Olenko ainut nainen palstalla, jonka mielestä sukupuolten välinen tasa-arvo on mennyt jo liian pitkälle?
Mä olisin tykännyt olla kotiäiti lasten kanssa. Olisin tykännyt että mies elättää perheen. Mun mielestä se että naiset "saavat" olla mukana työelämässä ei ole kovin positiivinen juttu. Mielelläni käyttäisin enempi aikaa perheen ja miehen tukemiseen ja kodin pitämiseksi siistinä ja viihtyisänä.
Kommentit (352)
Tasa-arvo ei ole vielä mennyt tarpeeksi pitkälle. Minä olen uraäiti, teen paljon töitä ja tienaan hyvin. Mieheni on koti-isä, aikoo olla kotona siihen asti että nuorin viidestä lapsestamme menee kolmannelle luokalle. Tätäkös ihmetellään ja kauhistellaan ihan päin naamaa monessa paikassa.
Minä olen palannut töihin lasten ollessa 4kk. Mieheni tykkää kokata ja harrastaa ja leikkiä yhdessä lasten kanssa. Minä tunnen tarvitsevani enemmän älyllistä haastetta, 4kk kotona on ollut minulle aivan tarpeeksi.
Onneksi löysin kumppanin, jonka kanssa haavemme sopivat yhteen. Minä sain ison perheen, mutta en ole joutunut luopumaan urastani.
Miten tasa-arvo voi mennä liian pitkälle? Absurdi ajatus.
Eli mielestäsi ilmeisesti miesten pitäisi olla niskan päällä ja naisilla hieman huonompi asema. Sehän ei ole tasa-arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut ittelläni ihan sama olo. Jotenkin tuntuu siltä, että yleinen ilmapiiri on sellainen, että jos jäisi kotiin ja haistattaisi pskat jollekin uran luomiselle, niin se olisi loukkaus muita naisia kohtaan ja voitto konservatiivipelleille.
Turhaa länkyttämistä. Ihmiset (jotkut enemmän, jotkut vähemmän) tuomitsevat toistensa valintoja aina kun ne poikkeavat omasta elämänkatsomuksesta. Vaikka tasa-arvo nyt poistettaisiin kokonaan, se ei tätä muuttaisi. Työttömyydestä, lapsettomuudesta, avoliitosta, asumismuodosta, naisista jotka palaa töihin kun lapsi on joistakin 'liian pieni' ym ym ym listaa voisi jatkaa loputtomiin....voit itse päättää kuinka tuomitsevien ihmisten kanssa vietät aikaa/kuinka paljon heidän puheistaan välität.
Vierailija kirjoitti:
No senkus jäät kotiäidiksi, kukaan ei kiellä tai estä. Minä käyn mieluummin töissä.
Palkkatoissä 10 vuotta täysillä grindanneena ja sittemmin exitin tehneenä yrittäjänä en ymmärrä, mistä tämä loputon innostus työntekoon tulee. Täälläkin kaikki korostavat ”uraansa”, joka on yleensä keskipalkkaista junnaamista ”vaativissa” asiantuntijatöissä toisten orjana.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse pitkän linjan kotiäiti/kotirouva. Ihmetyttää kaikki kotiäitiyteen liittyvät hämärät sivumerkitykset. Kotiäiti/kotirouva pitää kodin siistinä, laittaa ruokaa, hoitaa lapset ja mitä milloinkin kodin piiriin liittyvää. Voisi sanoa, että on alan ammattilainen. Sitten mielikuvat ovat, että antaa seksiä miehelle aina kun tämä haluaa, on tyhmä kuin saapas eikä ole mitään omia mielipiteitä! Miten ihmeessä ne kotiäitiyteen liittyvät? Ihan sama kuin ihmisiset supisisivat, että "tiedäthän Pirjon, se on optikko, no ilmankos sillä ei rahat pysy käsissä, tietäähän nuo optikot" tms. ihan yhtä mielivaltaista. Kyllä kotiäitejä on tosi monenlaisia, kuten nyt vaikka niitä optikoita :) Itselleni ajatus, että kotiäitejä ei arvosteta, koska tasa-arvo on mennyt liian pitkälle, on ihan vieras. Siinä vaiheessa kun tasa-arvoa ei ole, nimenomaan ei arvosteta: esim. kotiäitejä voi olla silloin paljon, mutta ei arvostusta. Minulle tasa-arvo on mm. sitä, että nainen voi olla kotiäiti tai ansioäiti ja arvostus on sama. Aina pyritään saamaan ihmiset tukkanuottasille hakemalla vastakohtia, mutta en kotiäitinä ole ikinä väheksynyt ansioäitejä. No, näin meitä naisia kai hallitaan: kun eukot riitelee av:lla naisen asemasta, miehet tekee mitä lystää...
Höpö höpö. Mielikuva kotiäidistä on juuri se, että hän siivoaa kotia, laittaa ruokaa, hoitaa lapsia ja muutenkin tekee kaikkea kodin piiriin liittyvää. Tämä vaan ei monen mielestä ole se, miten he haluavat koko elämänsä käyttää. Tai no, lastenhoito toki tuntuu mielekkäältä, mutta sitähän on vain jonkin aikaa, kunnes lapset kasvavat. Ei kotiäiteihin yleensä mitään seksimielikuvia liitetä, päinvastoin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No senkus jäät kotiäidiksi, kukaan ei kiellä tai estä. Minä käyn mieluummin töissä.
Palkkatoissä 10 vuotta täysillä grindanneena ja sittemmin exitin tehneenä yrittäjänä en ymmärrä, mistä tämä loputon innostus työntekoon tulee. Täälläkin kaikki korostavat ”uraansa”, joka on yleensä keskipalkkaista junnaamista ”vaativissa” asiantuntijatöissä toisten orjana.
Ei kaikilla. Itse olen ammatiltani taiteilija. Ymmärrän näkökulmasi, mutta eihän se jatkuva kodin siivous ja ruuanlaitto sen antoisampaa ole. Ainakin 50-luvun amerikassa kotirouvat turhautuivat ja moni kehitti itselleen päihdeongelmia, kun elämänsisältö tosiaan oli vain sitä kodin laittamista.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja samaa mieltä. Nykyajan "tasa-arvo" on kääntynyt enemmän niin päin, että nainen saa tehdä mitä haluaa, milloin haluaa ja miehen pitää kyykkiä ja passata. Lähipiirissä todella paljon tällaisia "tasa-arvoisia" pariskuntia ja perheitä.
Millaista porukkaa lähipiirissäsi on? Korkeakoulutettuja Espoosta, duunareita Kalliosta, vai mitä...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sitä uraa korostetaan, koska jollain on elettävä. Jos tyytyy koyhäksi sossun elätiksi, niin onhan sekin vaihtoehto, mutta onko se kovin houkutteleva vaihtoehto työssäkäynnille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa naiset synnyttää, hoitaa lapset, käy töissä, hoitaa kodin, maksaa puolet kaikesta ja kuvittelevat olevansa tasa-arvoisia.
Ainoastaan lapseton nainen pääsee lähemmäksi tasa-arvoa ja siltikin on työmarkkinoiden näkökulmasta aina väärän ikäinen ja saa huonompaa palkkaa kuin mies.
Suomessa tasa-arvo on naisille pelkkiä velvollisuuksia.
Älä viitsi jauhaa paskaa. Isät hoitaa lapsia vauvasta asti siinä missä äiditkin. Isät käyt töissä, että äiti voi olla ensimmäisinä vuosina pidempään kotona hoitamassa lasta päivisin, ja isät jatkaa siitä sitten kun tulevat töistä kotiin. Toki jotkut naiset haluavat heti takaisin töihin ja laittavat mielummin alle vuoden ikäisen lapsen jo päiväkotiin. Aivan yhtä paljon velvollisuuksia on miehillä ja naiset ja miehet ovat käytännössä ihan samanlaisia. Nainen hoitaa synnyttämisen ja mies armeijan, mutta muuten molemmat tekevät ihan kaikkea. Äärimmäinen tasa-arvo.
Naiset laittavat alle vuoden ikäisen päiväkotiin? Mitä niiden lasten isät siis tekevät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla. Itse olen ammatiltani taiteilija. Ymmärrän näkökulmasi, mutta eihän se jatkuva kodin siivous ja ruuanlaitto sen antoisampaa ole. Ainakin 50-luvun amerikassa kotirouvat turhautuivat ja moni kehitti itselleen päihdeongelmia, kun elämänsisältö tosiaan oli vain sitä kodin laittamista.
Taiteilijan työlle annan yläpeukkua, uskon ymmärtäväni kutsumuksen taustalla.
Se mitä en ymmärrä on ylpeys ja merkityksellisyys, minkä monet saavat työstä jota eivät takuulla haluaisi vapaaehtoisesti harrastaa ilman vaatimatonta palkkaansa. Kodin ulkopuolella voi tehdä vaikka mitä muutakin, teenhän minäkin, vaikka työelämä on jäänyt taakse.
USA bible belt ja Saksa. Äläkä käytä koronaa tekosyynä, voitte tavata Skypessä. Menet käymään tautitilanteen hellittäessä.
Mikä sinua estää olemasta kotiäiti?
Mä olen oikea telaketjufeministi ja henkeen ja vereen tasa-arvon puolustaja mutta olin silti kotiäitinä viisi vuotta, se ei millään tavalla sodi periaatteitani vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa naiset synnyttää, hoitaa lapset, käy töissä, hoitaa kodin, maksaa puolet kaikesta ja kuvittelevat olevansa tasa-arvoisia.
Ainoastaan lapseton nainen pääsee lähemmäksi tasa-arvoa ja siltikin on työmarkkinoiden näkökulmasta aina väärän ikäinen ja saa huonompaa palkkaa kuin mies.
Älä viitsi jauhaa paskaa. Isät hoitaa lapsia vauvasta asti siinä missä äiditkin. Isät käyt töissä, että äiti voi olla ensimmäisinä vuosina pidempään kotona hoitamassa lasta päivisin, ja isät jatkaa siitä sitten kun tulevat töistä kotiin. Toki jotkut naiset haluavat heti takaisin töihin ja laittavat mielummin alle vuoden ikäisen lapsen jo päiväkotiin. Aivan yhtä paljon velvollisuuksia on miehillä ja naiset ja miehet ovat käytännössä ihan samanlaisia. Nainen hoitaa synnyttämisen ja mies armeijan, mutta muuten molemmat tekevät ihan kaikkea. Äärimmäinen tasa-arvo.
Naiset laittavat alle vuoden ikäisen päiväkotiin? Mitä niiden lasten isät siis tekevät?
Perheet laittavat, jos kumpikaan ei halua jäädä kotiin ja toinen samalla suostu hankkimaan elantoa perheelle. Joka tapauksessa siinä vaiheessa jälleen mies==nainen. Molemmat tekevät täysin samoja asioita. Äärimmäinen tasa-arvo.
Tää kuuluu samaan sarjaan kun suomi-miehet valittaa kun he ei halua olla lihavan naisen kanssa. Niin, no miks hel*etissä sitten olet.
Täältä palstoiltako pitää käydä ihmisiltä lupa pyytämässä jos haluaa elämältä jotakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli koska sua ei työnteko kiinnosta, tasa-arvo on huono asia?
En mä usko että sä työvoimaksi kelpaisitkaan.
Kodista, miehestä ja lapsista huolehtiminen seitsemän päivää viikossa yötä päivää ei tietenkään mitenkään edes muistuta työtä.
Se ei ole eikä siitä tule työtä vaikka asiaa miten vatvoisi. Normaalit naiset hoitavat kotia ja lapsia töidensä lisäksi.
Suurin osa on parisuhteessa aikuisten miesten kanssa joita ei tarvitse hoivata kuin lapsia tai kehitysvammaisia.
Juuri tällaisten kommenttien takia monilla on iso kynnys jäädä kotiin, vaikka OMASTA HALUSTA hoivaisivat sitä miestään, kotia ja lapsia. Tulee olo, että on paskinta pohjasakkia tällainen kotona oleva nainen.
Älä masennu näistä kommenteista!
Voin vakuuttaa, että tällä palstalla on todella paljon miehiä, jotka arvostaa juuri kaltaistasi, perinteistä naista! :)
Arvostuksella ei makseta laskuja ja kotirouvan eläkettä.
No, kaikki ei oo mitään toimitusjohtajia...että eiköhän monessa perheessä ole ihan itsestäänselvää että molemmat käy töissä, että pärjätään... 😅
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ehdit kaiken tuon kun täytyy uhriutua kuitenkin joka käänteessä.
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvo ei ole vielä mennyt tarpeeksi pitkälle. Minä olen uraäiti, teen paljon töitä ja tienaan hyvin. Mieheni on koti-isä, aikoo olla kotona siihen asti että nuorin viidestä lapsestamme menee kolmannelle luokalle. Tätäkös ihmetellään ja kauhistellaan ihan päin naamaa monessa paikassa.
Minä olen palannut töihin lasten ollessa 4kk. Mieheni tykkää kokata ja harrastaa ja leikkiä yhdessä lasten kanssa. Minä tunnen tarvitsevani enemmän älyllistä haastetta, 4kk kotona on ollut minulle aivan tarpeeksi.
Onneksi löysin kumppanin, jonka kanssa haavemme sopivat yhteen. Minä sain ison perheen, mutta en ole joutunut luopumaan urastani.
Teidän perheessänne on tasa-arvo toteutunut täydellisesti.
Ihan yhtä täydellistä se on perheissä, joissa nainen on vapaaehtoisesti jäänyt kotiin hoitamaan lapsia miehen käydessä töissä. Silloin kun kumpikin parisuhteen osapuolista toimii haluamallaan tavalla ilman minkäänlaista painostusta mihinkään suuntaan, suhde on täydellisen tasa-arvoinen. Pientä kinaa voi olla kotitöistä, mutta ne eivät aiheuta rakkauden vähenemistä tai mitään eron uhkaa. Suomessa on tällaisia pariskuntia erittäin paljon. Suomi on erittäin tasa-arvoinen maa.
"Liian tasa-arvoinen" on hieman kummallinen termi. Kun valtasuhteet keikahtavat voimakkaasti jompaankumpaan suuntaan, keikahtaa myös tasa-arvoisuus laskuun. Sama juttu eri vähemmistöjen kohdalla. Tasa-arvo on sitä, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet. Ei niin, että toinen on ylempänä toista tai kerryttää esim. jotain "vähemmistöpisteitä".
Juuri näin 😂 siksi kaikki pitää pakottaa elämään samalla tavalla kuin he, mitään vaihtoehtoja tai valinnanvapautta ei saa olla missään asiassa!!!