Mun mies yritti tappaa itsensä viime yönä
Juotiin kolme olutta molemmat. Menin nukkumaan klo 22. Hän ei ilmeisesti ollut tyytyväinen, koska hän meni keittiöön ja otti kaikki lääkkeet, mitä löysi. Masennuslääkkeensä, rauhoittavia, unilääkkeitä, jopa särkylääkkeet. Yli sata tablettia yhteensä. Heräsin, kun se avasi ulko-oven ja juoksin perään, että mitä nyt tapahtuu. Sanoi, että ei ole hengissä enää puolen tunnin päästä. Lähti kuitenkin ulos, vaikka koitin estellä. Soitin saman tien 112, poliisi tuli tosi nopeasti paikalle ja sitten ambulanssi. Ambulanssi vei hänet, en saanut lähteä mukaan koronan takia........... Soitin sairaalaan koko yön ja jatkoin aamulla. Hän on kuulemma teho-osastolla. Olen rukoillut, menin aamulla jopa kirkkoon puhumaan ja rukoilemaan papin kanssa, vaikka en ikinä aikaisemmin ole ollut mitenkään erityisen uskovainen. En tiedä mitä voin enää tehdä. Välillä mietin, että lähden sinne sairaalaan ja etsin koko paikan läpikotaisin. Välillä taas tunnen niin syvää vihaa, että miksi hän teki näin. Miksi hän halusi kuolla, vaikka meillä oli kaikki hyvin ja ollaan yritetty lasta jo jonkin aikaa... Tulen hulluksi.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
No kuka nyt oikeasti muka tulee mammapalstalle tällaisen tapahtuman jälkeen?
Niin kipeältä kuin se voi kuulostaa, niin isolle osalle ihmisistä ei ole olemassa mitään muuta avautumisväylää kuin jokin anonyymi nettipalsta.
Kaikilla ei ole rakastavia ja välittäviä läheisiä eikä Facebookiin yms. mennä vuodattamaan tällaisia asioita.
Siksi en usko, että tämä olisi ehdottomasti provo. Ja erääseen toiseen viestiin viitaten: shokkitilassa on täysin normaalia vaikkapa soittaa sinne sairaalaan jatkuvasti läpi yön. Ei ihminen toimi silloin kovinkaan rationaalisesti tai ennustettavasti.
Tuo ”jouduin jäämään pois ambulanssista” oli hyvä lisäys ja toi aloituksen tähän päivään. Muuten oli taas kerran liian pitkä ja selittelevä.
Koko yön valvonut, kirkossakin käynyt ja nyt puoliltapäivin kirjoittaa pitkän selkeän sepustuksen AV-palstalle? Shokissa muka. Olen kyllä empaattinen ihminen. Mutta tällaisesta provoilusta en tykkää. Voi herätellä ikäviä muistoja joillain, ei onneksi minulla.
Vierailija kirjoitti:
Koko yön valvonut, kirkossakin käynyt ja nyt puoliltapäivin kirjoittaa pitkän selkeän sepustuksen AV-palstalle? Shokissa muka. Olen kyllä empaattinen ihminen. Mutta tällaisesta provoilusta en tykkää. Voi herätellä ikäviä muistoja joillain, ei onneksi minulla.
Jokainen on vastuussa vain omasta itsestään. Jos joku tällaisella aiheella provoilee, se on hänen ongelmansa ja silloin katsokoon peiliin. Ei ole vakavan viestin vastaanottajan ongelma saati häpeä miettiä sen aitoutta.
Kirkkoonkin menit aamulla sitten. Ei vaan ole useassakaan paikassa auki ja vaikka olisikin, niin ei siellä niin vain onnistu papille henkilökohtaisista asioista höpöttäminen.
Kirkotkin Porvoossa näin korona-aikana auki😊
jaa a miksi ylipäätään pitää tuollaisia määriä lääkkeitä kotona
oletteko tavanomaista kipeämpiä?
olisiko syytä lukita lääkekaappi taikka siirtää ne vaikka mökille
oletko huomannut viime aikoina miehen käytöksessä erikoista onko esim seksin laadun suhteen ollut poikkeamia tai taukoa? voi olla että saantipuoli on tökkinyt niin alkaa vituttamaan ihan tervettäkin miestä
menit muka kirkkoon rukoilemaan vaikka nyt korona-aikana ei ole kirkkojen tilaisuuksia, kaikki on netin välityksellä....
jäit kiinni provosta.
muutenkin Jumalanpalvelukset alkaa noin 10-12 jos olisi, kestäisi 1-2 tuntia, ja olet muka jo ennen 12 täällä kirjoittelemassa....
joopa joo.
Keksi parempi.
No jos masis lääkkeet, rauhoittavat ja unilääkkeet käytössä. Tilanne on kyllä kaikkea muuta kuin hyvä.
Ehkä kannattaa lapsihaaveet haudata toviksi ja oikeasti hoitaa asiat kuntoon.
Mies ei tosiaan ole kunnossa.
ap on PROVO. Minnekkään kirkkoon ei mennä korona-aikana kun kaikki on kiinni. Ja vaikka olisikin, ei papille voi mennä noin vaan "puhumaan" kesken Jumalanpalveluksen, eikä jälkeenkään ainakaan kovin pitkiä puheita. Yleensä niillä on kiire heti toiseen tilaisuuteen, täytyy varata aika etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Se ettet ymmärrä edes sitä että ihmiset saattaa olla hyvinkin erilaisia, kertoo jo ettet ole mikään kovin empatiakykyinen. Itse olen shokkitilassa äärimmäisen rationaalinen, pulssi matala. On tullut koettua. Shokkitila tuo myös monelle paljon adrenaliinia joka estää nukahtamisen. Minulle ei.
Vierailija kirjoitti:
menit muka kirkkoon rukoilemaan vaikka nyt korona-aikana ei ole kirkkojen tilaisuuksia, kaikki on netin välityksellä....
jäit kiinni provosta.
muutenkin Jumalanpalvelukset alkaa noin 10-12 jos olisi, kestäisi 1-2 tuntia, ja olet muka jo ennen 12 täällä kirjoittelemassa....
joopa joo.
Keksi parempi.
Jumalanpalvelukset ovat vain netissä, mutta moni kirkko on auki hiljentymistä ja keskustelua varten sunnuntaisin. En myöskään ole ihan varma siitä, etteikö jossain rauhallisemman koronatilanteen alueella voisi olla livenäkin jumalanpalveluksia nyt. Kiellothan ovat maakuntakohtaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäskö sun itse soittaa johonkin kriisipuhelimeen ja jutella asiasta ihan oikean ihmisen kanssa? Saattaisit saada hyviä neuvoja miten kohdata mies ensimmäisen kerran itsemurhayrityksen jälkeen ja miten jatkossa. Myös sinun mielenterveytesi on tärkeää!
Poliisi kyllä opastaa ja ohjaa ennen kun jättää omaisen yksin tälläisessä tilanteessa.
No enpä saanut sellaista käsitystä ap:n viestistä, että apua ja opastusta olisi omaiselle tarjottu.
ap on ollut sokissa kun apu on tullut , silloin mieli ei ota kaikkea sanomaa vastaan
Itsemurhia tehdään Suomessa noin kaksi päivässä, yrityksiä moninkertainen määrä. Eiköhän siitä kannata keskustella, eikä jankuttaa, onko ap provo vai ei. Sillä ei ole väliä.
Asia on vakava, ja se on koskettanut minua hyvin läheisesti.
Ihan keksitty juttu. Lisäksi tuo, että muka lasta yritetty perheeseen, jossa ukko syö masennuslääkkeitä ja rauhoittavia. Kaikki kliseet kerätty samaan tarinaan. En tarkoita, että tuon tosissaan ottaneiden tarvitsisi hävetä ja nolostua, jos auttaa halunneet. Mutta ei myöskään pidä syytellä epäempaattiseksi sellaista ihmistä, joka tunnistaa tuon provoksi.
Onpa ilkeita ihmisiä! Entäs jos ei ole provo ja ihminen pyytää apua- shokissa???
Vierailija kirjoitti:
Pillereiden kanssa on hankala kuolla. Ei sillä saa kuin pysyvän maksavaurion.
Kyllä näillä saa myös aivovaurion aikaan, olen hoitanut muutamaa ihan nuorta ihmistä jotka ovat saaneet aivovaurion yrittäessään itsemurhaa lääkkeillä. Eivät pärjää enää yksin kotona, ovat sijoitettuna laitokseen.
Sehän ei ole meidän tuomittavissa, onko mikä oikea kanava hakea apua. Shokissa ei aina toimi järkevästi. Ei myöskään ole tälläiseen aloitukseen fiksusti vastaavan syy tai vika, jos antaa järkeviä neuvoja miten toimia. Jos yksikin tämän aloituksen ja esimerkiksi tuon kriisipuhelimen numeron nähnyt joskus joutuu itse vastaavaan tilanteeseen, on tästä aloituksesta ollut enemmän hyötyä kuin haittaa. Turhat huutelut sen sijaan ovat turhia, toisen tuskaa vähätteleviä ja kertovat lähinnä huutelijoiden epäempaattisuudesta.