Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäilen, että lasteni äiti on juoppo

Vierailija
18.01.2021 |

Ehkä hieman kärkkäästi sanottu tuo juoppo, mutta että alkoholia taitaa mennä reippaasti aina, kun lapset ovat luonani. Ovat minun luona joka toinen viikonloppu.

Lasten äiti tuo lapset luokseni joka toinen perjantai ja minä vien heidät takaisin sunnuntaina. Jälleen kerran eilen kun vein lapset äidilleen, niin hänestä oikein huokui krapula. Vapisi, oli kalpea ja silmät punoitti. Kovasti yritti olla skarppi ja oli ottamassa lapsia vastaan hymy huulilla. Ei alkoholista koskaan näy merkkiäkään sisällä talossa (olemme edelleen hyvissä väleissä ja yleensä käyn sisällä tuodessani lapset ja kerron vähän viikonlopun kuulumisia), ei siis loju tyhjiä tölkkejä tai pulloja missään, viina ei haise mutta pesuaine kyllä, eli hän on siivonnut varmaankin juuri ennen kuin tuon lapset.

Lapset ovat 8- ja 10-vuotiaita ja olen kysynyt heiltä varovasti, juoko äiti kun ovat kotona niin ei kuulemma. Eivät ainakaan ole nähneet.
Saattaa siis olla että juo vain kun lapset ovat luonani, jolloin asia ei periaatteessa kuulu minulle vai kuuluuko? Tarkoitan onko aiheellista tehdä lastensuojelu ilmoitus?

Sellainen lisäys että olemme eronneet kolme vuotta sitten ja melkein kaksi vuotta sitten lasten äiti jäi työttömäksi, joten olisikohan masentunut jopa. On pikkuhiljaa minusta muuttunut hieman poissa olevaksi ja ilottomammaksi. En ole kysynyt asiasta suoraan koska periaatteessa asia ei minulle kuulu mitenkään jos ei juo lasten läsnäollessa.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos keskustelun avaaja olísi nainen epäilemässä ex-miestään alkon käytöstä, niin lasu ja poliisit olisivat matkalla. Nythän tuo näyttää olevan ihan ok.

Jos tilanne olisi toisin päin, koko avausta ei olisi tehty. Jos "sankari-isä", joka hoitaa lapsiaan aina arkisin, haluaa vetää perseet vapaaviikonloppuna, niin sehän olisi vaan hienoa juttu, että osaa rentoutua. Ja niin hienosti on vielä siivonnut ennen lasten tuloa ja hymyilee ovella!

Kaksinaismoralismisi on naurettavaa. 

Vierailija
42/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko äiti usein samassa ’kunnossa’ kun viet lapset takaisin tai oliko ekaa kertaa kun näet hänet vapisevana yms? Jos oli eka kerta niin en huolestuisi heti mutta jos jatkuvaa niin alkaisin kyllä jotenkin seurailla tilannetta. Voi hyvin naukkailla silloinkin kun lapset on kotona. Se että ihan vielä vapisee su-iltana, ei kyllä kuulista kovin hyvältä lasten kannalta 😟

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme juttu, kun ihmiset ei osaa pysyä asiassa.

Kysy exältäsi joskus ihan vaan mitä hänelle kuuluu, kun lapset eivät pyöri jaloissa. Voit sanoa, että olet huomannut, että hän on vaikuttanut viime aikoina hieman väsyneeltä ja apealta. Älä ota alkoholin käyttöä esiin, koska tosiaan yksinään saa juoda ja on väärin syyllistää siitä. Voit myös kysyä miten exä jaksaa lasten kanssa, kun enemmän ajan niiden kanssa on ja elää sitä arkea niiden kanssa. Varmasti työttömyyskin masentaa. Osoita ymmärryksesi ja tukesi. Jos exä hoitaa lapset hyvin niin ei kuulu kenellekään mitä vapaa-ajallaan tekee, jos ei mitään rikollista nyt tee.

Vierailija
44/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se hänestä juoppoa tee jos käy ulkona 2 kertaa kuussa.

Eikö se ole paljon vanhemmalta? Luultavasti ei edes käy ulkona vaan juo yksin kotona piilossa.

Ap

Tuo on vähän makuasia. Minusta on paljon vetää perskännit kaksi kertaa kuussa. Toisaalta se ei ole lasun paikka, jos ex tekee näin vain silloin, kun lapset eivät ole paikalla eikä asia vaikuta heihin muuten. Lapsethan eivät ole vaarassa tai heitteillä, kum eivät ole paikalla vaan sinun luonasi.

Jos olette väleissä, yrittäisin kysyä ex:ltä, miten tämä voi. Jos punaiset silmät johtuvat itkemisestä?

Vierailija
45/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että lasteni isä on juoppo.

Tosin onneksi muksut jo isoja ja tuntuvat pärjäävän hyvin.

T. mies.

Vierailija
46/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta jos sulla on tuollainen huoli lapsistasi, vaadi 50-50 vanhemmuus. Sittenhän ainakin puolet ajastaan ovat sulla turvassa, oli äiti missä kunnossa hyvänsä.

Vierailija
47/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä "asiahan ei sinulle kuulu" -kommentteja.

Alkoholismi on ETENEVÄ SAIRAUS. Jos omien lasten äidin alkoholinkäyttö mietityttää nyt, niin parempihan siihen todellakin on puuttua jo hyvissäajoin. Ennen kuin lapsetkin alkavat ihan tosissaan kärsiä ja havahtua tilanteeseen.

Humalahakuinen, runsas juominen ja kovaan krapulaan johtuvat ylilyönnit alkoholin kanssa kertovat alkoholiongelmasta. Tätä ei haluta yhteiskunnassamme sanoa ääneen, sillä tämän kaltainen örvellyskäyttö on niin yleistä. Mutta kyllä se silti kertoo, ettei juominen pysy hallinnassa, vaan parin annoksen jälkeen lähtee hanat auki ja se vähäinenkin kontrolli juomisesta katoaa. Alkoholiongelman merkki.

Näiden kommenttien pääpointti lienee se, että lasu on väärä tapa puuttua tilanteeseen tai ottaa asia esille, koska se todetaan vääjäämättä turhaksi ilmoitukseksi. Sekä äiti että isä saa lastensuojeluviranomaistenkin näkökulmasta harrastaa vaikka orgioita kotonaan silloin, kun lapset eivät ole paikalla.

Turha lasu tuskin parantaa AP:n mahdollisuutta vaikuttaa mihinkään äidin mahdollisiin ongelmiin, koska se ei johda mihinkään toimenpiteisiin ja pistää äidin vain puolustuskannalle.

Vierailija
48/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme myötäilijöitä täällä. Periaatteessa joo muiden asiat ei toisille kuulu, mutta kai sitä kanssaihmisistä saa huolissaan olla?

Ap, hienoanettä olet huomannut asian. En välttämättä itse ottaisi asiaa puheeksi ettei mene välit, mutta onko teillä esim yhteisiä kavereita jonka kanssa voisit jutella? Seuraile tilannetta ja jos pahenee niin keskustele exäsi kanssa. Hänen jaksamisestaan voit kysyä jo saman tien!

Vierailija
49/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään äiti ihmisen ei tarvitse juoda pisaraakaan oli lapset missä tahansa.

Mutta isät saa dokata vaikka 24/7?

Vierailija
50/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään äiti ihmisen ei tarvitse juoda pisaraakaan oli lapset missä tahansa.

Onneksi olen päättänyt olla tekemättä yhtäkään kakaraa, en jaksaisi olla milloin ex-miehen, milloin yhteyskunnan jatkuvan suurennuslasin alla. Usein se menee niin, että äitien alkoholin käyttö leimataan pahemmaksi kuin isien alkoholinkäyttö. Olen mieluummin lapseton kuin jatkuvan kyttäämisen alaisena. 

Vierailija
51/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin lasun. Herra tietää miten paljon se juopottelee kun lapsetkin on siellä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi