Kun kollega vain katoaa?
Onko teillä käynyt koskaan niin, että kollega vain katoaa? Yksi tiiviin työryhmämme jäsen ei ole meillä enää töissä. En usko, että hän on irtisanoutunut, koska meillä on 2 kuukauden irtisanomisaika. Mutta nyt hän ei enää ole meillä töissä.
Henkilöstöjohtaja lähetti hyvin lyhyen viestin, että P. P. ei ole enää meidän palveluksessamme. Ei mitään selityksiä, läksiäisiä, keräyksiä tai mitään. Kollega, jonka kanssa olemme pitäneet päivittäin yhteyttä, on vain kadonnut.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tätä tapahtuu ilman mitään selkeää syytä. Ei siis rikoksia tai alkoholismia.
Ai ilman selkeää syytä irtisanotaan? Jos irtisanomisperusteet ovat laittomia tai irtisanottu kokee, että häntä kohdellaan nyt väärin, niin luulisi, että nostaisi metakan asiasta myös työkavereidensa kuullen. Tuollainen katoaminen kertoo yleensä sellaisesta syystä, ettei asiaa haluta avata sen enempää.
Meillä oli parikymmentä vuotta sitten yksi naisjohtaja, joka joutui epäsuosioon. Sille annettiin tyhjä toimistohuone, ei tehtäviä, täydellä palkalla, kävi aluksi istumassa siellä muutaman päivän, sitten irtisanoutui, katosi jonnekin ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Monilla aloilla kilpailijalle siirtyminen tarkoittaa myös lähtöä heti. Toki silloin ehkä käytettäisiin toista sanamuotoa ilmoituksessa.
Kai teillä joku yhteys on entiseen kollegaan: puhelinnumero, some, edes LinkedIn?
Ihanko oikeasti yrittäisitte ottaa yhteyttä? Ihmisten uteliaisuus on kyllä uskomatonta.
Joskus voi olla raskasta selittää irtisanoutumisen syitä uudestaan ja uudestaan jokaiselle kysyjälle varsinkin jos syy liittyy toiseen työyhteisön jäseneen.
Mun työkaveri, joka oli siviilissä hyvä ystäväni teki niin että irtisanoutui mutta toivoi ettei asiasta puhuta lainkaan. Sitten vasta kun työvelvoite päättyi, intraan tuli tiedote että xx ei ole enää täällä töissä
Kunnioitin hänen toivettaan ja sanoin kyselijöille vaan että ei ole minun asiani tiedottaa tai juoruta
Jep, toimarin oikeana kätenä toiminut henkilö katosi firman yt-neuvottelujen yhteydessä. Olin luullut, että ko. tyyppi oli kovastikin johdon suosikki, mutta ilmeisesti ei. Potkut sai ja hänen nimeään ei sen koommin ole mainittu. Kuitenkin oli ollut julkisuudessakin paljon firman asioista ja paljon kontakteja kaikkialle, sitten yhtäkkiä johto oli kuin häntä ei olisi koskaan ollutkaan.
Ihan hyvin voi olla myös irtisanoutunut itse. Irtisanomisaika on ihan neuvottely kysymys ja työsuhteesta voi vapautua heti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voi olla myös irtisanoutunut itse. Irtisanomisaika on ihan neuvottely kysymys ja työsuhteesta voi vapautua heti.
Tai jäädä pitämään lomia.
Eli työvelvoittetta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tätä tapahtuu ilman mitään selkeää syytä. Ei siis rikoksia tai alkoholismia.
Ai ilman selkeää syytä irtisanotaan? Jos irtisanomisperusteet ovat laittomia tai irtisanottu kokee, että häntä kohdellaan nyt väärin, niin luulisi, että nostaisi metakan asiasta myös työkavereidensa kuullen. Tuollainen katoaminen kertoo yleensä sellaisesta syystä, ettei asiaa haluta avata sen enempää.
Kultainen kädenpuristus eli joku ostetaan rahalla ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on saanut potkut. Sopimus PURETTU jolloin lähtö on heti.
On lukuisia syitä. Kavallus, väärennetyt matkalaskut, kollegan pahoinpitely, esimiehen uhkaaminen tai pahoinpitely, firman omaisuuden ryöstö... monenlaista olen nähnyt ja esim noista syistä purkanut tai irtisanonut. T. HRMeillä lähti juurikin rikollisesta toiminnasta työpaikalla yksi työkaveri noin, kuin tuhka tuuleen. Ei me kollegat tietenkään tiedetty hänen touhuistaan, mutta esimiehelle tieto kulki ja siitä sitten eteenpäin.
Esimiehellä on vaitiolovelvollisuus, muille työntekijöille ei juoruilla toisten asioista, EI MISSÄÄN TILANTEESSA. Jokainen kertoo itse omat asiansa jos haluaa. Esimiehellä ei ole myöskään oikeutta muunnella totuutta, keksiä juoruja, panetella eikä valehdella työntekijästä mitään, koskaan, kenellekään. Viimeisin työnantajani juorusi jokaisen työntekijän kaikki asiat koko talolle, naureskeli niille yhdessä työntekijöiden kanssa, selän takana. Todella heikko esimies, vaikka olikin keski-ikäinen ukko.
Noin voi joku lähteä, jos on mennyt kuppi nurin eikä jaksa selitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On lukuisia syitä. Kavallus, väärennetyt matkalaskut, kollegan pahoinpitely, esimiehen uhkaaminen tai pahoinpitely, firman omaisuuden ryöstö... monenlaista olen nähnyt ja esim noista syistä purkanut tai irtisanonut. T. HRMeillä lähti juurikin rikollisesta toiminnasta työpaikalla yksi työkaveri noin, kuin tuhka tuuleen. Ei me kollegat tietenkään tiedetty hänen touhuistaan, mutta esimiehelle tieto kulki ja siitä sitten eteenpäin.
Esimiehellä on vaitiolovelvollisuus, muille työntekijöille ei juoruilla toisten asioista, EI MISSÄÄN TILANTEESSA. Jokainen kertoo itse omat asiansa jos haluaa. Esimiehellä ei ole myöskään oikeutta muunnella totuutta, keksiä juoruja, panetella eikä valehdella työntekijästä mitään, koskaan, kenellekään. Viimeisin työnantajani juorusi jokaisen työntekijän kaikki asiat koko talolle, naureskeli niille yhdessä työntekijöiden kanssa, selän takana. Todella heikko esimies, vaikka olikin keski-ikäinen ukko.
Isommissa taloissa asiasta kyllä nousisi meteli. Mutta jossain puulaakissa tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On lukuisia syitä. Kavallus, väärennetyt matkalaskut, kollegan pahoinpitely, esimiehen uhkaaminen tai pahoinpitely, firman omaisuuden ryöstö... monenlaista olen nähnyt ja esim noista syistä purkanut tai irtisanonut. T. HRJopa on asenteellinen kommentti? Miten sinulla unohtui että on aina kaksi osapuolta. Voihan olla että työnantaja on kavaltanut jotain ja tuo henkilö on huomannut sen! Tai työnantaja huijaa verottajaa matkalaskuissa ja tuon henkilön omatunto ei salli sitä.
En vaivaudu edes vastaamaan tähän... eiköhän laki sanele ne olosuhteet joiden perusteella puretaan tai irtisanotaan. Voiko noin naiivia ihmistä edes olla? T. HR
Työntekijä voi myös lähteä, koska ei enää viihdy töissään. Jos on esim. kiusattu niin tuskin viitsii edes kertoa kenellekään. Jättää vaan tulematta töihin niin asia on sillä selvä. Myös työntekijän puolelta sopimus voidaan purkaa, kannattaa muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, toimarin oikeana kätenä toiminut henkilö katosi firman yt-neuvottelujen yhteydessä. Olin luullut, että ko. tyyppi oli kovastikin johdon suosikki, mutta ilmeisesti ei. Potkut sai ja hänen nimeään ei sen koommin ole mainittu. Kuitenkin oli ollut julkisuudessakin paljon firman asioista ja paljon kontakteja kaikkialle, sitten yhtäkkiä johto oli kuin häntä ei olisi koskaan ollutkaan.
Yksikin väärä sana ja olet ulkona, erimielisyys jostain strategiasta, henkilökohtaisia ristiriitoja. Työelämä on niin raakaa ja johtaminen niin heikkoa Suomessa että jos et ole 100% samaa mieltä näiden johtajien kanssa, pahoittavat mielensä ja pistävät pihalle. Mitä ylempänä olet, sitä tuulisempi paikka, etenkin jos olet rohkea ja uskallat kyseenalaistaa asioita ja suunnitelmia. Ei kaikessa ole aina rikosta tapahtunut vaikka juorut näin kertoisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei esimies syitä kertonut. Syyt kuultiin jälkeenpäin ihan muuta kautta.
Viimeksi, kun meiltä lähti työntekijä, viimeisenä päivänä tuli vain tiedotus. En pitänyt sitä mitenkään erikoisena. Irtisanoutumisesta ei tarvitse kertoa kenellekään irtisanomisaikana.
Itse irtisanouduin ja katosin irtisanomisajan jälkeen vain työpaikalta. Tein irtisanomisajan töitä normaalisti ja jäin pois kertomatta kenellekkään. Ei halunnut kiusallisia läksiäisiä ja muistamisia.
Joillakin aloilla kadotaan noin vain monestakin syystä. Ei välttämättä ole kyse siitä, että kumpikaan osapuoli olisi tehnyt mitään väärin.
Minun entisessä työpaikassani firman paras myyjä lähti muualle töihin, muttei kertonut aikomuksistaan kenellekään etukäteen. Kun hän kävi ilmoittamassa pomolle lähdöstään, hänelle kerrottiin, ettei irtisanomisajalla olisi työvelvoitetta. Pomo kävelytti myyjän tämän työhuoneeseen, kehotti ottamaan henkilökohtaiset tavarat mukaan, otti kulkuluvan pois ja kävelytti myyjän saman tien ulko-ovelle. Kenellekään hänen ei annettu puhua mitään. Kuulimme myöhemmin muualta, mitä oli tapahtunut.
Totta kai tämä tyyppi oli vienyt kaiken tarvitsemansa tiedon jo etukäteen. Ei tyhmistä tule loistomyyjiä.
Voi olla, mutta on saattanut lähteä myös omasta aloitteestaan ja ehkä ollut töissä myös irtisanomisajan - ei vain ole halunnut kertoa kenelläkään. Itse voisin kuvitella tekeväni noin, jos saisin vaikka lottovoiton. Näin välttyisi työkavereiden uteluilta ja pomollehan ei ole pakko kertoa irtisanoutumisen syytä. Hänelle sanoisin vain, että irtisanoudun henkilökohtaisista syistä, mutta en halua asiasta kerrottavan etukäteen kenellekään.