Kerro mitä tarjoan vegaanivieraalle sunnuntailounaaksi?
Jotain mikä sopisi kaikille. Gluteeniton pitäisi myös olla.
Kommentit (79)
Meidän perhe ei ole mitenkään vegaaninen tai edes kasvissyöjiä, mutta tyttö valmistaa toisinaan aivan ihanan makuista kasviscarrya. Pääasiassa siinä on kukkakaalia, porkkanaa, vihreitä papuja, punasipulia, tofua (ei pakko laittaa), kookosmaitoa tai -kermaa, chiliä ja kait siinä jotain muitakin mausteita on. Riisin kanssa on syöty. Varmaan jostain löytyy pilvin pimein näitä curryohjeita, suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aivan rakastunut tähän ruokaan, jonka voi tehdä ilman jauhelihaakin:
Kesäkurpitsaa, porkkanaa, palsternakkaa, juuriselleriä, esim. kyssäkaalia (tai perunaa, jota tosin itse en käytä), sipulia, valkosipulia. Lisäksi voi laittaa kantarelleja tai muita sieniä, jos haluaa. Koville kasviksille esikypsennys pannulla tai mikrossa tai keittäen. Kaikki sekaisin, mukaan tölkki tomaattimurskaa ja itse olen laittanut vähän ranskankermaa mutta sen voi jättää poiskin tai korvata vegaanisella vaihtoehdolla. Suolaa, pippuria, yrttimausteita. Itse olen laittanut vähän jauhelihaa ja päälle juustoa, mutta eivät ole välttämättömiä tai ne voi korvata vegaanivaihtoehdoilla jos haluaa.
Ihan älyttömän hyvää ja voi tehdä monista eri kasviksista, minkä tahansa voi jättää poiskin.
Olen tehnyt tätä paljon, koska meillä on hel ve tisti sieniä pakkasessa ja kuivattuna. Mutta tätä voi tehdä myös ilman niitä, tietenkin.
Miten tää siis kypsennetään? Kaikki sekaisin kattilassa? Juusto viittaisi kuitenkin uuniin?
Linssidal, Hesarin superhyvä ohje, sisältää kookosmaitoa, kasvislientä, omenaa, sipulia, ihania mausteita ja niitä linssejä. Helppo, maukas, täyttävä.
Jälkkäriksi vegaaniset letut tai pannari sekä jotain hilloa tai muuta.
Vierailija kirjoitti:
Uunikasvikset hyvin maustettuna, öljynä sesamöljy. Kylkeen thaisalaatti ruokaisana versiona eli laitan mukaan rapeaksi ruskistettuja fetakuutioita, kourallisen riisiramenia ja maapähkinämuruja päälle, kastikkeeksi sesamöljy-tahini-osterikastike-hunaja-soija- inkivääri -sekoitus + chiliä, valkosipulia, korianteria ja paljon mausteita sekä limemehua. Raikasta, hyvää, sekasyöjätkin kiittävät! ;)
Ei ole kovin vegaanisia nuo feta (muutenkin feta thai-salaatissa??), osterikastike ja hunaja.
Jos on paljon eri erikoisruokavalioita niin sellainenkin on mahdollista, että tarjolla on eri astioissa salaatti, kasviksia, lisäkkeitä niin että voi koota sopivan annoksen. Gluteeniton vegaaniruokavalio on sellainen missä on niin paljon rajoitteita että voisi hyvin olla samaan aikaan tarjolla myös sellaista mikä ei kuulu siihen ruokavalioon muille ruokailijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kutsua vammaisia kotiinsa?
Tämä. "Vegaani" on ruokani ruokavalio. En pidä ihmisistä jotka syövät minun ruokani ruo'at.
Tää on tää klassikko"vitsi", josta tunnistaa aina pahimmat urpot. Mut hyvä niin, osaapahan kiertää kaukaa 😃
Mä menisin Kallion vegeravintolaan ystävän kanssa. Siellä on paras vegeruoka.
Vierailija kirjoitti:
Linssidal, Hesarin superhyvä ohje, sisältää kookosmaitoa, kasvislientä, omenaa, sipulia, ihania mausteita ja niitä linssejä. Helppo, maukas, täyttävä.
Jälkkäriksi vegaaniset letut tai pannari sekä jotain hilloa tai muuta.
Hillo ei ole vegaanista. Jeesus.
Itse laittaisin tortilloja. Kaikkia mahdollisia täytteitä, voi laittaa lihaa ja vege jättää sen ottamatta lättyynsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkkäriksi vegaaniset letut tai pannari sekä jotain hilloa tai muuta.Hillo ei ole vegaanista. Jeesus.
Täh? Eihän hillossa ole kuin marjoja ja sokeria!
Helsingin sanomissa oli tällä viikolla juuri kolme otsikon mukaan helppoa vegaanireseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkkäriksi vegaaniset letut tai pannari sekä jotain hilloa tai muuta.Hillo ei ole vegaanista. Jeesus.
Milloin sokerista ja marjoista on tullut eläinperäisiä tuotteita? Ei tässä mitään kaupan liivate/lisäainehöttöjä tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kutsua vammaisia kotiinsa?
Tämä. "Vegaani" on ruokani ruokavalio. En pidä ihmisistä jotka syövät minun ruokani ruo'at.
Tää on tää klassikko"vitsi", josta tunnistaa aina pahimmat urpot. Mut hyvä niin, osaapahan kiertää kaukaa 😃
Toinen yhtä hulvaton juttu on diili pupujen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Meidän perhe ei ole mitenkään vegaaninen tai edes kasvissyöjiä, mutta tyttö valmistaa toisinaan aivan ihanan makuista kasviscarrya. Pääasiassa siinä on kukkakaalia, porkkanaa, vihreitä papuja, punasipulia, tofua (ei pakko laittaa), kookosmaitoa tai -kermaa, chiliä ja kait siinä jotain muitakin mausteita on. Riisin kanssa on syöty. Varmaan jostain löytyy pilvin pimein näitä curryohjeita, suosittelen.
Muistin osin väärin, mutta tämä on hyvä
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/kukkakaalicurry
me kyllä jätetään tuo korianteri pois.
Vierailija kirjoitti:
Itse laittaisin tortilloja. Kaikkia mahdollisia täytteitä, voi laittaa lihaa ja vege jättää sen ottamatta lättyynsä.
Tarjolle tietysti myös vegaaninen lämmin täyte! Esim. pavuista tehtynä on autenttinenkin. Tai sit nyhtis, muu jauhis tai vastaava.
Enpä rupeaisi tuon kanssa jumppaamaan. Tuokoon omat eväänsä. Miksi yhden lounaan takia pitäisi perehtyä koko ideologiaan? En myöskään kutsuisi syömään tiukkaa ortodoksijuutalaista, joka ei voi syödä mitään, jos samoissa astioissa on käsitelty maito- ja lihatuotteita. Vegaanius on vähän samanlaista. Liikaa rajoituksia. Pystyn hyvin tekemään ja syömään kasvisruokia, ihan mielellänikin, mutta jos vahingossa käyttää vaikka väärää juustoa tai jotain valmistetta, joka sisältää vaikka maitoproteiinia, niin ei vaan jaksa tällaista.
Muistakaa, että ihaaan kaaaaaikki vegaaniruoka on osa sekasyöjän ruokavaliota.
Sekasyöjä on sekasyöjä.