Keski-ikäiset/-ikäistyvät ihmiset! Miten hillitsette ruumiin kipuja ja kolotuksia?
Olen vasta vähän päälle 40, mutta väliin tuntuu että olen kipujen ja kuntoni kanssa jo lähemmäs kasikymppinen... hyviä vinkkejä kaivataan. Elämä kipujen kanssa on hidasta, mutta ei olisi varaa olla hidas, koska työmaata riittää kuin nuorella ihmisellä.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ikääntyvillä ihmisillä ei ole kipuja, niin miksi vanhat ihmiset liikkuvat niin eri tavalla kuin nuoret? Nuoret liikkuvat nopeasti ja ketterästi, vanhat hitaasti ja kankeasti... Kyllä tämä näkyy jo monilla neli-viisikymppisillä. Ei heitellä enää puolivoltteja.
Ai miksi? No kun eivät viitsi pitää itsestään huolta vaan autolla pitää liikkua ovesta ovelle ja illat istutaan telkkaria tuijottamassa.
Miten siis tapahtuisi tämä huolenpito, jonka avulla puolivoltit edelleen viisikymppisenä onnistuisivat siinä missä parikymppisenä? Ihan vilpittömästi kysyn, koska ap todella haluaa päästä eroon kivuista ja vanhuuden kolotuksista. olen iloinen jos siihen todella on jokin tieto mistä kivut johtuvat ja miten ne voidaan estää. Eikä siis kysymys ole jatkuvasta kivusta vaan sellaisesta, että herkemmin sattuu jokin vaikea asento.
Mitä sä nyt haet takaa, kivuista eroon vai puolivoltteja? Mene lääkäriin.
Mitä itse hae takaa, kommenttini oli niille jotka väittivät että ikääntymiseen ei kuulu mitään kipuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduta.
Onko sinulla omaa kokemusta vai jokin tutkimustieto, että tämä auttaa?
Täytyy sanoa että 90% kivuista lähti kun laihdutti. Ja näyttäisi siltä, että mitä laihempi on sitä helpompi olla. Auttanut moniin muihinkin ongelmiin. Ei jäänyt kuin etenevät sairaudet.
Eri.Mahtavaa! 🙂
Pakko kai vain sitten opetella heittämään ruokaa roskiin vaikka vaikeaa se on... Usein syön vain siksi, että ei menisi ruokaa roskiin.
Turhaan uhriudut.
En minä uhriudu. Turhaan olet ilkeä.
Voiso nuo 30-50 vuotiaiden kipuilut johtua hormooneista , koska siinä iässä kärsin sännöllisen epäsäännöllisesti selkä- ym iskiaskivuista. Eik niihin pahemmin mitkään tabut auttaneet. Silti tein aktiivisesti töitä, joka kyllä oli kiireistä. ( en jäänyt saikulle). Nyt oltuani jo 10 v eläkkeellä , ei koskaan ole mitään kipuja ja olen 73v. Säännöllisesti kävelen ja harrastan lihaskuntojumppaa. Hoikka olen aina ollut,
Kaikille yleispätevä ennaltaehkäisy on monipuolinen liikunta ja venyttely, mutta siinä vaiheessa kun jo kipuilee pitää pyrkiä tukemaan elimistön omaa suojausmekanismia ettei kuormittuisi enempää, saatavilla on kaikenlaisia apuvälineitä joita esimerkiksi urheilijat käyttää vallan vaikka ei olisi niin paljoa vaurioitakaan. Sellaista ei pidä häpeillä, tottuu aika nopeasti.
Minulla kipua aiheuttaa endometrioosi, ei sinänsä liity ikään, mutta ehkä sietokyky kivun suhteen alkaa heikentyä iän myötä. Minulla kipu on kohtuullista, mutta aika kokonaisvaltaista.
Gynen kanssa haetaan erilaisia keinoja hillitä kipua. Käytän särkylääkkeitä aina jos yhtään tuntuu kipua.
Itse olen huomannut, että kevyt, säännöllinen liike auttaa. Kipua tulee myös kunnioittaa, jos joku liike, tärinä tms. sattuu, pitää höllätä, koska muuten siitä saa maksaa monta päivää.
Teen pitkit päivää avaavia liikkeitä, rullauksia, ravisteluja, venytyksiä jne. ja jos illalla yhtään tuntuu jäykältä tai kipeältä verryttelen ja venyttelen ennen nukkumaan menoa.
Joogaa, pitkiä kävelylenkkejä ja pitkälti kasvispitoinen ruokavalio. Ei kipuja eikä kolotuksia, ikää 49.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kipua aiheuttaa endometrioosi, ei sinänsä liity ikään, mutta ehkä sietokyky kivun suhteen alkaa heikentyä iän myötä. Minulla kipu on kohtuullista, mutta aika kokonaisvaltaista.
Gynen kanssa haetaan erilaisia keinoja hillitä kipua. Käytän särkylääkkeitä aina jos yhtään tuntuu kipua.
Itse olen huomannut, että kevyt, säännöllinen liike auttaa. Kipua tulee myös kunnioittaa, jos joku liike, tärinä tms. sattuu, pitää höllätä, koska muuten siitä saa maksaa monta päivää.
Teen pitkit päivää avaavia liikkeitä, rullauksia, ravisteluja, venytyksiä jne. ja jos illalla yhtään tuntuu jäykältä tai kipeältä verryttelen ja venyttelen ennen nukkumaan menoa.
Lisään nyt vielä väärinymmärryksen välttämiseksi, että itse endometrioosiin venyttely ja liikunta ei tietysti auta. Mutta endometrioosista johtuen saatan nukkua, istua ja liikkua huonossa asennossa ja jumittaa lihaksia.
Jos on runsaasti kipuja joiden syytä ei tiedä, onhan se syy käydä lääkärissä selvittämässä ne ja sitten sen perusteella oireenmukainen asiallinen hoito.
Mutta noin yleispätevästi voisi varmaan sanoa, että kivut ja kolotukset voi lisääntyä iän myötä, jos ei huolehdi niistä perusasioista. Eli pysy normaalipainoisena, liiku monipuolisesti, lepää. Suomeksi siis älä syö ravintoarvoiltaan paskaa ruokaa, älä juopottele, osta hyvä sänky ja nuku riittävästi, harjoita niitä lihasryhmiä, jotka työssä tai arkena eivät saa riittävästi toimintaa. Yksipuoliset liikeradat voi aiheuttaa jumeja ja kolotuksia kroppaan niin niitä on hyvä rentouttaa ja laukaista vastaliikkeillä. Hierontakin auttaa. Naisilla vaihdevuodet voi tuoda esiin omia kolotuksiaan, mikä johtuu hormoonitasojen muutoksista.
Mutta helpot ennaltaehkäisevät lääkkeet kipuihin ja kolotuksiin on kyllä jokaisen ulottuvilla, jos niin vain haluaa. Ikääntyessä vaivat eivät välttämättä myöskään parane ja lievity yhtä nopeasti kuin nuorempana, ja sen syykin on yksinkertainen: se ruumiin ikääntyminen. Muta jos ennaltaehkäisee em. tavoilla, niitä voi lievittää, lyhentää tai jopa lykätä.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta ja ravinto auttaa aika pitkälle.
Kaikkeen ei auta liikunta. Jos se liikunta ollut alunperinkin se, mikä kipuja on vaikka aiheuttanut. Minulla on nivelrikko, joten mitä enemmän liikun, sitä enemmän sattuu. Ja ei, en ole koskaan ollut ylipainoinen. Enemmänkin alipainon puolella nuorempana käyty ja liikuttu siis todella paljon. Nyt 45 ja lonkat paskana, toinen jo leikattu, oli rusto hävinnyt jo kokonaan. Ja varmaan ei kauaa mene, että tuon toisenkin puolen joutuu leikkaa...
Nelikymppinen alati fysioterapeutilla ramppaava tässä. Vikoja löytyy, osa synnynnäisiä, osa työperäisiä ja kaikkea muutakin. Erittäin epäergonominen työ.
On vaivaisen luu, tenniskyynerpää, jäätynyt olkapää, leikattu polvi vihoittelee, leikatut rannekanavat joista toiseen käteen jäi hermovaurio, määrittelemättömiä selkäjuttuja, pari mutkaa selkärangassa, iskias ja nyt uusimpana vihulaisena plantaarifaskiitti.
Kortisonia on ruiskittu vähän sinne sun tänne ja vino pino venyttely- ja rullailuohjeita on kertynyt.
Lihota ei saa ja työn lisäksi on harrastettava liikuntaa. Joka päivä sattuu enemmän tai vähemmän joka puolelle.
Vaikka olen näin "romuna" viimeisin saikku oli toissa vuonna ja sekin kryptosporidioosin takia, eikä näiden kremppojen takia. Kipuun turtuu kun se on jokapäiväistä, eikä se kotona makoilemalla juuri paremmaksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt lääkärissä? Ei 40 v vuotiaalla ole mitään peruskipuja, joita tulee sietää. Kyllähän kipuun on joku syy. Jos on jotain lihaskipuja, niin yleensä se johtuu siitä, että lihaskunto ja liikkuvuus on huonoja, jolloin kroppa kompensoi yleensä virheasennolla, josta tulee kipuja.
"Ei 40 v vuotiaalla ole mitään peruskipuja"
.
.
Aloituksessa sanottiin "päälle 40" eikä puhuttu 40v ihmisestä.
Ja kyllä voi olla kipuja. Täysin normaalia.
Olen itse PÄÄLLE 40v ja ollut jo jonkun aikaa (vuosia!) kolotuksia ja kipuja. Tämän ikäisellä (40+) ihmisellä on jo esivaihdevuodet todellakin menossa. Tämä pitäisi tietää jo kaikkien +-40v.
Itselläni on otettu kaikki kokeet, mitä parin lääkärin mielestä, on tarpeellista ottaa eikä mitään löytynyt.
Lääkärin diaknoosi: vaihdevuosien korotuksia.
*diaknoosi = diagnoosi (puhelin muuttaa)
Voi muuten liittyä esivaihdevuosiinkin. Monella on siinä vaiheessa kaikenlaiia sinänsä vaarattomia kiputiloja. Ja ne esivaihdevuodet voi kestää 10 vuottakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt lääkärissä? Ei 40 v vuotiaalla ole mitään peruskipuja, joita tulee sietää. Kyllähän kipuun on joku syy. Jos on jotain lihaskipuja, niin yleensä se johtuu siitä, että lihaskunto ja liikkuvuus on huonoja, jolloin kroppa kompensoi yleensä virheasennolla, josta tulee kipuja.
"Ei 40 v vuotiaalla ole mitään peruskipuja"
.
.Aloituksessa sanottiin "päälle 40" eikä puhuttu 40v ihmisestä.
Ja kyllä voi olla kipuja. Täysin normaalia.
Olen itse PÄÄLLE 40v ja ollut jo jonkun aikaa (vuosia!) kolotuksia ja kipuja. Tämän ikäisellä (40+) ihmisellä on jo esivaihdevuodet todellakin menossa. Tämä pitäisi tietää jo kaikkien +-40v.
Itselläni on otettu kaikki kokeet, mitä parin lääkärin mielestä, on tarpeellista ottaa eikä mitään löytynyt.
Lääkärin diaknoosi: vaihdevuosien korotuksia.
Äh, vieläkin meni väärin.
Siis:
Lääkärin diagnoosi: vaihdevuosien KOLOTUKSIA (ei korotuksia).
Pahuksen puhelin! 🤳
Olen 54. Ei ole mitään kipuja, kolotuksia eikä vaivoja. En siis osaa vastata.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei tule oireita. Joillekin tulee paljonkin ja joillekin vähän.
Ihmiset ovat niin erilaisia vaihdevuosissa. Samoin on kuukautisasioissa. Joillakin on kipuja ja joillakin ei.
_
”Mummotaudista puhuminen on siksikin väärin, että vaihdevuodet alkavat aiemmin kuin moni luulee. Kuukautisten loppuminen eli menopaussi ajoittuu yleensä viidenkymmenen ikävuoden tienoille, mutta vaihdevuosiin kuuluva siirtymävaihe on usein 45-vuotiaalla jo hyvässä vauhdissa.”
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi-hyvin/terveys/naistentautie…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei tule oireita. Joillekin tulee paljonkin ja joillekin vähän.
Ihmiset ovat niin erilaisia vaihdevuosissa. Samoin on kuukautisasioissa. Joillakin on kipuja ja joillakin ei.
_
”Mummotaudista puhuminen on siksikin väärin, että vaihdevuodet alkavat aiemmin kuin moni luulee. Kuukautisten loppuminen eli menopaussi ajoittuu yleensä viidenkymmenen ikävuoden tienoille, mutta vaihdevuosiin kuuluva siirtymävaihe on usein 45-vuotiaalla jo hyvässä vauhdissa.”
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi-hyvin/terveys/naistentautie…
"Siinä vaiheessa, kun neljäkymmentä ja risat -ikäinen nainen havahtuu siihen, että ovatkohan vaihdevuodet kohta alkamassa, ne saattavat olla jo käynnissä. Oireet vain ovat usein pitkään sen verran vähäisiä, että ne eivät sen enempää haittaa arkea."
En tiedä hakiko ap jotain tämäntapaista, mutta ainakin minä huomaan että vuosien varrella on täytynyt alkaa elää terveellisemmin - muuten ei enää jaksa.
Joskus kolmenkympin korvilla piti alkaa nukkua ihan kunnolla. Nuorempana saattoi jättää vaikka yön välistä, mutta sitten alkoi olla huono olo kolmen tunnin yöunien jälkeen. En ole koskaan isommin alkoa nauttinut, mutta samoihin aikoihin alkoi huomaamaan, että pienenkin alkoholimäärän nauttimisen jälkeen oli seuraavana päivänä henkisesti huonompi olo.
Neljänkympin korvilla olen joutunut ottamaan venyttelyn tavaksi. Olen aina ollut notkea ja taipuisa ihminen, mutta enää se ei tule ilmaiseksi vaan sitä täytyy ylläpitää.
Samoihin aikoihin alkoi myös huomaamaan, että sillä mitä syö on väliä. Olo on parempi kun syö runsaasti kasviksia ja vihanneksia.
Samaa tein minäkin. Sitten luin jonkun laihduttavan äidin kommentin että kehosi ei ole roskis minne laitetaan perheen jätteet. Se pisti miettimään, laajemminkin mitä laitan suuhuni.