Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäiset/-ikäistyvät ihmiset! Miten hillitsette ruumiin kipuja ja kolotuksia?

Vierailija
18.01.2021 |

Olen vasta vähän päälle 40, mutta väliin tuntuu että olen kipujen ja kuntoni kanssa jo lähemmäs kasikymppinen... hyviä vinkkejä kaivataan. Elämä kipujen kanssa on hidasta, mutta ei olisi varaa olla hidas, koska työmaata riittää kuin nuorella ihmisellä.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ikääntyvillä ihmisillä ei ole kipuja, niin miksi vanhat ihmiset liikkuvat niin eri tavalla kuin nuoret? Nuoret liikkuvat nopeasti ja ketterästi, vanhat hitaasti ja kankeasti... Kyllä tämä näkyy jo monilla neli-viisikymppisillä. Ei heitellä enää puolivoltteja.

Vierailija
22/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole moisia kipuja vielä näkynyt, vaikka olen sairaalloisen ylipainoinen alkoholin suurkuluttaja, ikää 46... 

Eipä niitä tuolla tavoin välttämättä tule. Itse olen 43, ja treenaan painoilla, ja teen rakennuhommia. Paikat ei enää kestä raskaita painoja. Ennen, kun joku paikka kipuili, se parani, nyt eivät enää parane, vaan vaivat vaan lisääntyy. Puolen vuoden lepo auttaa, mutta kun aloittaa uudestaan, kivut tulevat takaisin. Jos olisi rahaa, niin yksityiseltä saisi varmaan apuja. Julkiselta puolelta saa Buranareseptin, ja ohjeen välttää rasitusta.

Hahhah, yksityisellä yhtään sen parempaa palvelua, rahaa kyllä lypsäävät potilaista senkin edestä. Puolisolla vaikeat niska- ja yläselän kivut, tyrkkäsivät buranat kouraan ja jotain sirdaludia ja passittivat kiropraktikolle, monta tonnia maksettu noista hoidoista eikä mitään apua. Eikun lisää mömmöjä popsittavaksi vaan, löytyi vaikea rappeuma ja pullistuma niskasta, ei voida leikata muttei voi työtäkään enää tehdä, joutui kortistoon kaunistamaan tilastoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ikääntyvillä ihmisillä ei ole kipuja, niin miksi vanhat ihmiset liikkuvat niin eri tavalla kuin nuoret? Nuoret liikkuvat nopeasti ja ketterästi, vanhat hitaasti ja kankeasti... Kyllä tämä näkyy jo monilla neli-viisikymppisillä. Ei heitellä enää puolivoltteja.

Ai miksi? No kun eivät viitsi pitää itsestään huolta vaan autolla pitää liikkua ovesta ovelle ja illat istutaan telkkaria tuijottamassa.

Vierailija
24/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai miksi? No kun eivät viitsi pitää itsestään huolta vaan autolla pitää liikkua ovesta ovelle ja illat istutaan telkkaria tuijottamassa.

Miten siis tapahtuisi tämä huolenpito, jonka avulla puolivoltit edelleen viisikymppisenä onnistuisivat siinä missä parikymppisenä? Ihan vilpittömästi kysyn, koska ap todella haluaa päästä eroon kivuista ja vanhuuden kolotuksista. olen iloinen jos siihen todella on jokin tieto mistä kivut johtuvat ja miten ne voidaan estää. Eikä siis kysymys ole jatkuvasta kivusta vaan sellaisesta, että herkemmin sattuu jokin vaikea asento.

Vierailija
25/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta.

Vierailija
26/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei sellaista diagnosoitavissa olevaa ja hoidettavissa olevaa sairautta kuin vaikka reuma tai merkittävää nivelrikkoa tms, niin se ei takaa, että ei ole mitään kipuja tai vaivoja. Toki poikkeavan ja rajoittavan kivun syy on hyvä arvioida ammatti-ihmisen kanssa.

Suurimmalla osalla esimerkiksi selkäkivuista tai niskahartia seudun jumeista yms kärsivistä ei ole mitään selvää kudosvauriota tai sairausprosessia. Taustalla useimmiten joko inaktiivisuus tai epätasapaino kehon rakenteiden tai puolien kuormituksessa, liikkuvuudessa tai palautumisessa.

Useimmiten vain ihminen voi auttaa itse itseään käyttämällä ja kuormittamalla kehoa, välttämällä monipuolisesti inaktiivisuutta. Tähän voi saada ammattilaiselta rautalangasta väännetyt ohjeet, mutta itse homma täytyy tehdä itse. Nämä yhdellä tempulla kuntoonnaksauttajat voivat joitain auttaa, mutta se on pieni vähemmistö.

Vierailija
27/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niin kuin olen viimeiset 10 vuotta hoitanut kipuja. Luulisi nyt tuossa iässä jo tottuneen kipuihin. Minulla on käsilaukussakin aina valmiina 2-3 sorttia kipulääkkeitä ja beetasalpaajat. Ei niitä ilman mennä edes lähikauppaan nykyisin.

Vierailija
28/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduta.

Onko sinulla omaa kokemusta vai jokin tutkimustieto, että tämä auttaa?

Vierailija
29/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan niin kuin olen viimeiset 10 vuotta hoitanut kipuja. Luulisi nyt tuossa iässä jo tottuneen kipuihin. Minulla on käsilaukussakin aina valmiina 2-3 sorttia kipulääkkeitä ja beetasalpaajat. Ei niitä ilman mennä edes lähikauppaan nykyisin.

Hmm pitäisikö nelikymppisen siis olla jo TOTTUNUT vanhuuskipuihin? .... 🤔 Onpa erilaisia näkemyksiä täällä...

Vierailija
30/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduta.

Täytyy sanoa että 90% kivuista lähti kun laihdutti. Ja näyttäisi siltä, että mitä laihempi on sitä helpompi olla. Auttanut moniin muihinkin ongelmiin. Ei jäänyt kuin etenevät sairaudet.

Eri.

Vierailija
31/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei sellaista diagnosoitavissa olevaa ja hoidettavissa olevaa sairautta kuin vaikka reuma tai merkittävää nivelrikkoa tms, niin se ei takaa, että ei ole mitään kipuja tai vaivoja. Toki poikkeavan ja rajoittavan kivun syy on hyvä arvioida ammatti-ihmisen kanssa.

Suurimmalla osalla esimerkiksi selkäkivuista tai niskahartia seudun jumeista yms kärsivistä ei ole mitään selvää kudosvauriota tai sairausprosessia. Taustalla useimmiten joko inaktiivisuus tai epätasapaino kehon rakenteiden tai puolien kuormituksessa, liikkuvuudessa tai palautumisessa.

Useimmiten vain ihminen voi auttaa itse itseään käyttämällä ja kuormittamalla kehoa, välttämällä monipuolisesti inaktiivisuutta. Tähän voi saada ammattilaiselta rautalangasta väännetyt ohjeet, mutta itse homma täytyy tehdä itse. Nämä yhdellä tempulla kuntoonnaksauttajat voivat joitain auttaa, mutta se on pieni vähemmistö.

Eli kehon kuormittaminen auttaa kipuihin?... No, toivottavasti, hyvä jos näin on. Itse sain varsinkin tuosta kantoliinakuormituksesta sellaisia kipuja, joista en palautunut ollenkaan samaan tyyliin kuin 10 vuotta sitten kun kannoin ensimmäisiä lapsiani kantoliinassa.

Vierailija
32/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten siis tapahtuisi tämä huolenpito, jonka avulla puolivoltit edelleen viisikymppisenä onnistuisivat siinä missä parikymppisenä? Ihan vilpittömästi kysyn, koska ap todella haluaa päästä eroon kivuista ja vanhuuden kolotuksista. olen iloinen jos siihen todella on jokin tieto mistä kivut johtuvat ja miten ne voidaan estää. Eikä siis kysymys ole jatkuvasta kivusta vaan sellaisesta, että herkemmin sattuu jokin vaikea asento.

Mitä sä nyt haet takaa, kivuista eroon vai puolivoltteja? Mene lääkäriin.

Vierailija
33/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
34/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivut ovat jumalan lahja ihmiselle

Vierailija
35/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduta.

Täytyy sanoa että 90% kivuista lähti kun laihdutti. Ja näyttäisi siltä, että mitä laihempi on sitä helpompi olla. Auttanut moniin muihinkin ongelmiin. Ei jäänyt kuin etenevät sairaudet.

Eri.

Mahtavaa! 🙂

Pakko kai vain sitten opetella heittämään ruokaa roskiin vaikka vaikeaa se on... Usein syön vain siksi, että ei menisi ruokaa roskiin.

Vierailija
36/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduta.

Eri.

Mahtavaa! 🙂

Pakko kai vain sitten opetella heittämään ruokaa roskiin vaikka vaikeaa se on... Usein syön vain siksi, että ei menisi ruokaa roskiin.

Mitä lapsilta jäänyt jne.

Vierailija
37/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kehon kuormittaminen auttaa kipuihin?... No, toivottavasti, hyvä jos näin on. Itse sain varsinkin tuosta kantoliinakuormituksesta sellaisia kipuja, joista en palautunut ollenkaan samaan tyyliin kuin 10 vuotta sitten kun kannoin ensimmäisiä lapsiani kantoliinassa.

Kuormitus on ollut liian yksipuolista ja varmaan aina samassa asennossa, fysioterapeutti voi auttaa.

Vierailija
38/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita vaikka tästä artikkelista: https://www.iltalehti.fi/kuntoilu/a/8ca8e321-bce8-45ab-a068-04e179570e76

Kiitos! 😊

Vierailija
39/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduta.

Eri.

Mahtavaa! 🙂

Turhaan uhriudut.

Vierailija
40/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu on kehon viesti. Jos et välitä siitä keho pysäyttää sinut jossain vaiheessa lepäämään. Tämä ei ole mikään höpöhöpö vaan lääkärin toteama asia.

Selvitä miksi kipuilet. Lopulta minunkin oli pakko kun jalat eivät kantaneet. MS-tauti, pehmytkudosreuma yms eivät ole kivoja mutta niiden kanssa pärjää kun tietää miksi kipuilee ja miten sitä hoidetaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän