Kun kollega vain katoaa?
Onko teillä käynyt koskaan niin, että kollega vain katoaa? Yksi tiiviin työryhmämme jäsen ei ole meillä enää töissä. En usko, että hän on irtisanoutunut, koska meillä on 2 kuukauden irtisanomisaika. Mutta nyt hän ei enää ole meillä töissä.
Henkilöstöjohtaja lähetti hyvin lyhyen viestin, että P. P. ei ole enää meidän palveluksessamme. Ei mitään selityksiä, läksiäisiä, keräyksiä tai mitään. Kollega, jonka kanssa olemme pitäneet päivittäin yhteyttä, on vain kadonnut.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työnantaja on välillä vuosien mittaan tehnyt joitakin kertoja näitä, että henkilölle tehdään yllättäen "tarjous, josta ei kannata kieltäytyä". Pyydetään vaikka kehityskeskusteluun ja siellä on kaksi vaihtoehtoa, yt-neuvottelut vain ko. henkilöä koskien ja todennäköinen irtisanominen tai sitten irtisanoutuu itse ja saa pitemmältä ajalta irtisanomiskorvauksen kuin mitä lain mukaan tulisi. Ei näissä mistään väärinkäytöksiä ole ollut (tai toki on sellaistakin sattunut eri tapauksissa) vaan joku projekti on loppunut tai muuten tilanne muuttunut, halutaan henkilöstä eroon syystä tai toisesta, henkilökemiat yms.
Se on sitten henkilöstä itsestään kiinni, kertooko muille, mistä on kyse. Työnantaja on vain tosiaan tiedottanut, että henkilö se-ja-se ei ole enää palveluksessamme. Outoahan se on, jos joku on ollut jo 20-30 vuotta töissä ja sitten käy näin, yhtenä aamuna hän ei enää tule töihin, vaikka ymmärtäisitkin tavallaan, miksi näin tehdään.
Tällanen on vaan laitonta. Millä alalla? Mikä firma?
Mitä laitonta siinä on, jos ihminen itse irtisanoutuu ja saa siitä korvauksen? Toki on ikävää meininkiä ja aina kannattaisi pyytää vähän harkinta-aikaa ja näyttää sitä tarjottua sopimusta jollekin lakiasiantuntijalle. Yksi irtisanottu on tiettävästi saanut korvauksia laittomasta irtisanomisesta, mutta ne oli silloin ihan normaalit yt:t, joissa irtisanottiin useita.
Monesti paketti/kultainen kädenpuristus on myös työntekijän aloitteesta eikä siihen liity välttämättä mitään dramatiikkaa. Jos esimerkiksi huomaa, että työt on käymässä vähiin, niin työnantaja voi maksaa muutaman kuukauden liksaa siitä ilosta ettei tarvitse alkaa käymään YT-neuvotteluita. Työntekijällä saattaa olla hyvinkin uusi suunnitelma katsottuna.
Toki työnantaja voi tarjotapakettia myös. Yleensä sen ehtona on, että takaisinotyovelvollisuutta ei ole, joten työantaja voi palkata haluamansa ihmiset.
Olin kerran firmassa, jossa ehti hävitä kolme myyntijohtajaa mun työsuhteen aikana. Viimeinen päivä oltiin ihan normisti ja kun myyntijohtajaa ei pariin päivään näkynyt ja joku kysyi, että missä x on, niin vastaus oli tyyliin: ” hän ei tule enää töihin”.
Firman omistaja oli hirveä nilkki, todennäköisesti jotenkin henkisesti sairas ja erotti väkeä vaan tuosta noin.
Mut irtisanottiin lopulta sähköpostilla just tämän nilkin toimesta. Onneksi pääsin eroon. Hain kyllä muualle koko ajan, mut en päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on saanut potkut. Sopimus PURETTU jolloin lähtö on heti.
On lukuisia syitä. Kavallus, väärennetyt matkalaskut, kollegan pahoinpitely, esimiehen uhkaaminen tai pahoinpitely, firman omaisuuden ryöstö... monenlaista olen nähnyt ja esim noista syistä purkanut tai irtisanonut. T. HRMeillä lähti juurikin rikollisesta toiminnasta työpaikalla yksi työkaveri noin, kuin tuhka tuuleen. Ei me kollegat tietenkään tiedetty hänen touhuistaan, mutta esimiehelle tieto kulki ja siitä sitten eteenpäin.
Meillä yksi lähti ja tieto kulki eteenpäin, että paloi loppuun.
Oli isyyslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työnantaja on välillä vuosien mittaan tehnyt joitakin kertoja näitä, että henkilölle tehdään yllättäen "tarjous, josta ei kannata kieltäytyä". Pyydetään vaikka kehityskeskusteluun ja siellä on kaksi vaihtoehtoa, yt-neuvottelut vain ko. henkilöä koskien ja todennäköinen irtisanominen tai sitten irtisanoutuu itse ja saa pitemmältä ajalta irtisanomiskorvauksen kuin mitä lain mukaan tulisi. Ei näissä mistään väärinkäytöksiä ole ollut (tai toki on sellaistakin sattunut eri tapauksissa) vaan joku projekti on loppunut tai muuten tilanne muuttunut, halutaan henkilöstä eroon syystä tai toisesta, henkilökemiat yms.
Se on sitten henkilöstä itsestään kiinni, kertooko muille, mistä on kyse. Työnantaja on vain tosiaan tiedottanut, että henkilö se-ja-se ei ole enää palveluksessamme. Outoahan se on, jos joku on ollut jo 20-30 vuotta töissä ja sitten käy näin, yhtenä aamuna hän ei enää tule töihin, vaikka ymmärtäisitkin tavallaan, miksi näin tehdään.
Mitä laitonta siinä on, jos ihminen itse irtisanoutuu ja saa siitä korvauksen? Toki on ikävää meininkiä ja aina kannattaisi pyytää vähän harkinta-aikaa ja näyttää sitä tarjottua sopimusta jollekin lakiasiantuntijalle. Yksi irtisanottu on tiettävästi saanut korvauksia laittomasta irtisanomisesta, mutta ne oli silloin ihan normaalit yt:t, joissa irtisanottiin useita.
Eihän tuossa ole kyse yt:eistä, vaan laittomasta irtisanomisesta.
Entisessä työpaikassa yksi tyyppi vain katosi. Sitten selvisi, että oli varastanut työpaikalta tavaraa ja sen perusteella sitten ilmeisesti työsuhde päätetty.
Haukuin pomon kollegan edessä. Tuntia myöhemmin tarjosivat vuoden palkkaa jos sanon itseni irti välittömästi enkä kerro kenellekään mitään.
Neljä kuukautta myöhemmin aloitin pienemmällä kilpailijalla. Kollegat yllättyivät kun törmättiin messuilla.
Olisi toki raflaavaa, että olisi tehnyt jotain rikollista. Mutta ihan hyvin on voitu sopia työnantajan kanssa lopettamisesta heti. On voinut jäädä sairauslomalle, ja irtisanoutua samalla. Läheinen on voinut sairastua äkillisesti ja työkaveri jäänyt omaishoitajaksi. Esimiehen kanssa keskusteltu, ettei pysty palata enää ennen irtisanomisajan loppua. Tai sitten on jo kulunut se 2 kuukautta, mutta hän ei ole halunnut kertoa lähdöstään vaan on hipsinyt hiljaa takavasemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole kyse yt:eistä, vaan laittomasta irtisanomisesta.
Eihän se ole irtisanominen, jos ihminen itse irtisanoutuu. Jos ei irtisanoudu, niin alkaisi yt:t ja vaikka niissä neuvotellaan, niin todennäköisesti ko. henkilö irtisanotaan kuitenkin kolmen viikon sisällä ilman työvelvoitetta. Irtisanomisaika on puolet lyhyempi kuin tarjotussa pakettisopimuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Poliisit haki pedofiilin kesken päivän, kuultiin vasta vuoden päästä miksi.
No hyi...varmaan kamalaa saada tietää että tuollaisen kanssa on tehnyt töitä.
Lähti kävelemään ja sattuneesta syystä pomo ei halua käsitellä asiaa enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on saanut potkut. Sopimus PURETTU jolloin lähtö on heti.
On lukuisia syitä. Kavallus, väärennetyt matkalaskut, kollegan pahoinpitely, esimiehen uhkaaminen tai pahoinpitely, firman omaisuuden ryöstö... monenlaista olen nähnyt ja esim noista syistä purkanut tai irtisanonut. T. HRMeillä lähti juurikin rikollisesta toiminnasta työpaikalla yksi työkaveri noin, kuin tuhka tuuleen. Ei me kollegat tietenkään tiedetty hänen touhuistaan, mutta esimiehelle tieto kulki ja siitä sitten eteenpäin.
Meillä myös, linnaan joutui, nyt jo vapaalla.
Oksettavasta rikoksesta jäi kiinni, rikos alkaa r-kirjaimella ja uhri oli kaiken lisäksi alaikäinen.
Eräässä entisessä työpaikassani näitä katoamisia tapahtui burn outien vuoksi tai jos myyntiosastolla henkilö X ei ollut tarpeeksi tuottelias. No siinähän käy niin, että sitä alkaa pelätä oman persuksensa puolesta ja koko ajan on painetta niskassa. Jossain vaiheessa osa alkoi sitten lähteä itse, kun ei enää kestänyt sitä raadollista työkulttuuria. Joka viikko oli raportoitava, että millä eurosummalla on liidejä tai caseja menossa.
kadonnut työkaveri....
Muistuu mieleen se kerta, kun työkaveri katosi, etsittiin joka paikasta, ei löytynyt.
Lopulta löytyi, kuolleena. Nuori ihminen.
Mulla on jo monta työkaveria lähtenyt tollai, on jo melkein arkipäivää (olen ollut samassa työpaikassa yli 10 vuotta).
Kyllä irtisanomiaika on olemassa ainakin paperilla, mutta harva niitä irtisanomisaikoja oikeasti tekee. Työnantajan kanssa voi sopia siitäkin, että sitä ei nyt tehdä, ja mikäli työnantajalle ei tule mitään isompia ongelmia siitä, että kaveri vain lähtee parin päivän varoitusajalla, niin se on ok.
Mun pomo on myöskin jonkin verran hankala ihminen ja pari tyyppiä on lähtenyt siksi, kun ei vaan jaksa häntä enää eli riidoissakin on täältä lähdetty.
Itse kuitenkin olen jaksanut täällä olla ja mulla on ihan ok välit pomoonkin, että en tiedä. Ehkä vaan osaan ottaa työt sopivan lunkisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli parikymmentä vuotta sitten yksi naisjohtaja, joka joutui epäsuosioon. Sille annettiin tyhjä toimistohuone, ei tehtäviä, täydellä palkalla, kävi aluksi istumassa siellä muutaman päivän, sitten irtisanoutui, katosi jonnekin ulkomaille.
Meillä oli vuosituhannen vaihteessa konsernin pikkufirmassa vähän heikosti menestynyt toimitusjohtaja, joka siirrettiin omasta huoneestaan "muihin töihin" pääkonttorille. Täydellä palkalla ilman mitään työtehtäviä. Erikoista oli se, että hänellä ei ollut omaa työhuonetta, vaan hänelle kerrottiin, että hän saisi käyttää pääjohtajan huonetta aina, kun tämä olisi muualla. En tiedä, miten hän päivänsä vietti, mutta yli vuoden hän sieti tuota järjestelyä.
Ja sitten ihmetellään miksi lapset ja nuoret kiusaavat, kun aikuisten meno on tällaista. Täydellinen ignooraaminen on todella julmaa henkistä väkivaltaa. Mikä ihme oli ettei tilannetta voinut käsitellä kuten normaalit ihmiset?
Tämä oli monella tavalla aika erikoinen tapaus, ja mutkia matkaan varmasti teki sekin, että joka ikinen osapuoli oli juristi. Pantiin kova kovaa vastaan, ja tämä tyyppi oli harvinaisen sitkeää tekoa, eivätkä hänen työllistymismahdollisuutensa enää siinä vaiheessa olleet niin hienot, että olisi kannattanut luopua isosta palkasta. Eläkeikäkään ei ollut kovin monen vuoden päässä.
Itse olen törmännyt tällaisiin:
- irtisanominen pitkän sairausloman jälkeen, tuli yllärinä, että oli myös irtisanottu (yhteisymmäryksessä työkyvyttömän työntekijän kanssa)
- melko pian kuolemaan johtanut sairaus, työntekijä toivoi, että kerrotaan vain, ettei pala töihin, sairastumisesta ei siis kukaan tiennyt
- burn outissa ollut irtisanoutui saman tien ja oli saikulla irtisanomisajan
- muuten vain joku saanut uuden työn yllättäen tai muuten saanut tarpeekseen. Käyttänyt lomapäivät irtisanomisajalla tai sopinut muuten
- ei ole ollut työvelvoitetta irtisanomisajalla (tyypillistä jos liikesalaisuuksia tai esim. asiakkaitten tietoja, joita voi viedä kilpailijalle. Oikeudet tietojärjestelmiin katkaistaan heti).
-työsuhteen purku kun työntekijä ei vain suostunut tulemaan töihin. Ei ketään kotoa haeta.
Haeskelen itse uutta työtä enkä kyllä ajatellut inhottavalle tiimilleni puhua mitään, jos tärppää. Muille kivemmille työkavereille voisinkin kertoa. Irtisanomisaikaa on kuukausi, mutta saldoa sisällä ehkä viikon edestä, pitämättömiä lomia ainakin kuukausi ja ylityövapaitakin pari.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli parikymmentä vuotta sitten yksi naisjohtaja, joka joutui epäsuosioon. Sille annettiin tyhjä toimistohuone, ei tehtäviä, täydellä palkalla, kävi aluksi istumassa siellä muutaman päivän, sitten irtisanoutui, katosi jonnekin ulkomaille.
Taidan tietää tapauksen: oliko silloin sen toimiston ikkunat lasiset käytävälle ja huone ihan tyhjä, vain tuoli ja pöytä, ei tietokonetta, papereita, mappeja tai hyllyjä, että kaikki näki, jottei kannata keskustella hänen kanssaan?
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi samoin. Mitään selitystä ei annettu. Joskus illanvietossa työkaverini mainitsi, että jostain asiasta pitäisi kertoa myös Jaskalle (oli siis eri tiimissä), jolloin tiiminvetäjämme vastasi vähän kiusaantuneena, että Jaska ei ole meillä enää töissä. Kun kysyimme miksi, hän sanoi, ettei tarkalleen tiedä.
Kukaan muukaan ei vaikuttanut tietäneen tarkalleen, paitsi tietysti johto, mutta sieltä asiaa ei tosiaan otettu puheeksi. Kaikenlaista huhua liikkui, kuten että Jaska olisi huijannut tutkintonsa, mutta ken tietää. Oli miten oli, harmittaa, koska hän oli mukava tyyppi eikä voitu edes hyvästellä.
HR:n vastuulla tarkistaa tutkinnot. Itsekin tiedän yhden hepun, joka antoi ymmärtää valmistuneensa kandiksi, vaikka todellisuudessa oli psykopaattinen drop out.
Tai irtisanotaan kun pitää säästää ja kun ei ole perusteita niin keksitään. Näinkin on käynyt. Nämä kyllä on viety oikeuteen ja työnantaja on hävinnyt.