Herkästi loukkaantuva ja pitkävihainen lapsi - vinkkejä kaivattaisiin
Meillä keskimmäinen on melkoinen loukkaantuja, tänään loukkaantui, kun lauloin veljensä kanssa laulua, ja koki itsensä ulkopuoliseksi. Loppukoulumatka meni selvitellessä tätä ja lopulta kaikilla oli lähinnä paha mieli. Sellaisen olen huomannut, että väsyneenä ja nälkäisenä loukkaantuu herkemmin ja siihen pystyy jotenkin reagoimaan, mutta olisiko teillä muilla vinkkejä miten jaksaa itse tätä lähes päivittäistä loukkaantumista tai miten auttaa tyttöä käsittelemään tunteitaan?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuulostaa kaukaa haetulta mutta tämän kaltainen käytös voi viitata Aspergeriin tai sen piirteisiin. Mä olin lapsena aivan samanlainen, oikea mielensäpahoittaja ja ilonpilaaja. diagnoosi tuli vasta aikuisiällä. Meillä on todella huono käsitys kanssaihmisistä ja oikeudentunto on vahva. Lisäksi puuttuu kyky kypsään tunnesäätelyyn.
Mielenkiintoista, meillä on suvussa jonkin verran asperger-piirteitä. Miten itse olet asian kanssa selvinnyt?
No pahimmat piirteet ovat iän myötä silottuneet. Kelan tukemassa kognitiivisessa terapiassa olen käynyt kohta vuoden verran. Aikuisena en enää räjähdellyt vaan ennemminkin haudoin kaiken sisääni, mikä sekään ei ollut aivan oikea keino. Vaikeaa mulla on yhä ja nimenomaan negatiivisten tunteiden kanssa. Saatan esim. herkutella ylettömiä määriä silloin kun v*tuttaa. Olisin ehdottomasti lapsena tarvinnut toimintaterapiaa mutta eihän tyttöjen autismin kirjosta edes tiedetty tuolloin mitään. Minä olin myös kaikkien silmissä herkkähipiäinen hemmoteltu prinsessa vaikka sisimmässäni kärsin ja mietin itsekin, että mikä mua vaivaa.
Voi että! Hyvä saada myös tätä näkökulmaa, että se meidän loukkaantuja kärsii itsekin tilanteesta. Halaus sulle!
Ap
Kiitos tästä! Ehkä sitten vaan pitää yrittää jaksaa kerta toisensa jälkeen käydä asiaa läpi niin kuin olet tehnyt. Edistymistä on kuitenkin tapahtunut esim. sen verran, että hän saattaa joskus itsekin tunnistaa, että nyt kiukun takana on ihan vaan nälkä. Asia, mitä on moneen kertaan puhuttu ja ehkä joskus liikaakin menee siihen, että "no nyt sulla on nälkä, syö jotain".
Ihan samaa sitä pohtii, että mikä olisi oikea tapa kasvattaa - ja voiko antaa yhdelle "liikaa" huomiota, kun ne toiset kaksi meilläkin ovat tässä asiassa huomattavasti helpompia. Siskon mielestä hakee tuolla lähinnä huomiota - voihan siinä olla sellaista keskimmäisen vaillejäämistäkin takana.