Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro mitä tarjoan vegaanivieraalle sunnuntailounaaksi?

Vierailija
16.01.2021 |

Jotain mikä sopisi kaikille. Gluteeniton pitäisi myös olla.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aivan rakastunut tähän ruokaan, jonka voi tehdä ilman jauhelihaakin:

Kesäkurpitsaa, porkkanaa, palsternakkaa, juuriselleriä, esim. kyssäkaalia (tai perunaa, jota tosin itse en käytä), sipulia, valkosipulia. Lisäksi voi laittaa kantarelleja tai muita sieniä, jos haluaa. Koville kasviksille esikypsennys pannulla tai mikrossa tai keittäen. Kaikki sekaisin, mukaan tölkki tomaattimurskaa ja itse olen laittanut vähän ranskankermaa mutta sen voi jättää poiskin tai korvata vegaanisella vaihtoehdolla. Suolaa, pippuria, yrttimausteita. Itse olen laittanut vähän jauhelihaa ja päälle juustoa, mutta eivät ole välttämättömiä tai ne voi korvata vegaanivaihtoehdoilla jos haluaa.

Ihan älyttömän hyvää ja voi tehdä monista eri kasviksista, minkä tahansa voi jättää poiskin.

Olen tehnyt tätä paljon, koska meillä on hel ve tisti sieniä pakkasessa ja kuivattuna. Mutta tätä voi tehdä myös ilman niitä, tietenkin.

Siis laitetaanko tämä uunissa, pannulla, kattilassa? Ei nyt varmaan kylmänä kuitenkaan kuten ohjeesta saa kuvan?

Vierailija
62/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruoan valmistus ei ole loppujen lopuksi yhtään sen monimutkaisempaa kuin ”liharuoankaan”.

Monessa tapauksessa riittää, että yhden ainesosan vaihtaa vegaaniseen. Esim. sienikeiton voi tehdä kaurakermaan ja samoin sienikastikkeen. Bolognesen voi tehdä soijarouheesta, tai vaikka nyhtökaurasta tai härkiksestä. Jälkkäreistä esim. piirakkapohjan (ns. murupohjan) voi leipoa Floralla tai muulla 100% kasvipohjaisella margariinilla eikä kananmunaa tarvita lainkaan. Päälle marjoja ja pannulla paistettu kaurahiutale-margariini-sokerimuru.

Täällä jo mainittu Chocochili-blogi on mainio tietopankki. Myös Annin uunissa-blogissa on ollut hyviä vegaanisia leivontaohjeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä rupeaisi tuon kanssa jumppaamaan. Tuokoon omat eväänsä. Miksi yhden lounaan takia pitäisi perehtyä koko ideologiaan? En myöskään kutsuisi syömään tiukkaa ortodoksijuutalaista, joka ei voi syödä mitään, jos samoissa astioissa on käsitelty maito- ja lihatuotteita. Vegaanius on vähän samanlaista. Liikaa rajoituksia. Pystyn hyvin tekemään ja syömään kasvisruokia, ihan mielellänikin, mutta jos vahingossa käyttää vaikka väärää juustoa tai jotain valmistetta, joka sisältää vaikka maitoproteiinia, niin ei vaan jaksa tällaista.

Sitten ei varmaan kannata kutsua erikoisruokavalioisia kotiisi syömään. Voit mennä heidän kanssaan vaikka ulos lounaalle ravintolaan joka tarjoaa ruokavalioon sopivaa ruokaa.

Vierailija
64/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyä riisiä herne-maissi-paprika sekoituksella, voit jättää ne broilerin koipireidet pois, jos hän ei ilmeisesti syö lihaa.

Vierailija
65/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin pakkasella tekisin sosekeittoa, jota jokainen voi syödä. MAinittu myskikurpitsakeitto on todella maukasta ja lämmittää ihanasti pakkasella. Jos tuo tuntuu vähältä eli on isoruokaiia syöjiä, niin teet lisäksi mitä haluat. Vegaanille en tekisi mitään ylimäärästä.

Jälkkäriksi kaikille jotain ihanaa, vegaanille marenkeja ja sorbettia. 

Marenki tehdään kananmunan valkuaisesta ja sokerista, joten ainakaan perinteisessä muodossa ei ole vegaanille sopivaa.

Vierailija
66/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te lihaa joka aterialla vaativat, ostatteko esimerkiksi Marianne-karkkien kaveriksi porsaankyljyksen vai voitteko luopua periaatteistanne edes siksi aikaa?

Vierailija
67/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin pakkasella tekisin sosekeittoa, jota jokainen voi syödä. MAinittu myskikurpitsakeitto on todella maukasta ja lämmittää ihanasti pakkasella. Jos tuo tuntuu vähältä eli on isoruokaiia syöjiä, niin teet lisäksi mitä haluat. Vegaanille en tekisi mitään ylimäärästä.

Marenki tehdään kananmunan valkuaisesta ja sokerista, joten ainakaan perinteisessä muodossa ei ole vegaanille sopivaa.

Helppo tehdä vegaanisina Aqua fabasta.

Vierailija
68/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä vihaisuuden määrää. Kylläpä tekee pahaa ajatella, että joku toinen ihminen laittaa suuhunsa jotain muuta kuin minä minä minä.

Vierailija
69/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

totta, ajattelin tässä kohden gluteenitonta jälkkäriä. Sorbettia sitten. Tai jos saa valmiina vegaanille sopivaa jätskiä tms. Pointtina se, että tuotteet saa kaupata samalla reissulla kuin muutkin tarvikkeet ja mieluiten valmiina.

Vierailija
70/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisiä ja vaikka joku tomaattipohjainen kasviskastike.

Uunijuureksia

Salaattia

Vierailija
71/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
72/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
73/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä rupeaisi tuon kanssa jumppaamaan. Tuokoon omat eväänsä. Miksi yhden lounaan takia pitäisi perehtyä koko ideologiaan? En myöskään kutsuisi syömään tiukkaa ortodoksijuutalaista, joka ei voi syödä mitään, jos samoissa astioissa on käsitelty maito- ja lihatuotteita. Vegaanius on vähän samanlaista. Liikaa rajoituksia. Pystyn hyvin tekemään ja syömään kasvisruokia, ihan mielellänikin, mutta jos vahingossa käyttää vaikka väärää juustoa tai jotain valmistetta, joka sisältää vaikka maitoproteiinia, niin ei vaan jaksa tällaista.

Sitten ei varmaan kannata kutsua erikoisruokavalioisia kotiisi syömään. Voit mennä heidän kanssaan vaikka ulos lounaalle ravintolaan joka tarjoaa ruokavalioon sopivaa ruokaa.

Kyllä, näin juuri tekisin (olen se, jolle vastasit). Lisään vielä, ettei kenenkään vegaanius ole mulle mikään ongelma. Suosin itsekin kasviksia ja yritän miettiä kaiken tekemiseni ympäristövaikutuksia. Mutta en vain jaksa perehtyä pikkutarkasti kaikkeen, mulle riittää, että yrittää parhaansa.

Vierailija
74/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu hankalalta keksiä jotain tai tehdä alusta saakka gluteenitonta vegaaniruokavaliota niin ei se mikään maailmanloppu ole ottaa vaikka pakastealtaasta pussi valmiita punajuuripyöryköitä tai muuta puolivalmista ja laittaa sitten lisukkeita.

Vierailija
75/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeittoa kasvisversiona

Vierailija
76/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo tehdä vegaanisina Aqua fabasta.

Näin on, eli kananmuna pitää muistaa korvata vegaanisella versiolla.

Vierailija
77/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviscurry on mahtavaa! Mausteita, kasviksia, kasvislientä, linssejä ja kookosmaitoa

Lasagne kesäkurpitsasta munakoisobolognesekastikkeella

Pistoukeitto, kasvissosekeitot (parhaita paahdetuista juureksista). Kasvispihvit. Falafelit tabboulehin ja salaatin kanssa

Meillä tykkää kaikki vaikkei olla kasvissyöjiä saati vegaaneja. Pari-kolme kertaa viikossa tehdään kasvisruokia

Vierailija
78/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intialaiset kasvisruoat ovat todella hyviä ja helposti varmaan gluteenittomiakin, jos sellaista osaa laittaa.

Vierailija
79/79 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uunikasvikset hyvin maustettuna, öljynä sesamöljy. Kylkeen thaisalaatti ruokaisana versiona eli laitan mukaan rapeaksi ruskistettuja fetakuutioita, kourallisen riisiramenia ja maapähkinämuruja päälle, kastikkeeksi sesamöljy-tahini-osterikastike-hunaja-soija- inkivääri  -sekoitus + chiliä, valkosipulia, korianteria ja paljon mausteita sekä limemehua. Raikasta, hyvää, sekasyöjätkin kiittävät! ;)

Ei ole kovin vegaanisia nuo feta (muutenkin feta thai-salaatissa??), osterikastike ja hunaja.

Anteeksi kirotusvihreä! *alkuper. kirj.* Tarkoitus oli kirjoittaa TOFU, mutta arvaatte-kai-mikä teki tepposet. Eikä fetaa tietenkään ruskistella... muutenkaan. Siis marinoitu tofu kuivataan ja paistetaan rapsakaksi, lisätään thaisalaattiin, osterikastike ja hunaja ovat tietysti valinnaisia, tilalle sopii vaikka ropsaus ruskeaa sokeria ja herkkusienisoijaa. Hyvin paljon pahoillani vieläkin. :/