Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako ostaa vanhemmilta oma 80-l lapsuudenkoti?

Vierailija
18.01.2021 |

Vanhempani eivät kauaa jaksa ylläpitää ok-taloa ja se menee myyntiin mikäli minä tai siskoni emme osta. Siskolla on oma talo ja kuvionsa, ei ostaisi, mutta minä mietin.. Asun omistuskerrostaloasunnossa kahden lapsen kanssa työskennellen terveysalalla. Eri kaupungissa. Saisi todennäköisesti samoja töitä vanhempien kotikaupungista. Kotitalo on meille erittäin rakas, lapsenlapsille sen myyminen kova paikka. Olen alkanut pohtia voisinko minä.... Vaan miten paljon työtä on 80l talossa, mitä kun lasten isä ei antaisi lasten muuttaa toisaalle... Vaan tämä olisi myös elämän mahdollisuus, arvoa ja tunnetta ja juuret. Talon menettäminen olisi iso suru. Kertokaa millaisia ajatuksia tämä herättää puolesta ja vastaan?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se isä siinä estää? Muutat vaa pois viet lapset mukana.

Vierailija
2/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis naisena yksin ilman miestä? Et pärjää siellä päivääkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteishuollossa asuinpaikka päätetään yhdessä.

Vierailija
4/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteishuollossa asuinpaikka päätetään yhdessä.

Niin, jos päästään asiasta yhteisymmärrykseen. Ihmeen ruusuinen kuva sulla.

Vierailija
5/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai menet ja ostat, jos siltä sinusta tuntuu. Juuret on ihmiselle tärkeät.

Vierailija
6/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna palaa. Kokeile. Opit kun haluat. Myyt sitten myöhemmin pois jos toteat, ettei ollut sun juttu.

Vierailija
7/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ruusuinen kuva. Päinvastoin. Muutto ei onnistu (tai voi menettää lapset) jos toinen huoltava vastustaa.

Vierailija
8/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu kuitenkin remontteihin, niitä tulee olemaan tuon ikäisessä talossa paljon.

Vierailija
9/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ruusuinen kuva. Päinvastoin. Muutto ei onnistu (tai voi menettää lapset) jos toinen huoltava vastustaa.

Ja olet ap:n tapauksessa ihan varma, että se isä haluaa oikeasti ne lapset itselleen kokoaikaisesti? Sitä minäkin...

Vierailija
10/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa, kun on hyvät muistot.

Itselläni on myös tulossa kotitalo myyntiin, mutta se paikka ei ole rakas, kun lapsuus ei ollut niin onnellinen. Ihan hyvä talo hyvällä paikalla, mutta en uskalla ostaa itselleni, vaikka saisin varmaan sopuhintaan. Pelkään että alkaa nurkat kummittelemaan.

Vierailija
11/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti sujuu. Pelkoa siksi koska monia negatiivisia tarinoita omakotitaloasumisesta. Ne jotka sujuvasti nauttivat omakotitalosta ja siella asumisesta harvemmin napisevat.

Lapsille valtava mahdollisuus. Lapset apuna koti- ja pihanhoidossa. Kuntoilu luonnostaan. Omasta pihasta omat kasvikset ja kukat jne. vieraat tulevat kauniina suvena pihaanne.

Vierailija
12/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko talo aivan alkuperäisessä kunnossa? Jos ei ole tehty remontteja, niin niitä tiedossa väkisinkin 30 - 40 vuotta vanhassa talossa. Sinunhan ei tietysti tarvitse osata remontoida jos pätäkkää löytyy. Teetä kuitenkin kuntoarvio talosta jotta tiedät, mitä laittoa on tiedossa lähi aikoina.

Vierailija
13/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa, kun on hyvät muistot.

Itselläni on myös tulossa kotitalo myyntiin, mutta se paikka ei ole rakas, kun lapsuus ei ollut niin onnellinen. Ihan hyvä talo hyvällä paikalla, mutta en uskalla ostaa itselleni, vaikka saisin varmaan sopuhintaan. Pelkään että alkaa nurkat kummittelemaan.

Mä voin kuule kertoa, että se nurkkien kummittelu ei oo mitään, siihen verrattuna, että seinät ja välipohja kummittelee.

Vierailija
14/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai molemmille yhteensä 80l purkki? He kai ovat vielä elossa kuitenkin?

Vierailija
15/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkäät omakotitalohommista, niin osta.

Vierailija
16/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätät mieluummin tuntemattomien kuin lasten isän kanssa? 🙄

Vierailija
17/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, onko tuo järkevää riippuu niin monesta asiasta. Oletko omakotitaloihminen, missä kunnossa talo on, millainen sijainti on palveluiden, työpaikan, lasten koulun ja harrastusten osalta. Minkälaiseen hintaan saisit talon? Millainen asuinalue on muutoin? Mitä mieltä lapset olisivat muutosta?

Me ostimme puolison lapsuustalon. 80-luvun puutalo oli aikansa mukaisessa nuhjuisesta kunnossa. Nyt kymmenen vuoden jälkeen ollaan remontoitu lähes kaikki, mutta eihän remontit ikinä tällaisesta lopu. Itse viihtyisin myös kerrostalossa ja olen todella epäkätevä ihminen, mutta en kadu päätöstä. Tilaa on ja oma rauha. Sijainti on hyvä (Helsinki), mutta kun vielä vuokratontti kyseessä, niin olemme hyväksyneet, että tällä talolla on vain käyttöarvo emmekä tällä koskaan rahoiksi tule lyömään jos haluamme joskus myydä.

Vierailija
18/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis naisena yksin ilman miestä? Et pärjää siellä päivääkään.

Ei siihen munia tarvita, että taloa pitää yllä ja huolehtii siitä. Saat sen edullisesti ja mitä remonttia tulee , esim lvi, lämpö , ilmastointi, ne tekee ammattimiehet . Kaikissa asunnoissa tarvitaan aikanaan remppaa. Selviät asioista erinomaisesti, jos ole normi tomera nainen.

Meillä on 15v vanha talo ja mitä hyvänsä siellä tapahtuu, tiedän ja tunne systeemit ja osaan ostaa tarvittavat palvelut ,kun sellaisia tarvii. Se on meidän kakkostalo . Ikäni olen asunut vakituisesti rivarissa.

Ei okt :n ylläpito ole rakettitiedettä.

Teet vaan kustannusarvion lähimmän 10 vuoden ajalle , mitä voi tulla etee;ja budjetoit .se on siinä.

Vierailija
19/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna palaa. Kokeile. Opit kun haluat. Myyt sitten myöhemmin pois jos toteat, ettei ollut sun juttu.

"Myy sitten myöhemmin pois" on aika kevyesti sanottu, kun emme tiedä yhtään, missä ko. talo sijaitsee ja missä kunnossa se on. Ei ole mitenkään itsestään selvää, että talo menisi kaupaksi ja jos menee, niin minkälaisia oikeusjuttuja asiasta voi seurata. 

Vierailija
20/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ihan oikeasti miettisin lasten asumistakin, jos lapsilla kuitenkin on isään muunkinlainen suhde kuin oikeuden määräämät väkinäiset tapaamiset kerran kuussa. Eroperheissä on ihan tyypillistä, että asumisessa joudutaan tekemään kompromisseja, kun mietitään ensisijaisesti lasten etua, arjen pysyvyyttä ja etäisyyksiä vanhempien välillä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän