Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko ollu talvihautajaisissa joissa pakkasta yli -20 astetta? Miten pukeuduit?

Vierailija
16.01.2021 |

Itse en ole.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummolla oli aina minkkiturkki hautajaisissa talvisaikaan oli pakkasta miten paljon tai vähän tahansa.

Vierailija
42/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä musta hame, alle villahousut ja mustat leggingsit, musta villapoolo ja musta jakku päälle. Hopeakorut. Jalkaan mustat nahkasaappaat. Päälle pitkä musta talvitakki. Musta iso villahuivi, paksut mustat rukkaset. Kirkossa olin saappaissa. Muistotilaisuuteen oli sisäkengät ja ohut sukkikset, jotka vaihdoin vessassa. Lainasin osan vaatteista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parit pitlät alus/välihousut suoriennhousujen alle.. villapaita puvun pikkutakin alle.

Pitkä villainen päällystakki. Villasukat kenkiin. Siistit, mustat nahkakintaat. Kaulaliina ja musta villaneulelakki(pipoksikin voisi sanoa, mutta juhlavampi) -25 kuoppajaisissa, -20 asti pärjään huopahatulla.

Kyllähän päällivaatteiden osalta etiketistä voi hieman joustaa, kun ei mitään riemunkirjavaa pue päälle.

Tuttavaperheellä oli talvihautajaiset paukkupakkasilla ja lainattiin kaikki tummat päällysvaatteet heille, oli hieman sopivat kamppeet katselussa.

Vierailija
44/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään suurin osa kaupunkihautajaisista tapahtuu siunaamalla ensin kappelissa tai kirkossa ja sitten ruumis menee tuhkaukseen. Ei tarvitse kärvistellä haudalla samana päivänä. Tuhkan laskevat lähiomaiset minne laskevatkaan. Perinteisessä arkkuhautauksessa haudalla menee aikaa ehkä 10-15 min. Lämpimät paksut mustat sukkahousut hameen tai housujen alla, talvisaappaat, paksu ulsteri tai untuvatakki, miehillä kertasto puvun alle jne.Eikö ihmiset osaa enää pukeutua!!?

Vierailija
45/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin etiketti sanoo. Musta vaatetus (miehellä puku, naisella housupuku TAI pitkähihainen pitkähelmainen mekko), mustat kengät, pitkä tumma villakangastakki. Hattu. Käsineet. 

Jos joku ei osaa pukeutua hautajaisiin, niin sitten on jäänyt maalaisjärki ja kotikasvatus todella pahasti vajaaksi.  

Ei kyse ole välttämättä osaamisesta, monella ei vain ole mitään hautajaisiin sopivia ulkovaatteita. Viime talvena oli suvussa hautajaiset, kyllä ihmiset oli uurnanlaskussa leskeä myöten tavallisissa talvikamppeissa. Siunauksessa toki sitten oli tummat siistit vaatteet.

Siistin tumman villakangastakin voi löytää edullisesti vaikka UFFilta. Tai voi lainata ystävältä tai sukulaiselta, jos ei halua ostaa itselleen.

Hautajaisiin/muihin juhliin sopiva talvitakki on varuste, jolle on käyttöä aina silloin tällöin niin sellainen on hyvä olla kaapissa.

Vierailija
46/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mummolla oli aina minkkiturkki hautajaisissa talvisaikaan oli pakkasta miten paljon tai vähän tahansa.

Mun mummolla oli aina musta lammasturkki. Hänen omat hautajaisensa olivat kesällä. Muuten olisikin ollut hieno kunnianosoitus laittaa se turkki hänen hautajaisiinsa.

Vierailija
47/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut.

Puku oli ja lisäksi ulsteri päällä. Lakki ja hanskat. Jalassa talvikengät.

Kirkossakin oli pakkasta kun siellä ei mitään enempiä kirkonmenoja koskaan järjestellä, vain näitä hautaan siunaamisia, niin sieltä pidetään lämmöt pois. Nytkin oli vaan sähkölämppäri puhaltamassa siunauksen ajan. Kun arkkua laskettiin hautaan, se oli jäässä ja liukas, ja kun kantajat vielä laskivat hyvin eri tahtiin niin kantoliinat luiskahtivat toisesta päästä siihen keskemmälle ja arkku putosi monttuun pystyyn. Siinä kantajat-, suntio- ja muu saattoväki hieman ihmettelivät että mitä nyt tahdään 😬

Arkku saatiin kuitenkin kunnialla oikaistua montun pohjalle, joten loppu hyvin kaikki hyvin 😁

Voi apua! Miten saitte arkun oikaistua? Pitikö jonkun kiivetä monttuun

Vierailija
48/49 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, mutta siellä eikäyty haudalla (mutta varauduin siihen). Ihan sukkahousut ja hame oli, musta villakangastakki, jonka alle villatakki, pipo, villasormikkaat ja kaulahuivi.

Vierailija
49/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hautajaisissa saa käyttää järkeä, jos on -20....-30 asteen pakkanen, niin onko pukeutumiskoodia pakko niin tarkasti noudattaa, että hautajaisissa paleltuu.

Ei noin kylmässä tarkene pukukengät jalassa, ohuilla pukuhousuilla, jotka on kesäkeleille tehty, vaikka olis alla pitkät alushousut.

Mielestäni hautajaisiin talvipakkasella tulee pukeutua lämpimästi, vaikka lämmin tumma toppatakki, mustat toppahousut ja mustat talvikengät.

Eivät mustat toppahousut edes erotu muista mustista housuista ulkona hautausmaalla.

Ne ulkovaatteet voi sitten riisua muistotilaisuus paikassa ja alla on puku.

Ei hautajaiset ole mikään muotinäytös paikka, kunhan on tummat siistit vaatteet, niin eikö se riitä, kun ottaa huomioon, että talvella on eri asia, kuin kesällä pukeutumisen osalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi