Oletko ollu talvihautajaisissa joissa pakkasta yli -20 astetta? Miten pukeuduit?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut. Pukeuduin Armanin mustaan pukuun ja päällystakkina oli Hugo Bossin antrasiitin värinen villakangastakki. Kravatti oli musta Bossin silkkikravatti. Paita valkoinen Olymp. Kengät Lloydin mustat nahkakengät. Sukat myös Bossilta ja alushousut oli Tommy Hilfigerin tai Björn Borgin (en muista kummat) tiukat bokserit. Aluspaitana hihaton valkoinen Calvin Klein. Mustat nahkakäsineet Tokmannilta. Eli ei isommin poikkea normaalista työpäivän pukeutumisesta, aavistuksen juhlavampi ja väreiltään tilaisuuteen sopiva.
My Big Fat Gypsy funeral 🥳
Persaukinen kommentoi.
Sattui onneksi olemaan pitkä villasekoitehame. Sen alle parit housut. Pitkä takki. Varpaat jäätyi, muuten ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut. Sisävaatteina normaalit juhlavaatteet, ulkona pitkätakki ja talvisaappaat, pipo ja kaulaliina ja hanskat. En näe tässä mitään ongelmaa. Jos on oikein kylmä, niin juhlavaatteiden päälle vielä pitkä villatakki sen toppatakin alle.
Juhlavaatteet? Lähdittekö sieltä suoraan juhlimaan?
Tietysti. Juhlatilaisuus se surujuhlakin on.
Kuinka kauan siellä haudalla oikein ollaan???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut. Pukeuduin Armanin mustaan pukuun ja päällystakkina oli Hugo Bossin antrasiitin värinen villakangastakki. Kravatti oli musta Bossin silkkikravatti. Paita valkoinen Olymp. Kengät Lloydin mustat nahkakengät. Sukat myös Bossilta ja alushousut oli Tommy Hilfigerin tai Björn Borgin (en muista kummat) tiukat bokserit. Aluspaitana hihaton valkoinen Calvin Klein. Mustat nahkakäsineet Tokmannilta. Eli ei isommin poikkea normaalista työpäivän pukeutumisesta, aavistuksen juhlavampi ja väreiltään tilaisuuteen sopiva.
Persaukinen kommentoi.
Hautajaiset on sopiva tilaisuus pröystäillä vaatteilla. Bling bling 😂
Sisällä mustat/tummat vaatteet. Ulkona haudalla tavalliset ulkotamineet., ei tarvi ostaa uutta takkia. Voi laittaa vaikka legginsit sukkahousujen päälle jos on tosi kylmä. Jalat / kengät kannattaa huomioida, ne palelee ekana.
Olen ollut. Vainaja ei kuulunut kirkkoon, joten siunauskappeli ei ollut käytössä vaan reilun tunnin kestävä seremonia (mihin kuului myös polvistumista) oli kokonaan ulkosalla. Vieraiden joukossa oli sukulaisia mm. Australiasta eli kunnon talvipakkaset olivat heille todella eksoottista. Suurin osa oli pukeutuneena lämpimiin ulkoiluvaatteisiin.
Toppakengät toppahousut toppatakki ja tupla villahanskat villapaita ja pipo. Normaalit vaatteet mutta sävy tumma tietysti hautajaisissa tai harmaa. Varpaat jäätyy jos kauan pitää olla ulkona haudalla . Uurnan lasku kestää vähemmän aikaa. Tupla sukat villasukat jos tavalliset talvikengät . Kukkalaite maksaa noin 50-200€ Suomen valtion värit jos suomalainen . Muilla on muut tavat ja värit . Kyllä hienoa on tämä lumi jää ja pakkanen silti .
Tietysti kun on juhla ja surua pitää ottaa muut huomioon pukeutumisessa ja tilaisuuden sisältö kun siunataan vainajaa. Hautajaiset pidetään ensin sitten muistotilaisuus missä vainajaa muistetaan yhdessä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persaukinen kommentoi.
Miten vaatteilla pröystäillään? Hautajaiset on sopiva tilaisuus olla kateellinen. Nyyh, nyyh.
Villakangastakki, hattu, rukkaset, pitkät housut. Alusvaatteena merinovillakerrasto. Normaalit mustat talvikengät. Joulu-tammikuun pakkasilla on hautajaiset olleet.
Turkikset on lämpimämpiä, jos satut omistamaan. Ruskeakin turkki käy.
Kyllä olen, pappani hautajaisissa.
Muuten ihan normaalisti tumma puku, lisäksi musta pipo, mustat nahkaiset talvihanskat, sekä tumma ulsteri.
Tilaisuus järjestettiin siten että pihalla oltiin mahdollisimman vähän aikaa, ehkä vartti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persaukinen kommentoi.
Miten vaatteilla pröystäillään? Hautajaiset on sopiva tilaisuus olla kateellinen. Nyyh, nyyh.
Vain Rolex puuttui. Olisi tehnyt sukulaisiin vaikutuksen 🥳
Tavalliset ulkovaatteet, mutta pitkä takki, jota muuten harvemmin käytin. Jos nyt tulisi lähtö hautajaisiin, pukisi sen saman pitkän untuvatakin, jota käytän muutenkin.
Minun suvussani on pidetty turhanpäiväisenä tuhlauksena hankkia erikseen mustia hautajaisvaatteita, kun hautajaisia on niin harvoin. Samoja ulkovaatteita ei voi käyttää kesä- ja talvihautajaisissa, mikä pahentaisi tiukasti etiketistä kiinni pitävien pukeutumisongelmaa.
On etsitty vaatekaapista jotain lähinnä sopivaa. Ei siitä ole kukaan valittanut, ei edes vainaa, vaikka jollakin oli hautajaisissa viininpunainen jakku, nuorella farkut ja muillakin hyvin "arkisia" värejä.
Täytyykin mainita omaisille, että jos minun hautajaiset ovat pakkasella, kelkkahaalari sopii mainiosti.
Jos on pelkkä hautaanlasku niin eihän siinä kaikkinensa mene kuin puoli tuntia, mutta täällä meillä päin kun on tapana se hauta umpeen luoda, niin tunnin siihen saa varata. Isäni ja äitini ovat molemmat haudattu melkein kolmenkymmenen asteen pakkasilla ja kyllä täytyy sanoa, että sukkahousuilla on hitusen vilu kapannut, kun on odotellut sitä haudan peittämistä. Lapion varressa olevilla on näyttänyt jopa kuuma tulevan.
Sitten tämän päälle vielä se pohjalainen kursailu, eli eihän sieltä haudalta lähdetä kiireellä, vaan napataan liuta kuvia ja vielä senkin jälkeen arvotellaan koska on sopiva aika poistua muistotilaisuuteen. Korona aika on tietysti tähänkin tuonut helpotusta, kun ei ole niin paljon saattoväkeä pörräämässä kameroineen ja vielä jokainen voi tarttua lapioon vuorollaan.
Suomessakin pidetään valkoista kaulahuivia. Eikä Ruotsissakaan valkoinen kravatti ole yleinen mutta kaulahuivi on.