Kun kollega vain katoaa?
Onko teillä käynyt koskaan niin, että kollega vain katoaa? Yksi tiiviin työryhmämme jäsen ei ole meillä enää töissä. En usko, että hän on irtisanoutunut, koska meillä on 2 kuukauden irtisanomisaika. Mutta nyt hän ei enää ole meillä töissä.
Henkilöstöjohtaja lähetti hyvin lyhyen viestin, että P. P. ei ole enää meidän palveluksessamme. Ei mitään selityksiä, läksiäisiä, keräyksiä tai mitään. Kollega, jonka kanssa olemme pitäneet päivittäin yhteyttä, on vain kadonnut.
Kommentit (93)
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on saanut potkut. Sopimus PURETTU jolloin lähtö on heti.
On lukuisia syitä. Kavallus, väärennetyt matkalaskut, kollegan pahoinpitely, esimiehen uhkaaminen tai pahoinpitely, firman omaisuuden ryöstö... monenlaista olen nähnyt ja esim noista syistä purkanut tai irtisanonut. T. HRJopa on asenteellinen kommentti? Miten sinulla unohtui että on aina kaksi osapuolta. Voihan olla että työnantaja on kavaltanut jotain ja tuo henkilö on huomannut sen! Tai työnantaja huijaa verottajaa matkalaskuissa ja tuon henkilön omatunto ei salli sitä.
En vaivaudu edes vastaamaan tähän... eiköhän laki sanele ne olosuhteet joiden perusteella puretaan tai irtisanotaan. Voiko noin naiivia ihmistä edes olla? T. HR
Ehdottaisin että hankkisit kokemusta elämästä kun noin pumpulissa kasvanut😄
Saahan niitä lakeja ja muita olla mutta mitäs sitten kun saa hankalan työntekijän maineen vaikka olisi oikeassa? Pieni maahan meillä ja minkä taakseen jättää niin edestä löytää. Tiedän useammankin yrittäjän jotka ovat entisistä työntekijöistään soitelleet nykyisille työnantajilleen ja pyrkineet mustamaalaamaan.
Kerran kun olin yhdessä paikassa töissä niin sinne tuli yks johtaja töihin, aiemmin oli ollut valtiolla. Ekaa kertaa yksityisellä töissä. Kahvipöydässä sitten jutustellessa meinas oikeasti hermostua kun kuunteli meidän juttuja, yrityksen omistajalla kun oli omat jutut jota arvosti työntekijässä ja sen perusteella otti työntekijöitä. Sanotaanko vaikka niin että omistaja halusi työtekijän kenkien numeron olevan 40. Tämä johtaja hermostui moisesta ja huusi syrjinnästä ja kaikenlaisista laittomuuksista. Me muut yritimmä selostaa että kyllä se omistaja saa töihinotossa käyttää ihan niitä kriteerejä mitä itse haluaa, ei sille voi kukaan mitään.
Niin ja se johtaja sai sitten myöhemmin potkut. Tuli yks aamu töihin ja katos kesken päivän. Oli omistajalle sanonut että pidetään palveri ja siellä esittänyt että hän rupeaa tekemään sitä mikä hänen toimenkuva on. Johtamaan.
Omistaja ei hyväksynyt että alaiset hyppii silmille, käsitti vallankaappaukseksi ja potki johtajan pois. Maksoi hänelle kotia irtisanomisajan palkan.
Työelämässä on erittäin typerää syyllistää että työntekijä on aina syyllinen. Kyllä ne katoamiset voivat johtua työnantajastakin.
Pienissä yrittäjävetoisissa puulaakeissa tämä on ihan normimenoa. Suurissa konserneissa on paljon byrokratiaa ja hyvin tarkat säännöt. Tänä päivänä esimerkiksi vastuullisuus nousee esille monessa suuryrityksessä. Omassa työpaikassa on esim. esimies-alainen kommunikoinnille asetettu hyvin tarkat säännöt ja kuvailemasi toiminta johtaisi kyllä selkkaukseen. Yrityksen johtoporsas myös koostuu useammasta henkilöstä eikä yksi henkilö pääse nousemaan diktaattoriksi. Omassa työpaikassa on erinomaisesti esim. rekryissä korostunut osaaminen eikä henkilö itsessään, työnhaku on anonyymiä ja perustuu kokemukseen/osaamiseen ja muihin asioihin eikä esim. henkilön sukunimeen. Tässä portinvartijaksi on palkattu erikseen psykologin koulutuksen saanut henkilö, joka kyllä ansiokkaasti vahtii, että yrityksen arvot toteutuvat.
Vierailija kirjoitti:
Entisessä työpaikassa yksi tyyppi vain katosi. Sitten selvisi, että oli varastanut työpaikalta tavaraa ja sen perusteella sitten ilmeisesti työsuhde päätetty.
Tai sitten se työntekijä on lähtenyt itse ja sitä ennen tehnyt ilmoituksen ylemmälle taholle esimiehen laittomista toimista ja kiusaamisesta ja tämä on suuttunut niin että laittanut paskajuorun liikkeelle kostoksi että työntekijä on varastanut ja irtisanottu. Kosto se on joka elää heikon esimiehen pienessä mielessä. Valheita on helppo keksiä ja nehän leviää kuin kulovalkea idioottien keskuudessa :D
Minun työsuhteeni purettiin nuorena, kun minua syytettiin näpistämisestä. Hassu sattuma, että tämä tapahtui alle viikko siitä, kun olin ottanut liittoon ja esimieheni esimieheen yhteyttä liittyen epäasialliseen kohteluun, jota esimieheltäni sain kokea.
No, olin tyhmä 18-vuotias ja vihasin työpaikkaani, joten hyväksyin potkut enkä koskaan vienyt asiaa eteenpäin. Mutta siinä tapauksessa työvuoroni alussa minut kutsuttiin esimiehen huoneeseen, kerrottiin tilanne ja pyydettiin lähtemään. En koskaan kertonut kollegoille mitään.
Jäänyt sairaslomalle lopuksi ajaksi.
Itse irtisanouduin ja jouduin vakavan saurauden takia jäämäänn heti pois. Esimies sanoi ettei tarvitse tulla enää töihin palauttamaan tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Poliisit haki pedofiilin kesken päivän, kuultiin vasta vuoden päästä miksi.
Mulla kaveri kanssa katosi. Sain mutkien kautta tietää, että oli vankilassa. Pedofiili. Ei ole enää kaveri, mutta eipä ole onneksi yrittänyt ottaa yhteyttäkään.
Tässä odotellen, mitä tapahtuu. Työnantaja ei ole mitään ilmoittanut. Työkaverini otti viime viikon loppupuoleen yhteyttä, kun olin erään somealustan kautta häneltä tingannut suurta summaa rahaa. Millä todistan, etten ole syyllistynyt tällaiseen tekoon?
Olen yrittänyt selvittää asiaa itse, mutta esimerkiksi poliisi ei ole mitään yhteyttä ottanut, vaikka kuulemma siitä on rikosilmoitus tehty.
Oman tilini katsoin kyllä, siellä ei ole ollut muuta kuin normaalia maksuliikennettäni, eli ei mitään tullutta. Enkä ymmärrä mistä työkaveri on voinut saada tietoonsa olemattomat(ei euroakaan!) ulosottovelat. Ihan ekana näistä syytti, kun soitti, ja väitti että kumma kun minua ei ole saanut kiinni.Puhelimeni oli ollut ihan samassa jamassa koko ajan, että siitä minut saa kiinni.
En sitten tiedä, mitä tosiasiassa on tapahtunut.
Ymmärrän täysin jos työnantajalta tulee pyyntö etten lähde työkohteisiin niin kauan kuin asian selvitys on kesken, tai irtisanoo minut. Mutta- siinä vaiheessa laitan itse asian poliisille myöskin. Nimenomaan tältä osalta, että minusta on kunnianloukkaus tehty, kun olemattomia ulosottovelkojani on jokin taho tässä käyttänyt halventavasti, ja asia aiheuttaa minulle surua, hämmennystä ja jopa vihaa.
Työt hoidan kuin jossain sumussa, enkä saa tältä jolta muka kavaltelin, mitään tietoa itseltäänkään missä vaiheessa poliisilla asian tutkinta on.
SE vähä tieto minulla on että ulkomaan tili oli kyseessä mihin minulle olisi tätä tuhansien summaa. En tiedä itselläni mistään ulkomaan tileistä. Yksi, kotimaan pankin tili on.
Pörssiyhtiössä YT-neuvottelujen tuloksena työkavereita katosi ympäriltä kuin abduktoituina. Käytäntönä oli että irtisanotut vapautetaan työtehtävistä välittömästi, saivat tietysti palkkansa irtisanomisajalta. Jotkut hyvästelivät työkaverinsa lähtiessään, monet eivät, varsinkaan ne joille irtisanominen tuli ilman mitään ennakkovaroitusta.
Vierailija kirjoitti:
Joissain yrityksissä ja organisaatioissa voidaan toimia näin
Apua. Työnantaja ei saa kertoa edes tuota, on salassapidettåvä asia.
Vieroitushoito jne. Muut jutut mistä ei ole tahtonut puhua.
Minä vaihdoin työpaikkaa ilman, että kerroin siitä työkavereille. Esimiehet toki tiesivät ja HR. Viimeisenä päivänä pistin kamat kasaan ja lähdin. Jälkeenpäin tuli kollegalta viesti, että ootko lähtenyt, koska meille tuli info, että et ole enää palveluksessa. En kertonut asiasta aiemmin, koska en halunnut mitään läksiäisiä ja mitään sydänystäviä minulle ei sinne jäänyt.
Mä lähtisin noin, jos voittaisin lotossa. Ethän sä voi kertoa kaikille, että nyt on tilillä 40 miljoonaa.
Miksi pitäisi tilittää lähtemistä toiseen työpaikkaan ja pitää jotain läksiäisiä? Duunipaikka on pelkkä duunipaikka ja kollegat ei ole mitään perheenjäseniä.
Ehdottaisin että hankkisit kokemusta elämästä kun noin pumpulissa kasvanut😄
Saahan niitä lakeja ja muita olla mutta mitäs sitten kun saa hankalan työntekijän maineen vaikka olisi oikeassa? Pieni maahan meillä ja minkä taakseen jättää niin edestä löytää. Tiedän useammankin yrittäjän jotka ovat entisistä työntekijöistään soitelleet nykyisille työnantajilleen ja pyrkineet mustamaalaamaan.
Kerran kun olin yhdessä paikassa töissä niin sinne tuli yks johtaja töihin, aiemmin oli ollut valtiolla. Ekaa kertaa yksityisellä töissä. Kahvipöydässä sitten jutustellessa meinas oikeasti hermostua kun kuunteli meidän juttuja, yrityksen omistajalla kun oli omat jutut jota arvosti työntekijässä ja sen perusteella otti työntekijöitä. Sanotaanko vaikka niin että omistaja halusi työtekijän kenkien numeron olevan 40. Tämä johtaja hermostui moisesta ja huusi syrjinnästä ja kaikenlaisista laittomuuksista. Me muut yritimmä selostaa että kyllä se omistaja saa töihinotossa käyttää ihan niitä kriteerejä mitä itse haluaa, ei sille voi kukaan mitään.
Niin ja se johtaja sai sitten myöhemmin potkut. Tuli yks aamu töihin ja katos kesken päivän. Oli omistajalle sanonut että pidetään palveri ja siellä esittänyt että hän rupeaa tekemään sitä mikä hänen toimenkuva on. Johtamaan.
Omistaja ei hyväksynyt että alaiset hyppii silmille, käsitti vallankaappaukseksi ja potki johtajan pois. Maksoi hänelle kotia irtisanomisajan palkan.
Työelämässä on erittäin typerää syyllistää että työntekijä on aina syyllinen. Kyllä ne katoamiset voivat johtua työnantajastakin.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-