Tuttavaperheemme, jossa lapset laitettu n. 1-v päiväkotiin, isän kommentti:
" Juu - on se X palaamassa jo töihin, kun haluaa olla hyödyksi.."
Siis what the fuck - miksi tällaiset ihmiset hankkivat lapsia? Onko äiti enemmän hyödyksi jollekin firmalle (ko. äiti ei siis ole mikään lääkäri/pappi vaan aivan " riviammatissa" ) vai lapsilleen, kun tuskin osaavat vielä kävellä?!? Mitä kertoo vanhemmuuden ja lasten arvostuksesta tuollainen ajattelu... En ymmärrä, miksi pitää ylipäänsä lapsia hankkia, jos heidän hoitamisensa on " hyödytöntä puuhaa" . Ja puhun siis noista ihan pikkuisista, jotka todella tarvitsevat vanhempiaan.
ARGH *näkee punaista*!!!
Kommentit (25)
Siksi niin monet lapset nykyisin voivat niin huonosti, noin puolella on negatiivinen minäkuva. Eivätkä monet aikuisetkaan niin kovin hyvin voi. Aikuiset ovat ahneita, haluavat kaiken ja heti: työn, lapset, harrastukset jne. Heikoin aina kärsii eniten tällaisesta, lapsi.
Kyllä mä ymmärrän että miehestä saattaa tuntua tuolta tai hän sanoo niin, eikä tarkoita etteikö nainen olisi hyödyksi kotona lapsen kanssa. Ainakin minun miestäni ahdistaa se ajatus että hän elättää yksin tämän perheen MUTTA ei pidä minua hyödyttömänä kotona.
Muutenhan niistä lapsista tulee epäsosiaalisia ja ujoja... Just joo.
Mutta mun veli ei mielestäni ymmärrä lapsen/vauvan kehityksestä muutenkaan hölkäsen pöläystä.
siitä, että lasten hoitaminen ei ole " oikeaa työtä" eli hyödyllistä. Itse ei yksin kaikkien lasten kanssa ole ikuna ollutkaan, joten mistäpä voisi tietää.. Rahan vuoksi voisivat aivan hyvin lykätä päiväkotiuria edes siihen, kun lapset ovat 2-v. Mammonaa nimittäin on.
Siitä en suoraan sanottuna ole varma, ajatteleeko perheen äitikin todella niinkuin isä väitti vai onko ns. " tossun alla" ja pakotettu palaamaan töihin..
mutta kyllä tämä pieni Suomemme pysähtyy, jos kaikki hoitavat lapsensa kotona esim. 3-vuotiaaksi asti.
Lapsia on tehty maailman sivu ja ihmisä niistä on tullut, vaikka äidit ovatkin palanneet töihin enen kuin lapsi menee kouluun.
Se vaan on niin, pillastut sinä siitä tai et.
En varmaan pistä lasta hoitoon joka ei osaa puhua tai kävellä! Mutta mitä sellanen vanha käppyrä ukko tajuaiskaan lapsista.
tiedän :( Ne eivät ole sopivia hoitopaikkoja 1-vuotiaalle.
Ja se myös jurppii, miksi ei voi edes sitä yhtä ekstra vuotta käyttää omien lapsiensa hoitamiseen, jos se on taloudellisesti mahdollista. Lapselle sillä olisi suuri merkitys (2-vuotias on aivan eri kehitysvaiheessa kuin nippa nappa 1-v) ja työnantajalle tässä tapauksessa aivan yksi lysti.
Säälittää ne lapset :(
- Suomi varmaan ei pysähtyisi, vaikka jäisin kotiin, mutta meidän taloutemme kylläkin. Olen ollut pari kuukautta pelkästään hoitovapaan rahalla ja kyllä on itkua ollut elämä. Nyt onneksi alkoivat taas osa-aikatyöt, joita tein keväälläkin. Elämä on ollut kiireistä, kun miehen kanssa ollaan sumplittu työaikoja, jotta poika voisi olla kotona!!!
- AP:n perheessä isä ei ehkä arvosta vaimoa, jos hänen mielestä kotiäidin työ ei ole oikeaa työtä, siinä ehkä syy, miksi vaimo lähtee töihin, vaikkei olisi pakko taloudellisesti. Nainen haluaa olla arvostettu, eikä tällä hetkellä sitä koe olevansa.
- Järkyttävää, että joku jaksaa vielä alkaa syyllistää jotain äitiä, joka lähtee töihin ja laittaa päiväkotiin lapsensa. Ihan vanha ja kulunut juttu. Hanki elämä!
Vierailija:
- Suomi varmaan ei pysähtyisi, vaikka jäisin kotiin, mutta meidän taloutemme kylläkin. Olen ollut pari kuukautta pelkästään hoitovapaan rahalla ja kyllä on itkua ollut elämä.
*** Eli teillä on joku järkevä SYY, miksi palaat töihin. Sen ymmärrän.- AP:n perheessä isä ei ehkä arvosta vaimoa, jos hänen mielestä kotiäidin työ ei ole oikeaa työtä, siinä ehkä syy, miksi vaimo lähtee töihin, vaikkei olisi pakko taloudellisesti. Nainen haluaa olla arvostettu, eikä tällä hetkellä sitä koe olevansa.
*** Jos mies ei arvosta vaimonsa lasten hyväksi tekemään työpanosta TAI sitä, mitä useamman pienen lapsen hoitaminen vaatii TAI sitä, mitkä ovat noin pienen lapsen tarpeet (suhteessa siihen, mitä päiväkotihoito tarjoaa), niin LUOJAN KIITOS, en ole kyseisenlaisen miehen kanssa lapsia hankkinut!!- Järkyttävää, että joku jaksaa vielä alkaa syyllistää jotain äitiä, joka lähtee töihin ja laittaa päiväkotiin lapsensa.
*** Alkuperäisessä viestissäni jo toin esiin, miksi " syyllistän" . Siksi, että motiivi lasten hoitoonlaittamiselle on mielestäni pöyristyttävä. Pitääkö se rautalangasta vääntää..t. ap
Molemmat lapseni ovat aloittaneet perhepvhoidossa alle vuoden vanhoina, kun äitiysloma ja kertyneet lomat on pidetty. Yksi iso syy on se, että tuloni ovat huomattavasti isän tuloja suuremmat ( n 4 x ) ja meidän perheen talous ei minun kotiinjäämistäni olisi kestänyt.
Toinen syy on se, että oikeasti tiedän lapseni olevan hyvässä hoidossa ja tyytyväinen, oppivan sosiaaliseksi ja nauttivan muiden lasten seurasta, kun itse taas en jaksaisi virikkeitä joka pv keksiä ja pitää yllä kunnon rutiineita. Kun teen normaalin työpäivän jaksamme sitten kumpikin ulkoilla lapsen kanssa, lueskella, käydä uimassa...
Vanhempi lapseni on jo iso lukiolainen ja hän ei ole ainakaan tippaakaan kärsinyt oltuaan hoidossa! Päivastoin, hän pitkään ainoana lapsena olleena olisi huomattavan paljon itsekeskeisempi, uskoisin näin.
Kummallakaan ei ole ollut mitään tauti ja korvakierrettä myöskään.
Voitte kaikki vapaasti surkutella lapsiparkojani! Lapsiani katsoessa syytä ei todellakaan ole!
Jokaisella äidillä on varmasti oma syy, miksi lapsen/lapset laittaa päiväkotiin, vaikka se ei olisikaan taloudellinen. Ja myös syy, miksi miehensä kanssa on. Minun tehtäväni ei ole arvostella toisten elämää, vaan elää omaani.
-10-
Ihan oikeasti, tätä en jaksa ymmärtää suomen kulttuurissa. Muualla lapset voidaan laittaa hoitoon alle puolivuotiaina, ja KYLLÄ, heistä kasvaa normaaleja, täyspainoisia aikuisia. Sosiaalisempia, kuin suomalaiset ovat ikinä. Pitääkö meidän hoitaa kakaramme neljän seinän sisällä ala-asteelle, ettei lapsista vahingossakaan kasvaisi sosiaalisempia, ja ehkä maineemme juro-kansana vähentyisi?
Kysehän oli lauseesta: haluaa olla hyödyksi. Sitä voi tuntea itsensä (äiti) tarpeellisemmaksi työelämässä ja sanonut näin myös miehelleen, joka sitten toistaa lauseen muille. Toinen katsontakanta on, että painostus yhteiskunnan, läheisten, tuttavien, puolison tai kenen vaan (AV) puolelta saa tuntemaan, että voi olla hyödyllinen vain menemällä töihin. On muuten hyödyllistä olla töissä, sieltä saa rahaa. Tietysti hyödyn voi laskea niin monella tavalla.
Kaikki vaan ei tahdo kotiäitiyttä urakseen, hautautua kotiin, jäädä jalkoihin työelämässä, menettää hyvää työpaikkaa jne.
Niin ne lapset, on suhteellisen sama, kuinka lapset hoidetaan, kunhan ne hoidetaan hyvin. Syrjäytyneitä, pahoinvoivia jne tulee kaikilla hoitomuodoilla. Ihmisen/lapsen elämän voi " pilata" niin monin tavoin muutenkin. Insesti, pedofilia, alkoholismi, väkivalta, koulukiusaaminen, hylkääminen, välinpitämättömyys, ei kukaan pysty lopullisesti vaikuttamaan siihen millainen ihminen kenestäkin tulee, oli sitten kotona hoidettu tai päivähoidossa.
Täydellistä ei ole eikä tule.
t.Lastenhoitaja pääkaupunkiseudun päiväkodista
Vierailija:
Ehkä en pillaistuisi, jos en tietäisi mikä on meininki pääkaupunkiseudun päiväkodeissa nykyään. Valitettavasti
tiedän :( Ne eivät ole sopivia hoitopaikkoja 1-vuotiaalle.Ja se myös jurppii, miksi ei voi edes sitä yhtä ekstra vuotta käyttää omien lapsiensa hoitamiseen, jos se on taloudellisesti mahdollista. Lapselle sillä olisi suuri merkitys (2-vuotias on aivan eri kehitysvaiheessa kuin nippa nappa 1-v) ja työnantajalle tässä tapauksessa aivan yksi lysti.
Säälittää ne lapset :(
Munkin mieheni, joka tietää kyllä myös sen, että meidän lapsen paikka on vielä kotona, kyselee aina välillä, että kait sä JOSKUS meinaat töihin mennä! Se on jotenkin koomista, kun lapsi on 2-v ja toinen tilauksessa, eikä meidänkään talous kaadu mihinkään siitä, että mä olen muutaman vuoden kotona. :/
Saattaisitte tekin muutaman kerran kysäistä, että koska ajattelit mennä töihin. Useimmissa tapauksissa olisi varmaana ero lähellä jos mies ei äkkiä siirtyisi siihen rahankantajan rooliin, missä nainen hänet haluaa nähdä. Siinä ei lapsen parhaalla perustelu enää auttaisikaan jos mies olisi se kotiin jäävä osapuoli.
sen pitäisi olla mahdollisuus eikä mikään velvoite.....jokainen tekee niin kun parhaakseen näkee ja se asia ei muille kuulu pätkääkään!!!!!
jotka ovat jääneet pienten lasten kanssa kotiin. Ihan hyvin vaimo on sen ottanut, koska on ymmärtänyt lapsen parhaan päälle. Meilläkin on tarkoituksena jossain vaiheessa isän jäädä kotiin. Voit nyt lakata katsomasta meitä muita av-mammoja pitkin nenänvarttasi.
Oikeasti eikö perheissä käydä keskustelua ja ajatuksenvaihtoa siitä, kumpi haluaa jäädä kotiin lasta hoitamaan, viedäänkö lapsi hoitoon vai ei, mikä on vanhempien mielipide ja käsitys kasvatuksesta yleensä? Lapsi/lapset on yhteisiä, vastuun on molempien.
Ja aina äiti, äiti, äiti, äiti- minä, minä, minä. Missä ne isät ovat? Miksi isien mielipide on vähäpätöisempi? Miehet voi olla sitä mieltä, että kotona äidit vaan laiskottelee, niin no näytä toteen, ettei se niin ole. Vaan kun se pitäisi näyttää toteen myös naisille.
Ja miehillä on yhtäläinen mahdollisuus annettu hoitaa lapsia kotona kolmevuotiaiksi. Sitä kuitenkin aika vähän käytetään hyväksi. Miksiköhän?
saattoiko se tarkoittaa, että hyödyksi = avuksi perheen elättämisessä? Kömpelö ilmaisu ehkä?