Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te ei perheelliset, kuinka saatte pidettyä nukkumisrytmistänne kiinni, jos ette ole töissä tai opiskele?

Vierailija
18.01.2021 |

ELi siis olen ollut nyt puoli vuotta työttömänä koronan takia ja huomasin, että unirytmin pitäminen on osoittautunut hankalaksi. Nukun miten sattuu ja oikeastaan silloin, kun huvittaa. Edellisyönä valvoin aamuun asti, nyt taas olen nukkunut 4h jne.Miten rytmin saa pysymään normaalina näinä aikoina? Tuntuu, että olen koko ajan pöllämystynyt.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitäisi noudattaa mitään rytmiä?

Voihan olla, että otat seuraavaksi vastaan yötyön. Miksi siis nyt pitäisit yllä perinteistä 'töissä ollaan klo 8-16'  -rytmiä, kun sitten joutuisit sopeuttamaan sen työhön, jossa rytmi onkin ihan toinen?

On huijausta väittää, että ollakseen kelpo kansalainen pitää elää perinteisessä päivärytmissä. Kuitenkin työttömiä vaaditaan ottamaan vastaan mitä tahansa työtä, jonka ajat eivät vastaa tuota perinnettä. Jos työntekijän pitää olla hereillä esim. klo 22-06, niin ihan yhtä hyvin työtön voi elää sillä tavalla. 

Vierailija
22/33 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En niin yhtään ymmärrä miksi jokaisen ihmisen pitäisi elää ns. kahdeksasta neljään elämää? Meillä molemmat olemme vahvasti iltavirkkuja, ei siis lapsia, ja meidän elämään ja työaikaan sopii paljon paremmin se, että menemme nukkumaan n. klo 1-2 yöllä ja heräämme n. klo 12 aamulla/päivällä. En tunne tämän takia olevani mitenkään erikoinen. Jokainen järjestää oman elämänsä niin kuin haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todistaa vain sen, että työelämä ei ole ajoitettu normaalien ihmisten rytmin mukaisesti.

Eipä oikeastaan. Kyllähän ihmisillä on luonnostaan melko säännöllinen unirytmi.

Nykyihminen neukkukuutiossaan viihde-elektroniikan, karkin ja limsan/alkoholin keskellä vaan riekkuu pystyssä miten huvittaa.

Vierailija
24/33 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika yksinkertaista: Kun lapset on herätettävä seitsemältä, että ehtivät kahdeksaksi kouluun, siinä samalla luonnollisesti herää itsekin. Ja kun tietää, että seitsemältä on noustava, on sängyssä ihan viimeistään puolikahdeltatoista.

Et tainnut lukea kysymystä?

Siinä lukee selkeästi ei-perheelliset!

Vierailija
25/33 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun harrastaa liikuntaa kuuden-seiskan aikaan illalla, syö kahdeksan-yhdeksän aikaan illalla eikä napostele, niin aamulla herää nälkään viimeistään kasin ysin maissa, viimeistään. 

Vierailija
26/33 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä herään kun aurinko nousee ja menen nukkumaan kun nukuttaa. Yleensä siinä puoliyön paikkeilla tai jälkeen. Joskus nukun päiväunet mutta en aina. Mä kyllä opiskelen (yritän ainakin) mutta koska luennot tallennetaan niin on ihan sama mihin aikaan niitä katselen. Joskus venyy nukkumaanmeno mutta nousen silti samaan aikaan.

Vierailija
27/33 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut nyt vajaat puoli vuotta työttömänä. Koska mullakin aluksi repsahti valvominen aamuyölle ja siten nukkuminen aamulla turhan pitkään, jouduin tekemään itselleni päiväkohtaisen tekemislistan, "lukujärjestyksen". Tähän kuvioon kuuluu tiettyyn aikaan herääminen, samoin nukkumaanmeno. En vahtaa tekemisiäni kovin tarkkaan tai kellon kanssa, mutta yritän saada päivittäin ne tärkeimmät asiat hoidettua ihan aamusta alkaen. Tällä konstilla elämään tulee ryhtiä ja tunne, että oikeasti saan jotain aikaiseksi. Tekemislistan myötä elämisellä on merkittävä psyykkisesti nostava vaikutus, varsinkin nyt kun mieliala on tupannut työttömyyden myötä pahasti laskemaan.

Mä olen yrittänyt tuota tehtävälistaa, mutta ei toimi itselläni, koska ei ole tarpeeksi tekemistä, tai sitten kunto on niin huono etten pysty esim. olemaan jalkojen päällä juurikaan. Saan kyllä tehytä listalta tehtävät, mutta kun asun kokopäivätöissä käyvän miehen kansa kahden, niin en voi tehdä kaikkea hänenkin kotitöitään hänelle päivittäin valmiiksi kokonaan. Hoidan nyt jo kaiken mahdollisen, pikkuisenkin erikoisen tai harvemmin tehtävän, jos vielä laitan miehen astiat koneeseen ja silitän paidat, niin menee liian pitkälle, ja tiedän että kaikki jää rempalleen jos hommat tästä muuttuu. Itse käyn parina päivänä viikossa töissä muutaman tunnin. Saan valita työ ajan alkamisen 9-11 välillä ja menen aina klo 11, koska en voi aavoistaa miten edeltävä yö menee. Esim. eilen kävimme 1,5h hiihtolenkin, ja vähän myöhemmin kävelimme laavulle makkaranpaistoon. Ajattelin että nyt tulee kyllä 3h ulkoilun jälkeen hyvin uni, ja pitkä yö. Nukahdin kuitenkin vasta klo 00.15 ja heräsin 03.15. Valvoin kuuteen, heräsin 07.30 kun mies heräsi, valvoin 08.30 ja nukuin kymmeneen, jolloin heräsin rättipoikkiväsyneenä, rikkinäisestä yöstä koska klo 11 piti olla töissä. Tulin juuri töistä, tänään oli tosi lyhyt päivä, mutta tiedän jo nyt että koko päivä menee täysin koomassa rytmihäiriöineen, nukahtelen sohvalle pikkupätkiä, en jaksa enkä yksinkertaisesti pysty tehdä mitään, kuin korkeintaan lämmittää ruokaa ja viedä roskat. Keho ja pää painaa tonnin, ja ahdistaa. Sitten kun ysiltä ajattelen että nyt pitää mennä nukkumaan, niin ping! ei väsytä tippakaan, tulee mieleen tehdä kaikenlaista kun keho vihdoin herää tähän päivään. Lopulta sdaan unen joskus klo 01, ja joko nukun aamuseiskaan asti heräämättä, tai edellinen yö toistuu. 

Suosittelen sinulle päiväunilakkoa ja sitä, että pistät aina herätyksen tiettyyn aikaan ja myös nouset silloin, oli yö mennyt miten tahansa.

Aluksi kertyy univelkaa, mutta tässä tapauksessa univelka auttaa siihen, että uni alkaa tulla silmääsi järkevään aikaan. Tarvitset UNIRYTMIN. Muuten kehosi erittää melatoniinia ihan miten sattuu eikä ole ihmekään, ettet saa unta ja heräilet.

Vierailija
28/33 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin. Luontainen rytmini on kymmenen tuntia unta ja 20 tuntia valvomista. Edes opiskelu ei haittaa tuota, nyt kun opinnot on etänä kaikki eikä tarvitse olla johonkin tiettyyn aikaan paikalla kuin harvoin.

Vierailija
29/33 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan helposti: Nukkumisrytmi muotoutuu luonnolliseksi. Nukkumaan silloin, kun nukuttaa ja herätään silloni kun uni päättyy.

Vierailija
30/33 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ikäni ollut sellainen, että nukun kun nukuttaa. Pääasia, että vuorokaudessa saa riittävästi unta. Koska minulla ei ole ollut – eikä ole nykyäänkään – mitään merkittäviä velvoitteita, jotka edellyttäisivät säännöllistä rytmiä, voin elää nukkumisen suhteen vapaasti. Joskus rytmini on sellainen, että menen aamukymmeneltä nukkumaan ja herään viiden tai kuuden aikaan illalla. Joskus taas nukun yöni kuten normaalit ihmiset.

Minulla ei niin ikään ole ikinä ollut vaikeuksia kääntää rytmiä haluamaani suuntaan. Tästä syystä luulen, ettei minulla voisi olla aikaerorasitusta lainkaan. En ole käynyt ulkomailla koskaan, joten en ole tätä päässyt testaamaan pakkotilanteessa, mutta kun ajattelen omaa, yli 50 vuotta kestänyttä elämääni, uskon asian olevan näin. Minulle ei ole väliä sillä, onko virallisesti yö vai päivä.

Vierailija
31/33 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yksinkertaista: Kun lapset on herätettävä seitsemältä, että ehtivät kahdeksaksi kouluun, siinä samalla luonnollisesti herää itsekin. Ja kun tietää, että seitsemältä on noustava, on sängyssä ihan viimeistään puolikahdeltatoista.

Et tainnut lukea kysymystä?

Siinä lukee selkeästi ei-perheelliset!

Jos tarkkoja ollaan, siinä lukee ei-niin-selkeästi "ei perheelliset"...

Vierailija
32/33 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut nyt vajaat puoli vuotta työttömänä. Koska mullakin aluksi repsahti valvominen aamuyölle ja siten nukkuminen aamulla turhan pitkään, jouduin tekemään itselleni päiväkohtaisen tekemislistan, "lukujärjestyksen". Tähän kuvioon kuuluu tiettyyn aikaan herääminen, samoin nukkumaanmeno. En vahtaa tekemisiäni kovin tarkkaan tai kellon kanssa, mutta yritän saada päivittäin ne tärkeimmät asiat hoidettua ihan aamusta alkaen. Tällä konstilla elämään tulee ryhtiä ja tunne, että oikeasti saan jotain aikaiseksi. Tekemislistan myötä elämisellä on merkittävä psyykkisesti nostava vaikutus, varsinkin nyt kun mieliala on tupannut työttömyyden myötä pahasti laskemaan.

Mä olen yrittänyt tuota tehtävälistaa, mutta ei toimi itselläni, koska ei ole tarpeeksi tekemistä, tai sitten kunto on niin huono etten pysty esim. olemaan jalkojen päällä juurikaan. Saan kyllä tehytä listalta tehtävät, mutta kun asun kokopäivätöissä käyvän miehen kansa kahden, niin en voi tehdä kaikkea hänenkin kotitöitään hänelle päivittäin valmiiksi kokonaan. Hoidan nyt jo kaiken mahdollisen, pikkuisenkin erikoisen tai harvemmin tehtävän, jos vielä laitan miehen astiat koneeseen ja silitän paidat, niin menee liian pitkälle, ja tiedän että kaikki jää rempalleen jos hommat tästä muuttuu. Itse käyn parina päivänä viikossa töissä muutaman tunnin. Saan valita työ ajan alkamisen 9-11 välillä ja menen aina klo 11, koska en voi aavoistaa miten edeltävä yö menee. Esim. eilen kävimme 1,5h hiihtolenkin, ja vähän myöhemmin kävelimme laavulle makkaranpaistoon. Ajattelin että nyt tulee kyllä 3h ulkoilun jälkeen hyvin uni, ja pitkä yö. Nukahdin kuitenkin vasta klo 00.15 ja heräsin 03.15. Valvoin kuuteen, heräsin 07.30 kun mies heräsi, valvoin 08.30 ja nukuin kymmeneen, jolloin heräsin rättipoikkiväsyneenä, rikkinäisestä yöstä koska klo 11 piti olla töissä. Tulin juuri töistä, tänään oli tosi lyhyt päivä, mutta tiedän jo nyt että koko päivä menee täysin koomassa rytmihäiriöineen, nukahtelen sohvalle pikkupätkiä, en jaksa enkä yksinkertaisesti pysty tehdä mitään, kuin korkeintaan lämmittää ruokaa ja viedä roskat. Keho ja pää painaa tonnin, ja ahdistaa. Sitten kun ysiltä ajattelen että nyt pitää mennä nukkumaan, niin ping! ei väsytä tippakaan, tulee mieleen tehdä kaikenlaista kun keho vihdoin herää tähän päivään. Lopulta sdaan unen joskus klo 01, ja joko nukun aamuseiskaan asti heräämättä, tai edellinen yö toistuu. 

Suosittelen sinulle päiväunilakkoa ja sitä, että pistät aina herätyksen tiettyyn aikaan ja myös nouset silloin, oli yö mennyt miten tahansa.

Aluksi kertyy univelkaa, mutta tässä tapauksessa univelka auttaa siihen, että uni alkaa tulla silmääsi järkevään aikaan. Tarvitset UNIRYTMIN. Muuten kehosi erittää melatoniinia ihan miten sattuu eikä ole ihmekään, ettet saa unta ja heräilet.

Ei toimi. Nukun oikein hyvin pari, korkeintaan kolme yötä, sitten alkaa taas suttaamaan. Minulle vuorokausi on väärän mittainen. En myöskään kykene esim. lähtemään töihin jos en saa nukuttua. Keho estää fyysisesti tämän. Tuo on muutenkin vähän naurettavaa, koska olen 40-vuotias, ja varmasti kokeillut sellaisetkin temput joista sinä et ole ikinä kuullutkaan. Aikani yritin näitä "kävele vain, vaikka jalkasi on poikki" juttuja, mutta nyt olen luovuttanut, ja yritän vain saada tarpeeksi unta. Tänään esim nukuin nyt 15-17 päikärit. Vieläkään en ole kynnyt nousemaan sohvalta kuin vessaan, koska pumppu alkaa välittömästi pystyasennossa hakkaamaan niin lujaa että tuntuu että tulee kuolema.

Vierailija
33/33 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pisimmillään 10 kk työttömänä. Ei minulla ollut minkäänlaista vuorokausirytmiä sinä aikana, eikä se haitannut yhtään. Nukuin kun nukutti ja valvoin muulloin. Se oli oikeastaan parasta tuossa ajassa. Mihin tarvitaan säännöllistä rytmiä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän