan, ainaista vertailua muihin. Kateellisen tunnistaa hänen kielenkäytöstään todella helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta mietin että mitä sitten jos on fiksu, sivistynyt ja "henkisesti kehittynyt"?
Jos sen sanot ääneen niin eihän silloin voi olla noita ominaisuuksia?
Jos sanot olevasi fiksu nuin saa kauheat alapeukut.
Jos sanoo olevansa tyhmä mutta kirjoittaa hyvin saa yläpeukkuja ja kommentteja että et voi olla tyhmä.
Eiköhän älykäs ja sivistynyt ihminen tiedosta itsekin olevansa älykäs ja sivistynyt?
Jos ei tiedostaisi niin tuskin kovinkaan fiksu olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo sanoin, en ollut tuo jolle vastasit. Eikä kyse ole mistään paremmuuden osoittamisesta. Piikitellä osaa jokainen, mutta miksi tehdä niin, mitä hyötyä siitä on? Ehkäpä paljastitkin itsesi ja sinulle kyse tosiaan on kilpailusta ja siitä, ettet halua muiden kuvittelevan olevansa sinua parempia.
Piikitellä ei osaa kaikki, se on eri asia kuin haukkuminen puusilmäksi tms. Itse väität, ettet halua piikitellä, mutta silti oli sinunkin ihan pakko päästä nimittelemän viestissäsi. Mitä hyötyä sinä sait siitä? Nyt pata kattilaa soimaa. Se on tekopyhää ja kaksinaismoralistista.
Ja totuus kuitenkin on se, että jos ihminen, esim ap tässä, on vähän yksinkertainen ja lapsellinen tapaus, niin se saa herättää joissain ihmisissä helposti piikittelyn halun.
Voi olla niinkin, että sinä jotenkin ärsytät heitä.
Ja kenties olet tietämättäsi ihminen, joka puhut paljon itsestäsi, kehut liikaa itseäsi, tuot itseäsi ja tekemisiäsi esiin. Käyttäydyt hiukan ylimielisesti tms.
Pikkasen em.kuvan sinusta saa, kun lukee sinun aloitustasi.
Ei ihminen itse koskaan tai ainakin hyvin harvoin, huomaa niitä kielteisiä puolia itsestään.
Ei piikittely välttämättä tarkoita kateutta, siihen sisältyy monia muitakin asioia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piikitellä ei osaa kaikki, se on eri asia kuin haukkuminen puusilmäksi tms. Itse väität, ettet halua piikitellä, mutta silti oli sinunkin ihan pakko päästä nimittelemän viestissäsi. Mitä hyötyä sinä sait siitä? Nyt pata kattilaa soimaa. Se on tekopyhää ja kaksinaismoralistista.
Ja totuus kuitenkin on se, että jos ihminen, esim ap tässä, on vähän yksinkertainen ja lapsellinen tapaus, niin se saa herättää joissain ihmisissä helposti piikittelyn halun.
Sinä et nyt ymmärtänyt pointtia. Olet siis yhtä lapsellinen ja naiivi kuin muutkin.
Mun kaverin mies on piikitellyt miestäni autosta. Munanjatke ja mitä vielä olikaan? Kaverin mies ei kuulemma sellaista autoa tarvitse. Näin sanoi kaverini minulle.
Oliko tuossa piikki sitten meille molemmille?
Epäilen että olivat kateellisia.
Samainen kaveri on piikitellyt minua kun odotin vauvaa ja vauva oli sukupuolta jota itse toivonut muttei saanut.
Oli sitten kuulemma lopuksi vaan tyytyväinen ettei tyttöä tullutkaan kun pojat niin paljon parempia!
Välillä sieltä suunnasta tulee joku inhottava piikki aina välillä. Varsinkin jos olen saavuttanut jotain mitä hän ei.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla niinkin, että sinä jotenkin ärsytät heitä.
Ja kenties olet tietämättäsi ihminen, joka puhut paljon itsestäsi, kehut liikaa itseäsi, tuot itseäsi ja tekemisiäsi esiin. Käyttäydyt hiukan ylimielisesti tms.
Pikkasen em.kuvan sinusta saa, kun lukee sinun aloitustasi.
Ei ihminen itse koskaan tai ainakin hyvin harvoin, huomaa niitä kielteisiä puolia itsestään.
Ei piikittely välttämättä tarkoita kateutta, siihen sisältyy monia muitakin asioia.
Eli mitä? Avaa nyt kun tiedät kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstisi on kateellisen sanavarastoa parhaimmillaan, ainaista vertailua muihin. Kateellisen tunnistaa hänen kielenkäytöstään todella helposti.
Kaupunkilaiset nyt vaan yleensä tuppaavat pitämään maalaisia juntteina ja sivistymättömiä, ja yleensä niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. En mulla ole mitään kadehdittavaa heissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkilaiset nyt vaan yleensä tuppaavat pitämään maalaisia juntteina ja sivistymättömiä, ja yleensä niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. En mulla ole mitään kadehdittavaa heissä.
Tai sitten sinä luulet, että kaupunkilaiset pitävät maalaisia tietynlaisina etkä vaivaudu tutustumaan erilaisiin ihmisiin, vaan projisoit heihin omat harhasi eli alemmuudentuntosi.
Vierailija kirjoitti:
Itse piikittelen tyhmille ja köyhille, enkä nyt ihan heti keksi, mitä heissä kahdehtisin.
Kateellisen on pakko saada kokea olevansa parempi kuin edes joku, "tyhmä" tai "köyhä", koska hän tuntee aina olevansa kilpailuasemissa muiden kanssa ja vertailee. Ylempi, alempi ja hui kauhistus, keskinkertainen ei kateellinen ainakaan halua olla. Kateus ilmenee tavassa millä puhuu muista ihmisistä.
Piikittely eli puhutaanpa suoraan, huonotapaisuus tai jopa ilkeys, kertoo ainoastaan piikittelijästä itsestään. Se ei myöskään ole älykästä tai jää piiloon kuten nämä luulevat. Jos joku ei sano takaisin, se ei tarkoita sitä ettei henkilö ymmärrä mitä yritit tarkoittaa tai ei osaisi piikitellä (tämä harhaluulo on monilla ja ovat ylpeitä omasta "taidostaan"). Se vain tarkoittaa sitä ettei hakua alentua samalle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten sinä luulet, että kaupunkilaiset pitävät maalaisia tietynlaisina etkä vaivaudu tutustumaan erilaisiin ihmisiin, vaan projisoit heihin omat harhasi eli alemmuudentuntosi.
Juuri niin, tuo alemmuudentunne aiheuttaa jatkuvan vertailun tarpeen, joka on kateellisen omassa mielenmaisemassa. Pahimmillaan kateellisuus on elämänasenne, ei siis pelkästään tunne jotain tiettyä ihmistä/ihmisiä kohtaan. Se ilmenee ihan kaikessa ja vaikuttaa kaikkeen kateellisen elämässä, erityisesti ihmissuhteisiin.
On opittavaa, mutta usein itsevarmat säätäjät jotka eivät osaa, eivätkä kuuntele ottavat päähän.