Paljonko sinulla oli rahaa kun muutit omillesi?
Paljonko sinulla oli rahaa (tai muuta omaisuutta) omille muuttaessasi ja esim korkeakouluopinnot aloittaessasi?
Muutin omilleni opintojen vuoksi, jolloin tililläni oli noin 20 000 euroa (vuonna 2010). Nyt summa on pitkään ollut noin 12 000 euroa ja lisänä on omaisuutena asunto, toki valtavan velan avulla.
Kommentit (220)
Pääsin armeijasta ja olin tyttöystävälleni velkaa 10.000 markkaa. Onneksi oli työpakka valmiina, joten kun vuotta myöhemmin aloitin opiskelut, olin jo muutaman tonnin plussalla.
50 mk. Nyt on kaikki velat maksettu. En tosin omista mitään, joten aika chillisti saa olla.
Niin ja omaa asuntoa en täältä mukaani saa.
Ei markkaakaan. Muutin 17-vuotiaana omilleni.
Äitee laittoi kilon perunasäkin mukaan.
Muutin kotoa opiskelemaan kun olin 15v. Asuin solussa ja viikonloput kävin töissä kaupassa. Ei mulla ollut omaisuutta kuin läppäri ja mopo jotka ostin kesätyörahoilla. Koulu loppui ja jouduin ottamaan kaupasta lisää töitä sillä piti muuttaa pois opiskelukämpästä kalliimpaan vuokrakämppään. Kaupassa olen edelleen töissä vielä 33 vuotiaana sillä omaan alaan en työllistynyt. Nyt mulla on vanha mersu ja okt hehtaarin tontilla uudellamaalla joka on kesään mennessä velaton.
N33
Luultavasti noin 200 euroa. En muista tarkkaan.
No ei juuri mitäään, ehkä korkeintaan 50mk.
Nälkä tuli ennen palkkapäivää..
Mutta en pyytänyt äidiltäni mitään, eikä ollut bussirahaa mennä 100km päähän syömäänkään. Poimin mustikoita ja pöllin työpaikan kaapista näkkileipäviipaleita ja keksejä. Eniten haittasi kahvin puute. Kerran otin työpaikalta kahvia suodatinpussiin jotta saan lauantaiaamuna kahvia.
Tuulen huuhtoma perse.
Mutta opiskelin ja tein ahkerasti töitä, nyt on velattomat talot, autot ja purjeveneet.
Se on itsestä kiinni, enimmäkseen.
Jokunen satanen, markka-aikana. Muutin työssäkäyvän poikaystävän kanssa. Puoli vuotta myöhemmin siirsin kirjat takaisin äidin luo, jotta sain työttömyyskorvauksen, 90-luvun lama oli juuri alkanut.
Parikymppiä oli taskussa sinä päivänä kun muutin, sen jälkeen käteen jäi 300 markkaa kuukaudessa. Olin 15v.
Tein Carrolsissa iltavuoroa ja opiskelin. Juoksin koululta töihin jossa meni klo 23:n.
Kun valmistuin, menin töihin. Asuin edelleen kotona, joten ihan hirveästi ei rahaa mihinkään mennyt. 6kk jälkeen muutin poikaystävän kanssa yhteen. Olisko silloin ollut tilillä noin 6000€.
Vanhemmilta en saanut mitään mukaan.
Ei ollut muuta omaa rahaa kuin elatusmaksu ja lapsilisä ja sitten opintoraha kun se alkoi juosta, vanhemmat joutuivat antamaan rahaa. Omia huonekaluja en paljon ottanut mukaan vanhempien kotoa kun matkakin oli n. 500km ja vain solukämppä, ostin rockysohvan sängyksi, vanhempien kotoa oli kirjahylly ja klaffipiironki.
Vanhemmat osti mulle asunnon ja auton. Rahaa mulla oli vain 13000 euroa.
N23
Vierailija kirjoitti:
No ei juuri mitäään, ehkä korkeintaan 50mk.
Nälkä tuli ennen palkkapäivää..
Mutta en pyytänyt äidiltäni mitään, eikä ollut bussirahaa mennä 100km päähän syömäänkään. Poimin mustikoita ja pöllin työpaikan kaapista näkkileipäviipaleita ja keksejä. Eniten haittasi kahvin puute. Kerran otin työpaikalta kahvia suodatinpussiin jotta saan lauantaiaamuna kahvia.
Miten sait ostettua kahvinkeittimen mutta et kahvia?
En nyt tarkkaan muista, mutta ehkä mulla oli kesätöistä vielä muutama sata markkaa jäljellä, vuosi oli 1982. Sitten elettiinkin monta vuotta pelkällä opintolainalla, pienellä opintorahalla ja asumistuella sekä satunnaisista työkeikoista ja kesätöistä saadulla palkalla.
Taskussa ei ollut paljon muuta kuin kädet ja nenäliina, kun läksin Ruotsiin töihin. Viimeiset rahat meni laivalippuun ja ekan kuukauden vuokraan. Työsuhdeasunto, solu- sellainen, jaoin asuinhuoneen kaverin kanssa. Koko kerroksen yhteinen vessa, keittiö oli käytävässä. Pysyin muutaman viikon heikossa ruoassa ekaa palkkaa odotellessa.
Kotoa oli ihan turha odottaa mitään tukea. Jollain lailla selvisin vaikka ei se helppoa ollut.
Ekasta palkasta ostin täkin, tyynyn ja kaks tyynyliinaa ja lakanaa, kaks lautasta ja aterimet. Jonkun juomalasin sain joltain kaverilta omaksi, muut elämän tarpeet mitä sain ennen kahta ekaa palkkaa, oli lainaksi. Toisesta sain ostettua kattilan ja paistinpannun.
500mk ja 2300mk tulossa oleva tili. Vuokra takuu oli 2200mk, joten 600mk jäi ekalle kuukaudelle.
Tuskin mitään. Kesätyöpaikka oli, siitä sitten ponnistin elämässä eteenpäin.
Olisikohan ollut n. 1000-2000 markkaa. Sain kotoa lähtiessäni mukaan onneksi vuodevaatteita, astioita ja pari huonekalua, joten ihan kaikkea ei tarvinnut itse hankkia soluasuntoon muuttaessa. Tämä vuonna 1999.
10 000 markkaa vuonna 1996. Töissä olin silloin.