VUOKRALLA ASUJAT !
onko täällä vuokralla asujia paikalla ??
miksi asut vuokralla? oma tahto vai pakko?
itse haluan asua vuokralla
asun satolla
Kommentit (38)
Aiemmin kaikki omaisuus realisoitu, siinä meni oma talokin. Nyt ei edes kiinnosta hakea lainaa, täällä päin on talot niiiin ylihintaisia. Mieluummin asun vuokralla (lumityöt tekee joku muu, korjaukset tekee joku muu, ulkoalueet hoitaa joku muu jne.) kuin maksan itseni kipeäksi ja enemmänkin 30-40 vuotta vanhasta talosta...
Haave kyllä on oma talo ja lähinnä se oma piha, mutta ei tosiaan näillä hinnoilla. Vai pitäisikö sanoa että ei näillä tuloilla ;)...
En osaisi ajatella, että asuisin samassa asunnossa kolmekymmentä vuotta... Enhän edes tiedä, millainen lapsiluku meillä tulee olemaan,kun ei niitä noin vain tilailla. Nyt on kaksi ja jos lisää tulee, mistä sen tietää tuleeko yksi vai kolme.
Ja ei voi tietää sitäkään, muutammeko kokonaan eri kaupunkiin, jos vaikka tulee työtarjous ja ja ja... Onhan noita muuttujia.
Ymmärrän kyllä, että jotkut elävät " suunnitellummin" ja heille sitten sopiikin omistusasuminen varmaan paremmin. Me tykkäämme olla vuokralla. En koe, että heittelisin vuokrahani " ilmaan" sen enempää kuin heittelen ruokarahat. Eläminen maksaa ja omaisuuden haaliminen on ihan toinen juttu. Meillä ei sitä oikein ole ja olemme tilanteeseen tyytyväisiä. Ei tavaroiden omistaminen ole kaikkien haave:)
Meillä kiva kolmio, kohtuuvuokra ja saamme takuuvarmasti asua tässä maailman tappiin asti. Jos ostaisimme oman, olisivat lainanhoitokustannukset ja muut omaan taloon liittyvät kulut järkyttävän suuret. Joten mielummin maksan kohtuuvuokraa ja käytän yli jääneet rahat matkusteluun ja muuhun kivaan!
pienet lapset kotona ja mies tekee extraajana duunia. eikä kyllä olla varmoja jäädäänkö suomeen asumaan, ei kannata ottaa riskiä lainan kanssa. niin enkä ole varma haluanko ottaa lainaa, ei koskaan tiedä mitä elämässä tapahtuu.
En halua joutua jumiin velkojen kanssa, en halua jäädä jumiin tietylle paikkakunnalle tai tiettyyn maahan, en halua maksaa velkoja, korkoja, vastiketta, veroja jne. Ihan turhaa moinen. Tyytyväinen vuokralla...
Ja ihan omasta vapaasta halusta asutaan vuokralla. Minusta vuokra-asuminen on niin vaivatonta ja laiskana ihmisenä pidän vaivattomasta elämästä. Asunto on hyvällä paikalla, vuokra on halpa, palvelut pelaa. Eikä siitä yhdestä omistusasunnosta viidelle lapselle kuitenkaan olisi muuta kuin riesaa ja tappelun paikka. Ei ole ikinä tehnyt mieli omaa asuntoa.
meillä on halpa vuokra ja tosi kiva asunto, oma piha ja kaikki palvelut lähellä.
En halua ottaa lainaa, näin meille jää enemmä rahaa käyttöön, jos asuntoon tulee jotain ongelmia (viimeksi saatiin uusi jääkaappipakastin) niin taloyhtiö hoitaa.
Ei ole omakotitalon ongelmia esim. suuret lämmityskustanukset, jätehuolto ym.
Vaikka tästä ei koskaan meille omaa tule niin me voimme kuitenkin jättää lapsille jotain muuta perinnöksi kuin talon.
Ja en ymmärrä ajattelua että ensin maksetaan taloa 30v ja sittten kun se on maksettu, myydään pois jotta voi käyttää ne rahat. Sitähän kaikki aina ajaa takaa että siitä jää jotain. No, hautaanhan me kukaan ei mitään saada mukaan eli ilmeisesti kaikki tarkoittavat perintöä.
Me jätämme lapsille jotain muuta omaisuutta ja asumme näin. On kätevää jos pitää muuttaa, ei sitä tiedä mihin elämä vie.
Ja en laske että raha menisi hukkaan, meneehän sitä rahaa hukkaan asuntolainan korkoihinkin paljon.
Ei ole tarvita remonttilainoja, ei mitään ylimääräisiä. Taloyhtiö antaa vuokralaiselle 10 vuoden välein keittiön kaapit, uusii kylpyhuoneen ja vaihtaa tapetit. Mikäs tässä ollessa. Ja muutenkin saadaan laittaa asunto taloyhtiön lakuun sellaiseksi kuin halutaan jos itse laitetaan useemmin kuin 10 v. välein.. Paitsi parkettilattioita!
Hyödyttää myös vuokranantajaa että kämppä pysyy kunnossa. Se tarkoittaa siis sitä että sinun kuuluu asua siinä se 10v ja sitten saat. Silloin kun me muutettii tähän, saatiin ja ne tultiin laittamaan, uudet tapetit. Itse satiin käydä valikoimassa. Kohta kylpyhone laatoitetaan (nyt syksyn aikana) ja taas voimme käydä itse valikoimassa laatat.
Ensi kesänä talkooporukalla laitetaa piha kuntoon, siis tuo taloyhtiön piha. Saadaan uudet liukumäet, keinulauta ym. kaikkea kun itse laitetan ne porukalla paikalle.
Kyllä vuokralla on helppoa, rahaa säästyy ja itse tekemällä pikkuhommia saamme kaikkea kivaa asuntoon ja pihalle!
Niin siis kaupungin talossa asutaan.
30
Pakko vastata vaikka en enää asukaan vuokralla.
Vuokralla ollessani maksoin 570e/kk.
Nyt lyhennän lainaa 600e/kk.
25 vuotta ja olen maksanut oman taloni.
Olen silloin 50v.
En halua maksaa jollekin toiselle asunnostani hautaan asti.
jos tuolla logiikalla ajtelee ettei halua kenellekkään muulle maksaa tuollaisia summia kuussa niin silloin voisi myös itse kasvattaa ruokansa, metsästää lihansa ja kävellä joka paikkaan ettei vaan anna rahaa muille siitä minkä voi itselleen säästää....
30
Eli vaikka vuokramme on 650¿, millä lyhentäisimme toki hienosti oman asunnon lainaa (mitä emme saa näillä tuloilla), emme maksa omasta pussista vuokraa kuin n 200¿/kk.
Tällä hetkellä elämme siis yhteiskunnan tuella, mutta laskin että jo muutamassa vuodessa opintojen päättymisestä olemme maksaneet yhteiskunnalle takaisin kaikki nykyiset tukemme.
Vierailija:
Pakko vastata vaikka en enää asukaan vuokralla.
Vuokralla ollessani maksoin 570e/kk.
Nyt lyhennän lainaa 600e/kk.
25 vuotta ja olen maksanut oman taloni.
Olen silloin 50v.
En halua maksaa jollekin toiselle asunnostani hautaan asti.
Olen muutenkin kerrostalo-asumista vastaan, joten ainoa vaihtoehto oli ostaa talo, koska omakotitalojen vuokrat on aika suuria :)
Meidän talo on vanha ja siinä on paljon ihanaa remonttia ja tekemistä, jota kertsissä ei ikinä ollut.
Asumme heti kehä kolmosen ulkopuolella, tontti on melkein hehtaarin ja maksoimme tästä 148 000e.
Eli kävi tuuri! Tällä hinnalla ei saa edes yksiötä Helsingin keskustasta.
Eikä ole taloyhtiötä riesana, saa tehdä talolleen ja pihalleen mitä haluaa ja koska haluaa.
ja omakotitalossa on isot lämmityskustannukset tuon lainan päälle, myös jätehuolto. Meillä ei sähkölasku päätä huimaa n. 80e/3kk
Ei erillistä jätehuoltomaksua.
Jos lainanlyhennyksesi on noin pieni ja aika 25v niin talo ei ilmeisesti ole kovin uusi?
Ei tule tiemaksuja, aurausmaksua ym.
Omakotitalon piha (jos iso) vaatii kunnossapitoa joka ei myöskään ihan halpaa, varsinkin näin kuivalla kesällä jo nurmen kunnossapitoon menee paljon vettä.
Kaikki vahingot mitä tapahtuu, vesi-sähkö ym. kustannat omasta pussista. Ja on naiviutta kuvitella ettei sellaisia ongelmia tulisi 25 vuoden aikana... joudut ottamaan lisää lainaa näitä varten jossain vaiheessa. Ja omakotitalo on aina jonkinlainen ikuisuusprojekti... aina on jotain pientä laitettavaa... ja maksettavaa!
Mutta en missään nimessä halua parjata asumistasi, aina nämä on vastakkain aseteltu vuokra/omistus ja molemmilla on puolustuspuheet siitä miksi näin. Taas totean, mikä sopii yhdelle ei käy toiselle!
=)
Juuri siksi ostimme TALON, koska saamme laittaa pihaa, remontoida, pitää juhlia joista naapurit eivät hermostu, voimme pitää eläimiä, koiria vapaana isolla aidatulla pihalla. Lasten kaverit haluavat tulla meille, koska meillä on maja puussa, puro jossa voi uittaa kaarnalaivoja, eläimiä, tilaa juosta ja temmeltää ilman talonmiehen vihaista luutaa ;)
On myös ihmisiä jotka eivät halua touhuta kotona, vaan matkustella ja tehdä muuta kivaa.
Usein ajattelen että voi niitä jotka asuvat vuokralla kerrostalossa, he jäävät paitsi kaikesta oikeasta elämästä.
Mutta se onkin minun mielestäni oikeaa elämää.
Toisille kerrostaloelämä on oikea asumisen muoto.
T34
jossa meillä on aika iso oma piha. Omakotitalon mukavuudet, halpa vuokra!
30
Kuulostaa ihanalta tuo teidän paikka!
yli 200 000 lainaa ja tuplata asumiskustannukset kun on kiva vuokrakämppä, edullinen vuokra ja kaupungin asunto niin saadaan asua vaikka loppuelämä tässä. En halua muuttaa tältä alueelta mihinkään ja sanmankokoinen asunto maksais maltaita.
Minä olen opiskelija, kotihoidontuella. Miehen palkalla ei pois maksaisi kovinkaan isoa lainaa.
Asumme lisäksi Helsingissä mutta suunnitelmissa on muuttaa pois parin vuoden sisällä. Emme halua ostaa täältä asuntoa koska emme tiedä saammeko siitä edes omat pois.
Vuokralla asuminen on meille turvallisempi vaihtoehto toistaiseksi, varsinkin kun asumme opiskelija-asuntosäätiön kivassa asunnossa joka on pk-seudun hintoihin nähden tosi edullinen.