Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäiset/-ikäistyvät ihmiset! Miten hillitsette ruumiin kipuja ja kolotuksia?

Vierailija
18.01.2021 |

Olen vasta vähän päälle 40, mutta väliin tuntuu että olen kipujen ja kuntoni kanssa jo lähemmäs kasikymppinen... hyviä vinkkejä kaivataan. Elämä kipujen kanssa on hidasta, mutta ei olisi varaa olla hidas, koska työmaata riittää kuin nuorella ihmisellä.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt lääkärissä? Ei 40 v vuotiaalla ole mitään peruskipuja, joita tulee sietää. Kyllähän kipuun on joku syy. Jos on jotain lihaskipuja, niin yleensä se johtuu siitä, että lihaskunto ja liikkuvuus on huonoja, jolloin kroppa kompensoi yleensä virheasennolla, josta tulee kipuja.

Vierailija
2/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko vähän tarkentaa? 

Onko jotain kipuilevaa sairautta, esim nivelrikko? Reuma? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää selvittää, mistä ne kivut johtuu.

Vierailija
4/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumiilla enää harvemmin on kipuja ja kolotuksia.

Vierailija
5/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole moisia kipuja vielä näkynyt, vaikka olen sairaalloisen ylipainoinen alkoholin suurkuluttaja, ikää 46... 

Vierailija
6/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ja ravinto auttaa aika pitkälle.

Vierailija
7/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n antamilla tiedoilla on vaikea vastata. Itselläni on vain ajoittain vähän lihaskipuja, hoidan likunnalla ja venytyksillä. Muita kolotuksia ei ole.

Vierailija
8/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maikoilen kotona ja keittelen kahvia. Tules vamma, pari leikkausta jotka vei tilannetta vain huonompaan suuntaan. Töitä tykkäisin tehdä mutta en kipujen kanssa joten jättäydyn pitköaikaistyöttömäksi.

Vierailija
9/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pukeudu riittävän lämpimästi joka säällä ja sisällä

Vierailija
10/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä tahansa ikäisen ihmisen pitää selvittää mistä ne kivut johtuvat, ja hoitaa niitä. Ei kivut ja kolotukset kuulu automaationa minkään ikäisille ihmisille. Mä olen 57-vuotias, eikä ole mitään kipuja eikä kolotuksia.

Vierailija
11/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ketogeenisesti. Käytän villasukkia. Ennaltaehkäisen.

Vierailija
12/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan yli 50v. Ei kipuja ei kolotuksia. Ei lääkityksiä.

Ei myöskään ylipainoa, ei alkoholia, ei tupakkaa, ei sokeria.

Sen sijaan paljon kasviksia, kalaa, vähärasvaista lihaa ja mausteita. Lisäksi paljon kuntosalitreeniä ja aerobista liikuntaa.

Vierailija
13/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkumalla aktiivisesti. En urheile, mutta ulkoilen ja liikun.

Vierailija
14/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 51v, ei vielä mitään kipuja tai kolotuksia. Huomaan tosin, että olen herkempi kylmälle. Villahousut, villakauluri jne käytössä

Vierailija
15/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole moisia kipuja vielä näkynyt, vaikka olen sairaalloisen ylipainoinen alkoholin suurkuluttaja, ikää 46... 

Eipä niitä tuolla tavoin välttämättä tule. Itse olen 43, ja treenaan painoilla, ja teen rakennuhommia. Paikat ei enää kestä raskaita painoja. Ennen, kun joku paikka kipuili, se parani, nyt eivät enää parane, vaan vaivat vaan lisääntyy. Puolen vuoden lepo auttaa, mutta kun aloittaa uudestaan, kivut tulevat takaisin. Jos olisi rahaa, niin yksityiseltä saisi varmaan apuja. Julkiselta puolelta saa Buranareseptin, ja ohjeen välttää rasitusta.

Vierailija
16/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sänky. Selän puolesta varsinkaan mitään parempaa ei voi itselleen hankkia kuin hyvän sängyn. Minulla on runkopatjasänky jonka jousitus on säädetty niin että se joustaa ja tukee sieltä mistä tarvitsee, minulla välilevyn pullistuma aiheuttaa välillä iskiasta (ei ole niin paha että leikattaisiin) mutta tuon sängyn hankkimisen jälkeen selkä "hajoaa" (eli siis että tarvitsee voimakkaita särkylääkkeitä ja intensiivistä kotihoitoa) vain muutaman kerran vuodessa, eikä kerran kuukaudessa kuten aiemmin.

Vierailija
17/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen ja pari pidempiaikaista kolotusta on ollut. Toinen oli polvessa. Fyssari katsoi, että toinen jalkani on vähän lyhyempi, joten kenkiin piti hankkia korokepohjallinen ja jalkakyykkyä tehdessä piti muistaa varoa, ettei polvi taivu sisäänpäin. Vaiva hävisi samantien.

Toinen monivuotinen kolotus oli olkapäässä, joka lähti lääkärin määräämällä 10 päivän tulehduskipulääkekuurilla. Olisi pitänyt avata suunsa jo kauan sitten.

Vierailija
18/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kipuja ja kolotuksia? Ainoa kipuun viittaava tuntemus on tällä hetkellä kantapäissä, joissa nahat on rullalla uusista lenkkareista johtuen.

Vierailija
19/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko et mulla mikään tauti tai sairaus kyseessä, koska kivut jakautuvat kauttaaltaan koko keholle, viimeinen raskauteni nelikymppisenä vei kipuja eteen päin... Toki voin lääkärissä käydä. Ei ne kivut koko ajan ole mutta varsinkin kun on ollut pitkään yhdessä asennossa istumassa tai makaamassa niin sattuu päästä siitä ylös. Tai jos on ollut pitkäkestoista rasitusta, kuten alkuun pitkiä aikoja lasta kantoliinalla kantaessa. Esim. aamulla sängystä noustessa sattuu varsinkin jalkateriin ja häntäluuhun. Pitää tassutella eteenpäin ihan mummojen malliin. Kunnes siitä vähän kahvin voimalla käynnistyy ja kivut hellittävät.

Ja jos AP kysyy MUIDEN kivuista ja koulutuksista, jotka liittyvät ikääntymiseen, niin eihän hänen silloin ole syytä yksityiskohtaisesti omaa tilaansa kuvata... kyllä ikääntymiseen jonkin asteiset kivut useimmilla kuuluvat, vaikka varmaan on poikkeuksiakin, ainakin johonkin ikään asti.

Vierailija
20/60 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiukan yli 50v. Ei kipuja ei kolotuksia. Ei lääkityksiä.

Ei myöskään ylipainoa, ei alkoholia, ei tupakkaa, ei sokeria.

Sen sijaan paljon kasviksia, kalaa, vähärasvaista lihaa ja mausteita. Lisäksi paljon kuntosalitreeniä ja aerobista liikuntaa.

Lisäävätkö ylipaino, alkoholi, tupakka ja sokeri kipuja? ...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän