Avovaimo ottanut tietämättäni kymppitonneja velkaa
Onko muita vaihtoehtoja kuin erota? Avokki kertoi eilen ottaneensa viimeisen neljän vuoden aikana niin paljon velkaa että ei niistä enää selviä ja velkaa on noin 30000. En tiedä mihin rahat ovat menneet. Väittää että ei ainakaan uhkapeleihin mitä ensimmäisenä vaihtoehtona mietin.
Meillä on yhteinen asuntolaina, jonka lyhennykset on koko ajan hoituneet normaalisti. Itse asiassa miyään tähän velka-asiaan viittaavaa en ole huomannut.
Minulla varoja suunnilleen saman verran kuin vaimolla velkaa ja asunto myytynä jättäisi varmaan noin 30k plussaa lainan jälkeen.
Kaikki luottamushan tässä on mennyt. Varmaan pitää jatkaa erillään.
-m39-
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän kaikki aggressiiviset "jätä se paska" viestit.
Eipä näy, nyt pitää ymmärtää ja tukea.
#miesvihanäkyväksi
Jätä se sika - toinen jo tässä ketjussa
Jos ketju olisi miehestä niin viestin pituus ja sävy olisi aivan toinen. Ainakin kolme kappaletta haukuttaisiin miehiä yleisesti ja kehoitettaisiin kaikkia naisia varovaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Missähän kaikki aggressiiviset "jätä se paska" viestit.
Eipä näy, nyt pitää ymmärtää ja tukea.
#miesvihanäkyväksi
Hanki silmälasit ja lopeta valikoiva lukeminen.
No ei se teidän suhteenne mitään oikeaa rakkautta edes ole nähnyt jos harkitset toisen jättämistä jonkun 30 tonnin velan takia, aika pieni raha vielä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarina olisi totta ei avopuolison tuki asiassa kovin kummoiselta kuulosta. Avautuu av:llä asioista jotka puoliso on hänelle luottamuksellisesti kertonut.
=====
No niinhän täällä anonyymisti kaikki avautuu, mies sitä ja mies tätä, anoppi sitä ja anoppi tätä.
Tuskin kovinkaan moni kertoo totuutta. Tarinat on tarinoita vaikka niissä olisi pohjalla totuus kumminkaiman tilanteesta.
Elimme hyvin raskasta aikaa. En voinut kertoa vaimolle tähän päälle ettei rahat riitä. Päädyin velkaantumaan 25 000 euroa salaa. En voi vieläkään kertoa.
Veikkaisin, että koko homma kaatuu alta puolessa vuodessa. Päällisin puolin olen hyvä puoliso ja isä. Nyt kun tiedän kaiken kohta loppuvan yritän olla mahdollisimman hyvä perheelleni että jäisi edes hyviä muistoja. Kohta he saavat tietää minun tuhonneen meidät taloudellisesti ja vaimoni jättää minut ja menetän lapseni. Säälin puolisoasi.
Vierailija kirjoitti:
Molempien nettotulot noin 2200. Mietin että hakisiko lyhennysvapaata hetkeksi asuntolainasta niin avokki pääsisi alkuun velkojen maksussa. Eikä minun rahani menisi hänelle vaan säästäisin sitten omani.
Onko hyvä idea?
-ap-
Tiedän, että sun tekisi heti mieli kääriä hihat ja ryhtyä hoitamaan ongelmaa. Mutta tarvittaisiin malttia, jotta avovaimo ottaisi itse vastuun ja lähtisi itse ratkomaan tilannetta. Älä lähde siihen, että sinä teet kaikki aloitteet. Se ei ole pidemmän päälle kestävä tie tällaisen ongelman hoitamisessa. Suosittelisin siis, että jäät nyt hetkeksi odottamaan ja katsomaan, miten avovaimosi lähtee asiaa hoitamaan ja millaisia ratkaisuja hän itse ehdottaa. Ole tukena, keskustelkaa yhdessä jne., mutta älä ota vetovastuuta. Voit sitten keskustelussa heittää tämänkin ehdotuksesi ilmaan, se ei nimittäin ole mitenkään huono ajatus.
Lisäksi luulen, että ennen ratkaisuja kannattaa vielä selvittää itse ongelmaa. Eli mihin rahat ovat menneet, mistä ne on saatu, millaiset kulut lainoista on ym. ym.
Vierailija kirjoitti:
Hänen velat,ei sinun..minusta ei ole eron asia tommonen..loppujen lopuks se on vain rahaa ja velkaa..näistä huolimatta pystyy elää hyvää elämää..mullakin on velkaa jopa ulosotossa asti, maksan niitä pois pikku hiljaa mutta jos mieheni minut jättäisi velan takia niin ei se mitään rakkautta sit ollutkaan..riidat johtuu aina rahasta..se on tyhmää..ei meistä kukaan saa maallista omaisuutta mukaan täältä ja velat ei siirry kenenkää maksettavaksi..ellei ole sitä yhteistä lainaa..älkää tapelko rahasta tai veloista..
Ap:n tapauksessa on yhteinen, velaksi otettu asunto.
Kyllä ne puolisonkin velat silloin hieman omia ovat.
Ja yleensäkin yhteistaloudessa.
Jos jäätte yhteen niin naimisiin ei ainakaan kannata mennä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi näin. Oli pari todella huonoa vuotta. Oli muuttoa, remonttia, sairastumista, määräaikaisuuksia... Velkaannuin, enkä osannut kertoa sitä miehelle. Ahdistuin ja masennuin pahasti. Viimein paljastin miehelle viime vuonna. Ei suuttunut, en tiedä mitä ajattelee, ei oikein puhu asiasta (puhuu jos minä puhun), mutta itsekin häpeän tilannetta. Otin toisen työn. Nyt teen kahta työtä ja velat on poissa noin 2-3v päästä. Talous on tasaantunut onneksi vaikka velkaa onkin. Enää ei tartte räpiköidä. Velkaa on yhteensä 32 000e.
En jättäisi, jos puoliso itse on halukas selviytymään. Oma velka, oma vastuu.
Ihan mielenkiinnosta, mihin nuo rahat meni? Olisko ollut mahdollista sopeuttaa menot vastaamaan tuloja?
Odotan myös mielenkiinnolla paljastusta siitä, mihin ap:n velkarahat on käytetty.
Minulla on hieman samaa ongelmaa aviopuolison kanssa.
Hän on aina ollut sellsinen pappa betalar- tyttö.
Kun menttiin yhteen, minusta tuli se betalande pappa.
Onneksi ei kymppitonneja tee velkaa, mutta yhtään ei ole oppinut pitämään talouttaan kunnossa eikä välttämättä avaa laskujaan.
Minä avaan perintäkirjeet ja patistan maksamaan.
Tai maksan, jos hänellä ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei se teidän suhteenne mitään oikeaa rakkautta edes ole nähnyt jos harkitset toisen jättämistä jonkun 30 tonnin velan takia, aika pieni raha vielä.
Pieni raha? Mulle noin kolmen vuoden tulot. En arvostaisi jos mies tollasen paukun järjestäisi.
Vierailija kirjoitti:
Elimme hyvin raskasta aikaa. En voinut kertoa vaimolle tähän päälle ettei rahat riitä. Päädyin velkaantumaan 25 000 euroa salaa. En voi vieläkään kertoa.
Veikkaisin, että koko homma kaatuu alta puolessa vuodessa. Päällisin puolin olen hyvä puoliso ja isä. Nyt kun tiedän kaiken kohta loppuvan yritän olla mahdollisimman hyvä perheelleni että jäisi edes hyviä muistoja. Kohta he saavat tietää minun tuhonneen meidät taloudellisesti ja vaimoni jättää minut ja menetän lapseni. Säälin puolisoasi.
Voi ei. Kuulostaa vaikealta tilanteelta. Älä kuitenkaan suoraan oleta, että jäät yksin. Voihan vaimo ymmärtääkin? Kerro rehellisesti, että aluksi tarkoituksena oli säästää hänet lisämurheilta, ja siitä velka on saanut alkunsa. Jos olet hyvä puoliso ja isä, ei tuollainen velka muuta sitä yhtään mihinkään. Toivo ei ole menetetty! Mutta kerää rohkeutesi ja kerro asia vaimolle mahdollisimman pian.
Vierailija kirjoitti:
Eihän hän ole sinun rahoja tuhlannut tai sinulle sitä velkaa ottanut, vaan itselleen. Jos ei oleta sinun maksavan niitä ja hoitaa kuitenkin lainanlyhennykset jne. niin olet tukena niinkuin avopuolison kuuluu.
Jos minulle selviäisi tällainen asia puolisostani, ei hän olisi lainkaan sellainen ihminen jona olen häntä pitänyt. En pystyisi katsomaan häntä enää samoin silmin ja olisi todella vaikea jatkaa suhdetta. Kyllä tuollainen kertoo ihmisestä ja luonteesta aika paljon.
ei se mitään rakkautta sit ollutkaan..riidat johtuu aina rahasta..se on tyhmää..ei meistä kukaan saa maallista omaisuutta mukaan täältä ja velat ei siirry kenenkää maksettavaksi..ellei ole sitä yhteistä lainaa..älkää tapelko rahasta tai veloista..[/quote]
Ja prkl, minä tappelisin rahasta, (onneksi ei tarvitse) ja veloista vielä ärhäkämmin.
Joka stanan euro on työllä ansaittu, työttömyysjaksoja ja kitkutusta välillä aivan liikaa.
Kyllä pariskunnalla pitää olla raha-asiat ja budjetit avoimet ja reilut.
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoi, että puoliso ei enää selviä msksiistaan.
Ongelmalliseksi asian tekee yhteinen asuntolaina ja asunto.
Jos puoliso joutuu ulosmittaukseen, sitä kämppäähän ne velkojat hamuavat.
Pankki voi myös irtisanoa lainan jos toinen velallinen menettää luottotietonsa?
Ei lainaa tuosta syystä pankin toimesta irtisanota, mikäli lyhennykset on hoidettu ongelmitta.
Jos ketju olisi miehestä niin viestin pituus ja sävy olisi aivan toinen. Ainakin kolme kappaletta haukuttaisiin miehiä yleisesti ja kehoitettaisiin kaikkia naisia varovaisuuteen.[/quote]
====
Voi ollakin mieheltä kyse. Kerrankos niitä aloituksia käännetään, ehkä siksi että olisi vaikeampi tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hieman samaa ongelmaa aviopuolison kanssa.
Hän on aina ollut sellsinen pappa betalar- tyttö.
Kun menttiin yhteen, minusta tuli se betalande pappa.Onneksi ei kymppitonneja tee velkaa, mutta yhtään ei ole oppinut pitämään talouttaan kunnossa eikä välttämättä avaa laskujaan.
Minä avaan perintäkirjeet ja patistan maksamaan.
Tai maksan, jos hänellä ei ole rahaa.
Yllättävän moni on tässä ketjussa kertonut samanlaisesta kuviosta. Ei kuulosta terveeltä. Puolisosi pitäisi aikuistua rahankäytössään. Valitettavasti tällä hetkellä sinä mahdollistat, että hän voi säilyä keskenkasvuisena asiassa. Ei ole mitenkään herkkua kummallekaan teistä. Silti kannattaisi nostaa kissa pöydälle ja todeta, että nyt mahdollistaminen loppuu ja on aika kasvaa. Lopussa voi kiitos seisoa.
Aika holtiton saa olla, jos tuollaiset velat kerää ilman, että avopuoliso huomaa mitään. Peliongelmaa epäilen myös. Itsellä puoliso, jolla kovat velat myös, mutta hän onkin sellainen, jonka on saatava kaikki teknologian uusimmat vehkeet heti, ja jos ei ole rahaa niihin, otetaan velaksi. Osamaksuista kertyy iso summa kuukaudessa, niitä sitten kootaan yhteen ja otetaan laina, jolla maksetaan kaikki pois. Ja tadaa: kun on vain yksi lainanmaksu kuussa, voi ostaa taas uusia vempeleitä osamaksulla!
Mun ex mies tuhlasi autoihin 150teuroa. Lopulta homma meni siihen, että minä maksoin asuntolainat, sähköt ja ruuat. Tiedätte varmaan miksi erosin.
Eiköhän lomamatkat peruta tällaisessa tapauksessa. [/quote]
No niinhän siinä valitettavasti joudutaan tekemään. Istutaan siellä mökissä ja katsotaan telkkaria eikä päästä mihinkään, vaikka ei olis koronaakaan. Tietysti AP voi mennä yksin, kun toinen makselee velkojaan.