Kannattaako ostaa vanhemmilta oma 80-l lapsuudenkoti?
Vanhempani eivät kauaa jaksa ylläpitää ok-taloa ja se menee myyntiin mikäli minä tai siskoni emme osta. Siskolla on oma talo ja kuvionsa, ei ostaisi, mutta minä mietin.. Asun omistuskerrostaloasunnossa kahden lapsen kanssa työskennellen terveysalalla. Eri kaupungissa. Saisi todennäköisesti samoja töitä vanhempien kotikaupungista. Kotitalo on meille erittäin rakas, lapsenlapsille sen myyminen kova paikka. Olen alkanut pohtia voisinko minä.... Vaan miten paljon työtä on 80l talossa, mitä kun lasten isä ei antaisi lasten muuttaa toisaalle... Vaan tämä olisi myös elämän mahdollisuus, arvoa ja tunnetta ja juuret. Talon menettäminen olisi iso suru. Kertokaa millaisia ajatuksia tämä herättää puolesta ja vastaan?
Kommentit (51)
Kuka tuon talon rakentanut? Vielä 80-luvun lopussa laattoja liimattiin suoraan kyprok-levyyn ilman mitään vedeneristystä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuon talon rakentanut? Vielä 80-luvun lopussa laattoja liimattiin suoraan kyprok-levyyn ilman mitään vedeneristystä.
Siksipä lattialämmitys koko ajan päällä kuivattamassa, ja mielellään suihkukaappi, vedet suoraan viemäriin.
Olen asunut kohta 12 vuotta lapsuudenkodissani (ok-talo), 70-luvun talo tosin. En ole katunut päivääkään. Ostimme talon vaimon kanssa suht kohtuulliseen hintaan. Lainakulujen hinnalla ei asuisi vuokralla edes yksiössä viereisessä yliopistokaupungissa. Toki muitakin kuluja on, mutta ei mitään mahdottomia, ja remppaakin on tehty matkan varrella.
Hyvää tässä on, että tiesimme, mitä ostimme, koska isäni on rakentanut tämän pappani kanssa.
Ei siinä ihmeitä tarvita. Vanhempaisi varmaan tietää, mitä on edessä :
1. Onko oma tontti, silloin ei tonttivuokraa.
2. Mikä on kinteistövero, ei kovin paljon ,kun on noin vaha talo.
3. Mikä lämmitysmuoto, kannattaisiko laittaa maalämpö, vai onko kaukolämpö jo valmiina, vai onko sähköl.
4. Putkien kunto?, kustannukset?
5. Pihan hoito, onko riittävän helppo?
6.vakuutukset
7.katon kunto, vaatiiko korjauksia jo.?
8.jätekustannukset, ym jätehuolto, onko kunnallistekniikka vai mikä.
,,,,, vanhemmathan saa myydä sen sinulle 75%:lla ilman lahjaveroseuraamuksia, elikkä jos alueella sellaisen talon hinta on esim 200000e, sinä voit ostaa sen n 151000e:lla.
Ei tuo sen kummempaa ole.
Budjetoit "vastikkeen" jota laitat joka kuukausi remonttitilille. Näin sinulle kertyy joka vuodelle raha sen vuoden remonttikohdetta varten. Näinhän taloyhtiötkin tekevät.
Tavallisia kuluja:
- jätefirma
-kotivakuutus
-lämmitys
-vesi
-sähkö
-kiinteistövero
-nettiliittymä
Vanhempasi pystyvät antamaan sinulle suoraan tuon talon hoitokustannukset, koska ovat siinä asuneet. Voit varmaan olettaa, että lasten kanssa sinulla menee vähän enemmän vettä ja sähköä.
Minä asennutin ensimmäisenä ilmalämpöpumpun (1000-2000), niin alkaa heti tasaamaan lämmityskuluja.
80 luvun rakennustyyli ei itseäni ainakaan viehättäisi. Parhaassa tapauksessa siellä on valesokkeli, väliseinät valettu lattian sisään, kaksoislaatta lattia joka kostunut laattojen välistä esimerkiksi siksi että vesi satanut 40 vuotta savupiipun kautta. Salaojia ei ole tehty ja sadevedet laskenut suoraa seinustalle. Peltikatto uusimatta eikä aluskatetta, ja katto tihkuttanut ruuvinreiistä tuulettumattomalle välikatolle. Höyrynsulkuja ei oo teipattu eikä talo ole tiivis, sitte se kaikki ryönä kulkeutuu rakenteista hengitysilmaan.
Tunnearvo ja hyväveli hinta ei mieltä lämmitä kun realiteetit tulee vastaan asunnon arvon kanssa myöhemmin. Kuinka paljon on valmis tunnearvosta maksamaan ja remonttikassaan laittamaan? Uuden rakentaisi varmaan samalla hintaa ja uudessa arvokin säilyisi paremmin.
Omalla kohdallani ei ollut mitään väliä millään lapsuudenmuistoilla, vaan sillä tosiasialla, että 80-lukulainen talo on pommi. On valesokkelia, puuttuvat salaojat ja sadevesisysteemit, käyttöikänsä kauan sitten ohittaneet kosteat tilat ja ties mitä ihme virityksiä... Rakenteet voineet kastua jo parinkymmenen vuoden ajan. Ei kiitos. Ostimme terveen talon, onneksi saimme sitä varten suuremman lainan.
Omakotiasuminen on suhteessa kaikkein edullisinta. Siinähän ei makseta huoltoyhtiölle nurmikonleikkuusta ja lumitöistä, eikä isännöitsijälle remonttien teettämisestä.
Lisäksi remontit voi suunnitella oman budjetin mukaan sopivalle vuodelle.
Jos pakko, voi ottaa lyhennysvapaata isompaa remonttia varten.
Jos talolla on jotain muutakin arvoa kuin tunnearvoa (ts. joku muukin voisi ostaa sen jos alkaa kaduttaa), niin mikäpä jottei.
Jos nyt sivuutetaan vanhemmuusongelmat kokonaan niin kyllä ilman muuta ostaisin! Varsinkin kun talo on rakas. Todella todella kadun etten ostanut mummolaani aikoinaan, mutta elämäntilanne nyt oli mikä oli.
Tiedät miten taloa on hoidettu ja tunnet sen muutenkin, ja naapuruston. Itse tykkään kasarityylistä koska se oli lapsuuteni tyyli. Oikein korostaisin sitä, jos teet muutoksia.
Suosittelen, hienoa että sulla on tämä mahdollisuus.
Uutta ei todellakaan rakenna samaan hintaan. Uutta taloa ei saa alle 200 000, ja kuka sen osaa rakennuttaa ja käyttää siihen ajan? Älkää nyt höpsikö. 80-luvun talon saa todennäköisesti n. 150 000 tai alle.
Lisäksi, riittää että sitä asuu n. 10 vuotta, kunnes lapset muuttavat omilleen, ja myy sen sitten.
No eihä se "isä" muuta ku liotti kulliaan herkkupiiraassa... Silleen. Osaa mitää lerppukulli..
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ei omakotitalon pitoa tarvitse pelätä. Olen yh, ja onnistuu se minultakin.
Remontit voi teettää, ei sitä vasaraa itse tarvitse käyttää. Maalipensseliä ja ruohonleikkuria nyt kuka vaan osaa käyttää.Paras on että tiedät, miten talo toimii, koska vanhempasi ovat asuneet sitä pitkään, ja voivat neuvoa. Olet itsekin sitä asunut, askareet ovat tuttuja, syksyllä kerätään omenia ja talvella tehdään lumitöitä.
80-luvun talossa voisi olla muuten tarvetta kylppäriremontille, mutta suihkukaappi ajaa ensihätään saman asian. Vesi menee suoraan viemäriin, eikä kastele rakenteita. Keittiöremontti on vain estetiikkaa, jos ei vanhat kaapinovet haittaa, ei sille ole tarvetta.
Kodinkoneita olen joutunut uusimaan yhden vuodessa, noin 300-400 eurolla saa hellan tai pyykkikoneen. Tämmöisiä muita voi tulla ilmastointikone tai lämminvesivaraaja.
Siinä talossa ehkä ei ole ilmastointia.
Ilmastointia täytyy putsauttaa n. Kerran viidessä vuodessa, maksaa myös noin 500. Firma käy tekemässä parissa tunnissa.Paljon voi teettää. Maalautin juuri talon, 4000 euroa. Ei noin isoa remonttia joka vuosi tarvitse tehdä, puutalon maalaus kymmenen vuoden välein.
En ymmärrä noita pelottelijoita, ettet muka saisi muuttaa miehen takia. Tietenkään lapsia ei saa kaapata ulkomaille, mutta kyllä Suomessa voi muuttaa työn ja asunnon takia. Tuskin nyt kuitenkaan tuhannen kilometrin päähän olet menossa. 250 km väliä on kuitenkin ihan tavallista, ja lapset pystyy käymään joka toinen viikonloppu.
Ilmastointia ei kovin monella Suomessa talossaan olekaan.
Hyviä puolia tuossa on paljon. Tiedät talon historian, tiedät että sinua ei kuseteta talon kunnon suhteen, saat luultavasti vanhemmiltasi talon halvemmalla kuin vieraalta (ihan jo kiinteistönvälittäjän palkkionkin huomioiden). Talolla on paljon tunnearvoa, ja lapsuuden kodissa viihtyy vaikka sitä laittelisi ja uudistaisi pikkuhiljaa, jos ei heti riitä paukut mihinkään isoon remppaan. Vieraan ihmisen ränsistyneissä nurkissa limaisia kaakeleita ja kellastuneita tapetteja katsellessa tulee nopeammin ahdistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä lattialämmitys koko ajan päällä kuivattamassa, ja mielellään suihkukaappi, vedet suoraan viemäriin.
Mikä lattialämmitys? 😂 Meillä 80-luvun puuomakotitalo ja ei tod ole lattialämmitystä eikä edes realistisia mahdollisuuksia asentaa. Märkätilat on remontoitu ja siellä oli kuule pääasiallinen eristysaine Erikeeper. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lattialämmitys? 😂 Meillä 80-luvun puuomakotitalo ja ei tod ole lattialämmitystä eikä edes realistisia mahdollisuuksia asentaa. Märkätilat on remontoitu ja siellä oli kuule pääasiallinen eristysaine Erikeeper. 👍
Ok, mun vanhemmilla oli kylppärin lattiaan laitettu lattialämmitys, se on semmoinen käkikellotalo. Näitähän on erilaisia.
Tasakatto ja valesokkeli?
Älä vaivaudu. Talo kannattanee myydä purkukunnossa, ostaja haastaa kuitenkin oikeuteen kaikista mahdollisista vioista.
Vierailija kirjoitti:
Uutta ei todellakaan rakenna samaan hintaan. Uutta taloa ei saa alle 200 000, ja kuka sen osaa rakennuttaa ja käyttää siihen ajan? Älkää nyt höpsikö. 80-luvun talon saa todennäköisesti n. 150 000 tai alle.
Lisäksi, riittää että sitä asuu n. 10 vuotta, kunnes lapset muuttavat omilleen, ja myy sen sitten.
Esimerkki:
Ostohinta 150 000€
Kattoremontti, uusi pelti ja aluskatteen asennus. 17 000€ ?
Salaojat ja uudet sadevesijärjestelmät ränneineen 14 000€?
Valesokkelin korjaukseen ei taida 30 000€ riittää edes ja siihen jos pitää vielä pesuhuoneen/märkätilojen pintoja uusia niin kallista on.
Ja jos lattian joutuu uusimaan niin huh heijakkaa.
Jos itseltä ei löydy remonttitaitoja niin mies töissä maksaa n. +12 000€ /kk.
Ja vaikka näihin laittaisi kuinka paljon niin uuden veroista et saa.
Ei ole ollenkaan itsestään selvää että 10.v päästä saat myytyä edes raskaalla tappiolla.
Ei omakotitalon pitoa tarvitse pelätä. Olen yh, ja onnistuu se minultakin.
Remontit voi teettää, ei sitä vasaraa itse tarvitse käyttää. Maalipensseliä ja ruohonleikkuria nyt kuka vaan osaa käyttää.
Paras on että tiedät, miten talo toimii, koska vanhempasi ovat asuneet sitä pitkään, ja voivat neuvoa. Olet itsekin sitä asunut, askareet ovat tuttuja, syksyllä kerätään omenia ja talvella tehdään lumitöitä.
80-luvun talossa voisi olla muuten tarvetta kylppäriremontille, mutta suihkukaappi ajaa ensihätään saman asian. Vesi menee suoraan viemäriin, eikä kastele rakenteita. Keittiöremontti on vain estetiikkaa, jos ei vanhat kaapinovet haittaa, ei sille ole tarvetta.
Kodinkoneita olen joutunut uusimaan yhden vuodessa, noin 300-400 eurolla saa hellan tai pyykkikoneen. Tämmöisiä muita voi tulla ilmastointikone tai lämminvesivaraaja.
Siinä talossa ehkä ei ole ilmastointia.
Ilmastointia täytyy putsauttaa n. Kerran viidessä vuodessa, maksaa myös noin 500. Firma käy tekemässä parissa tunnissa.
Paljon voi teettää. Maalautin juuri talon, 4000 euroa. Ei noin isoa remonttia joka vuosi tarvitse tehdä, puutalon maalaus kymmenen vuoden välein.
En ymmärrä noita pelottelijoita, ettet muka saisi muuttaa miehen takia. Tietenkään lapsia ei saa kaapata ulkomaille, mutta kyllä Suomessa voi muuttaa työn ja asunnon takia. Tuskin nyt kuitenkaan tuhannen kilometrin päähän olet menossa. 250 km väliä on kuitenkin ihan tavallista, ja lapset pystyy käymään joka toinen viikonloppu.